اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 14 July 2020
سخنگوی دولت گفت: امریکا با خروج از برجام که اثرات آن در مقایسه با خروج از توافق‌های دیگر قابل مقایسه نیست، خود را بی آبرو و منزوی کرده است و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده، شاهد ایستادگی ایران در برابر این زورگویی ناعادلانه و باورنکردنی هستیم.

برجام به علت تخطی امریکا انتظارات مردم را برآورده نکرد

به گزارش عصرپرس، علی ربیعی در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به پنجمین سالگرد تصویب برجام تصریح کرد: آنچه امروز از برجام باقی مانده؛ تعهد آشکار ایران به شفافیت در برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و نقش بر‌آب کردن دهه‌ها تبلیغات ایران هراسی و نیز اتکاء ناپذیری آمریکا در توافق‌های چندجانبه بین المللی است.

سخنگوی دولت گفت: زمان آن رسیده که مروری منصفانه نسبت به محتوای این توافق و دستاورد‌های آن داشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل خروج امریکا از برجام این توافق تا اندازه زیادی در حوزه ارتباطی کارکرد خود را برای مردم با وجود تحریم‌های ظالمانه ترامپ و دار و دسته اش به منظور فروپاشی ایران از دست داد و سبب شد عده‌ای نیز راه قضاوت غیر منصفانه را در مورد برجام در پیش بگیرند.

ربیعی گفت: امریکایی‌ها نگذاشتند که مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند، خودشان نیز دچار خسارت‌های زیادی در عرصه بین المللی، افکار عمومی و حتی داخل امریکا شدند.

وی افزود: قطعاً نقض برجام نمی‌تواند واقعیتی را تغییر دهد که جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد تمام تبلیغات یک دهه اخیر و بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران گوش جهان را کر کرده بود بی اعتبار است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجال‌ها و تحریم‌هایی که ملت ما را در تمام این مدت آزرده است، فقط به نیات سیاسی و فقط برای تأمین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه جو بوده است.

ربیعی گفت: امریکا با خروج از برجام که اثرات آن در مقایسه با خروج از توافق‌های دیگر قابل مقایسه نیست، خود را بی آبرو و منزوی کرده است و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده، شاهد ایستادگی ایران در برابر این زورگویی ناعادلانه و باورنکردنی هستیم.

وی افزود: آنچه امروز از برجام باقی مانده است؛ تعهد آشکار و انکارناپذیر ایران به شفافیت در برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و نقش بر‌آب کردن دهه‌ها تبلیغات ایران هراسی امریکا و رژیم صهیونیستی و از طرفی معلوم شدن اتکاء ناپذیری و غیر قابل اعتماد بودن امریکا در توافق‌های چندجانبه بین المللی است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: امریکا به چندجانبه گرایی و دیپلماسی که با تفاهم با سازمان‌های بین المللی شکل گرفته بود، بی احترامی کرد.

ربیعی گفت: ما بدون برجام و با عدم همکاری امریکا در انجام تعهداتش باید میلیون‌ها دلار خرج می‌کردیم تا این حقایق را به جهان ثابت کنیم.

وی زمان جلسه سخنگویی را برای پرداختن به موضوع برجام کافی ندانست و افزود: تنها به قطعنامه‌هایی که منتفی شد اشاره می‌کنم؛ در حالی که هیچ کشوری را سراغ نداریم که بدون جنگ و فروپاشی از ذیل فصل ۷ منشور شورای امنیت خارج شود در همین حال با وجود ظرفیت‌های برجام و فراهم ساختن دستاورد‌های بزرگ هسته‌ای هم به دست آمد که امروز دشمنان ما آرزوی نابودن کردن آن‌ها را دارند.

سخنگوی دولت گفت: امروز برجام به موضوعی چالشی در داخل امریکا تبدیل شده است، گاهی برای فهم آنچه که به دست آورده ایم باید به اعترافات بدخواهان ایران نگاه کنیم و برای بررسی بیشتر آثار سیاسی برجام کافی است به گزاره‌ای از ترامپ توجه کنیم که خروج از برجام را بزرگترین خدمت به رژیم صهیونیستی دانست.

ربیعی افزود: برجام به دلیل تخطی امریکا نتوانست انتظارات اقتصادی مردم را برآورده کند، اما هنوز ارزش توجه و یادآوری به عنوان یک افتخار چندجانبه دیپلماتیک را که امریکا در آن سرافکنده شده و ایران سربلند بیرون آمده است، دارد.

وی گفت: امریکا راهی ندارد و در آینده هر کسی که در کاخ سفید می‌نشیند باید به میزی برگردد که آن را ترک کرده بود.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص جلسه سران قوا تصریح کرد: در این جلسه موضوعات اقتصادی و برنامه‌های آینده مطرح شد، این جلسه اولین جلسه با حضور رئیس مجلس یازدهم بود و بیشتر به بحث و بررسی و ترسیم اوضاع گذشت.

ربیعی با اشاره به تشکیل کارگروهی در ستاد اقتصادی، افرود: در جلسه آینده سران قوا، وضعیت اقتصادی و ارزی و مشکلات و موضوعات مهم در حوزه اقتصادی بررسی می‌شود که نیاز به هماهنگی سه قوه و یا حتی برخی تصمیمات فراقوه‌ای دارد.

دولت آماده تعامل باقوای دیگر درحل مشکلات مردم

سخنگوی دولت ضمن تاکید بر اینکه دولت برای حل مسائل مهم، چون تورم، کاهش ارزش پول ملی و مسائل اقتصادی آماده است گفت: جلسه دیروز سران قوا جلوه‌ای از بنای در کنار هم بودن همدلانه بود.

علی ربیعی در جلسه هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مشکلاتی که امروز کشور با آن روبروست تصریح کرد: بدون تردید عبور از این چالش‌های همپوشان که با آثار عظیم اقتصادی و اجتماعی کرونا هم در هم تنیده، نیازمند تمرکز بر مسائل اصلی، همراهی، همدلی و هم افزایی بین ارکان نظام و از آن مهمتر بین همه آحاد جامعه است.

وی با اشاره به چند جبهه در عرصه‌های بین المللی، فشار‌های تحریم، زورگویی‌های آمریکا و مشکلات اقتصادی و معیشتی دردناک برای مردم گفت: آثار کرونا که اقتصاد‌های بانشاط دنیا را هم دچار مشکل کرده توام با دیگر مشکلات در کشور ما هم تاثیرگذار بوده است.

به گزارش صداوسیما، سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه عبور موفق و کاستن از مشکلات جامعه با همکاری همه جانبه و هم افزا و درک و فهم مشترک از مسائل امکانپذیر است اظهار داشت: خوشبختانه مثل همیشه مقام معظم رهبری با درک عمیق از شرایط توصیه‌های راهگشایی برای هم افزایی همه ارکان نظام ارائه کردند؛ جلسه دیروز سران سه قوه جلوه‌ای عالی از تصمیم و بنای سران قوا برای کار و کنار هم بودن همدلانه بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: