اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 25 July 2020
در دیدار رییس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر نیرو مطرح شد؛
در دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر نیرو، چالش‌های حوزه آب و برق مانند برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب کشور، سدسازی غیراصولی، نابسامانی در حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها و ضرورت توجه جدی به استفاده از انرژی‌های نو مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
ورود سازمان بازرسی به موضوع برداشت‌های بی‌رویه آببه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان در دیدار با "رضا اردکانیان" وزیر نیرو با اشاره به تلاش‌های موثری که در صنعت آب و برق کشور شده است در خصوص چالش‌های این حوزه در سال‌های اخیر گفت: برداشت از منابع تجدیدپذیر آب کشور بیش از ظرفیت طبیعی بوده و طی سال‌های گذشته، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی، اغلب دشت‌های کشور را با بحران مواجه کرده است.

وی با اشاره به ترک فعل‌ها در حوزه آب گفت: یکی از مأموریت‌های رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی، بررسی ترک فعل‌هایی است که منجر به آسیب‌های گسترده در کشور شده و بعضاً قابل جبران هم نیست؛ مثل برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های متمادی که معلوم نیست تا چه زمان اثرات مخرب آن بر آبخوان‌ها جبران شود و سازمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.
درویشیان، سدسازی غیراصولی را معضل دیگر حوزه آب دانست و گفت: بحث سدسازی بی‌رویه و بدون بررسی دقیق، آسیب‌هایی در حوزه آب به دنبال داشته است که خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها از عوارض اصلی آن است.

وی ادامه داد: تدوین نکردن اسناد آمایش سرزمین و عدم لحاظ ظرفیت‌های مناطق در بحث منابع آب، خصوصاً در حوزه کشاورزی که بهره‌وری بسیار پایینی دارد ازجمله معضلات دیگر حوزه آب است.
این عضو شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به نابسامانی حریم رودخانه‌ها گفت: عدم توجه به حریم رودخانه‌ها در دوره‌های مختلف خسارت‌های فراوانی مانند سیل سال گذشته ایجاد کرده است. بستر رودخانه‌ها جزو منابع و اموال «ملی» محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد که متأسفانه طی سال‌های گذشته اقدام جدی در راستای تعیین و تثبیت این مالکیت صورت نگرفته است. به این لحاظ بعضاً شاهدیم برای ساخت‌وساز حتی در بستر رودخانه‌ها مجوز و حتی سند هم صادر می‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به حساسیت موضوع ادغام شرکت‌های آبفای شهری و روستایی و ماهیت متفاوت این شرکت‌ها، دغدغه‌های سازمان بازرسی کل کشور درباره وضعیت نیروی انسانی، انتقال اموال و دارایی‌ها و حفظ کیفیت خدمت رسانی به مشترکان در ساختار جدید را مطرح کرد.

وی همچنین در پایان با اشاره به چالش‌های حوزه برق گفت: عدم استفاده از انرژی‌های نو مانند باد و نور خورشید و بدهی کلان صنعت برق به پیمانکاران از جمله آسیب‌های حوزه برق است. کشور ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای به لحاظ انرژی‌های نو دارد که باید بیشتر از آن بهره برد.
 
تمرکززدایی در ساختار وزارت نیرو؛ عامل تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها
در بخش ابتدایی این نشست، رضا اردکانیان وزیر نیرو طی سخنانی با اشاره به ساختار این وزارتخانه گفت: یکی از دلایل اینکه وزارت نیرو در شرایط مختلف مانند جنگ و تحریم تاب‌آوری داشته است، ساختار آن است که تمرکززدایی در آن صورت گرفته است.

وی همچنین به شاخص‌های خدمات‌رسانی در ایران که همپای بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیاست، پرداخت و ضمن اشاره به فرایند انتخاب مدیران مجموعه وزارت نیرو از طریق فراخوان و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مجرب خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم طی عمر باقی‌مانده از دولت، آسیب‌پذیری صنعت آب و برق کشور را کم کنیم؛ از این‌رو تلاش می‌کنیم سیستم حسابرسی داخلی را فعال‌تر کرده و مراقبت‌های مجمعی را بیشتر ‌کنیم و امیدواریم همکاری سازمان بازرسی با وزارت نیرو در این زمینه و سایر زمینه‌ها با ماندگاری و پایداری همراه باشد.



نام:
ایمیل:
* نظر: