اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 13 July 2020
وزیر نیرو تاکید کرد:
وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار مگاوات برق برای تامین سرمایش در سراسر کشور تولید می شود،گفت: تلاش وزارت نیرو این است که با همراهی مردم در شرایط کرونایی کشور عرضه آب و برق با اختلال مواجه نشود.

عرضه آب و برق در شرایط کرونایی کشوربه‌گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه بهره‌برداری و عملیات اجرایی سه پروژه آب و فاضلاب استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه کشورهایی مانند ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارند و سهم قابل توجهی از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود طبیعتا اصلاح مدیریت منابع آب با اصلاح نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی است که نمود پیدا می کنندو مجموعه ای از فعالیت ها باید صورت گیرد.

وی افزود: با انجام سرمایه‌گذاری لازم بویژه از محل منابع صندوق توسعه ملی، به تازگی در مناطق مختلف کشور کارهای بزرگی در اصلاح شیوه آبیاری مدرن اعم از تحت فشار شروع کرده‌ایم اما این چرخه باید با اقدام‌های دیگری تکمیل شود تا آبیاری مدرن موجب توسعه سطح زیر کشت نشودبلکه بتوانیم آن را وارد سفره‌های آب زیرزمینی کرده و عدم تعادل در این سفره‌ها جبران شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با مصوبه اسفند ۹۶ هیئت وزیران و شکل گیری کارگروه سازگاری با کم آبی همه استان‌ها موظف شده‌اند با مسئولیت استانداران طرح‌های سازگاری با کم آبی‌ را تامین کنند، ادامه داد:  این امر موجب می‌شود دستگاه‌ها در نزدیکی بیشتری به نسبت سابق با هم برنامه‌ریزی و کار کنند.

برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب کشاورزی

وزیر نیرو افزود: استان‌هایی که طرح‌های آنها نهایی و در کارگروه ملی تصویب شده بدون استثنا هدفگذاری کرده‌اند که به طور نمونه در سه، چهار سال آینده بدون تغییر در میزان تولید محصولات غذایی‌شان آب کمتری را در بخش کشاورزی مصرف کنند.

وی گفت: امیدوارم تا سه سال آینده در شرایطی باشیم که وضعیت مناسب‌تری را از حیث تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی ببینیم.

اردکانیان تصریح کرد: تعادل‌بخشی به موضوع بیلان سفره‌ها بیش از آنکه یک کار سازه‌ای باشد، اقدامی غیر سازه‌ای است که با تغییر روش‌ها، افزایش آگاهی‌ها و مراقبت‌ها و عدم استفاده‌های غیرمجاز و نظارت‌های دقیق‌تر توسط دستگاه‌های مرتبط و قضایی و انتظامی شرایط بهتری خواهیم داشت.

وزیر نیرو درباره افزایش هزینه انشعاب‌های روستایی ، گفت: یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اقدام برنامه‌ریزی شده و مهمی بود که از پایان سال گذشته با مصوبات هیئت وزیران و شورایعالی اداری برای سرعت دادن به طرح‌های آب و فاضلاب بویژه مناطق روستایی با تجهیز منابع مالی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت یک عقب‌ماندگی حدود ۲۰ سال در مسائل آب و فاضلاب روستایی را در دو ماه حل کنیم.

جبران حدود یک میلیارد متر مکعب از بیلان منفی سفره‌ها

وزیر نیرو گفت: در یکی دو سال گذشته که شرایط بارش‌ها در کشور بهبود داشته از این طریق حدود یک میلیارد متر مکعب از ۵.۶ میلیارد متر مکعب بیلان منفی سفره‌ها جبران شده است.

وزیر نیرو  در پاسخ به این سوال عصرپرس مبنی براینکه وزارت نیرو برای کاهش قطعی آب و برق در کشور چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: قطعی یا کاهش فشار در شبکه آب و برق بخش قابل توجهی به هم صف بودن تولید کننده و مصرف کننده بر می گردد.

تولید بیش از 20 هزار مگاوات برق در سراسر کشور برای سرمایش 

اردکانیان در ادامه افزود: در برهه ای از زمان برای کنترل مصرف نیاز به استفاده از ابزار جریمه و افزایش قیمت است اما در این خصوص روش های موثرتری هم وجود دارد که با همراهی دولت و مردم به حدی از پایداری آب و برق برسیم که در سال های خشک هم نگران قطعی نباشیم.

وی در ادامه با اشاره به گرمای زودرس تابستان و شرایط کرونایی کشور، گفت: در دستگاه های دولتی حدود 5 هزار مگاوات از نیروی برق برای سرمایش استفاده می شود و همچنین بیش از 20 هزار مگاوات در سراسر کشور برای سرمایش برق تولید می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تنها با رعایت تعادل در مصرف و قرار دادن دمای آسایش 24 درجه است که می توان مصرف برق را در کشور کاهش داد، گفت: اینکه درجه وسیله سرمایشی را به 17 یا 18 برسانیم به معنی قطعی برق در یک بیمارستان است.

اجرای برنامه 099 در تابستان 

وی ادامه داد: تلاش ما این است که در راستای اجرای برنامه 098 یعنی تابستان 98 بدون خاموشی امسال نیز برنامه 099 تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم

وی با اشاره به اینکه استانداران کشور همراهی خوبی با وزارت نیرو دارند، گفت: در شرایط کرونایی تلاش کنیم با همکاری مردم عرضه آب و برق با اختلال مواجه نشود.

 

 


خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: