اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - 26 July 2020
وزیر کشور پیشنهاد کرد:
وزیر کشور در نشست با مدیران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه از توسعه حرف میزنیم اما تا زمانی که انسان توسعه یافته نباشد، به هیچ وجه جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت گفت: مبنا و اساس توسعه انسان است.

باید حس رقابت منطقی را در دانش آموزان ایجاد کنیم

به گزارش عصرپرس ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست گفت‌وگوی هفته که روز یکشنبه در محل وزارت آموزش و پرورش و با حضور وزیر، معاونان، مدیران کل این وزارتخانه در سراسر کشور، به‌شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بحث آموزش و پرورش محتوا، کیفیت و محور اصلی انسان است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ثقل تحولات جامعه انسان است و انسان متفکر و متحول است، افزود: مقوله‌های بسیار مهمی چون بعثت و ثواب و عقاب و هرچیز دیگری در این جهان برای انسان است، نشان دهنده آن است که با موجودی مواجهیم که ثقل عالم هستی است و باید تمام تلاش خود برای آموزش آن دنبال کنیم

وزیر کشور با بیان اینکه همه از توسعه حرف می‌زنیم اما تا زمانی که انسان توسعه یافته نباشد، به هیچ وجه جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت، گفت: مبنا و اساس توسعه انسان است؛ وقتی از انسان حرف می‌زنیم دو بعد فیزیکی-جسمی و بعد درونی و معنوی انسان را می‌بینیم که هر دو دارای ارزش بوده و یکدیگر را کامل می‌کند اما آنچه در درون و روح و جان انسان است تعیین کننده مسیر تحولات اوست.

وی اضافه کرد: ما هم که با دانش آموز، دانشجو و معلم سروکار داریم، باید بدانیم که با عقل، جان و دل آنها طرف هستیم

همه دستگاه ها موظف به همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستند

رحمانی فضلی با اشاره به آشنایی دیرینه با آقای حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش را فردی منظم، منطقی، بسیار جدی و پیگیر و در عین حال انسانی صادق معرفی کرد و گفت: وزارت کشور آمادگی کمک همه جانبه مشورتی به این وزارتخانه را دارد

وی افزود: همیشه به همه معاونین وزارت کشور، استانداران و فرمانداران توصیه کرده ام که در خدمت امر آموزش و پرورش باشند و باز هم تاکید می کنم از تمامی ظرفیت ها از جمله ظرفیت های مردمی، قوانین و مقررات برای کمک به این وزارتخانه استفاده کنیم و سایر دستگاه های وابسته یا همکار را موظف می کنیم که در این مسیر با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنند

وزیر کشور تصریح کرد: البته باید این رویکرد را نهادینه کنیم تا به روند ساختاری مستمر بدل شود و در اثر تغییر افراد، این روند، متوقف نشود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی داریم که در این مسیر از ظرفیت های همکار مانند شورای اجتماعی که ظرفیت بسیار بزرگی در بحث آسیب های اجتماعی و مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، همچنین سازمان مدیریت بحران و سایر سازمان های تابعه و صف وستاد وزارت کشور برای کمک به وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم.

۸۰ درصد نیروهای همکار در انتخابات، از آموزش و پرورش هستند

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش همکاری‌های زیادی با وزارت کشور خصوصاً در بحث برگزاری انتخابات دارد و ۷۰ تا۸۰ درصد نیروهایی که در روند انتخابات به ما کمک می کنند، از معلمان و سایر نیروهای آموزش و پرورش است که همواره قدردان آنها بوده و هستیم

رحمانی فضلی با استقبال از پیشنهادهای ارائه شده در خصوص توسعه ظرفیت های این همکاری گفت که این پیشنهادها برای بررسی بیشتر به معاون سیاسی وزارت کشور ارجاع می شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در استان‌ها نیاز به تعامل موثر با آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: استانداران توجه زیادی به آموزش و پرورش دارند اما چون درگیر مسائل بسیار زیادی هستند و براساس ضرورت‌ها، اولویت‌ها تعیین می شود، متأسفانه ضرورت‌ها خود را بر اهمیت‌ها تحمیل می‌کنند و اولویت‌های استانداران تحت الشعاع قرار می گیرد، مانند شرایط شیوع کرونا که همه زندگی مردم و مدیریت ها متمرکز بر شیوع این بیماری و مدیریت آثار آن شده است

وی در ادامه از طرح آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در قالب آموزش مجازی و مصادیقی مثل برنامه شاد استقبال و آن را از فذصت‌های کرونا برشمرد و گفت: یکی از آرزوهای بنده، عدالت آموزشی است که در این مسیر در زمانی که در صداو سیما مسئولیت داشتم تلاش شد تا شبکه های استانی را راه اندازی کنیم که به همت آقای لاریجانی این موضوع محقق شد و یکی از اولویت های شبکه های استانی نیز بحث آموزش بود که بتوانآموزش به معنای عام را بسط و گسترش داد تا توسعه در کشور بیش از پیش تحقق یابد.

رحمانی فضلی در همین زمینه با اشاره به ضعف‌های موجود در زیرساختهای فنی و ارتباطی موجود در عرصه آموزش، ابراز امیدواری کرد با تقویت این زیرساخت‌ها امکان استفاده از محتوای ارائه شده در این عرصه، هم به صورت آفلاین و هم آنلاین فراهم شود و با ذخیره همه این محتواها، یک دانش آموز در دورافتاده ترین مناطق کشور، هرزمان که نیاز داشت بتواند از این محتوا استفاده کند

اقدامات بسیار موثری در طرح شاد انجام شده است

وی با بیان اینکه از چنین بستری می توان برای بهره مندی همه دانش آموزان از کلاس‌های کنکور و تقویتی نیز استفاده کرد، افزود: ضمن اینکه اگر معلم یا استاد بداند که مباحث کلاس در اختیار همگان قرار می گیرد و به تبع آن امکان نقد و نظر بیشتری هم در مورد آن وجود دارد، در بالا بردن کیفیت آموزش هم تلاش بیشتری خواهد داشت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در اجرا و توسعه طرح «برنامه شاد» شده است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای این طرح، آمادگی داریم از طریق بخشداران و دهیاران در گسترش بحث عدالت آموزشی کمک کنیم

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از هر اختیار و امکانی که در اختیار وزارت کشور و سازمان های تابعه وزارت کشور وجود دارد، در کمک به وزارت آموزش و پرورش استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش همه مردم جامعه یک ضرورت است، گفت: در صورت عدم تحقق این ضرورت، افراد کم سواد و بازمانده از تحصیل در معرض انواع تبلیغات، اطلاعات و موضوعات قرار می گیرند و این می تواند روندهای سازنده جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

رحمانی فضلی، سواد را به معنای نحوه صحیح زیستن و تفکر منطقی عنوان و اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید روش تفکر منطقی و زندگی بر اساس عقلانیت را به بچه ها بیاموزد؛ کسی که عقلانیت داشته باشد، دین دار می شود و به دنبال علم و توسعه می رود

وی اضافه کرد: اینکه خانواده ها و افراد زود دلسرد می شوند، در برابر مشکلات قدرت تصمیم گیری را ازدست می دهند و منفعلانه عمل می کنند، یا بروز بسیاری از موارد طلاق به دلیل مسائل جزئی و ساده به این دلیل است که روش زندگی عقلانی و تفکر منطقی برای حل مشکلات را آموزش نداده ایم و اگر آموزش و پرورش در این حوزه بتواند به موفقیت دست یابد، تاثیرگذاری زیادی در جامعه خواهد داشت

شهرداری ها ۵ درصد عوارض خود را به آموزش و پرورش تخصیص دهند

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با بیان لزوم تخصیص ۵ درصد عوارض شهرداری براساس قانون به آموزش و پرورش گفت: شهرداری ها باید این عوارض را پرداخت کنند.

رحمانی فضلی درباره فروش املاک آموزش و پرورش گفت: علاوه بر فروش املاک، از تغییر کاربری و یا معاوضه زمین آنها نیز می‌توانید استفاده کنید و معاون عمرانی وزارت کشور در این زمینه می‌تواند کمک کند

جلسات با موضوع آسیب های اجتماعی با حضور رهبری برگزار شد

وزیر کشور با اشاره به موضوع آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: درخصوص بحث آسیب های اجتماعی ۷ جلسه مفصل شورای اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و در ادامه نیز شورای اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که می‌توانیم از نظر دستورالعملها و براساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بسیاری مسائل این حوزه کمک کنیم

وی افزود: با اینکه در عمل منابع زیادی در اختیار شورای اجتماعی نیست اما می توانیم از ظرفیت خیرین نیز در بحث آسیب های اجتماعی استفاده کنیم.

رحمانی فضلی به تفاهم نامه امضا شده میان دو وزارت‌خانه کشور و آموزش و پرورش نیز اشاره و تصریح کرد: درصورتی که این تفاهم نامه نقص یا کاستی هایی دارد می توان آن را مورد بازنگری و اصلاح قرار داد

وزیر کشور در ادامه سخنان خود خواستار تغییر درنظامات بودجه ریزی، برنامه ریزی، پولی، بانکی و اداری کشور شد و گفت: اقتصاد دانان و برنامه ریزان که در سیستم آموزشی ما تحصیل کرده اند متاسفانه جرات تغییر این نظامات را ندارند. درحالی که برای توسعه نیاز به تغییر اساسی دراین نظامات داریم و هیچ کشور توسعه یافته و در مسیر توسعه ای در دنیا وجود ندارد که همانند نظامات کشور ما داشته باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما همچنان نظام بودجه ریزی که از پیش از انقلاب برمبنای جمعیت و فعالیت پایه ریزی شده، اجرا می شود. لذا آثار آموزش تفکر منطقی در چنین جاهایی نمود می یابد.

تفویض ۲۰۰ اختیار به استان‌ها

رییس شورای امنیت کشور،  نظام برنامه ریزی را متمرکز بخشی، محدود و تمرکزگرا دانست و گفت: در هفت سال گذشته تلاش شد اختیاراتی از مرکز برای استان‌ها گرفته شود که حدود ۲۰۰ اختیار به استان‌ها تفویض شده  اما هنوز هزاران اختیار دیگر مانده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: با اینکه رئیس جمهوری در این موضوع مشتاق هستند و حمایت می کنند اما در داخل سیستم مشکلاتی وجود دارد که امکان اجرا را ناممکن می کند.

وزیر کشور با تاکید بر مهم بودن بحث مهارت آموزی دانش آموزان،  گفت: هرچه درجه عقل و عمل در اداره امور بالا رود، موفق تر می شویم.   در بحث عملی آموزش مهارت ضعیف هستیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه های ما مسیر اشتباهی طی کردند در برهه ای مسابقه ساخت و ساز دانشگاه داشتیم، درحالی که رشته های مناسب و اساتید صاحب علم و تجربه به اندازه کافی برای آموزش دانشجویان نداشتیم

رحمانی فضلی با طرح این سوال که چند درصد از رشته های تحصیلی ما به حل مشکلات کشور کمک می کرد، ادامه داد: علم ناظر به حل مسئله است و علوم تجربی برای کمک به حل مشکلات ایجاد شده اند، اما آیا تمام رشته هایی که ما ایجاد کرده ایم ناظر به حل مسئله هستند؟  

وزیر کشور با تاکید بر ایجاد حس رقابت منطقی در دانش آموزان، نه رقابت ستیزه جویانه، اظهار کرد: دانش آموزان بایدرقابت منطقی (فستبقوا الخیرات) را بیاموزند. این دنیا، دنیای رقابت است گرچه رقابتی که کشورهای دیگر بر آن تاکید دارند، رقابت ماکیاولیستی است که هدف وسیله را توجیه می کند و هرکاری در مسیر رسیدن به هدف و در این رقابت را مجاز می‌دانند اما ما چنین رقابتی را قبول نداریم، ما رقابت را در چارچوب اندیشه‌های دینی خود تعریف می کنیم یعنی رقابت در امر خیر.

رحمانی فضلی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی بسیار بالا رفته و درحالی که در گذشته تغییرات صدساله بود، اکنون روزانه هزاران اختراع، اکتشاف و نوآوری داریم، گفت: پس برای اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم و ادعای دانش و فرهنگ ایرانی را در عمل به اثبات برسانیم، نیاز به تقویت رقابت منطقی داریم.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر اینکه امر آموزش و پرورش بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: سعادت و توسعه و در یک کلام دنیا و  آخرت ملت در دست آموزش و پرورش است.


نام:
ایمیل:
* نظر: