اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 09 July 2020
وزیر بهداشت در شورای فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران:
وزیر بهداشت گفت: نظام سلامت ایران شاید یکی از برنامه دار ترین شیوه های مدیریت کووید19 در جهان را داشت و از اوایل بهمن خودمان را برای طوفان کرونا آماده کردیم. در تهران، قم، گیلان و سایر استانها حتی یک بیمار هم پشت در هیچ بیمارستانی معطل نماند.

باید به دنبال راهکارهای جدید برای کنترل کرونا باشیم

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی کرونا در کشور دیدید که حتی یک بیمار هم به دلیل اولویت سنی و عدم بضاعت مالی پشت در بیمارستانها نماند، بنابراین برای پذیرش بیماران، برنامه ریزی کرده بودیم، کمااینکه نابسامانی های که در اروپا و آمریکا به وجود آمد، ناشی از آن بود که آنها برای مقابله با چنین بحرانی، آمادگی لازم نداشتند.

وی افزود: ذهن بنده از 30 سال پیش با مدیریت اپیدمی شکل گرفته و از نخستین روز که خبر شیوع ویروس کرونا از چین را دریافت کردیم به  همکارانم اعلام کردم که باید خود را برای مقابله با یکی از ناشناخته ترین، خطرناک ترین و عجیب ترین ویروس های جهان آماده کنیم. لذا، از معاونت درمان برای آماده کردن تخت های بیمارستانی در استانها و از معاونت بهداشت برای تهیه پروتکل های بهداشتی خواستیم که اقدامات لازم را انجام دهند.  

وزیر بهداشت تصریح کرد: ایران اولین کشوری بود که پروازهای خود را از مبدأ چین به ایران و برعکس، لغو کرد و روز هفتم بهمن ماه سال گذشته برای قطع پروازهای چین، جلسه داشتیم و بسیاری آن روز، این اقدام را شوخی می پنداشتند و باورشان نمی شد. اولین کشوری بودیم که در مبادی ورودی زمینی، دریایی و هوایی گیت گذاشتیم تا مسافران کنترل شوند. حرف کیت آزمایش کرونا در دنیا مطرح شده بود که از دکتر بیگلری در انستیتو پاستور و خانم دکتر مختاری آزاد در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستیم تا روش تشخیص ویروس کرونا در ایران طراحی و ساخته شود و 15 روز بعد از شیوع ویروس در قم و گیلان، تعدادی کیت به صورت دستی به ما داده شد، اما 57 دانشجوی ایرانی که اواسط بهمن از ووهان به ایران بازگشتند با کیت های ایرانی، آزمایش شدند.

ایران خودش را برای هجمه سنگین کرونا آماده کرده بود

نمکی افزود: ایران خودش را برای هجمه سنگین کرونا آماده کرده بود و با برنامه پیش رفتیم که توانستیم مدیریت کنیم، تشکیل ستادهای استانی مدیریت کرونا، تهیه پروتکل های بهداشتی و آموزش به نیروهای بهداشتی و درمانی از جمله اقدامات کشور برای مقابله با کرونا بود.

مدیریت کرونا در ایران ناشی از برنامه ریزی، ایثار جهادگونه نیروها، همدلی و وفاق ملی بود

وی تاکید کرد: در آمریکا در این شرایط علاوه بر هزاران میلیارد دلاری که برای سایر بخش ها در شرایط کرونا هزینه شد، 111 میلیارد دلار و در انگلیس بیش از 20 میلیارد پوند برای بخش سلامت هزینه کردند، اما در ایران از یک میلیارد یورویی که با موافقت مقام معظم رهبری مقرر شد به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند، کمتر از 30 درصد از آن را دریافت کرده ایم، اما با همین منابع از آمریکایی ها و اروپایی ها هفت به یک جلو بودیم و میزان مرگ، ابتلا و نابسامانی بیماران در حوزه درمان در ایران قابل مقایسه با اروپا و آمریکا نبود و این ناشی از برنامه، ایثار جهادگونه نیروها، همدلی و وفاق ملی بود.

موفق ترین برنامه جهانی برای مقابله با کرونا مربوط به ایران بوده است

وزیر بهداشت گفت: اینکه در فاز اول کرونا توانستیم به خوبی دفاع کنیم و در فاز دوم به ویروس حمله کنیم، نشان از مدیریت منسجم برنامه ریزی شده بود و معتقدیم که موفق ترین برنامه جهانی برای مقابله با کرونا مربوط به ایران بوده است.

وی ادامه داد: دیدید که رسانه های بیگانه که به ما حمله می کردند، وقتی وضعیت نابسامان و افتضاح اروپا و آمریکا را مشاهده کردند، خاموش شدند، در حالیکه میزان تخت بیمارستانی در بدترین شرایط در این کشورها 6 تا 7 برابر ایران است. در کشور با زحماتی که کشیده شده به ازای هر هزار نفر به طور متوسط 1.6 تخت بیمارستانی وجود دارد، در حالیکه این شاخص در فرانسه 7.7 تخت به ازای هر هزار نفر است.

نمکی اظهار کرد: حتی یک پرستار یا پزشک در ایران بر خلاف وضعیت افتضاحی که در اروپا مشاهده شد، به خیابانها نیامد و با وجود کمبود ماسک و لباس های محافظتی، برای خدمت به بیماران به دل آتش زدند و آنها ایثار، گذشت، جوانمردی، همت و غیرت کردند.

وی افزود: با وجود اینکه همه بخش های اقتصادی دچار خسران شدند، اما بیشترین زیان در دوران کرونا در کشور به بخش سلامت وارد شد.

نمکی ادامه داد: بیشترین شهید در حوزه سلامت در این ایام تقدیم کشور شد. وقتی همه از کانون های عفونت فرار می کردند، همکاران پرتلاش و با اخلاص ما، دل به آتش زدند و زمانی که کشور تعطیل بود، آنها به صورت سه شیفته کار کردند.

در حوزه سلامت بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شدیم

وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه سلامت بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شدیم. درآمدهای اختصاصی بیمارستان های دانشگاهی به 15 درصد کاهش یافته، در حالیکه 60 تا 70 درصد از مخارجشان را باید از این محل تامین کنند. بیشترین زیان مالی، جانی و حیثیتی را در این مدت متحمل شدیم و به عنوان وزیر، شرمنده مدافعان سلامت هستم که با گذشت و مناعت طبع این شرایط را گذراندند.  

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برخی از مردم و مسئولین دچار سهل اندیشی شدند و دستاورد بزرگ ملی به دست آمده را ساده انگاشتند و تصور کردند که کرونا تمام شده است، این موضوع را بارها در جلسات خصوصی و سایر جلسات هم بیان کرده ام. مدت ها جلوی دوربین مصاحبه نکردم، چراکه دلشکسته و عصبانی بودم.

نمکی گفت: بارها مطرح کردم که اگر رعایت نکنیم، این دستاورد بزرگ ملی را از دست داده و این حرکت بزرگ افتخار آفرین در عرصه بین المللی، لگد مال بی توجهی می شود. همه جا این موضوع را بیان کردم. خدمت مقام معظم رهبری دلنوشته ای تقدیم کردم و خدا شاهد است حمایت و بصیرتی که در این دوره از مقام معظم رهبری دیدم، بسیار ارزشمند است، در روزنگار کرونا اینها را ثبت کرده ام که اگر عمری باشد، منتشر خواهد شد، در بسیاری از این روزنگارها نوشته ام که خدایا تا من زنده ام و حداقل تا زمانی که این مسئولیت را بر من محول کرده ای، سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من بر ندار. خدمت ایشان عرض کردم که نگران سه رقمی شدن مرگ های روزانه هستم و به زحمت آن را به حدود 30 مرگ در روز آورده ایم و داریم تک رقمی می کنیم و در تهران چنین کاری کردیم و این را برای بزرگان نظام، نوشتم.

وی افزود: ما برای کرونا برنامه داشتیم. برنامه مرگ تک رقمی و کنترل تا انتهای بیماری را داشتیم. گفتیم در فاز اول بیماری را مدیریت، فاز دوم کنترل و فاز سوم، آن را مهار می کنیم. در 13 استان کشور به فاز مهار بیماری، در 15 استان به فاز کنترل و در 4 استان به فاز مدیریت بیماری کرونا رسیدیم اما بالانس ما برهم خورد و به قول حافظ "چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند، گر اندکی نه به وفق رضاست، خرده مگیر" ما برای بیماری کرونا برنامه داشتیم، اما به دلایلی برنامه هایمان بهم خورد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در خیلی از تصمیمات، ما موثر نبودیم. در ولنگاری و ساده اندیشی اجتماعی خیلی از جاها مقصر نیستیم. نخواستیم وحشت زایی کنیم، اما نخواستیم بی هراسی و دلخوشی از اینکه بیماری تمام شد را هم به جامعه القا کنیم. این حقیقتی است که همه ملت ایران باید بدانند که مدافعان سلامت برای مدیریت کرونا هم برنامه داشتند و دارند و هم جان بر آتشی زدند که خیلی ها جرات چنین کاری را نداشتند.

نمکی گفت: اعتقاد ندارم که اقتصاد کشور با بعضی از شیوه ها مراقبت خواهد شد، بلکه اعتقاد دارم که هیچ بیماری اقتصادی از مزمن شدن کرونا، وحشتناک تر نیست. معتقدم رستوران های زیادی باز خواهد بود، اما مشتری نخواهد داشت. اتوبوس های زیادی قطار خواهد شد، اما مسافر نخواهد داشت. کارخانه های زیادی باز خواهد بود اما کارگر نخواهد داشت. اینکه در صنعت سلامت و درمان که آن هم خودش نوعی صنعت است، نیروهایمان فرسوده می شوند، همه اش مربوط به من نیست، بلکه در پتروشیمی و بخش های دیگر تولید کشور هم ممکن است چنین باشد. اگر 60 درصد از کارگران کارخانه ای به کرونا مبتلا شدند، تولید آن هم مختل می شود. ما در حوزه سلامت به مردم خدمت می رسانیم و کارخانه، کالایی را تولید می کند.

مهار بیماری کرونا، اولویت اول وزارت بهداشت است

وی تاکید کرد: معتقدم مهار بیماری کرونا، اولویت اول وزارت بهداشت است، اما وزیر بهداشت مستاصلی دارید که بجای اینکه بقیه به او بگویند. تو غصه نخور و دنبال مدیریت و مهار بیماری باش و اقتصادت را ما حمایت می کنیم، اینجا در دو گانه معیشت و سلامت، وزیر بهداشت که فقط باید به سلامت می پرداخت، باید به معیشت بیش از سلامت می پرداخت. باید به پرسنل خودش می گفت، بنشینید و پروتکل بنویسید که چگونه مشاغل را بازگشایی کنیم بجای اینکه بایستیم چگونه ببندیم و  معاون بهداشت، شما ده شبانه روز استراحت نکن و برای 130 شغل و حرفه، پروتکل بنویس! چرا؟ چون در شرایط تحریم هستیم و مردمی داریم که اموراتشان با یک زیرپله ای می گذرد و طرف می گوید، من اگر 4 جفت جوراب را نفروشم، اموراتم نمی گذرد.  

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات معیشتی مردم و ناگزیر بودن برای باز گشایی مشاغل تاکید کرد: اگر به من بگویند اولین مقصر این صحنه کیست، می گویم آمریکای جنایتکاری که بدترین، ظالمانه ترین و ناجوانمردانه ترین تحریم ها را به ما تحمیل می کند.

نمکی یادآور شد: یکی از بزرگان اقتصاد، علیه بنده مقاله ای نوشته بود که در آینده تو باید پاسخگو باشی که در جوابش گفتم، نه خیر شما باید جواب بدهید. اقتصاد دانان باید به کمک من می آمدند که راهی را ارائه می کردند که چگونه سلامت را اداره کنم که در معیشت مردم، لحاظ شده باشد. اقتصاددانان مملکت شماها باید به من کمک و راهکار ارائه می کردید که چگونه می توانم کشور را در شرایط سخت کرونا به گونه ای اداره کنم که طغیان ناشی از گرسنگی و فقر هم نداشته باشم.

وی اضافه کرد: برای آن اقتصاد دان مثال زدم که در بیابانی می گویم آب آلوده نخور، اما طرف می گوید من همین قدح آب را دارم به او می گویم حداقل آن را بجوشان و بخور. اینجوری رفتار کردیم و اگر در شرایط کرونا دچار خسران شدیم نه اینکه متوجه نشویم، این بازگشایی ها آمار کرونا را بالا خواهد برد، نه اینکه نفهمیم مترو و اتوبوس وقتی یک سوم توان حمل و نقل جمعیت کنونی را دارد، مواجه با چنین پدیده ای نخواهیم شد. این جهل ما نبود بلکه ضعف ما مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت. این را همه باید بدانند و اگر قرار باشد روزی زحماتی که عزیزان در طول این مدت کشیدند به هر دلیل مورد هجمه قرار بگیرد، من هم مجبورم حرف هایی را بزنم که فراتر از ظرفیت کشش برخی از اندیشه ها است. به شدت از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همه همکارانم دفاع می کنم و زانو می زنم و دست یکایک کسانی که در خارج از وزارت بهداشت به ما کمک کردند را می بوسم.

نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا، جوانمردانه ایستادند

وزیر بهداشت افزود: نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا، جوانمردانه ایستادند. دیروز در خدمت رییس سازمان صدا و سیما گفتم که نمره صدا و سیما در این شرایط 20 بود و هیچ وقت ما را تنها نگذاشت. سازمان های مردم نهاد، خیّرین و روحانیت خیلی به ما کمک کردند. باور کنید روحانیت اینقدر با نجابت با ما برخورد کردند و تا گفتیم نماز جمعه، بستند، تا گفتیم مسجد، بستند و تا گفتیم، صحن بقاع متبرکه و اماکن زیارتی، آنها را هم بستند. استانداران با تمام وجود به صحنه آمدند و کسی ما را تنها نگذاشت و باید به عنوان شهروند این سرزمین، زانو بزنم و دست یکایک آنها را ببوسم. دادستان ها و قوه قضاییه پای کار آمدند. متاسفانه از دو سمت ضربه و فشار به ما وارد می شد. هم از بیرون و رسانه های معاند و هم از درون کشور با نوعی تضعیف مدافعان سلامت و نظام روبرو بودیم.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: هیچ ستادی را مقتدر تر از ستاد مدیریت بیماری کرونا استان تهران در کشور ندیدم و همه جا هم بیان کرده ام و این نمونه ای برای بحران های آتی در شهر تهران و مملکت شد. همیشه موقعیت های اداره نیست که از آن حماسه بیرون می آید، بلکه دل های بزرگ و روح های بلند حماسه می آفرینند. ارتباطی که بین مسئولان تهران از جمله شهردار، دادستان، استاندار، دستگاه های مختلف، نیروهای مسلح و دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفت، نمونه بود و باید به عنوان یک سنبل تاریخی برای روزهای بحرانی نگه داریم که امیدواریم هیچ زمانی پیش نیاید.

وی گفت: یکی از اعضای ستاد گفتند که نمی توانیم در برخی موارد به عقب برگردیم. نمی توانیم مردمان خسته وامانده را به شعار "درخانه بمانیم" برگردانیم. نیروهای ناجا ساعت 4 صبح روز سیزده بدر در خیابانها آماده باش بودند. سردار اشتری ساعت 4 و ربع با بنده تماس گرفت که بنده در خیابانها هستم و خیلی تلاش کردند. برای اولین بار در تاریخ کشور، مردم روز سیزدهم نوروز در خانه ماندند، اما ناجا شاید دیگر نتواند مردم را در خانه نگهدارد این واقعیت را باید بپذیریم که نه می شود مردم را با شعار "در خانه بمان" نگهداشت و نه می شود کسبه را مجبور کرد که کسب و کار خودش را تعطیل کند.

وزیر بهداشت افزود: باید به دنبال راهکارهای جدید باشیم و چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. اولا روشی هنرمندانه تر از این می خواهد تا مردم را متقاعد به رعایت برخی از چارچوب ها کنیم. تکرار برخی از شعارها، واژه ها را باید تبدیل به شیوه های هنرمندانه کنیم و از خیلی ها باید کمک بگیریم، هنرمندان باید به صحنه بیایند اهل قلم نیز باید اقدام کنند و برنامه های غیرمستقیمی را باید تدوین و باید پایلوت این طرح را در تهران اجرا کنیم که چگونه می توانیم مردم را متقاعد به رعایت برخی از دستورالعمل ها کنیم. اولین راهکار ما قبل از بستن و تعطیلی این است که فاصله گذاری هوشمند، نظارت بر پروتکل ها و استفاده از ماسک را به عنوان سه اصل اساسی به کمک همدیگر به خوبی در تهران اجرایی کنیم.

نمکی گفت: درحال حاضر، حدود 4 تا 5 ماه است که اعمال غیراورژانسی مردم را در تهران انجام نداده ایم و بیش از این نمی توانیم. باید امروز ظرفیت تخت های بیمارستانی غیرکرونایی را حفظ کنیم؛ اما تقاضای بنده این است که همه بیمارستانها را گرفتار کرونا نکنیم. به دکتر زالی هم گفته ام که با برنامه ریزی مناسب در تهران بزرگ تعدادی از بیمارستانها را برای بیماران کرونایی و تعدادی را برای سایر بیماران فعال نگه داریم.

وی بیان کرد: نیروهای مسلح با تلاش زیاد، تعدادی سوله را با تخت های بیمارستانی تجهیز کردند و این سوله ها اشکالی که داشت این بود که حریم بیمار مشخص نبود و باید با پارتیشن، این سوله ها را سریع تر به فضاهای دو و سه تخت تبدیل کنیم و هم باید سیستم سرویس بهداشتی و این موارد را ترمیم کنیم و بیماران با این وضعیت، رغبتی به بستری شدن در این مراکز نداشتند، اما ممکن است که در تهران دوباره مجبور شویم از این فضاها استفاده کنیم و باید بار را از دوش بیمارستانها برداریم. مرحله قبل از آن باید مراکز سرپایی را افزایش دهیم. باید 50 درصد از حدود 350 مرکز سرپایی به مراکز 16 ساعته برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی تبدیل شوند تا بار بیمارستانها کاهش پیدا کند اما یک شرط دارد و آن هم پیگیری بیماران و درمان و تحت نظر داشتن در منزل است. البته در مناطقی که خانه ها کوچک هستند و امکان ایزوله کردن آنها وجود ندارد باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بیماران با وضعیت سخت تر مجبور به بستری در بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه نشوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد اعمال محدودیت ها در تهران تقاضا دارم که امشب نامه ای توسط استاندار تهران، دکتر زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در استان تهران و سایر اعضای این ستاد تهیه شود و شامل پینشهادی باشد که در ستاد ملی کرونا آن را مطرح کنیم. اگر خدای ناکرده آن موجی که پیش بینی می کنم، شکل گرفت. البته همیشه به همکارانم می گویم امیدوارم همه پیش بینی هایم غلط باشد، اما اگر کوتاه بیایید، پیش بینی تلخی برای تهران دارم و جدی تر به تهران نگاه کنید. اگر تهران ما را دچار چالش جدیدی کند، این چالش بسیار سنگین است، بنابراین باید مهمترین پیشنهادات از جمله در مورد ظرفیت کارکنان، برخی از مشاغل پرخطر، وضعیت حمل و نقل برای تهران به بنده ارائه شود با این اولویت که به کسب و کارهای مردم، کمترین آسیب وارد شود. اگر واقعا تصور می کنید که طرح ترافیک در پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در تهران موثر است، صراحتا و با در نظر گرفتن همه جوانب، آن را مطرح کنید.

نمکی در خصوص پیشنهاد لغو همه آزمونها در تهران در هفته آینده، گفت: دو سه نوع آزمون داریم. یکی آزمونهای فوق لیسانس و دکترا و دیگری کنکور سراسری است. اول وقت شنبه هفته آینده با دوستان وزارت علوم جلسه داریم. یک نکته بسیار مهم این است که اضطراب جوان و نوجوان ما و خانواده او از کنکور، ضعف ایمنی ایجاد می کند.

وی افزود: دانش آموزان و داوطلبان کنکور در عین مطالعه کتاب و خواندن دروس مربوطه، اضطراب تحمل می کنند در حالیکه اضطراب موجب ضعف سیستم ایمنی و تشدید احتمال ابتلا به کرونا می شود. اگر راهی وجود دارد که با حداقل آلودگی می توانیم آزمونها را برگزار کنیم، باید این کار را انجام دهیم.

زندانها و سرای سالمندان در ایران کمترین آسیب را در طول مدت شیوع کرونا متحمل شدند

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای ما افتخار است که زندانها و سرای سالمندان در ایران کمترین آسیب را در طول مدت شیوع کرونا متحمل شدند. خوشبختانه میزان کرونا در زندانهای کشور، در کمترین حد جهانی بود.

نمکی یادآور شد: صدا و سیما خیلی خوب ورود کرده و تقاضای من این است که شیوه های پیشگیری از کرونا را خیلی هم غلیظ نکنیم که اضطراب مردم را بالا ببریم. گاهی اوقات تندی و تیزی پیام ها به گونه است که تاثیرات معکوس دارد. باید با لطافت و هنرمندی در مردم ایجاد حساسیت کنیم. گرچه دوستان ما در صدا و سیما فوق العاده وقت گذاشتند همه شبکه ها به ویژه شبکه خبر که تمام لحظات در کنار ما بود، اما تقاضا دارم که هنرمندانه تر برنامه ریزی کنیم که هم در مردم ایجاد حساسیت کنیم و هم ایجاد وحشت و هراس تبدیل شده به یک یاس بیمارگونه را نکنیم.

وی تصریح کرد: در مورد نیروی انسانی که درخواست روسای دانشگاه های علوم پزشکی سطح تهران بود خواهشم این است که خیلی به مجوزها فکر نکنید. تضمین می کنم که هر تعداد نیرو کم داشتید خودتان بتوانید جذب کنید. مجوز جذب 3 هزار نفر را گرفتیم و یک سهمیه 10 هزار نفری را نیز داریم، اما به هیچ وجه اجازه ندهید کار تهران بخاطر کمبود نیروی انسانی روی زمین بماند.

وزیر بهداشت افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی تهران در هر حوزه ای اعم از درمان، بهداشت، نظارت ها، خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت که نیاز به نیروی انسانی باشد، این دانشگاه ها می توانند به اندازه کافی نیرو جذب کنند و نگران موافقت بنده هم نباشید. در مورد مشوق های مالی نیز در صددیم تا بتوانیم در اسرع وقت، جبران کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تهران به عنوان مجموعه ای بزرگ و مهم، می تواند بر تمام شاخص های ملی در حوزه های مختلف نه تنها حوزه سلامت، تاثیرگذار باشد و از روز نخست احساس کردم که تهران علیرغم مدیریت بهداشتی و درمانی توسط سه دانشگاه علوم پزشکی، اما نیازمند یک فرماندهی واحد برای مدیریت کرونا است و به هماهنگی بین بخشی و برون بخشی نیاز دارد.

در مرحله اول بیماری، تهران به شدت خوش درخشید

نمکی افزود: در مرحله اول بیماری، تهران به شدت خوش درخشید. شهردار، استاندار، دادستان، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی، نمایشی از همدلی و وفاق ملی را در تهران داشتند و فاز بسیار موفقی را طی کردیم. این ایام و مرحله بعدی شیوع کرونا در کشور برای بنده قابل پیش بینی بود و گفته بودم که ممکن است در دقیقه 90 از گوشه های زمین، گل بخوریم و ساده انگاری و عادی انگاری شرایط توسط مردم و مسئولان و تصور تمام شدن کرونا، موجب خسران ملی عظیمی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در مکتوبی خدمت مقام معظم رهبری شرایط موج های بعدی کرونا در کشور را تقدیم کرده بودم. ما وارد فاز جدیدی از بیماری شدیم و با یکی از همکاران در بیمارستان مسیح دانشوری صحبت کردم و این چیزی که در ذهنم بود که شاید ویروس با شکل، هجمه و قدرت بیماری زایی جدیدی بروز کند، تقریبا در رفتار این ویروس می بینم.

نمکی در پایان تصریح کرد: تهران به دلیل اهمیت، جایگاه و تجمع جمعیت یک کلانشهر نمونه کشور می تواند بر نظام سلامت، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حیثیتی جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد و هر روز مرتبا گزارش هایی از وضعیت بیماری در تهران می گیرم و اگر قرار است تصمیمی برای تهران بگیریم، نباید با تاخیر باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: