اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 14 July 2020
معاون وزیر بهداشت:
معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: با جهش ژنتیکی ویروس میزان سرایت بیشتر شده اما تاثیری در مرگ و میر نداشته، یعنی اینکه اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند.
جهش ژنتیکی ویروس کرونا تاثیری در مرگ ومیر نداردبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تاکید اینکه ماسک زدن را فراموش نکنید، گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را ادامه دهیم قطعا  شاهد کاهش ابتلاء و موارد بستری خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با تشکر از مردم که در یک هفته گذشته استفاده از ماسک را افزایش داده اند، گفت: رعایت فاصله گذاری و شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در تجمعات تاثیر بسزایی در کاهش بیمار دارد و  ثابت شده که حضور در تجمعات به ویژه اگر در فضای سرپوشیده باشد می‌تواند در ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک باید برای سلامت خود و دیگران انجام شود. اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده و یک نفر ماسک نزده و مبتلا باشد، می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حتی کسانی که ماسک زده‌اند را هم مبتلا کند. بنابراین تذکر دادن به کسانی که ماسک نمی‌زنند توسط خود مردم می‌تواند کمک کننده باشد.

رییسی ادامه داد:  بعد از ماه رمضان به دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزا، ابتلا به ویروس کرونا بیشتر شده است. بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش ابتلا خیلی مهم است البته مسافرات‌ها نیز نقش مهمی در انتقال بیماری داردهمچنین مردم باید از حضور در مهمانی‌های خانوادگی و جمعی خودداری کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه رعایت و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی را مهم دانست و گفت: نظارت رعایت پروتکل های بهداشتی تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و همه ارگان‌ها و نهادها باید در این زمینه همکاری داشته باشند. چراکه این بیماری می‌تواند باعث جان باختگان عزیزان ما در کشور شود.تقاضای ما این است که که افراد مبتلا حتما در قزنطینه خانگی باشند و در جمع حاضر نشوند. یکی از مشکلات ما این است که افراد مبتلا در جمع حاضر شده و این موضوع باعث ابتلای سایر افراد می‌شود.

وی ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم تا ضمن ادامه زندگی و کسب و کار، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری و استفاده از ماسک را جدی بگیریم. ماسک زدن بسیار مهم‌تر از این است که چه نوع ماسکی بزنیم. زیرا این باید به تغییر رفتار و سبک زندگی تبدیل شود تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

مناطق سفید و زرد و قرمز مانند چراغ راهنمایی رانندگی است که پایداری ندارد
رییسی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر نگرانی وزارت بهداشت در خصوص افزایش ابتلاء در مناطق سفید،گفت:: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. جاهایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. استان‌هایی مثل قم و گیلان در حال حاضر میزان ابتلا کمتر شده است. بنابراین رنگ‌ها اصلا پایدار نیستند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند و در این مناطق بیشتر رعایت کنند.

جهش ژنتیکی کرونا ویروس تاثیری در مرگ ومیر ندارد
معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: با جهش ژنتیکی ویروس  میزان سرایت بیشتر شده اما تاثیری در مرگ و میر نداشته، یعنی اینکه اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند. این جهش ژنتیکی از نظر سرعت یا سرایت بیشتر اهمیت دارد، اما روی مرگ و میر تاثیری نگذاشته است.

باید به دنبال تغییر رفتار مردم و سازگاری با ویروس کرونا باشیم 
وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان به دنبال تغییر رفتار ویروس هستنددر حالی که باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم و نه ویروس. زیرا ویروس هر تغییر رفتاری ممکن است بدهد، اما اگر تغییر رفتار مردم اتفاق بیفتد، خیلی روی ما تاثیری ندارد. این ویروس تغییر رفتار مثبت نخواهد داد و در نتیجه باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم. 

رئیسی افزود: وقتی در ایران حدود ۸۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود، میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۳۴ مورد رسید. وقتی میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران به ۹.۵ درصد رسید، مرگ و میر هم افزایش پیدا کرد. بنابراین تغییر رفتار مردم بسیار مهم‌تر است.

سامانه ۴۰۳۰ آماده پاسخگویی است
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ هزار تماس در اسفند و فروردین و اردیبهشت با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم،گفت: این تماس ها در اردیبهشت ماه به ۳۰۰ هزار تماس  رسید و سپس به ۳۰ هزار تماس رسید. در نتیجه تعداد نیروهای این سامانه کاهش پیدا کرد. اما با توجه به اینکه در حال حاضر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را داریم تصمیم گرفتیم تا در راستای پاسخگویی به مردم تعداد کاربران این سامانه را افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه درباره موج دوم کرونا در کشور،گفت: بعد از افت آمار که بین چهار اردیبهشت تا ۶ خرداد داشتیم، دوباره ابتلاء افزایشی بود، و این نشان می دهد که گردش ویروس به شکلی است که استان‌هایی که قبلا کمتر درگیر بودند، الان درگیری این استان‌ها بالا رفته است.

افزایش مراکز ۱۶ ساعته کرونا 
رئیسی در خصوص مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا، گفت: در تهران ابتدا حدود ۵۰ مرکز ۱۶ ساعت و بعد به علت کاهش موارد ابتلا، ۴۰ مرکز و بعد ۳۰ مرکز کاهش یافت اما در هفته گذشته بخاطر افزایش ابتلاء در تهران این مراکز به ۹۴ مرکز افزایش پیدا کردند.

معاون وزیر بهداشت افزود: اگر فردی علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود. اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود. فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند. زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود. اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.

اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای در تهران
رییسی تاکید کرد: محدودیت‌های تهران مربوط به مشاغل سه و چهار است که فهرست کلی آن اعلام شد. در این فهرست اعلامی مراکزی مثل مدارس و موزه و باغ وحش هم قرار دارد، اما تالارها و باشگاه‌ها و مساجد و نماز جمعه هم در این فهرست وجود دارند. برای تهران درخواست‌های دیگری هم وجود دارد، زیرا شرایط تهران نسبت به سایر استان‌ها خاص‌تر است. در مورد کاهش ساعت کاری کارکنان اداره‌های دولتی برای کاهش ترافیک مترو وجود دارد.

ظرفیت حمل ونقل عمومی در تهران یک سوم نیاز مردم است
وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت حمل ونقل عمومی در تهران یک سوم نیاز مردم است، گفت: یکی از مشکلات همواره این است که به محض برداشته شدن طرح ترافیک، مرکز شهر تهران قفل می‌شود. از طرفی آلودگی هوا بالاتر می‌رود و از هرجا که ترافیک سنگین ایجاد شود شانس انتقال ویروس کرونا بالاتر می‌رود. فردی که در تاکسی نشسته چون در ترافیک می‌ماند، زمان ماندن او بیشتر شده و شانس انتقال ویروس هم بالاتر خواهد رفت.

رییسی افزود: به همین خاطر می خواهیم که طرح ترافیک لغود شود که ورودی به مترو و حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. 

تقویت سیستم الکترونیکی کشور در راستای کاهش تردد های غیر ضروری
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بر اساس یک پژوهشی که در کشور انجام شده، ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به خاطر کارکنان دولتی و اداره‌ها است. ۲۷ درصد مربوط به افرادی است که برای کار ضروری مجبور هستند از منازل خارج شوند. در نتیجه اگر از نظر علمی بخواهیم به این دو مشکل پاسخ بدهیم، یک راه این است که اداره‌های دولتی که قادر هستند دورکاری انجام بدهند را به تعادل برسانیم. نکته دیگر این است که افراد برای کار ضروری باید از منازل خارج شوند. بحث دولت الکترونیک و بانکداری و آموزش الکترونیک سال‌هاست مطرح شده و باید تقویت شود. شاید کووید ۱۹ درس آموخته‌ای بوده که باید این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

ایران نیازی به بازیافت ماسک ندارد
معاون وزیر بهداشت درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش به مردم ،گفت: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جاهایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. 

هفته آینده در خصوص برگزاری مراسم محرم تصمیم گیری می شود
رییسی با تاکید براینکه هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد شیوع و انتقال ویروس کرونا افزایش می یابد، گفت: در مورد دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی و دلدادگی که همه شیعیان جهان و ایران دارند، پیوست ناگسستنی با محرم وجود دارد اما باید این عزاداری به شیوه‌ای برگزار شود که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده و شنبه همین هفته در یک کمیته امنیتی اجتماعی در این زمینه بحث می‌شود.

داروی قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد
معاون وزیر بهداشت گفت: هیچ داروی قطعی در مورد کووید ۱۹ در جهان وجود ندارد. گاهی دیده می‌شود که می‌گویند اتحادیه اروپا یا سازمان غذا و داروی آمریکا یک دارو را پذیرفته، اما این در رژیم درمانی کووید ۱۹ قرار نگرفته است. تنها درمان کووید ۱۹، مراقبت درست و صحیح و علمی است و دارو نیست.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین کار در مورد ابتلا به ویروس کرونا مثل هر بیماری دیگری که درمان یا واکسن ندارد، پیشگیری است.

به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهید
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند. این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه. یعنی بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است. تست سرولوژی برای تشخیص، کلاهبرداری است.

ردیسی درباره تست مولکولی تشخیص کووید ۱۹ گفت: این تست، تنها روشی است که می‌توانیم کووید ۱۹ را شناسایی کنیم، اما به مهارت فرد نمونه بردار بستگی دارد و اگر با مهارت نمونه برداری نشود، ممکن است تست منفی باشد. در نتیجه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ممکن است تست منفی کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما چون نمونه برداری درست انجام نشده، منفی کاذب می‌شود.

وی افزود: تست PCR در مراکز دولتی رایگان انجام می‌شود، اما در بخش خصوصی ممکن است با قیمت‌های مختلفی انجام شود. البته بخش خصوصی هم نباید این تست را برای همه انجام بدهند.

در کشور ما درمان کرونا با کمترین هزینه انجام  می شود
رییسی اظهار کرد: بیمارستان‌های ما واقعا به خاطر بیماری کووید ۱۹ دچار کاهش درآمد اختصاصی شده‌اند و تحت فشار هستند. آن چیزی که مربوط به بیماری می‌شود، با توجه به این‌که فرد دفترچه دارد یا نه و بحث ارزیابی وسع و مددکاری، در کشور ما با کمترین هزینه این بیماری درمان می‌شود.

برگزاری کنکور با رعایت پروتکل بهداشتی 
رییسی درباره کنکور و آزمون‌های سراسری، گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور بدهد، جوری برنامه ریزی می‌شود که انرژی خود را تقسیم بندی کند و یک کار طاقت فرسا برای نوجوان یا جوان است. اگر بخواهیم کنکور را کش بدهیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: از طرفی بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم. حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ باید تایید شود.

رییسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. جایی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم در آن سالن برگزار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر امکان داشته باشد در جایی که هوا اجازه بدهد و سرپوشیده نباشد  هم می توان کنکور را برگزار کرد.

وی ادامه داد: درباره تاخیر کنکور دو نکته مطرح است. اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعا کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند، دردسر بیشتر خواهد شد. بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

پلمپ۲۸۶ صنف متخلف 
معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما این اتفاق نمی افتتد، گفت: در صورتی که صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند براساس شاخص‌های نظارتی جرایم مختلفی در نظر گرفته شده است که این جرائم می تواند از دو روز تعطیلی تا پلمب دائم باشد.

وی افزود: همکاران ما در بهداشت محیط و اصناف و وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی بر مشاغل و اصناف نظارت می‌کنند و سطوح نظارت تعیین شده است. نتیجه نظارت‌ها به دست ما می‌رسد و همراه با قوه قضاییه و تعزیرات با مختلفان برخورد خواهیم کرد. در تدارک این هستیم که نظارت‌های مردمی را هم تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: حدود هفت میلیون از مشاغل مختلف وجود دارد و کل نیروهای ما حدود ۷ هزار و ۴۵۰ نفر است. این‌که انتظار داشته باشیم که فقط نیروهای بهداشت نظارت کنند، اصلا شدنی نیست. دستورالعملی مصوب و به سراسر کشور ابلاغ شده که همه اعم از استانداران، اصناف و اتحادیه‌ها و وزارتخانه‌ها در سطوح نظارتی درگیر موضوع نظارت خواهد کرد.

رییسی افزود: تاکنون ۲۸۶ هزار وارد صنفی پلمب شده است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌ها به حد مطلوب نرسیده است.







خبرنگار: پروین مرادی




نام:
ایمیل:
* نظر: