اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 12 July 2020
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير اعلام کرد:
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير با اشاره به اينكه تاكنون 14 مركز استخراج رمز ارز به ظرفيت 300 مگاوات مجوز گرفته‌اند، گفت: متاسفانه عده‌اي هم هستند كه با سوءاستفاده از تعرفه‌هاي ديگري مانند كشاورزي، خانگي و حتي صنعتي براي استخراج رمز ارز استفاده مي‌كنند كه اين تعداد باعث ورود آسيب‌هاي زيادي به شبكه مي‌شوند.
حمايت همه جانبه صنعت برق از فعاليت قانوني براي استخراج رمز ارزبه‌گزارش  سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، مصطفي رجبي‌مشهدي با حضور در برنامه صبح بخير ايران شبكه يك سيما درخصوص پاداش 10 ميليون توماني براي معرفي مراكز غيرقانوني استخراج رمز ارز گفت: پيش از اين وزارت اقتصاد از مردم  براي معرفي مراكز غيرقانوني استخراج رمز دعوت كرده بود و پس از آن بود كه وزارت نيرو نيز از مردم خواست كه مزارع غيرمجاز ارز را شناسايي و معرفي كنند.

رجبي مشهدي با اشاره به اينكه تاكنون 14 مركز استخراج رمز ارز به ظرفيت 300 مگاوات مجوز گرفته‌اند، خاطرنشان كرد: متاسفانه عده‌اي هم هستند كه با سوءاستفاده از تعرفه‌هاي ديگري مانند كشاورزي، خانگي و حتي صنعتي براي استخراج رمز ارز استفاده مي‌کنند كه اين تعداد باعث ورود آسيب‌هاي زيادي به شبكه مي‌شوند.

وي با بيان اين كه شناسايي اين مراكز از طريق مقايسه مصارف با دوره‌هاي قبل و ساير راهكارها انجام مي‌شود، افزود: با اين حال به منظور جلب مشاركت مردم و شناسايي بيشتر استفاده كنندگان غيرمجاز، دستورالعمل پرداخت پاداش به افرادي كه اين مراكز غيرقانوني را شناسايي و معرفي كنند، تدوين شده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه در پنج‌شنبه هفته گذشته (19 تير) مصرف برق نسبت به روز مشابه سال گذشته بيش از 4 هزار مگاوات افزايش داشت، گفت: با توجه به اينكه ميزان رشد مصارف در همه بخش‌ها به‌دليل در اختيار داشتن تعداد انشعاب‌هاي فروخته شده مشخص است، اضافه كرد: به همين دليل مي‌توان گفت كه بخشي از اين افزايش مصرف به دليل استفاده‌هاي غيرمجاز است.
رجبي مشهدي همچنين در خصوص آمار مزارع غيرمجاز كشف شده نيز گفت: تاكنون بيش از يك‌هزار مزرعه غيرمجاز استخراج رمز ارز شناسايي شده است كه در كشور پراكنده‌اند.

وي درباره تعرفه برق استخراج رمز ارز در ايران گفت: استخراج رمز ارز در ايران با دو نوع تعرفه انجام مي‌شود كه بر اساس آن در 8 ماه خنك سال، استخراج با تعرفه 480 تومان و در 4 ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت مي‌گيرد، اما صنعت برق به منظور حمايت از اين كسب و كار، راهكارهايي براي اعمال تخفيف در نظر گرفته است.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير ادامه داد: دارندگان مجوزاستخراج رمز ارز مي‌تواننند با راهكارهاي در نظر گرفته شده مي‌توانند تا 47 درصد از تخفيف بهاي برق برخوردار شوند كه دستورالعمل‌هاي آن ابلاغ شده و به اطلاع دارندگان مجوز نيز رسيده است.

وي از فرصت ديگري كه صنعت برق براي كاهش بهاي برق در اختيار اين گروه از فعالان اقتصادي گذاشته خبر داد و گفت: بر اين اساس در 4 ماه گرم سال متقاضيان مي‌توانند از طريق مشاركت و سرمايه گذاري در طرح‌هاي بهره وري مانند طرح تعويض يك ميليون كولر گازي نسبت به تامين برق خود اقدام نمايند كه در اين حالت قيمت تمام شده برق براي متقاضيان حدود 475 تومان خواهد بود.

رجبي‌مشهدی با بيان اينكه به سرمايه‌گذاران در طرح‌هاي بهره وري، گواهي صرفه‌جويي داده خواهد شد، افزود: دارنده گواهي صرفه‌جويي مجاز است معادل انرژي الكتريكي مندرج در گواهي را بر اساس مقررات جاري، از طريق بورس انرژي (به‌طور مستقيم و يا از طريق قراردادهاي دو جانبه با مالك نيروگاه) خريداري و براي مصرف نهايي به هر يك از كاربردهاي رايج از جمله استخراج رمز ارزها، تخصيص دهد.




نام:
ایمیل:
* نظر: