اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 22 July 2020
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مساله محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست تنها یک مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست؛ محیط زیست مسئله‌ای بنیادین است که باید به دغدغه ملی و مسئله ذهنی همه بخش‌های عمومی و خصوصی و عموم شهروندان تبدیل شود.

تهدیدات زیست محیطی یک چالش بزرگ پیش روی کشور است

به گزارش عصرپرس از پایگاه معاون اول رئیس جمهور، جهانگیری بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) در نشست با مدیران ارشد سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مسئله محیط زیست از جمله مسائل بنیادین و ابرچالش‌های توسعه پایدار است،‌ اظهار داشت: اگر چه در شرایط کنونی کشور با مسائل خطیر و مهم نظیر پر دامنه شدن شیوع کرونا، تحریم ظالمانه، محدودیت فروش نفت، کاهش بهای نفت و نتیجتاً کم شدن منابع اقتصادی و مالی دولت روبه‌روست اما همه اینها نمی‌تواند از اهمیت و اولویت مسائل محیط زیست برای امروز و آینده ایران کم کند.

وی افزود: غالب اقتصاددانان کشور حتی پیش از وضعیت کنونی، چالش محیط زیست را در کنار شش چالش کاهش منابع آب، بیکاری، فساد اداری، مشکلات نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، مسئله بانک‌ها و مسئله انسجام سیاسی و گفتگوی ملی از جمله ابرچالش‌های تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی کشور می‌دانند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز می‌توان به وضوح دید که دامنه تأثیر این ابرچالش‌ها از اقتصاد فراتر رفته و چندوجهی و چند زمینه‌ای شده‌اند، تصریح کرد: نمی توان از تاثیر مسایل زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی یا خشکسالی‌های موضعی و خشک شدن دریاچه‌هایی مثل ارومیه و هامون و غیره و یا گسترش ریزگردها در خوزستان و برخی استان‌های دیگر در حوزه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی چشم پوشید.

جهانگیری با تاکید بر اجرای پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های توسعه، گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را به عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی می‌داند.

وی به جایگاه محیط زیست در تحولات علمی و جنبش ها و فعالیت های مدنی اشاره کرد و افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های زیست محیطی ما چه آنها که ناظر به نتایج عاجل و آنی هستند و چه آنها که ناظر به سیاست‌های بلند مدت‌اند باید با جامعیت، عقلانیت و سنجیدگی طراحی و اجرا شوند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تخریب ها و تهدیدات زیست محیطی چالش بزرگی پیش روی کشور است، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست در عین اینکه با قاطعیت از مسایل زیست محیطی حفاظت می کند باید تسهیل گر توسعه کشور شود.

جهانگیری با اشاره به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی و حمایت از مسائل مرتبط با محیط زیست، گفت: حمایت نهادهای مدنی و سمن های حامی محیط زیست باید در دستور کار این سازمان باشد تا در مواقعی که آنها مورد پرسش واقع می شوند از آنها پشتیبانی کنند، این سازمان باید همواره پشتوانه محکم مردم و افکار عمومی را پشت سر خود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه فقر مهمترین دشمن محیط زیست است به پیامدهای منفی تحریم ها و کرونا در حوزه اقتصاد اشاره کرد و از مدیران این سازمان خواست تا برای دوران پساکرونا و تأثیرات

جهانگیری گفت: مسأله محیط زیست و حل مسایل و ابرچالش های دیگر باید به یک نقطه اطمینان بخش برسد چرا که در غیر این صورت توسعه ایران با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد چنانچه خشک شدن دریاچه ارومیه می توانست سرنوشت 16 میلیون انسان را تحت تأثیر قرار دهد که این موضوع می توانست اتحاد مردم و حتی یکپارچگی ایران را زیر سوال ببرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه آلودگی هوای کلان شهرها بود که نظارت های کافی در این خصوص انجام شد و سازمان گزارش های مربوطه را به موقع آماده کرد. آقای کلانتری وقتی مسئولیتی را بر عهده می گیرد به خوبی آن را پیگیری می کند و گزارش های نظارتی را به موقع ارائه می دهد که امیدوارم این رویه با جدیت ادامه یابد.

جهانگیری با اشاره به اینکه شرایط هوای تهران و کلان شهرها نسبت به گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: وضعیت سوخت خودروها با پیگیری های سازمان حفاظت از محیط زیست تقریباً وضعیتی مناسب رسیده که البته در این زمینه کارهای سنگینی انجام شد و اینکه امروز در سخت ترین شرایط تحریم نیاز به واردات بنزین نداریم و یکی از صادرکنندگان اصلی فراورده های نفتی هستیم بسیار افتخار آمیز است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه وضعیت برخی خودروها از نظر کیفیت و قیمت نامناسب است، تصریح کرد: زمانی که مسئولیت وزارت صنایع را داشتم مردم برای تهیه خودرو باید در نوبت می ماندند و حتی برای تعیین رنگ مورد نظر خودرو مشکلاتی بر سر راه آنها بود که این موضوع زیبنده مردم بزرگ ایران نبود که در آن زمان بارها به خاطر این شرایط از مردم عذرخواهی کردم و به آنها قول دادم برای اصلاح این شرایط تلاش خواهیم کرد.

جهانگیری با اشاره به تأکید رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر اینکه باید از تولید خودروهایی که استاندارد یورو 5 ندارند جلوگیری شود، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست از این موضع خود کوتاه نیاید و بر این موضوع پافشاری کند و دولت نیز حمایت خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه در آغاز دولت تدبیر و امید سوخت برخی نیروگاه های کشور سوخت مایع بود، اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست ایستادگی و پافشاری خوبی در این زمینه به عمل آورد و با اقدامات و سرمایه گذاری های بزرگی که در پارس جنوبی به انجام رسید، تقریباً همه کارخانه ها امروز از گاز استفاده می کنند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید بر مواضع خود ایستادگی جدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از این موارد درباره کارخانه سیمان تهران بود که البته سازمان رویکرد مناسبی اتخاذ کرد و به جای تأکید بر انتقال این کارخانه به بیرون از تهران، مسئولین کارخانه را ملزم به انجام اصلاحات در بازه زمانی مشخص کرد و به آنها اعلام کرد که کارخانه سیمان تهران باید تحت کنترل و پایش سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت کند.

معاون اول رییس جمهور کارخانه مس سرچشمه کرمان را از دیگر موارد این چنینی برشمرد و گفت: اسیدسولفوریک حاصل از فعالیت این کارخانه در منطقه پخش می شد و به زندگی مردم آسیب زده بود که سازمان حفاظت محیط زیست در برابر آن ایستادگی کرد و مسئولین کارخانه وادار شدند با سرمایه گذاری چند ده میلیون دلار این مشکل را برطرف کنند.

جهانگیری خطاب به مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ایستادگی جواب می دهد پس باید حرفتان را محکم بزنید و فرصت دهید تا کارخانه هایی که آلایندگی دارند در مدت زمان مشخص وضعیت خود را اصلاح کنند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دریاچه ارومیه اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید رییس جمهور اعلام کرد که در نخستین جلسه هیئت دولت مصوبه ای برای دریاچه ارومیه خواهیم داشت اما در آن زمان خیلی ها می گفتند که دریاچه ارومیه امکان احیا شدن را ندارد و پیشنهاداتی مبنی بر خشک کردن و اقداماتی نظیر آن را ارائه می دادند.

جهانگیری با اشاره به وضعیت مناسب امروز دریاچه ارومیه، گفت: تجربه نشان داده، اگر مدیری با انگیزه و جدی پای کار باشد هر کاری را می توان عملیاتی کرد که در این زمینه آقای کلانتری به عنوان دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه با انگیزه و جدیت برنامه ها را پیگیری کرد و امروز شاهد احیاء این دریاچه هستیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: احیاء دریاچه ارومیه این پیام را به ما می دهد که درباره سایر مشکلات هم می توانیم همین کار را انجام دهیم. حتی در مواجهه با سخت ترین کارها اگر مردانه پای کار بایستیم و از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و به تلاش دیگران برای دلسرد کردن مان توجه نکنیم نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

جهانگیری با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر احیاء تالاب های کشور گفت: اخیراً جلسه ای برای احیاء تالاب های انزلی و میانکاله که مردم حساسیت ویژه ای نسبت به آن دارند، برگزار شد و سازمان حفاظت از محیط زیست طرح ها و برنامه هایی را برای احیاء این تالاب ها در بازه زمانی مشخص تدارک دیده است.

معاون اول رییس جمهور از رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خواست برای هر تالاب یک مجری تعیین کند تا کارهای مرتبط با آن با جدیت و سرعت پیگیری و گزارش های مربوطه ارائه شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به مصوبه احیاء کارون و زاینده رود، تصریح کرد: ‌کارون به عنوان بزرگترین رودخانه ایران که همه مردم نسبت به آن حساسیت دارند در اثر ورود پساب و فاضلاب کارخانه ها دچار آسیب هایی شده بود که قرار شد طی یک دوره مشخص برنامه احیاء این رودخانه در دستور کار قرار گیرد و به کارخانه ها نیز فرصت داده شد تا ظرف مدتی این شرایط را اصلاح کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست در مقابله با ریزگردها اظهار داشت: استان خوزستان در مقطعی با مشکلات متعددی ناشی از ریزگردها مواجه شد که حتی به قطع برق و دیگر مسایل انجامید و خوشبختانه با پیگیری های جدی دستگاه های مرتبط، این مسایل تا حد زیادی اصلاح شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه کانون های خارجی ریزگردها نیز شناسایی شده است بر ضرورت دیپلماسی فعال با کمک وزارت خارجه برای جلوگیری از ورود ریزگردها به داخل کشورمان تأکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست حتی به کشورهایی که منشأ این ریزگردها هستند مشورت دهد و تجربیات و دانش داخلی را در اختیار آنها بگذارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده مبنی بر تشکیل ستاد احیاء جنگل های زاگرس گفت: با کلیات این موضوع موافق هستم البته لازم است سازمان حفاظت از محیط زیست هماهنگی های لازم را با وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص انجام دهد و پیشنهاد نهایی را به دولت ارائه کند.

جهانگیری آتش سوزی جنگل ها در سال جاری را اتفاقی دردآور توصیف کرد و افزود: در جریان این آتش سوزی ها برخی جوانان برای اطفاء حریق اقدام کردند و جان خود را از دست دادند که بسیار تلخ و دردآور بود و این پیام را در بر داشت که مردم نسبت به سرمایه های کشور حساسیت ویژه ای دارند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزارت کشور از تصرف سواحل خزر، خلیج فارس و دریای عمان که عمدتاً از سوی دستگاه های دولتی انجام شده تصریح کرد: این تصرف ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هنوز جدی نشده که لازم است سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را به یک دستور کار قطعی خود تبدیل کند.

جهانگیری با اشاره به برنامه ها و اقدامات دولت برای توسعه سواحل مکران افزود: از ابتدا تأکید شد که برای توسعه این سواحل باید برنامه هایی دقیق و جامع الاطراف تدوین شود که همه جوانب و ابعاد مختلف در آن مدنظر قرار گرفته باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع پسماند زباله ها و اینکه این موضوع به عنوان یک دغدغه مهم در پایتخت، استان های شمالی و سایر مناطق کشور است گفت: یکی از برنامه های دولت برای دفع پسماندها تبدیل آن به کود کمپوست بود که الان اعلام می شود این طرح اقتصادی نیست و کمپوست خودش به یک مسأله زیست محیطی تبدیل شده و بوی بدی را متصاعد می کند.

جهانگیری با بیان اینکه چندی پیش در دولت در خصوص دفع پسماندها تصمیمی خیلی انقلابی گرفتیم خاطرنشان کرد: دولت در آن مقطع تصمیم گرفت که یک میلیارد و 300 میلیون دلار فقط برای دفع پسماندها سرمایه گذاری کند که متأسفانه مجلس وقت به جای تصویب این موضوع که دغدغه مردم بود تبدیل به موضوعات دیگر شد.

معاون اول رییس جمهور از سازمان حفاظت از محیط زیست خواست موضوع پسماندها را با جدیت دنبال کند و برای حل این مشکل برنامه و پیشنهاد مشخصی ارائه دهد تا در یک دوره زمانی مشخص بتوانیم این مشکل را در کشور حل و فصل کنیم.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه هیچ طرح بزرگ عمرانی در کشور نباید بدون ارزیابی های زیست محیطی اجرا شود، اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست بر این موضع محکم پافشاری کند و اگر طرحی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ارزیابی زیست محیطی ندارد از همان ابتدا مانع از شروع اجرای طرح شود.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش ها و زحمات محیط بانان و محیط یاران گفت: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با هماهنگی با رییس سازمان امور اداری و استخدامی نسبت به رفع دغدغه کمبود محیط بانان در کشور اقدام کند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش های مختلف از جمله احیاء تالاب ها، دفع پسماندها و بهبود هوای کلان شهرها ارائه و بر لزوم جلوگیری از تولید خودروهای فاقد استاندارد یورو 5 تأکید کرد.

در این جلسه تعدادی از معاونین و مدیران کل سازمان حفاظت از محیط زیست نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیتی خود ارائه کردند و به تشریح برنامه های آتی این سازمان برای حل مشکلات زیست محیطی کشور پرداختند.


نام:
ایمیل:
* نظر: