اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 08 July 2020
شماری از نویسندگان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی درنامه‌ای خطاب به روسای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، مراتب اعتراض خود را به ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران به‌ویژه در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا اعلام کردند.
خبرنگاران خارجی خواستار  رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدندبه گزارش عصرپرس،براساس اعلام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۶ نفر از خبرنگاران مقیم و غیرمقیم رسانه‌های خارجی، در نامه‌ای به روسای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل که به ۳ زبان عربی، انگلیسی و فارسی نوشته شده است، ضمن تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا، مسئولیت تاریخی بر دوش همه دولت ها و ملت ها گذاشته تا بهترین درمان و راه حل ممکن را برای نجات بشریت ارایه دهند، از آنان خواسته‌اند که برای اعمال فشار به دولت آمریکا در آزاد کردن سپرده‌های توقیف شده ایران، عمل کنند تا به دولت ایران امکان تهیه دارو، مواد غذایی و تجهیزات لازم داده شود.

در نامه این فعالان رسانه آمده است: ویروس کرونا از عمق شرایط غیر انسانی و غیراخلاقی نظم جهانی و روابط بین الملل پرده برداشته و عدم موفقیت این سازوکار را در مقابل فاجعه ای پیش روی بشریت، به نمایش گذاشته است.

در چنین شرایطی منطقی نیست که دولت ها و ملت های جهان تنها نظاره گر مردم ایران باشند که چگونه با دستان خالی با ویروس کرونا دست وپنجه نرم می کنند و برای کاهش درد و رنج ۸۲ میلیون ایرانی، هیچ مسئولیتی احساس نکنند. مردم ایران در شرایطی با این ویروس روبرو هستند که به دلیل انواع تحریم های اقتصادی قادر به تهیه دارو و لوازم پزشکی برای درمان مبتلایان و مهار تبعات ناشی از شیوع ویروس در جامعه، نیستند.


در ادامه این نامه تاکید شده است: تاریخ ایالات متحده آمریکا تاکنون شاهد اعمال چنین تحریم هایی که در حال حاضر علیه ایران تحمیل می شود، نبوده است. درست است که  دونالد ترامپ چنین تحریم هایی را با انگیزه های سیاسی و امنیتی وضع کرده است، اما این تعبیر هم درست است که وی عملا مانع رسیدن دارو به ۸۲ میلیون ایرانی شده است و آنان را از ابتدایی ترین حقوق خود یعنی حق «محافظت از زندگی» که در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در اعلامیه جهانی حقوق بشر درج شده، محروم کرده است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  ودیگر همکارانش فراموش کرده اند که تحریم های اعمال شده علیه ایران پیش از آنکه سیاسی و یا اقتصادی باشد، در درجه نخست تحریم های انسانی است زیرا با این تحریم ها تمامی ارزش های انسانی در چنین شرایطی نادیده گرفته است.

در ادامه این نامه ضمن طرح این پرسش «که چگونه اعضای دولت آمریکا می توانند در کاخ سفید برای نجات از «ویروس کرونا» دست به دعا بردارند در حالی که ۸۲ میلیون ایرانی از تحریم های ظالمانه و غیر انسانی و غیراخلاقی این دولت، رنج می برند؟» آمده است: دولت آمریکا و به طور خاص از طریق خزانه داری، شدیدترین فشارها را بر همه مؤسسات بین المللی و داخلی از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان بهداشت جهانی، بانک ها و نهادها و مؤسسات مختلف مالی بین المللی اعمال می کند تا آنها را به تعامل با ایران باز دارد و اینگونه این کشور را از تهیه دارو و لوازم پزشکی مورد نیازش برای مقابله با ویروس کرونا منع کند و حتی به دولت ایران اجازه نمی دهد از دارایی های بلوکه شده اش برای خرید دارو ، مواد غذایی و لوازم پزشکی مورد نیاز مردم ایران، استفاده کند.

نویسندگان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند تا به مسئولیت تاریخی، حقوقی و بشردوستانه خود برای اعمال فشار به دولت آمریکا درجهت آزاد کردن سپرده های توقیف شده ایران، عمل کنند تا به دولت ایران امکان تهیه دارو، مواد غذایی و تجهیزات لازم داده شود و از خزانه داری آمریکا نیز بخواهند به‌منظور کمک به اقتصاد خانواده های ایرانی اقدام به رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران کرده و محدودیت هایی اعمال شده بر سازمان ها و نهادهای بین المللی جهت همکاری با ایران را از میان بردارد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: