اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۹ - 16 July 2020
با دستور رئیس‌جمهور؛
همزمان با دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم و پروژه افزایش 115 مگاواتی توان تولید نیروگاه بندرعباس با اعتباری بالغ بر یک هزار و 698 میلیارد تومان به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.
واحد نخست بخش گاز نیروگاه قشم به بهره‌برداری رسیدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، در راستای توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت 500 مگاوات شامل دو گازی 170 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی در حال احداث است که امروز واحد نخست گاز آن وارد مدار تولید شد.

راندمان بخش گاز نیروگاه 33 درصد و راندمان سیکل ترکیبی آن بیش از 49 درصد است که حدود 500 نفر در زمان احداث و یکصد نفر نیز در زمان بهره‌برداری این نیروگاه مشغول به کار خواهند بود.

سوخت اصلی نیروگاه گاز بوده و میزان مصرف گاز هر واحد نیز حدود 45 هزار مترمکعب در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نیاز آبی جزیره قشم این واحد قادر به تولید روزانه هشت هزار مترمکعب آب شیرین خواهد بود.

تا پیش از این ظرفیت واحدهای تولید برق جزیره قشم کمتر از انرژی مورد نیاز منطقه بوده که با افتتاح این نیروگاه، جزیره قشم  به خودکفایی در زمینه تولید برق دست پیدا خواهد کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی با سرمایه‌‌گذاری 60 درصدی شرکت برق و انرژی غدیر و مشارکت 40 درصدی گروه مپنا در حال ساخت است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پاییز سال آینده تکمیل خواهد شد.

برای اجرای طرح‌های رفع محدویت تولید نیروگاه‌ بندرعباس نیز حدود 480 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که این رقم کمتر از هفت درصد هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید می‌باشد.

این طرح با مشارکت سازندگان داخلی و با استفاده از توان تولید داخل محقق شده است و کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها، کاهش میزان مصرف داخلی واحدها، افزایش راندمان واحدها به میزان یک درصد و کاهش مصرف سوخت به همراه دستیابی به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید شست‌وسوی کندانسور از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است.


نام:
ایمیل:
* نظر: