اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 12 July 2020
با موافقت نمایندگان
نماینگان مجلس با دو فوریت طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی موافقت کردند.

دو فوریت طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شد

به گزارش عصرپرس از خانه‌ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کردند.

بر اساس این گزارش طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی است.

دولت باید سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی کند

محمدحسین حسین زاده بحرینی نیز در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: در کشور ما بیش از نیاز موجود واحد مسکونی قابل سکونت داریم. مشکل بازار مسکن تقاضای بیش از ظرفیت موجود نیست، بلکه واحدهای خالی از چند میلیون هم تجاوز کرده است.

وی افزود: قانون مالیات های مستقیم را تصویب کردیم تا حاکمیت بداند وضعیت مسکن چگونه است. دولت باید سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی کند تا همه املاک و واحدهای قابل سکونت در آن ثبت شود. همزمان باید اسکان خانوارها در مسکن ها نیز مشخص شود که تفاضل اسکان از واحدهای مسکونی آماده اسکان، تعداد واحدهای خالی را نشان خواهد داد.

حسین زاده بحرینی ادامه داد: در مجلس نهم این قانون تصویب شد، اما دولت برای اجرای این سامانه همراهی نکرد ون حدود 7 سال این قانون معطل ماند، اما اکنون وزارت راه اعلام آمادگی کرده تا زیرساخت را فراهم کند، اما اکنون بارگزاری اطلاعات در سامانه کامل نیست. برای اینکه این سامانه مهم اثربخشی داشته باشد، باید اطلاعاتی از قبیل تعداد املاک و خانوارهای اسکان یافته در آن ثبت شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوفوریت این طرح برای تسریع در اجرای  آن است، گفت: با دقت نظر در اجرای این طرح قطعاً به سرعت عمل در این زمینه نیز نیاز داریم.

وی افزود: برخی افراد واحدهای مسکونی را احداث کردند تا گران شود، در واقع مرتکب احتکار مسکن شده اند، اگر بخواهیم این واحدها را وارد بازار مسکن کنیم، باید از ابزارهای بازدارنده استفاده شود که در این طرح این مسائل به خوبی دیده شده است.

حسین زاده بحرینی ضمن تاکید بر اینکه تصویب چنین طرحی ضروری است، اظهار داشت: با توجه به شرایط بازار مسکن و خانوارهای مستاجر که مداوم به بنگاه های املاک مراجعه می کنند، اما مستاجران از تعداد مسکن های خالی در همان محله خود بی اطلاع هستند که این طرح مشکل احتکارمسکن را حل می کند. آقای پورابراهیمی نیز تاکید دارند که کمیسیون اقتصادی نیز با این طرح همراه است.

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این طرح اظهار داشت: اهمیت مسکن بر همه روشن است اما نباید عجله کنیم، زیرا موضوع مسکن چندوجهی است. اجازه دهید این طرح به صورت یک فوریتی مورد بحث قرار گیرد.

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه نظر کارشناسان و نخبگان در این زمینه باید اخذ شود، بیان کرد: نباید احساسی برخورد کنیم، جامعه توقع دارد وقتی دولت و مجلس حرفی می زنند، نتایج آن را در سفره خود احساس کنند اما اکنون دچار شعارزدگی شده اند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: دولت به عنوان دستگاه مجری این طرح باید نظرات خود را اعلام کند، مجلس نیز باید از ابزارهای نظارتی خود برای پیگیری اجرای قوانینی مانند مسکن ارزان و مسکن مهر استفاده کند.

2.5 میلیون مسکن خالی در کشور داریم

مهدی طغیانی نیز به عنوان آخرین موافق اظهار داشت: این طرح موضوع مهمی دارد و یکی از مطالبات معیشتی مردم از مجلس است. از ابتدای مجلس یازدهم تاکنون، گفتگوهای کارشناسی فراوانی بین نمایندگان متخصص انجام شده و به صورت شبانه روزی در این زمینه فعالیت کرده ایم.

وی با بیان اینکه دوفوریت این طرح به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی و فوت وقت است، گفت: توقع مردم از مجلس یازدهم که با شعار معیشت آمده، این است که به صورت فوری اقدامی در زمینه مسکن انجام شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: 2.5 میلیون مسکن خالی داریم که نشان می دهد کشور با کمبود مسکن مواجه نیست، بلکه این مسکن ها باید وارد بازار شوند، از سوی دیگر باید توجه داشت که کار کوتاه مدت دیگری غیر از این طرح را نمی توان در زمینه مسکن انجام داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: