اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۹ - 18 July 2020
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:
اسماعیل نجار با تاکید بر توجه بیشتر به بحث پیشگیری از حوادث، گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شواری اسلامی تمام هم و غم ما بحث پیشگیری است که با انجام اقدامات به موقع می تواند از خسارت جانی و مالی آینده جلوگیری کرد و ما باید به سمت مدیریت ریسک پیش برویم .
باید به سمت مدیریت ریسک حرکت کنیمبه گزارش خبرنگار سرویس اچتماعی عصرپرس، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه کشور ایران، کشوری حادثه خیزاست، گفت:  روزانه 170 زلزله، 175 زلزله 4 ریشتری و هرساله یک زلزله 7ریشتری و بالاتر را داریم و علاوه برآن سیلاب هایی که در سطح کشور اتفاق می افتد خسارت زیادی را به ما وارد می کند.

باید به سمت مدیریت ریسک حرکت کنیم  

نجار در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه چرا با وجود اینکه از نقاط ضعف و مناطق حادثه خیز مطلع هستیم تا کنون اقدام اساسی در زمینه پیشگیری صورت نگرفته است؟ گفت: تمام هم و غم ما با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شواری اسلامی بحث پیشگیری است که اساس کارماست و می تواند از خسارت جانی و مالی  آینده جلوگیری کند و ما باید به سمت مدیریت ریسک پیش برویم .

پرداخت بیش از 20 هزار میلیارد خسارت و تسهیلات در سیل 98

وی در ادامه  بابیان اینکه متاسفانه در زمینه پیشگیری دستگاه های اجرایی و حتی مردم  رغبتی نشان نداده اند، گفت: در سیل فروردین ماه سال 98 بیش از 20 هزار میلیارد پرداخت خسارت و تسهیلات داشتیم در حالی که می توانستیم با حداقل هزینه در زمینه پیش گیری اقدام کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با بیان اینکه در سال جاری بارش‌ها نسبت به سال 98 کمتر نبود اما با اقدامات و تدابیری که اندیشیده شد حداقل خسارت را داشتیم، گفت:با لایه روبی رودخانه هیرمند توانستیم 3هزار و 500 مترمکعب آب را بدون خسارت به هامون عبور دهیم و در همین راستا اقدامات مشابه ای نیز به دیگر استان های کشور انجام شده است.

مردم در خط مقدم بحران 

نجار در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص اینکه چرا در زمان حادثه در کشور همیشه مردم در خط مقدم بحران قرار دارند و آیا ستاد مردمی باید پاسخگوی بحران باشد یا ستاد مدیریت بحران؟ اظهار داشت: مردم در همه حوادث و پیشگیری همواره در خط مقدم قرار دارند و اساس کار در بحث مدیریت بحران مردم هستند با توجه به اینکه ما سازمان حمایت کننده و نظارت کننده هستیم و ستاد بحران نمی تواند کل حوادث را در سطح کشور مدیریت کند بنابراین تمام دستگاه های اجرایی کشور بر طبق ماده 2 قانون در زمان بحران باید به همراه سازمان مدیریت بحران اقدامات موثر را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

کیفت ساخت و ساز ها را فدای کمیت نکنیم 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به اینکه مردم باید کیفیت را فدای کمیت نکنند، افزود: اگر در کشور استاندارد های لازم ساخت و ساز رعایت شود و ایمنی و کیفیت را در نظر بگیرند هر ساله با چنین خساراتی مواجه نخواهیم بود.

وی آموزش در زمان حادثه را مهم دانست و گفت: همه مردم باید آموزش های لازم در زمان حادثه را ببیند تا بتوانند خانواده خود را در زمان بحران ساماندهی کرده و از خسارت بیشتر جلوگیری کنند.

نجار در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی براینکه چه مناطقی از کشور حادثه خیز تر است و برنامه این سازمان برای مدیریت و ساماندهی این مناطق چیست؟ گفت: بسیاری از مناطق کشور ما حادثه خیز است و گسل های زیادی را در سطح کشور داریم و 146کیلومتر رودخانه داریم که 70 هزار کیلومتر آن در مناطق جمعیتی ما عبور می کند، تمام تلاش ما پیشگیری و مدیریت ریسک است که امیدواریم همه دستگاه های اجرایی ما را همراهی کنند.

مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه، رکورد تاریخ حوادث را شکست 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه ارزیابی مدیریت بحران را در کشور مثبت دانست و گفت: با هماهنگی  ایجاد شده بین مردم و  دستگاه های اجرایی توانستیم در زمان زلزله کرمانشاه 15 ساعت بعد از زلزله پایان نجات را اعلام کنیم در حالی که 9 ساعت از آن در تاریکی مطلق بودیم.

 وی افزود: 20 هزار کیلومتر وسعت منطقه زلزله زده بود که با  1930 روستا ،7 شهرستان و 8 شهر امکان انتقال 7817 مجروح از طریق زمین و هوا صورت گرفت که از نظر مجامع بین المللی به عنوان رکورد در تاریخ حوادث بیان شد.

نجار در ادامه با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه بیش از 12 هزار میلیارد تومان نظام هزینه کرده،  ادامه داد: 103 هزار واحد مسکونی در منطقه ساخته و به اتمام رسیده که کاری بزرگ و قابل تقدیر است.

وی در ادامه با اشاره به سیل سال گذشته، گفت: 25 استان کشور همزمان با سیل مواجه بودند و در برخی استانها مانند گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان سیل شدیدتر بود و 163 هزار واحد مسکونی خسارت دیده اند و با تشکیل قرارگاه و سامانه سجاد توانستیم 20 هزار تسهیلات و کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان و حادثه دیدگان قرار دهیم و با مدیریت به موقع تنها 76 نفر جان باخته داشتیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر برگزاری دوره های آموزشی برای خبرنگاران حوزه مدیریت بحران کشور، گفت: این سازمان آمادگی برگزاری دوه های آموزشی در زمان بحران را برای خبرنگاران دارد.

اختصاص نیم درصد بو دجه عمومی کشور به بخش مدیریت بحران 

وی درادامه با اشاره به میزان اعتبار اختصاص یافته در بخش مدیریت بحران گفت: نیم درصد بودجه عمومی کشور را به مباحث مختلف مدیریت بحران اختصاص داده بودند که 3 درصد بابت پیشگیری و 2 درصد هم برای بحث های مقابله بحران است.

نجار ادامه داد: براساس ماده ۱۶ بصورت سالیانه، سازمان مدیرت بحران کشور باید با استعلام از دستگاه های مختلف، بودجه پیشگیری را دریافت کند و برای تامین اعتبار به هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه متاسفانه در سالهای گذشته بودجه پیشگیری به میزان لازم اختصاص داده نشده، گفت:  اما در بحث مقابله دولت از هیچ کمکی فروگذار نبوده و با تمام قوا در این بخش حرکت کرده است.







خبرنگار: پروین مرادی
دبیر: وجیهه مرادی




نام:
ایمیل:
* نظر: