اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 07 July 2020
قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت خبر داد:
کبیر درخصوص مرجعیت علمی ایران در علوم پزشکی، با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم، تاکید کرد: ایران از نظر جایگاه علمی از آنچه که در برنامه پیش بینی شده است، پیشروتر است و ما چند سال زودتر به افقی که در 1402 درنظر گرفته شده بود، رسیده ایم.
تحقق سند چشم انداز علمی کشور قبل از سال 1402به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس ، علی کبیر در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از برگزاری بیست و یکمین جشنواره آموزش علوم پزشکی در تاریخ 20 تا 23 تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: این همایش همزمان با سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیست و یکمین جشنواره آموزش علوم پزشکی در سال جاری به صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد، گفت: محورهایی که در این جشنواره مدنظر قرار خواهد گرفت، مبتنی بر افق های تحول و نوآوری در سده پیش رو است.

کبیر ادامه داد: در همایش آموزش علوم پزشکی، موضوعات علمی آموزش در گروه علوم پزشکی نیز مورد بحث قرار گرفته و در مورد روش های نوین آموزش و آزمون از سوی اساتید داخلی و بین المللی نیز اظهارنظر خواهد شد.

کبیر در پاسخ به این پرسش که آیا میزان پزشک در کشور با جمعیت همخوانی دارد و کمبود پزشک داریم یا خیر، عنوان کرد: شاخص های کشور ما در زمینه نسبت پزشک به جمعیت شاخص مناسبی است و ما در کشور توانسته ایم از تخصص های مختلف استفاده کنیم و حتی بحث فارغ التحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا هم مورد بحث قرار گرفته است.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی درخصوص جشنواره شهید مطهری نیز اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره شهید مطهری امسال 16 برگزیده دارد. هر ساله در هر حیطه یک تا سه برگزیده دارد که امسال تنها در یک حیطه رتبه سوم داریم و سایر حیطه ها برگزیدگان اول تا سوم دارند و در نهایت 16 فرآیند برگزیده شده اند. ضمن اینکه امسال افزایش 2 برابری در جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی نیز داشتیم.

وی درخصوص استاد برتر علوم پزشکی کشور، خاطرنشان کرد: شخصی که انتخاب شده است، قدمت زیادی در آموزش دارد و از نسل اولی های آموزش پزشکی است. این استاد برتر عصر روز شنبه 21 تیرماه در حضور وزیر بهداشت معرفی می شود.

وجود 50 قطب علمی علوم پزشکی در کشور 

کبیر در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه تا چه میزان به سند چشم انداز علمی 1402 نزدیک شده ایم؟ گفت: بحث های مرجعیت علمی، بحث های مشترک میان آموزش و پژوهش است. ما اکنون 50 قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم و برخی از از آنها مرجع بین المللی هستند و در ژورنال های بین المللی از اساتید ایرانی دعوت می شود، اما این شاخص ها کمتر در رتبه بندی بین المللی دیده می شود. ایران از نظر جایگاه علمی از آنچه که در برنامه پیش بینی شده است، پیشروتر است و ما چند سال زودتر به افقی که در 1402 درنظر گرفته شده بود، رسیده ایم. البته نباید به آن بسنده کنیم.

20 درصد آموزش پزشکی باید از سوی دانشگاه ها مجازی سازی شود

وی در ادامه با اشاره به آموزش مجازی در دوران کرونا، گفت: یکی از بسته های تحول آموزش، مجازی سازی آموزش است که 5 سال است بر روی آن کار می شود و پیش بینی شده که 20 درصد آموزش پزشکی باید از سوی دانشگاه ها مجازی سازی شود. تا با آماده سازی زیرساخت ها به این سمت حرکت کنیم البته بخش عمده آموزش پزشکی باید حضوری انجام شود.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی،ادامه داد: ما باید از شرایطی که کرونا ایجاد کرد، درس بگیریم و به بقای بهتر فکر کنیم. با اهتمامی که 20 هزار عضو هیات علمی علوم پزشکی داشتند، ترم تحصیلی به خوبی به شکل مجازی پیش رفت. در همایش آموزش علوم پزشکی نیز در قالب کارگروه هایی به موضوع آموزش مجازی در دوران کرونا می پردازیم.




خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: