اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۹ - 16 July 2020
موسوی:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استان اردبیل دارای ظرفیت‌های خوب مرزی بوده و باید از این فرصت برای توسعه اقتصادی منطقه استفاده بهینه شود.
از فرصت‌های مرزی استان اردبیل برای توسعه اقتصادی منطقه باید استفاده شودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه مرزی بودن استان اردبیل را مزیتی برای استان و کشور دانست و گفت: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه بوده که استفاده از این مزیت در غلبه بر تحریم‌ها موثر بوده و خواهد بود.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از فرصت‌های مرزی و جهش صادرات در راستای کاهش اثرات تحریم و توسعه اقتصادی اقدام کنیم.

وی پیگیری اجرای پروژه‌های ضروری در مناطق مرزی بویژه پروژه‌های مشترک با همسایگان را از جمله اولویت‌های دولت و وزارت امور خارجه عنوان و نسبت به پیگیری پروژه‌های استان اردبیل برای اجرا طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قول مساعد داد.

استاندار اردبیل هم در این دیدار گفت: استان اردبیل دارای ۳۶۹ کیلومتر مرز با جمهوری آذربایجان می‌باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از این ظرفیت در توسعه اقتصادی استان هدف‌گذاری شده است.

اکبر بهنامجو  افزود: در پنج سال اخیر با اختصاص اعتباراتی از محل صندوق ذخیره ارزی پروژه‌هایی در منطقه مرزی استان اجرا شده و موجبات رشد تولید و اقتصاد در شمال استان را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین و تبدیل ۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی، از تکمیل ۹۵ درصدی این پروژه خبر داد.

استاندار اردبیل با اشاره به افزایش تولیدات کشاورزی و باغی در این منطقه و داشتن رتبه‌های برتر کشوری در زمینه تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی ، گندم و عدس ، ایجاد بارانداز ریلی برای افزایش صادرات محصولات استان را امری ضروری دانست.

وی افزود: اجرای خط آهن به عنوان زیرساخت ارتباطی برای ورود مسافر، جابجایی تولیدات و گسترش روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان  از جمله برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در چند سال اخیر در استان است.

بهنامجو گفت: در راستای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی پیگیری‌های لازم از سوی دولت و کشور همسایه در راستای احداث شهرک صنعتی مشترک انجام گرفته و محل آن مشخص شده است.

وی نزدیکی به بارانداز ریلی را از جمله مهم‌ترین دلایل کشور همسایه برای انتخاب محل احداث شهرک صنعتی مشترک عنوان کرد.

استاندار اردبیل به فعالیت پایانه مرزی بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: مقدار ورود کالا و مسافر از این مرز نیز زیاد بوده اما از پارسال به دلیل شیوع کرونا ورود مسافر متوقف شده ولی تبادلات تجاری همچنان برقرار است.

وی تکمیل این پروژه‌های زیرساختی را نیازمند همکاری همه حوزه‌های مرتبط دانست و تکمیل بارانداز ریلی و شهرک صنعتی مشترک را در توسعه اقتصادی استان و کشور با اهمیت خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه برای یک سفر  ۲ روزه به استان اردبیل عصر چهارشنبه وارد این استان شد.

موسوی قرار است با آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل دیدار کرده و در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران شرکت کند. وی همچنین از شهرستان‌های مرزی بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان نیز دیدار خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: