اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 15 July 2020
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی، به تبیین جزییات بسته اقتصاد مردمی مجلس برای تحول اقتصادی به نفع مردم پرداخت.

نمی‌توان نماینده مردم بود و در میان مردم نبود

به گزارش عصرپرس، محمدباقر قالیباف،رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی که (سه شنبه، 24 تیرماه) پس از خبر 21 از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، به تبیین جزئیات بسته اقتصاد مردمی مجلس جهت ایجاد تحول اقتصادی به نفع مردم پرداخته و به سوالات مربوط در این حوزه و نیز مسائل سیاست خارجی و تحول در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

این گفتگوی تلویزیونی در محل مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و اجرای آن را مهدی مهدی‌قلی برعهده داشت.

قالیباف در ابتدای این گفت و گو با اشاره به شیوع ویروس کرونا ضمن آرزوی سلامتی کامل برای مردم و افرادی که در حال درمان هستند، گفت: امشب شب زیارتی علی بن موسی الرضا(ع) است و به ایشان متوسل می شویم و آرزوی شفا برای همه عزیزان داریم.

رئیس مجلس شورای در پاسخ به نخستین سوال مجری مبنی بر اینکه چگونه از حوزه اجرا به حوزه قانونگذاری روی آورده است، گفت: عمل گرا بودن و در میدان بودن عادت همیشگی من است و افتخار می کنم هرجا توفیق خدمت داشتم وظیفه خود دانسته ام که از نزدیک با مردم سخن بگویم و درد آنها را با همه وجود حس کنم تا بتوانم خدمتگزاری صادقانه داشته باشم لذا تصور می کنم مجلس که در رأس امور است باید بتواند اثرگذار باشد و برای آن چنین روحیه ای می خواهد؛ نمی توان نماینده مردم بود و در بین آنها نبود؛ نمی توان مشکلات مردم را در میدان ندید و پشت اتاق های دربسته و نشسته در پشت صندلی ها تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: مخصوصا طبق بحثی که اخیرا حضرت آقا داشتند، مردم باید زینت قانونی باشند که نگاشته می شود و در عین حال که قانون اولویت مردم را تعیین می کند باید زمینه اجرایی هم داشته باشد که این امر نیازمند کار ستادی خوب و برگزاری جلسات خوب و کارا است به گونه ای که بتوان از پایین ترین سطوح و از مناطق دور کشور بسیج شد و مشکلات را دید و چاره اندیشی کرد.

مردم در شرایط سخت به مجلس یازدهم امید بسته‌اند

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر وظیفه مجلس یازدهم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که آن را مجلس امید نام گذاشتند، اظهار داشت: حضرت آقا در ملاقات ویدئو کنفرانسی به این نکته اشاره فرمودند که مردم به مجلس دل بسته و به آن امید دارند و این مجلس بعد از انقلاب جزء قوی ترین و انقلابی ترین مجالس است که این مسئولیت ما را سنگین تر می کند و از این باب خوشحال هستیم که چنین توفیقی داریم و این نعمت است که در چنین مجلسی در شرایطی که برای مردم سخت است و به آن امید بسته اند، خدمتگزار صادق مردم باشیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه نباید حرف های ما در حد شعار باقی بماند، عنوان کرد: باید در عمل نشان دهیم که می توانیم مسائل و مشکلات را به حول و قوه الهی حل کنیم وآن بخشی که به عهده مجلس بوده و ریل گذاری با تدوین طرح است را دنبال می کنیم و بعد از قانونگذاری ها، نظارت را صورت می دهیم که طبق فرمایشات رهبری دولت باید مو به مو قوانین مجلس را اجرا کند و ما نیز کمک باید کنیم که در عمل موفق باشند تا رضایت رهبری معظم را به دست بیاوریم؛ ما باید توانیم مشکلات مردم را حل کنیم و بستر را برای دولت محترم فراهم کنیم که گام به گام در این مسیر پیش رود.

مبنای قوه قانونگذاری در دوره یازدهم تعامل با قوای دیگر است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه و رویکرد مجلس یازدهم برای تعامل با سایر قوا گفت: در حدود نزدیک به 50 روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد تلاش بر این بوده که مجلس وظایف خود را بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شکل دهد که در همین زمینه در زمانی حداقلی کمیسیون‌های تخصصی شکل گرفت و جلساتی با اعضای دولت و وزرا در صحن و کمیسیون‌های مجلس برگزار شد.

وی با بیان اینکه در مجلس جدید قریب به 180 نماینده در نوبت اول است که در مجلس حضور پیدا می‌کنند، ادامه داد: در بین نمایندگان از مدیران ارشد، مسئولان وزارتخانه‌ها، فعالان در حوزه اجرایی و دانشگاهی و همچنین جوانان نخبه و باتجربه‌ای را داریم که سابقه 10 الی 15 سال کار اجرایی داشته‌اند.

قالیباف با تأکید بر اینکه مبنای قوه قانونگذاری در دوره یازدهم تعامل با قوای دیگر است، ادامه داد: تأکیدمان بر این است که تعاملمان با سایر قوا در چارچوب قانون باشد به طوری که بر این باوریم فلسفه وجودی اقدامات مجلس باید باز کردن گره از کار مردم باشد و در تعاملاتمان کار مثمرثمری به نفع مردم به ویژه در حوزه حل مشکلات اقتصادی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به طور طبیعی هر جایی که احساس کنیم کاری بر زمین مانده و قانونی اجرا نشده به وظایف خود عمل کرده تا قانون شکل اجرایی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه اولویت ما در مجلس با نظارت است، تصریح کرد: در نظارت به هیچ وجه به دنبال مچ‌گیری از دولت نیستیم، بنای مجلس بر  این نیست که چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم عصایی برای دولت باشیم تا گره از کار مردم باز شود؛ با این حال تأکید می‌کنم اگر جایی قانون اجرا نشده باشد به طوری که منافع مردم به خطر بیفتد مماشات نمی‌کنیم.

تحول باید در مجلس به شکلی ایجاد شود که قوه قانونگذاری به رأس امور بازگردد

قالیباف با تأکید بر اینکه معتقد به ایجاد تحول در درون مجلس هستیم، ادامه داد: تحول باید در مجلس به شکلی ایجاد شود که قوه قانونگذاری به رأس امور بازگردد، متأسفانه با وجود تلاش‌هایی که در گذشته شده اما مجلس در رأس امور نبود، مردم از مجلس توقع دارند که در رأس امور باشد؛ مردم امید دارند که مجلس مشکلاتشان را حل کند، برای تحقق این خواسته مردم باید در کارکرد مجلس تحولی رخ دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در مجلس 4 رویکرد شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی را در دستور کار قرار دادیم، در تشریح شفاف سازی افزود: شفاف‌سازی به این معنا است که هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود باید به صورت دقیق و شفاف برای مردم روشن باشد. در همین زمینه بنا داریم تصمیم‌گیری‌ها در مجلس و کمیسیون‌ها که اولویت با کمیسیون است را به گونه‌ای ترتیب دهیم که صاحبان هر قشری به اقتضای دستور کار به صورت حضوری یا فضای مجازی در جلسات کمیسیون‌ها حضور داشته و اعلام نظر کنند.

نباید تصمیمی بگیریم که مردم در آن مشارکت معنی‌دار نداشته باشند

وی در تشریح رویکرد مردمی سازی برای ایجاد تحول در مجلس افزود: انقلاب اسلامی ایران پایه مردمی داشته به طور مثال در همین ماجرای کرونا شاهد بودیم که به دلیل همراهی مردم این ویروس مدیریت شد، شاهد بودیم که کادر پزشکی، پرستاران، بازنشستگان و فعالان در حوزه صنعت وارد عرصه شده و برای عبور از بحران خدمت‌رسانی کردند؛ نباید تصمیمی بگیریم که مردم در آن مشارکت معنی‌دار نداشته باشند.

قالیباف هوشمندسازی را اقدامی در جهت ایجاد کار سیستمی، نرم‌افزاری و الکترونیک توصیف کرد و گفت: با اجرای هوشمندسازی علاوه بر صرفه‌جویی و عدالت به شفافیت نیز کمک خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی رویکرد کارآمدسازی را با هدف تمرکززدایی عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات نظام اجرایی و اداری تمرکزگرایی است به طوری که عمدتا اختیارات را محدود و به یک مکان خاص می‌کنیم، برای عبور از این شرایط باید قوانین و مقررات را به سمت تمرکززدایی و چابک‌سازی حرکت دهیم.

 اطمینان دارم که می توانیم مشکلات را حل می کنیم

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بسته اقتصاد مردمی نشأت گرفته از چیست، چرا که برخی فکر می کنند درون سازی اقتصادی تنها در حوزه شعار باقی می ماند، گفت: ناامیدی بزرگ ترین گناه است، با تمام وجود ایمان، اطمینان و امید دارم که حتما مشکلات را حل می کنیم و همه باید دست به دست هم داده و تا سال 1400 که پایان برنامه 20 ساله سند چشم انداز کشور است، باید اقدامات لازم را انجام دهیم و مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت و دولت در حوزه عمل و اجرا اقدامات لازم را انجام دهد تا بتوانیم به ثبات اقتصادی دست یابیم و از شرایط فعلی رها شویم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت ها، منابع و امکانات مادی و نیروی انسانی در کشور، ادامه داد: هیچ کاری نشدنی نیست و مجلس بسته اقتصاد مردمی خود را با کارشناسان و صاحب نظران و نمایندگان درباره آن بحث و بررسی صورت گرفته است و روزهایی که کمیسیون ها در حال شکل گیری بود نمایندگان ساعت های طولانی درباره جزئیات این بسته جلسه گذاشته و ابعاد مختلف آن را بررسی می کردند و در واقع این بسته نتیجه خرد جمعی است که پیش از آغاز به کار مجلس روی آن بررسی های فراوانی صورت گرفته است.

 بسته اقتصاد مردمی به نفع مردم و برای مردم است

 قالیباف با بیان اینکه بسته اقتصاد مردمی به نفع مردم و برای مردم است و مردم ذینفع آن هستند، ادامه داد: نخستین موضوع در بسته اقتصاد مردمی اصلاح ساختار بودجه است چرا که یکی از مشکلات کنونی در کشور در اصلاح ساختار بودجه است و یکی از ایرادات ما در ساختار بودجه این بوده که همیشه آن را با کسری بسته ایم چه زمانی که کشور درآمد بالایی داشته و چه زمانی که کشور درآمد کمتری داشته است بودجه با کسری بسته شده است و این کسری مشکلاتی ایجاد کرده است و این موضوع به سیستم بانکی فشار آورده و پول خلق می کند و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی است.

 وی با تاکید بر اینکه باید بودجه ای تنظیم شود که بین درآمد و هزینه آن تعادل ایجاد شود و بدون کسری باشد، تصریح کرد: باید بودجه ای تنظیم شود که درآمدهای پایدار و هزینه های مفید در آن گنجانده شود چرا که در حال حاضر در برخی بخش ها هزینه های مفید صورت نمی گیرد بنابراین بودجه باید در بخش ریالی و ارزی منضبط شود و در چارچوب قانون هزینه شود.

 نظام مالیاتی باید به نفع اکثریت مردم باشد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان نوسازی نظام مالیاتی را از دیگر الزامات در اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و افزود: در حوزه مالیاتی باید به گونه ای عمل شود که به نفع اکثریت مردم باشد در واقع مالیات باید به نفع حوزه تولید باشد چرا که اگر به حوزه تولید با مالیات توجه گردید مشکل این بخش حل می شود.

 وی با اشاره به اینکه بخشی از جامعه از طریق سفته بازی در حوزه ارز، طلا و مسکن درآمد باد آورده کسب می کنند و مالیات نمی پردازند، افزود: از آنجا که در نظام مالیاتی شفافیت لازم وجود ندارد و به صورت ممیزی است، برخی آفت ها در این بخش وجود دارد که به این منظور اصلاح نظام مالیاتی باید مدنظر قرار گیرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای سیاست های حمایتی فراگیر به ویژه برای طبقه محروم و مستضعف جامعه، ادامه داد: جامعه هدف در این بخش مستضعفان و محرومان هستند که باید به درستی شناسایی شوند چرا که تاکنون به درستی شناخته نشده اند و متاسفانه فاصله بین دخل و خرج آن ها همخوانی ندارد.

 اجرای فعلی هدفمندی یارانه ها عادلانه نیست

 وی با اشاره به اینکه حدود 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد، ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه ها به گونه ای عمل می شود که اولویت ها مدنظر قرار نمی گیرند و براساس عدالت رفتار نمی شود و برای جبران دخل و خرج آن ها متوجه می شویم که در حوزه مسکن و معیشت خود دچار مشکل هستند و حتی سیاست های جبرانی همگام با تورم افزایش نمی یابد در حالی که باید همراه با تورم جبران شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید جامعه هدف دریافت بسته های حمایتی به درستی شناخته شوند، ادامه داد: ممکن است در این بخش جامعه آماری نداشته باشیم و یا اینکه اگر داشته ایم به درستی اجرایی نشده اند، در واقع مجلس باید از بعد نظارتی پیگیر اجرای قانون باشد و اگر قانون ایراد دارد آن را اصلاح کند اما اگر قانون زمینه اجرایی داشت و ابلاغ شد باید مو به مو اجرا شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هدف بسته اقتصاد مردمی مجلس قشر مستضعف و محروم است، ادامه داد: امروز با تورمی که در جامعه پیش آمده طبقه متوسط کشور نیز با چالش در زندگی خود مواجه شده اند و ممکن است در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، با چالش بیشتری مواجه شوند.

 در حوزه نقدینگی اقیانوسی پیش روی ماست در حالی که در حوزه تولید، به کویر رسیده ایم

قالیباف با تاکید بر حذف انحصارات و تسهیل دریافت مجوز گفت: افراد برای اینکه بتوانند شغلی پیدا کنند نباید چند سال وقت خود را صرف دریافت مجوز کنند، لذا سیستم اداری ما باید برای دریافت مجوز شرایط را تسهیل کند. ما در حوزه کسب و کار و رونق تولید باید به حوزه مدیریت نقدینگی وارد شویم. امروزه در حوزه نقدینگی اقیانوسی پیش روی ماست در حالی که در حوزه تولید، به کویر رسیده ایم، بنابراین تحول در حوزه بازار سرمایه باید ایجاد شود.

وی افزود: توجه به حوزه دانش بنیان و استفاده از ظرفیت کسب و کارهای نوین نیز ضروری است، زیرا بسیاری از کسب و کارهای امروز را در آینده نخواهیم داشت، بنابراین در بخش کسب و کار باید به سمت حوزه های دانش بنیان پیش رویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح نکته دیگر به تغییر راهبردی در حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید رویکرد اقتصادی را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی اتخاذ کند. ما اگر بخواهیم اقتصادمان مردمی شود، اساس کار ما تولید و صادرات قرار می گیرد، لذا توجه به بازار و تقاضا از جانب دستگاه دیپلماسی مهم است، به همین جهت وزارت خارجه باید به وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل تبدیل شود.

قالیباف ادامه داد: سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر به ویژه در کشورهای منطقه، همسایه و در حوزه آسیا باید رویکرد اقتصادی را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی به کار بگیرد و همانگونه که سفرای کشورهای بزرگ صادرکننده در ایران به تبلیغ کالاهای خود می پردازند، ما نیز از این فرصت برای جلوگیری از خام فروشی و استفاده از مزیت های اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه روابط اقتصادی برقرار کنیم تا ارز مورد نیاز نیز وارد کشور شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر برنامه مجلس برای جبران عقب ماندگی در حوزه پیشرفت و عدالت مورد نظر مقام معظم رهبری گفت: طبیعتاً با توجه به همین نکات رهبر معظم انقلاب در حوزه آرمان های انقلاب اسلامی برای پیشرفت و عدالت، بسته اقتصادی مردم را تدوین کردیم و در این مسیر می خواهیم کار خود را شروع کنیم. متاسفانه در حوزه اقتصاد نتوانستیم با رویکرد مشخص، برنامه دقیق و در حوزه اجرا با روش های معینی حرکت کنیم. البته با نگاهی به گذشته مشخص است که فراز و فرودهایی داشتیم، حتی در برخی مقاطع تصمیم های سیاسی و اقتصادی ما در تضاد بوده است. از این رو در بسته اقتصادی مردمی که به معنی مشارکت مردم در اقتصاد تبیین شده است، به دنبال رقابت در بازار تولید هستیم.

 باید جلوی سوداگری گرفته شود

 رئیس قوه مقننه با اشاره به وضعیت بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو در کشور افزود: خودرو و مسکن در اکثر کشورهای دنیا کالاهای مصرفی است، اما در کشور ما به کالاهای سرمایه ای تبدیل شده است، از این رو تحول در حوزه سازماندهی مالیات باید انجام شود تا از سوداگری جلوگیری شود. متاسفانه برخی از کسب و کارها از پرداخت مالیات امتناع می کنند که این موضوع مشکلات اقتصادی را دامن می زند.

 وی با اشاره به طرح دوفوریتی اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: بر همین اساس این طرح روز یکشنبه اخیر در مجلس مطرح و در کمیسیون پیگیری شده است، فردا نیز با حضور شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی جهت تعیین تکلیف قرار گرفته است. مجلس باید قانون خوب و قابل اجرا تصویب کند و دولت اجرای آن را در دستور کار قرار دهد.

قالیباف با اشاره به حجم نقدینگی در بازار بورس تصریح کرد: با توجه به این حجم نقدینگی ما باید منابع را به سمت پروژه های بزرگ پتروشیمی یا حوزه معادن و فلزات هدایت کنیم که علاوه بر درآمد ارزی، موجب ثبات اقتصادی و اشتغالزایی برای ما شود.

 ضرورت عمق‌بخشی به بورس و فرابورس

قالیباف در ادامه با بیان اینکه حرکت نقدینگی از حوزه بانک و بانکداری و سرگردان بودن بدون کار تولیدی به سمت بازار سرمایه رفتن اقدام خوبی بود که باید تقویت شود، عنوان کرد: با این حال، با این حجم نقدینگی باید بورس و فرابورس عمق ببخشیم. عمق بشخی یعنی دولت آن دسته از شرکت های دولتی و دارایی های خود را که سودده هستند و شرایط ورود به بورس را دارند وارد کار کند تا پول مردم در این شرکت ها قرار گیرد و مجلس نیز بر آن نظارت می کند ضمن اینکه این شرکت ها باید ظرفیت این کار را داشته باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت پروژه های نیمه تمام برود، اظهار داشت: چند صد پروژه بزرگ با ارزش بیش از 600 تا 700 هزار میلیارد تومان به صورت نیمه تمام و دولتی است که نقدینگی باید به سمت آنها برود که اغلب در حوزه مس، روی، سرب، آهن و غیره است ضمن اینکه اگر بورس به حال درونی خود رها شود و نقدینگی به آن سمت نرود، ضرر بزرگی برای ما خواهد بود که در مجلس نیز مصمم هستیم بر این موضوع نظارت کرده و اگر قانونی لازم باشد تدوین کنیم.

سامانه‌های کشور از حالت جزیره‌ای درخواهد آمد

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر نیاز سامانه ها به اصلاح ساختار و توجه به آن در بسته اقتصاد مردمی، بیان کرد: قطعا در بخش هوشمندسازی به آن توجه شده تا سامانه ها به صورت شبکه ای به هم متصل شوند و از حالت جزیره ای دربیایند. در مجلس چنین قانونی بوده اما اجرا نشده و البته بخشی از آن نیاز به قانون دارد.

قالیباف ادامه داد: وقتی اطلاعات جمع آوری و جامعه هدف متشکل از مستضعفین و محرومان به صورت دقیق تعیین شود مشکلات تا حدود زیادی برطرف می شود و مشکل اصلی اکنون این است که این جامعه هدف تعیین نشده است ضمن اینکه اطلاعات بعد از جمع آوری باید پردازش شود و دیوان محاسبات در حوزه حسابرسی باید برخط باشد و نباید بعد از گذشت یک سال درباره اینکه پولی در جای خود هزینه نشده است، گزارش دهد که فایده ای نخواهد داشت.

بسته اقتصاد مردمی به حوزه ارز ثبات می‌بخشد

رئیس مجلس یازدهم همچنین با تأکید بر اینکه 4 رویکرد مذکور باید هم در درون و هم در بیرون مجلس باشد، یادآور شد: ما در حوزه نظارت نیز به این رویکردها نیاز داریم؛ هم اکنون نابسامانی ارز به خاطر برخی اشکالات است که در جلسات خود به این جمع بندی رسیدیم که دولت تکلیف این بسته (بسته اقتصاد مردمی) را در کوتاه ترین زمان یعنی چند روز آینده روشن کند و هر سه قوه در این زمینه با هم هم‌نظر بودیم که در خدمت دولت باشیم تا با کار کارشناسی این موضوع اجرایی شده و باعث ثبات در بخش ارز شود.

وی در ادامه برخی بی انضباطی ها در حوزه ارز را ناشی از اقدامات برخی صادرکنندگان دانست و افزود: بخشی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کرده و کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه را تأمین می کنند اما بخشی از آنها این ارز را به کشور وارد نکرده و به جامعه ظلم می کنند که باید پیگیری و با متخلفان برخورد شود.

کار صادرکنندگان خوش حساب تسهیل خواهد شد

قالیباف ادامه داد: برخی صادرکنندگان خوش حساب بوده و این موضوع از گذشته آنها مشخص است که باید کار آنها تسهیل شود تا صادرات بیشتری انجام دهند اما برخی از صادرکنندگان که ارز را برده و نیاورده و با قاچاقچیان تبادل می کنند باید تحت پیگرد باشند و جلوی این کار گرفته شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: همچنین ارزهایی از کشور در کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر است که وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد در این زمینه نیز توافقات خوبی صورت گرفت و این ارزها به کشور باز می گردد همچنین باید ارزش پول ملی را کنترل کنیم که افزایش قیمت ارز را نداشته باشیم.

با اجرای دقیق طرح مجلس، قیمت مسکن پایین می آید

وی با یادآوری مصوبه مجلس درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ما در طرح دوفوریتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که مالیات بر خانه‌های خالی به گونه‌ای نرخ‌گذاری شود که برای مالکان مقرون به صرفه نباشد، با اجرای دقیق این طرح از سوی دولت به طور قطع با کاهش نرخ کرایه‌ها و همچنین کاهش نرخ مسکن روبه‌رو خواهیم شد.

قالیباف با بیان اینکه طبق گفته رئیس جمهور ما در حوزه تولید مسکن با عقب‌ماندگی مواجه هستیم که باید جبران شود، افزود: متأسفانه امروز شرایطی ایجاد شده که تمامی حقوق یک شیفت کاری برای طبقه مستضعف صرف مسکن استیجاری می‌شود.

رئیس قوه مقننه با یادآوری تدوین بسته اقتصاد مردمی یادآور شد: در بسته اقتصاد مردمی پیشنهاد شده که  زمین که در شرایط فعلی 50 تا 55 درصد قیمت را به خود اختصاص می‌دهد از سوی دولت تأمین شود و شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا با مدیریت نقدینگی، بازار سرمایه و بخش خصوصی وارد حوزه ساخت و ساز شود.

وی با بیان اینکه باید در حوزه تولید مسکن به سمت بهینه‌سازی و استفاده از تکنولوژی گام برداریم، ادامه داد: البته در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده به طوری که با استفاده از دانش فنی و بومی تلاش شده تا 6 هزار واحد مسکونی با 300 میلیارد سرمایه‌گذاری اجرایی شود.

قالیباف با بیان اینکه سرعت و کیفیت در ساخت مسکن باید مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: در این زمینه باید هزینه‌ها و پِرت مصالح در حداقل ممکن و رعایت استانداردها برای مقابله با زلزله و رعایت استانداردهای گرمایشی، سرمایشی و توجه به معماری اسلامی در حداکثر ممکن باشد.

باید در انجام وظایف دست به اقدام بزنیم و نباید به کسی "باید" بگوییم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در انجام وظایف دست به اقدام بزنیم و نباید به کسی "باید "بگوییم، ادامه داد: اگرچه طی مدت اخیر اعلام شد که اولویت مجلس مسائل اقتصادی نبوده و مجلس به حاشیه رفته اما تأکید می‌کنم که چنین اظهاراتی تنها فضاسازی رسانه‌ای است؛ نگاهی به عملکرد مجلس نشان می‌دهد که با ارائه طرح دو فوریتی درباره مسکن، طرح سهام عدالت برای جاماندگان و بسته اقتصادی مردمی به دنبال کار جدی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم است.

وی با بیان اینکه مردم منتظر عمل هستند و حرف از ما قبول نمی‌کنند، افزود: همان طور که در گذشته هم اعلام کردم مردم و حضرت آقا در حوزه وظایف مجلس باید از ما نمایندگان مطالبه کنند و ما باید پاسخگو باشیم.

از ناحیه اقتصادی آسیب پذیر هستیم

قالیباف درباره اظهارات مقامات آمریکایی با تأکید بر اینکه دشمنی آمریکا از یکصد سال قبل تا به امروز به ویژه بعد از انقلاب اسلامی به دلیل روحیه استقلال‌طلبی، عزت‌طلبی و مبارزه با ظلم ملت ایران همواره وجود داشته است، گفت: آمریکایی‌ها بعد از اینکه در حوزه امنیتی و نظامی ناامید شدند، در حوزه اقتصادی به دنبال فشار بر ملت ایران هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر جا به مردم اعتماد کردیم شاهد موفقیت‌های چشمگیر بودیم، افزود: ملت ایران در مقاطع مختلف از جمله دفاع مقدس فداکاری‌های بسیاری نشان دادند و در ادامه هم در عرصه‌های علمی و نظامی تولید قدرت کردند.

وی با یادآوری موضع‌گیری قاطع مجلس نسبت به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مجلس در این زمینه موضع‌گیری قاطع داشت و از دولت خواست تا در مقابل درخواست‌های خارج از چارچوب قانون آژانس بایستد.

قالیباف ادامه داد: طبق فرموده حضرت آقا اگر می‌خواهیم در مقابل آمریکایی‌ها بایستیم تنها چاره آنها کار است؛ ما باید ایران و تک تک مردم را قوی کنیم، یکی از عرصه‌های قدرت ملی عرصه اقتصادی است که باید در این زمینه وارد عمل شویم همان طور که در حوزه قدرت سیاسی و نظامی موفق عمل کردیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز آسیب پذیری ما از ناحیه اقتصادی است، تأکید کرد: به همین دلیل است که بسته اقتصاد مردمی را تدوین کردیم.

سردار سلیمانی آمریکا را به زانو درآورد

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی در مقابل هژمونی آمریکا ایستاد و آنها را به زانو درآورد، تصریح کرد: امروز شاهدیم که آمریکایی‌ها در لبنان، سوریه، عراق و حتی چین با تحریم اقتصادی به دنبال فشار بر ملت‌ها است و این تنها از آن جهت است که نمی‌تواند در حوزه سیاسی و امنیتی موفقیتی حاصل کند.

قالیباف مبارزه با‌ آمریکا را خدمت به مردم و راه‌اندازی چرخه تولید در کشور دانست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به دوستی دیرینه خود با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: باید ساعت ها، روزها و ماه ها درباره شهید سلیمانی سخن گفت و نمی توان در زمان کوتاه خدمات و ویژگی های این شهید را توصیف کرد، بنده از اواخرسال 60 تا چند روز قبل از شهادت ایشان توفیق دوستی با ایشان را داشتم.

قالیباف با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون فردی با سابقه مجاهدت شهید سلیمانی ندیده ام، ادامه داد: شهید سلیمانی 40 سال بی وقفه مجاهدت کرد و از زمان پیروزی انقلاب که ایشان از یکی از روستاهای کرمان کار مبارزاتی خود را آغاز کرد تا لحظه شهادت مجاهد فی سبیل الله به تمام معنا بود و هرگز این مجاهدت را از دست نداد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: فردی که بتواند 40 سال از عمر شصت و اندی ساله خود را مجاهدت کند، به طرازی از مجاهدت، کمال و اخلاص رسیده است که مردم نیز وی را به طریق اولی شناختند.

وی با بیان اینکه بنده با شهید سلیمانی بسیار مانوس بودم و حتی نمی توانستیم 48 ساعت از یکدیگر دور بمانیم، ادامه داد: شهید سلیمانی جامعیتی پیدا کرده بود و جمع اضداد بود. زمانی که خشمگین می شد خشم وی از دل رحیمش بود، شهید سلیمانی فرمانده ای قاطع بود اما در دل قاطعیت پدری می کرد و در اوج قدرت و اقتدار گذشت می کرد.

قالیباف با اشاره به اینکه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 20 سال در برابر آمریکا ایستاد، افزود: این شهید 2 ویژگی مهم داشت، نخست اینکه به سنت های الهی پایبند بود و هیچ گاه عنوان نکرد فلان امکانات را در اختیار من قرار دهید تا در برابر هژمون آمریکا بایستم و با حداقل امکانات در برابر آمریکا و داعش ایستاد و همگی در برابر این شهید سر تعظیم فرود آوردند و در نهایت دیدند که با حذف فیزیکی می توانند اقدامی انجام دهند اما با روحیه تدبیر، جسارت و شجاعت وی نمی توانند مبارزه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید سلیمانی زمانی که به لحظه های سخت می رسید هرگز ناامید نمی شد و به همین دلیل بنده دائما می گویم جوانان عزیز، ملت عزیز ایران ناامید نباشید، مشکلات اقتصادی را می توانیم حل کنیم، این موضوع نشات گرفته از همین روحیه شهید سلیمانی است.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی با مردم حرکت کرد و اهداف خود را پیش برد، افزود: زمانی که از لشگر فاطمیون، زینبیون و علویون نامبرده می شود، در واقع گفته می شود شهید سلیمانی پشتوانه مردمی داشت و با اعتقاد به باورهای انقلاب که نشات گرفته از قرآن و اهل بیت بود ایستاد و اگر ما بتوانیم همین درس را از مکتب حاج قاسم بگیریم می توانیم در تمام عرصه ها به موفقیت برسیم.

به گزارش خانه ملت،رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان با بیان اینکه پای وعده خود با مردم می مانیم، افزود: نمایندگان مردم در خانه ملت قول می دهند که هیچ دغدغه ای جز دغدغه مردم نداشته باشند و هیچ تلاشی جز اینکه گره ای از کار مردم باز کنند نداشته باشند و وظیفه خود می دانیم که برای مردم کشور به ویژه مردم مستضعف و محروم که صاحبان انقلاب هستند تلاش کنیم تا با همکاری تمامی نمایندگان در خدمت مردم و میان مردم باشیم تا با کمک خود مردم، مشکلاتشان را حل کنیم که این موضوع با وحدت و همدلی میسر می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: