اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 08 January 2017
معلمان حق‌التدریسی در برابر مجلس تجمع کردند
معلمی شغل دشواری است اما از آن دشوارتر قدر نشناختن کاری است که انجام می‌دهند. مصداق بارز این قدرناشناسی وضعیت مبهم استخدام معلمان حق‌التدریسی است. کسانی که برای بیان مطالبات صنفی خود بارها در برابر مجلس تجمع کرده‌اند.
وضعیت مبهم استخدام معلمان حق‌التدریسی‌

عصرپرس: وضعیت معلمان همیشه اعتراض‌برانگیز بوده است. چه شرایط دشوار کاری و سر و کله زدن با آیین‌نامه‌ها و مقررات جدید ابلاغی از سوی معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش یا تغییر مکرر کتاب‌های درسی و چه وضعیت معیشت و زیست روزمره آنان. 

در  این میان ابهام در آینده شغلی دشوارتر است. وضعیت مبهم استخدام معلمان حق‌التدرسی قطعا میراث دولت‌های گذشته است اما امری نیست که سیاست‌گذاران کنونی چه در مجلس و چه در هیات دولت از کنار آن بی‌تفاوت عبور کنند. 

اعتراض به این وضعیت بارها معلمان را از سراسر کشور جلوی مجلس کشانده است. گاهی از تجمع‌های صنفی آنان برداشت سیاسی شده است و بازداشت و محاکمه و زندان در پی داشته است. آنان اما همچنان بر این نکته پافشاری می‌کنند که برای روشن شدن وضعیت مبهم خود که صد در صد صنفی است به نهادهای قانون‌گذار و تصمیم‌گیر رجوع می‌کنند.

بر این اساس برای چندین بار در یکسال اخیر جمعی از معلمان حق‌التدریسی از استان‌های مختلف کشور صبح امروز یکشنبه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

یکی از این تجمع‌کنندگان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ما خواهان رعایت عدالت در استخدام‌ها و همچنین تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود هستیم.

وی افزود: این تجمع‌کنندگان دارای حداقل سابقه کار 8 تا 10 سال و مدارک تحصیلی کاردانی و کارشناسی هستند اما با این سابقه کار هنوز وضعیت استخدامی آن ها نامشخص است.

این معلمان حق التدریس که در طول ماه‌های گذشته بارها مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند با در دست داشتن پلاکاردهایی همچون «مجلس شورای اسلامی، حمایت، حمایت»، «به وضعیت ما رسیدگی کنید»، خواهان رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

به گزارش عصرپرس، در مهرماه سال جاری رییس‌جمهور قانون اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرده بود.

این قانون در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سوم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1395/6/17 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

متن این قانون به شرح زیر است:
قانون اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش

ماده واحده ـ تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 1388/7/15 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می گردد:

تبصره10ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را که از طریق شرکتهای عمومی یا خصوصی در آموزش و پرورش به کار گرفته شده اند همچنین حق التدریسان غیرمستمر را که قبل از سال 1391 با آموزش و پرورش همکاری داشته اند به منظور تأمین نیروی حق التدریس با عناوین معلم (آموزگار یا دبیر)، مربی پرورشی، مربی بهداشت، مشاور و اداری با توجه به ارتباط رشته تحصیلی (منحصر به دوره متوسطه)، مقطع تحصیلی (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه، بدون الزام به رعایت ماده (8) این قانون به کار گیرد. استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

بار مالی ناشی از اجرای این قانون در حد سقف حق التدریس سالانه و از محل حق التدریس پرداختی به کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان آموزش و پرورش تأمین می گردد. به کارگیری این نیروها الزامی برای استخدام رسمی نمی باشد. نیروهای آموزش دهنده تجمیعی نهضت سوادآموزی که قبل از سال 1392 با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند، مشمول این تبصره می باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این قانون از تاریخ 1395/6/31 لازم الاجراء می باشد.

وضعیت مبهم استخدام معلمان حق‌التدریسی‌

پیش از این نیز ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه استخدام معلمان به ویژه معلمان حق التدریسی در آموزش و پرورش گفت: ابتدا سازمان مدیریت و برنامه ریزی ردیف استخدامی اختصاص می‌دهد و سپس آموزش و پروش استخدام می کند. استخدام های آموزش و پرورشی از طریق دانشگاه فرهنگیان و از طریق آزمون استخدامی است که دربرگزاری آزمون استخدامی برخی معلمان مانند معلمان حق التدریسی به دلیل سابق کاری خود امتیاز ویژه ای را دارند.

وی با اشاره به اینکه معلم حق التدرسی با نیاز آموزش و پرورش به نیروی حق التدریس فرق دارد و دو مورد جدا و متفاوت است ، بیان کرد: تعدادی از افراد نیروی رسمی آموزش و پرورش هستند که به عنوان اضافه کاری در صورت لزوم به حق التدریس در مدارس می پردازند تعدادی دیگر از نیروها و افراد هم ممکن است استخدام نباشند و تنها مراحلی را در آموزش و پرورش طی کرده و اجازه تدریس در مدارس را پیدا کنند (درواقع معلمان حق التدریسی کسانی هستند که ممکن است در آینده بخواهند بحث استخدامشان را پیگیری کنند) بنابراین این دو نیرو با هم متفاوت هستند.

وی افزود: مثلا مدرسه‌ای 8 ساعت در درس ریاضی احتیاج به حق التدریس دارد ، معلم رسمی آموزش و پرورش به عنوان اضافه کاری در این 8 ساعت به حق التدریس می پردازد.

ثقفی گفت: وقتی مدرسه اعلام می‌کند که به 40 ساعت معلم ریاضی احتیاج دارد آموزش و پرورش به این مدرسه یک معلم رسمی با 24 ساعت حق التدریس و برای 16 ساعت دیگر معلم حق التدریسی می‌دهد.

وی در پایان در خصوص معلمان حق التدریسی اظهار داشت: درتهران عمدتا در قسمت خانم‌ها نیرو زیاد داریم و اصلا حق التدریسی نداریم ،در قسمت آقایان هم چون نیرو به شدت کم داریم خود نیروها کار حق التدریسی را انجام می دهند. در کل معلمان حق التدریس بیشتر ممکن است در شهرستان‌ها باشند و در شهر تهران خیلی درگیر این مسئله نیستیم.

با این توصیف باید میان معلمان حق‌التدریسی در تهران و شهرستان‌ها تفاوت قائل شد. تفاوتی که گویا یکی از دلایلی است که آنها را بارها از شهرهایشان برای دادخواهی به پایتخت کشانده است.

*سرویس اجتماعی عصرپرس/ 1199*
پایان/ 

نام:
ایمیل:
* نظر: