اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 15 July 2020
رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد:
رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: متاسفانه در ماه های گذشته بیش از ۵ هزار پزشک و پرستار به کرونا مبتلا شدند و از این تعداد بیش از ۱۴۰ نفر از این گروه در راه خدمت به بیماران کووید۱۹ شهید شدند.
شهادت 140 پزشک و پرستار در راه مقابله با کرونابه گزارش خبرنگار  سرویس اجتماعی عصرپرس،محمدرضا ظفر قندی رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه  دو هدف مهم  ما حفاظت از سلامت مردم و سلامت کادر پزشکی است، گفت:  باتوجه به اینکه روزانه به آمار مبتلایان و بستری شدگان بیماری کرونا افزایش می یابدباید اقدامی اساسی و قاطعانه انجام داد .

وی ادامه داد: افزایش بیماران منجر به فرسودگی و خستگی کادر درمان می شود که یکی از معظاتی است که بیمارستانها در حال حاضر با آن مواجه هستند و تنها راه غلبه بر این بیماری همراهی و همبستگی مردم و مسئولین با کادر درمان است.

شهادت 140 پزشک و پرستار در راه مقابله با کرونا
ظفر قندی درادامه با اشاره به ابتلاء بیش از 5 هزار نفر پزشک و پرستار به بیماری کرونا،تاکید کرد: متاسفانه به خاطر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم نظارت بر اجرای این پروتکل ها با افزایش ابتلاء روبه رو بوده ایم و در برخی بیمارستانها با کمبود تخت ای سی یو مواجه شدیم.

وی افزود: تاکنون از جامعه پزشکی و کادر درمان بیش از 10 هزار نفر ابتلا و 140 نفر شهید داشته ایم.

پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت 

ظفرقندی در ادامه با اشاره به  پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت ادامه داد: سازمان نظام پزشکی برای حمایت از جامعه پزشکی پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت با شعار (# جان _ما_ ایران_ ما) را راه اندازی کرده و تاروز پزشک که اول شهریور است ادامه دارد. همه اعضا از مسئولان نخبگان نهادهای مدنی، هنرمندان، ورزشگان باید وارد شوند یک رویداد ملی برای تجلیل از مدافعان سلامت است تا از نخبگان کشور که در خط مقدم در حال جنگ هستند، تجلیل شود، همه باید کمک کنند تا در این مبارزه موفق شویم.

رئیس سازمان نظام پزشکی  با گلایه از مردم و مسئولین در خصوص عادی سازی بیماری در سطح جامعه، گفت: برخورد قرنطینه و تهدیدی امکان پذیر نیست، و عادی سازی تا حدود زیادی توسط  مردم و مسولین صورت گرفت و مردم با سفرها و اجرای مراسم عزا و عروسی باعث اوج گیری بیماری شدند.

ظفرقندی با تاکید بر اینکه قدماول برای رسیدن به شرایط مناسب ایجاد همبستگی ملی است، گفت: در دوران جنگ تحمیلی همه مردم به اندازه توانشان کمک کردند و در حال حاضر هم اگر همه به وظیفه شان عمل نکنند، دوباره به عقب بر می گردیم و دچار آسیب می شویم.

اگر سلامت تامین نشود بخش اقتصادی و معیشت هم دچار آسیب می شود
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: دولت باید سلامت را در اولویت قرار دهد. اگر سلامت تامین نشود معیشت و اقتصاد هم دچار آسیب می شود باید تسهیلات لازم برای بیمارستانها فراهم شود، حمایت های عملی باید  انجام شود محلس هم باید به وظیفه اش عمل کند و قانونگذاری شود.

ظفرقندی، با تاکید بر ایحاد تسهیلات اقتصادی،گفت: در این شرایط مجوزهایی که داده شد صندوق ذخیره ارزی نیز باید برای این روزها فعال شود، از یک میلیارد یورو اختصاص داده شده قسمت عمده آن هنوز تخصیص داده نشده و کار ما را  دچار مشکل کرده است.

غربالگری و پیگیری مبتلایان به کرونا 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به اعلام اخیر مجامع علمی در مورد عدم ایمنی پایدار و طولانی در افراد مبتلا شده به این بیماری، مباحث اعلام شده قبلی در مورد امکان «ایمنی جمعیتی» را زیر سؤال برده و از سوی دیگر عدم چشم‌انداز روشن برای دسترسی به واکسن و داروی مؤثر در کوتاه مدت، تنها راه مواجهه علمی و کنترل مطلوب بیماری را به اعمال روش‌های علمی، دقیق و قاطع پیشگیری منحصر کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت غربالگری مبتلایان به کرونا، افزود: تجربه موفق کشورهایی مانند کره جنوبی، استرالیا و حتی کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام نشان داده که با غربالگری و پیگیری افراد مرتبط با فرد مبتلا و اعمال نظارت دقیق بر اجرای ضوابط بهداشتی می‌توان با حداقل آسیب از گسترش بیماری کرونا جلوگیری کرد.

افزایش بستری بیماران کرونایی در تهران
رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: شرایط بیمارستانها با افزایش گرفتاری مردم در شهر تهران از 30نفر در هر بیمارستان به 250تا 300نفر در برخی بیمارستانها رسیده است. در اکثر بیمارستانها تختهای کرونا رو به افزایش است و هر بیمارستان بنابر افزایش بیماران فعالیتش تغییر می کند البته بیمار سرطانی، تروما و غیر کرونایی هم هستند که باید به آنها هم رسیدگی شود و درمان آنها هم ضرری است.

کمبود تخت آی سی یو در برخی بیمارستانهای کشور
ظفرقندی گفت: بحث اساسی این است که با وجود اقدامات انجام شده در برخی بیمارستانهای دولتی با کمبود تخت آی سی یو برای بیماران کرونا مواجه شده ایم. این بیماران یا باید به جای دیگری ارجاع شوند یا بخش های جدید آی سی یو تجهیز شود مثلا بیمارستان سینا یک بخش عادی را به آی سی یو تبدیل کرده است و با کمک وزارت بهداشت باید این تختها افزایش پیدا کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ دارو و واکسنی مختص بیماری کرونا وجود ندارد، یکی دو کشور پیشرفته اقداماتی برای تولید واکسن انجام داده اند که در حد کارآزمایی بالینی است و تولید آن حداقل سه ماه آینده طول می کشد.

وی افزود: بیشترین واکسنی هم که تاکنون در دنیا تولید شده واکسن آنفلوانزاست که سالانه 150 میلیون دوز  آن تولید می شود. در مورد کرونا اگر واکسن آن هم ساخته شود حداقل به3 میلیارد دوز واکسن نیاز است که بتواند جمعیت مورد نیاز را پوشش دهد.

تاثیر دارو رمدسیور  برروی بیماران حاد کرونایی
ظفرقندی در ادامه با تاکید براینکه در این شرایط تنها راه کنترل کرونا، پیشگیری، ماسک زدن و فاصله گذاری و شستن مداوم دست است، گفت: نباید به سمت ایمنی جمعی برویم که ضرر می کنیم. هیچ دارویی اختصاصی هم برای کووید ۱۹ معرفی نشده البته  در مورد رمدیسویر که برای سارس بوده نتایج خوبی دیده می شود که با توحه به مطالبات بین المللی در شرایط بحرانی می شود از آن استفاده کرد اما تا زمانی که در پروتکل وزارت بهداشت نیامده است پزشکان نباید تجویز کنند.

نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس جمهور
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره نامه خود به رئیس جمهور، گفت: در نامه که به رئیس جمهور ارسال شد پیشنهادهای با همکاری متخصصان اپیدمیولوژی داده شده و اعلام کرده ایم  بهتر است 30درصد افرادی که می توانند از راه دور کار کنند به صورت گردشی دورکاری کنند در استان تهران هم از دو روز گذشته برخی بازنگری ها انجام شده  همچنین باید این اقدامات به صورت منطقه ای در کل کشور انجام شود.

ظفرقندی گفت: پیشنهاد دیگری که در این نامه آمده است برنامه ریزی برای قرنطینه و تعطیلی موقت است علاوه بر آن نیز برخی فعالیت ها می تواند موقتا تعطیل شود،که برخی اماکن مذهبی هم جزو این اماکن است.

وی درباره استفاده پزشکان از کارتخوان، گفت: اکنون زیرساخت های فنی در بانک مرکزی و حوزه های اقتصادی فراهم شده است، پزشکان از کارتخوان استفاده می کنند.

ارجاع سالانه 5 هزار پرونده به سازمان نظام پزشکی 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص  آمار پزشکان متخلف، گفت:  هر سال تعدادی از پرونده برخی از پزشکان در سازمان نظام پزشکی مطرح می شود که 10تا 15 درصد به عنوان قصور مطرح می شود. سالی 4 تا 5هزار پرونده ارجاعی داریم. با توجه به حجم درمان در کشور که بالای ۸ تا ۹ میلیون در سال است آمار قابل قبولی است، رسیدگی به این پرونده ها طبق روال انجام می شود. کسانی هم که داروی غیر موجود در فارماکوپه را تجویز می کنند طبق مقررات پرونده آنها بررسی می شود و طبق مقررات احکام آنها صادر می شود.

حمایت دولت و مجلس از مدافعان سلامت
ظفرقندی در پاسخ به سوال عصرپرس که چه حمایت ها و مشوق های برای مدافعان سلامت در نظر گرفته شده است، گفت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که با مدافعان سلامت در بحران کرونا همانند مدافعان کشور در زمان جنگ برخورد شود و سهمیه های ویژه ای به آنها اختصاص داده شود.

وی افزود:برای پزشکانی که دچار آسیب می شوند در سامان نظام پزشکی صندوق رفاه داریم که به آنها طبق قانون کمک می شود. در مورد بازنکردن مطب ها در مورد برخی مطب ها طبق پروتکل ها اکنون هم توصیه می کنیم که فعالیتشان محدود شود، اگر فعالیت ضروری نیست مثل برخی اقدامات دندانپزشکی خود ما خواهش می کنیم که فعالیت انجام نشود.

ظفرقندی افزود: یکی از درخواست ها از دولت این است که فعالیت های غیر ضروری پزشکی موقتا تعطیل شود که بتوانیم به درمان بیماران کرونا بیشتر کمک کنیم.

تعطیله روزانه3 مطب  در کشور
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اوایل کرونا خواسته بودیم مطب های غیرمرتبط با کرونا مثلا مراکز جراحی پلاستیک یا دندانپزشکی تعطیل کنند. بعدا با توجه به پروتکل های وزارت بهداشت فعالیت این مراکز دوباره بازگشایی شد اما به علت مشکلات اقتصادی غیر از کرونا اکنون روزی سه مطب اعلام تعطیلی می کنند و کلا فعالیت پزشکی را کنار می گذارند که علت آن به خاطر کرونا نیست.

وی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیک هم دنبال می شود البته کرونا تاثیر منفی در این طرح گذاشت. اکنون 40تا 45 درصد مراکز درمانی و داروخانه ها به نرم افزار نسخه الکترونیک تجهیز شده اند و فعالیت نسخه نویسی الکترونیک را انجام می دهند و بقیه هم این فعالیت را به تدریج انجام خواهند داد.

نیاز مشاور پزشکی در شرایط کرونا
ظفرقندی گفت: مشاوره پزشکی در شرایط کرونا مورد تایید است سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی نیز مکانهایی را برا یاین خدمات ایجاد کرده اند ولی نسخه نویسی از طریق اپلیکیشن از طرف سازمان نظام پزشکی هنوز مجوزی صادر نکرده ایم و هنوز این کار قانونی نشده است.
 
نقش رسانه ها و هنرمندان در کنترل بیماری کرونا
رئیس سازمان نظام پزشکی با مهم دانست نقش رسانه ها در مبارزه با کرونا، گفت: هنرمندان و نخبگان باید به وظایف خودشان عمل کنند. این وظیفه اجتماعی برای همه است نهادهای مدنی و خیرین هم باید کمک کنند. در فاز اول خیرین خیلی کمک کردند. این کمک ها باید ادامه پیدا کند. در این صورت می توانیم با تغییر روش و بازنگری این بیماری را کنترل کنیم.










خبرنگار: پروین مرادی





نام:
ایمیل:
* نظر: