اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 07 July 2020
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت تاکید کرد: ۲۷ میلیارد دلار ارز باید از سال ۹۷ تا کنون به کشور برگشت داده می‌شد که این عدد هنوز برگشت داده نشده است.
۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازگرددبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، علی ربیعی در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه، کرونا را همچنان موضوع اصلی دولت و جامعه عنوان کرد و گفت: گزارش‌هایی درباره مقابله با کرونا در کمیته‌ها و جلسات ستاد ملی کرونا مطرح و در این زمینه اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: در این مدت گسترش مهارت‌های علمی در حوزه‌های دانش بنیان، راه اندازی ساختارهای کلنیکی پزشکی، اجتماعی شدن نظام سلامت، همراه شدن مردم با رعایت پروتکلی را داشتیم و به رغم افزایش میزان مبتلایان، کاهش مرگ و میر را  شاهد بودیم.

سخنگوی دولت با اشاره به نگرانی ستاد کرونا از تداوم و روهم افتادگی آن با آنفلوآنزا در پاییز پیش رو، اظهارکرد: پیش بینی برای اتمام بیماری کرونا فعلا وجود ندارد، افزایش تخت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌ها همچنان ادامه دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

ربیعی یادآورشد: اساسا از تخت‌هایی که نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا در نظر گرفتند بهره برداری نشد. ضمن اینکه ۸ هزار تخت قرار است تا پایان دولت تکمیل و بهره‌برداری شود.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عادی گرفتن ویروس کرونا و حضور در تجمعات غیرضرور را عامل اصلی در همه استان‌های درگیر دانست و گفت: درست است که اپیدمی در برخی استان‌ها دیرتر رفته اما شواهد نشان می‌دهد رعایت نکردن، بی اهمیت جلوه دادن و به نوعی شاید خستگی جامعه از آثار روحی و روانی کرونا و برهم زدن پروتکل‌ها عامل گسترش این بیماری شده است.  

وی افزود: توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم با نظام سلامت دو عامل موفقیت ما در مدیریت کرونا بود،  بنابراین در هر جلسه این بحث دوباره مطرح می شود تا تصمیماتی علاوه بر فرهنگ‌سازی، به الزامات بر مراعات کردن هم گرفته شود و به همین لحاظ استفاده از ماسک اجباری شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد استفاده از ماسک طرفین ۹۹ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند و اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کرده باشند، امکان درگیر شدن و شیوع بسیار پایین است.  

سخنگوی دولت با انتقاد از کاهش مراعات سالمندان نسبت به ماه های اولیه شیوع ویروس کرونا، گفت: برای همین سالمندان بیشتر  در معرض قرار گرفتند. طبق مصوبه ستاد کرونا، مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ در شهرهای پرخطر ممنوع شد و در تهران هم برای برخی مشاغل تصمیم گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسئولیت برخی اماکن مانند مجموعه‌ها و پاساژها با مدیران این مجموعه‌ها است که در صورت تخلف، مجموعه متخلف یک هفته تعطیل می‌شود.

 ربیعی بار دیگر گفت: پیش بینی  برای اتمام کرونا نداریم و هیچ دارو و درمان مستقیم هم وجود ندارد و راه مقابله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است.  

سخنگوی دولت همچنین از دستور رییس جمهوری برای برداشت قسط دوم صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ‌این موضوع در حال انجام است. مطالبات پرستاران هم باید پرداخت شود که آن هم توسط سازمان برنامه بودجه انجام شد و استخدامهایی هم باید در این زمینه انجام شود.

 ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین گفت: ۲۷ میلیارد دلار ارز باید از سال ۹۷ تا کنون به کشور برگشت داده می‌شد که این عدد هنوز برگشت داده نشده است.  

سخنگوی دولت با تشکر از صادرکنندگانی که تعهدهای خود را در بازگشت ارز به موقع انجام دادند، افزود: صادرکنندگانی که برای بازگشت ارز از صادرات اقدام نکردند کارت بازرگانی آنها تا پایان تیرماه ۹۹ در صورت عمل نکردن به تعهدهای ارزی باطل می‌شود. البته واحدهای تولیدی از این اقدام مستثنی هستند و این اقدام مشمول اشخاصی است که هیچ بازپرداختی ارزی از صادرات خود نداشتند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پس از هماهنگی با وزارت بازرگانی و وزارت صمت، ‌کمیته نظارت و تخصیص ارز، جلسات خود را با حضور نمایندگان قوه قضائیه و دادستانی کل کشور دنبال خواهد کرد، ‌ گفت: در این جلسات صادرکنندگان دعوت خواهند شد و شیوه بازپرداخت ارز با حضور دادستان کل کشور تشریح می‌شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از  اظهارات خود گفت: دولت با تکثر دیدگاه‌ها در نگاه به مسائل کشور موافق است و از آن حمایت می کنیم.  برنامه دولت همکاری با همه نهادها است. اما فکر می‌کنیم که ضمن حفظ بیان دیدگاه‌های انتقادی که نشان دهنده سرزندگی و مردم سالاری کشور است باید در روابط بین مسوولان به نحوی سخن گفته شود که برای جامعه امیدآفرین و نوید بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشور در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و باید با حفظ آداب که تخریب‌گرانه نباشد، سخن گفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما به مباحثه نیاز داریم.  باید از منازعه پرهیز کنیم. مباحثه را به جای منازعه قرار دادن به همه کشور کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر اختلاف نظر مسوولان باید در جهت آسایش و آرامش مردم باشد و نباید این احساس بوجود آید که اختلافی در ساخت قدرت وجود دارد.

هیچ دستوری درباره واردات گوشی بالای ۳۰۰ دلار صادر نشده است

وی درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار گفت: در یک کار گروه مشترک ارزی این طرح عنوان شد ولی در این خصوص از سوی وزارت صمت و گمرک‌های کشور هیچ دستور و ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته و تغییر رویه هم ایجاد نشده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی فرضیه‌های مطرح شده درباره حادثه نطنز و اظهار نظر مقامات اسرائیلی در این باره گفت: از ساعات اولیه این اتفاق به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و گروه‌های متخصص در آنجا مستقر شدند. بر اساس اجماع نظر کارشناسان ذی‌ربط علت حادثه با یک اجماع نظر در حال تکمیل است.

 ربیعی افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است در ساعات اولیه خبرهایی منتشر کردند که مواد اولیه در منطقه پخش شده  که گفته شده که به هیچ عنوان مواد رادیواکتیو وجود نداشته است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: همچنین گفته‌اند که این موضوع اقدام بازدارنده برای فعالیت‌های هسته‌ای بوده است. تاثیری بر روند فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم در مراکز هسته ای نظیر نطنز بر جای نگذاشته است.

وی ادامه داد: صنعت هسته ای ما صلح آمیز است و بر خلاف میل بدخواهان و دشمنان ایران قابل توقف نیست، این قطار با همه ظرفیت خود در حال حرکت است قبلا هم همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که در زمان مناسب در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: از ابتدای وقوع این حوادث برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای که عمدتا با موساد کار می کنند در اقدامی برنامه ریزی شده وهماهنگ تلاش کردند که تصویری قدرتمند از رژیم اسرائیل به دست دهند، این حادثه را به رژیم اسرائیل مرتبط کردند. هر چند مقامات سیاسی اسرائیل گفتند که ما از وقوع این حادثه استقبال می‌کنیم اما از پذیرش مسئولیت این حادثه صریحا خودداری کردند.

سخنگوی دولت افزود: این فضای سازی وعملیات روانی برای همه ما آشنا است که از سوی افراد و رسانه‌هایی با خبرسازی و توئیت از سوی رژیم صهیونیستی دنبال شد چون با ماهیت شرور و تروریستی اسرائیل تناسب دارد به نوعی پذیرش برای آن وجود دارد و به آن رژیم می خورد که این شرارت‌ها را انجام دهد

ربیعی ادامه داد: آنها(رژیم اسرائیل) باید توجه داشته باشند که تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه تاسیسات هسته ای ما حتی از سوی رسانه‌ها عملا گام نهادن در مسیر خطوط قرمز صلح و امنیت جهانی است که رژیم اسرائیل به آن دامن می زند و این اقدام می تواند رویه خطرناکی باشد که در سراسر عالم توسعه پیدا می کند.

تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه تاسیسات هسته‌ای گام نهادن در خطوط قرمز است

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: حتما جامعه بین الملل به ادبیات سازی خطرآفرین و اقدامی که رسانه‌های اصلی یا نیابتی اسرائیل انجام می دهند واکنش نشان دهد.

ربیعی گفت:  در مورد هر نوع دخالت یا اقدامی که صورت گرفته باشد، پاسخ مناسب ارائه خواهد شد دوستان ما در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی را ارائه خواهند داد.

همه شرکای برجام  از جدیت ایران به اقدام متقابل اطمینان دارند

سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره تلاشهای ضد ایرانی آمریکا و تهدید آنها برای جلوگیری از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت گفت: اگر بخواهند لغو تحریم های تسلیحاتی را نقض کنند اولا این را نقض آشکار و نابخشودنی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می دانیم.

وی با اشاره به نگرانی‌ها از نابودی کامل برجام در صورت وقوع این اتفاق گفت:  قبلا به همه طرف‌ها اعلام شده و همه شرکای ما در برجام، آمریکا و اعضای شورای امنیت نسبت به جدیت ما در اقدام متقابل اطمینان دارند. اینکه همه کشورهای باقیمانده در برجام در کنار اعضای شورای امنیت در نشست اخیر این شورا درباره اهمیت برجام اتفاق نظر داشتند  و اعضای شورای امنیت دست رد به سینه آمریکا زدند، امیدوارکننده است.

پایبندی به برجام نمی‌تواند گزینشی باشد

ربیعی با تاکید بر اینکه پایبندی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نمی‌تواند گزینشی باشد، از همه کشورها و از جمله اروپایی‌ها خواست تا  در برابر اراده امریکا در بازگرداندن قانون جنگل بایستند.

وی گفت: اگر آمریکا در تلاش‌های خود موفق شود هیچ کشوری از پیامدهای ویرانگر و نابودی حکومت قانون در جهان ایمن نخواهد شد.  بنابراین تعهد کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ یک آزمون بزرگ در دفاع از تمدن مشترک جهانی است و می‌تواند نقطه سرنوشت سازی برای آینده تعاملات جهانی هم باشد.  

ربیعی گفت:‌براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل واردات یا صادرات تسلیحاتی به جمهوری اسلامی به مدت ۵ سال محدود به اخذ مجوز قبلی شده است و این محدودیت در اکتبر ۲۰۲۰ و از آغاز ورود به اجرایی شدن ششمین سال برجام به طور خودکار باید منقضی شود و این یکی از مواد صریح این قطعنامه است که این موضوع باید به طور کامل انجام شود.

سیاست دلجویی از ‌آمریکا یک سیاست شکست خورده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای رفتار غیرمسوولانه اروپایی‌ها و همکاری احتمالی آنها با آمریکا در تداوم تحریم های تسلیحاتی گفت: همه اروپایی‌ها هم می دانند سیاست دلجویی از آمریکا یک سیاست شکست خورده است چرا که خواسته‌های حد و اندازه ندارد و قابل درک نیست

ربیعی افزود: از اروپایی انتظار داریم که این سیاست را تداوم ندهند. با این اقدام برجام و صلح بین المللی را به خطر می‌اندازند و بیش از این اعتبار اروپا را به عنوان یک بازیگر مستقل که می‌توانست یک منظومه قدرت در جهان باشد، این اعتبار را زیرسوال نبرند.

وی با بیان اینکه مواضع سه کشور اروپایی در نشست اخیر شورای امنیت در رابطه با موضوع تحریم تسلیحاتی برای ما نگران کننده است، گفت: امیدواریم لازم به تذکر بیشتر نباشد چرا که به لحاظ حقوقی حد وسطی میان پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ و عدم پایبندی به آن وجود ندارد یا پایبند هستیم یا پایبند نیستیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هر ابتکاری که نقض تعهدات طرف‌های برجام در این قطعنامه باشد، پیامد یکسانی خواهد داشت فکر می‌کنیم هیچ کس جز دشمنان چندجانبه گرایی و قانومندی در روابط بین الملل و مخالفان دیپلماسی از آن سود نخواهد برد.

برنامه‌ای برای تغییر بعضی چهره‌های سیاسی در کابینه وجود ندارد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صمت به مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: خوشبختانه آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت(صمت) در این مدت به خوبی عمل کردند و حتی برای تامین ارز غیرنفتی در سال آینده برنامه ۴۰ میلیاردی عرضه کردند. اما دولت پیش از اتمام دوره ۳ ماه سرپرستی آقای مدرسی، ۲ یا یک وزیر را به مجلس پیشنهاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای تغییر بعضی چهره‌های سیاسی در کابینه وجود ندارد.

نگاه ما به بورس استراتژیک است

وی در مورد جو ایجاد شده در بورس و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: بورس موضوع بسیار مهم در کشور است؛ بورس کشور و سهام از ارکان اساسی کشور شده‌اند. بورس از سال‌های قبل هم وجود داشت، اما از ارکان کلیدی کشور نبود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: بورس در دولت دوازدهم به یکی از ارکان کلیدی کشور تبدیل است. با ورود سهامداران عدالت به بورس بخش اعظمی از جمعیت ایران در بورس حضور دارند و ما این را مفید می دانیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: هیجانات همیشه در بورس وجود داشته است، قیمت‌ها بالا و پایین می‌روند، فعالان بورس با این نوسانات آشنایی دارند، بازدهی در اقتصاد با ریسک همراه است و هر چه ریسک بالا رود، بازدهی بیشتر می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع بورس در نشست ستاد اقتصادی دولت گفت: امروز هم در ستاد اقتصادی دولت باز هم بورس از مباحث اصلی بود، با توجه به تاکید رییس جمهوری تلاش دولت بر این خواهد بود که هیجان‌زدگی کاذب نباید بر بازار بورس تاثیرگذار باشد.

 وی با بیان اینکه روال ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که در بلندمدت هیچ کس در بورس متضرر نشده است، گفت: مسئولان بازار بورس تلاش می‌کنند نهادهای مالی فعال در این بازار گسترش یابد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نگاه ما به بازار بورس مقطعی نیست بلکه استراتژیک است، گفت: آقای قالیباف(اصل) با تیم فنی که تشکیل داده است یک مدیریت حرفه ای را در بازار بورس فراگیر می کند و مدیریت حرفه ای بورس به کاهش هیجانات کاذب کمک می کند

وی افزود: دولت برای بورس برنامه جدی دارد و به دنبال این است که بورس را به بنیادهای اقتصاد کشور تبدیل کند، در این راستا دائم شرکت‌های جدید و دارایی‌ها را وارد می کنیم، همچنین فروش عمده مد نظر ما است و بخش‌هایی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی مثل شستا وارد بازار بورس می‌شود.

 به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری، تمام دستگاه‌های دولتی موظف شدند که سهام خود را عرضه کنند و طبق زمان بندی‌های ماهانه باید سهام خود را با تاکید بر سهام خوب شرکت‌های دولتی و سایر اجزای دولت در بورس ارائه کنند.

 ربیعی از نهاهای عمومی هم خواست از این امر تبعیت کنند و بنیادها و نهادها به شادابی بورس کمک کنند.

 صندوق دارایی دوم به زودی در بورس عرضه می‌شود

سخنگوی دولت ادامه داد: برنامه جدی برای بازار بورس درباره صندوق‌های «ای تی اف» ادامه پیدا خواهد کرد. صندوق دارایی دوم هم به زودی عرضه می‌شود و دارایی‌های دولت همه عرضه خواهد شد.

 وی اضافه کرد: تدارک ورود صندوق ای تی اف که پالایشی‌ها و فلزی‌ها در آن هستند به بورس گرفته شده و با این کار روح جدیدی به بورس خواهد داد.

دستیار ارتباطات اجتماعی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که شرکت‌های غیردولتی نیز به راحتی وارد بورس شوند و شورای عالی بورس هم تصمیم گرفت که مالیات قبل از سال ۹۸ این شرکت‌ها کاری نداشته باشد و زمینه‌ای را آماده کرده است که شرکت‌های خصوصی هم وارد بازار بورس شوند.

وی گفت: اتفاق مهمی که در بورس افتاد، ورود سهام عدالتی‌ها به بورس است به طوری که اکنون دهک‌های پایین ما وارد بورس شده اند و اموال آنها در معرض سقوط قرار نخواهد گرفت، برای واگذاری‌ها هم قیمت ها مناسب است و برخی حتی تا ۱۵۰ درصد نیز رشد داشته است.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: از دیگر آثار بورس اینکه باعث جلوگیری از رشد نقدینگی شده است، ضعف‌های بازار سرمایه تقویت شده و کارشناسان سقوط شدید را نامحتمل تر و البته نامحتمل‌تر از گذشته می‌دانند؛ بورس همیشه هیجان و نوسان داشته و بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است، مردم با آگاهی به این بازار وارد شوند.

پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی

ربیعی درباره جلسه اخیر خود با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق آنان، گفت:‌ در نشستی که با کانون بازنشستگان داشتم، آنان نگرانی‌هایی مطرح کردند که این اظهارات جمع بندی و به رییس جمهوری ارائه شد. با آقای شریعتمداری وزیر رفاه هم در این باره مفصل گفت‌وگو داشتیم. ایشان از سال گذشته نگران حقوق بازنشستگان بود و طرح‌های مختلفی ارائه می‌کرد.

وی از امضای توافق‌نامه بین وزیران رفاه و اقتصاد و حمایت رییس جمهوری از این توافق خبر داد و گفت: فردا در نشست هیات دولت روی این موضوع بحث و تصمیم گیری می‌شود. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد که این موفقیت بسیاری خوبی برای بازنشستگان است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: واگذاری‌ها به نحوی است که منجر به بنگاه‌داری جدید نمی‌شود چون مخالف واگذاری‌ها بودند و این، قطعا سهام است نه بنگاه داری.

 هپکو واگذار می‌شود

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ احساس مسئولیت، وزیر رفاه قبول کرد  کارخانه هپکو هم در این واگذاری‌ها قرار بگیرد. به دوستان و کارگران در کارخانه هپکو هم می‌گویم نگرانی شما پایان خواهد یافت و یک کارفرمای مطمئن با پشتوانه در هپکو قرار خواهد گرفت.

ربیعی با اشاره به حضور چندین باره خود در کارخانه هپکو اظهارکرد: نگرانی‌های آنان از بحث شیوه تعهد و اداره شرکت بود که فکر می کنم ‌این بزرگترین نگرانی هپکویی‌ها هم برطرف می‌شود. همچنین براساس قول وزیر رفاه و تاکید رییس جمهوری برای بازنشستگان، بلافاصله بعد از این مصوبه همسان‌سازی بازنشستگان انجام خواهد شد و به امید خدا دریافتی آنان به جای مناسبی خواهد رسید تا رضایت‌شان را فراهم کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هرچند سختی زندگی و دشواری قدرت خرید آنان باید در یک فرایند مناسبی ادامه داشته باشد اما برای امسال مذاکراتی که داشتیم حتما نظرات این بازنشستگان جذب خواهد شد.

تصمیمات گرفته شده در هیات دولت براساس خرد جمعی است

سخنگوی دولت درباره اظهارات ولی الله سیف رییس کل پیشین بانک مرکزی هم گفت: آقای سیف در دوره خود تلاش‌های قابل توجهی داشتند و اعضای هیات دولت در دفاع و حمایت از ایشان حتی یکپارچه نامه‌نگاری کردند.

وی افزود: در خصوص مطالب منتشر شده بهتر است از خود ایشان سوال کنید اما فشارهای وارده بر او را می‌فهمم و برای من قابل درک است. در عین حال بسیاری از نکاتی که ایشان مطرح کرد شخصی بوده و اعضای جلسه اظهارات او را درست نمی‌دانند.

 ربیعی اضافه کرد: سطح تصمیم‌گیری هیات دولت سیاست‌گذاری و سیاست است و چگونگی اجرای آن، برعهده دستگاه‌ها است. به هر حال نکاتی که ایشان گفتند برداشت‌های خودشان بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ آنچه که به ریاست جمهور منتسب می‌شود قطعا سیاست‌گذاری و اعلام سیاست بوده و تمام تصمیمات گرفته شده براساس خرد جمعی بوده و تمام نوارهای جلسات هم موجود است.

آزمون سراسری ۳۱ مرداد برگزار می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آغاز موج دوم کرونا و برنامه دولت برای آغاز سال تحصیلی و برگزاری کنکور گفت: تصمیم ستاد ملی کرونا، بازگشایی مدارس ۱۵شهریور است این تصمیم به خاطر این بوده است که آموزش و پرورش آمادگی‌های لازم را جهت بازگشایی و زمانی که لازم بوده است به دست بیاورد.

وی افزود: طراحی شیوه‌های آموزشی به وزارت آموزش و پرورش محول شده است. تصمیمی که اتخاذ شده است در پیش‌بینی آموزش و پرورش برای کل کشور یکسان نیست به طوری که برای هر یکی از وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید در تمامی مناطق حتی به تفکیک شهرستان متناسب با وضعیت ماموریت آموزشی دنبال می‌شود. شیوه آموزشی متناسب با وضعیت‌های هر کدام از شهرستان‌هاست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آزمون سراسری ۴۵ روز دیگر (۳۱ مرداد) برگزار می‌شود، اظهارداشت: این مسائله تصمیم ستاد کرونا بوده است سه وزیر علوم، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش با هم این پیشنهاد را ارائه کردند و در مورد آن تصمیم گیری شده است.

وی افزود: کنکور دکترا ۲۶ تیرماه و کارشناسی‌ارشد هم دوم و سوم مرداد برگزار می‌شود آنچه اکنون تصمیم‌گیری شده است نگرانی‌هایی ایجاد کرده است ولی بنا بر این است که با حفظ حداکثری پروتکل‌ها باشد.

 تمهیدات برگزاری کنکور سراسری

سخنگوی دولت اظهار داشت: به طور مثال چینش صندلی‌هایی که قرار بود ۱۲۰ سانتیمتر باشد، حتما  ۱۶۰ سانتیمتر خواهد بود کسی نمی‌تواند بدون ماسک وارد جلسه آزمون شود و به افرادی که ماسک نداشته باشند، در اختیارشان گذاشته خواهد شد. علاوه بر این تعداد حوزه‌ها یک و نیم برابر شدند و سعی شده سلامت داوطلبان تضمین بشود.

ربیعی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای افراد مبتلا هم مکان خاصی در نظر گرفته و اینها هم با پروتکل‌های وزارت بهداشت آزمون خواهند داد. مبتلایانی که سرپا هستند، می‌توانند آزمون بدهند و برای بقیه هم تمهیداتی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: دیروز با دکتر نمکی صحبت می‌کردم نگرانی‌هایی دارند و اصرار می‌کنند و اگر بحث‌هایی دارند، با وزیران ذیربط مطرح می کنند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اگر دیدگاه جدیدی بود قطعا اعلام خواهد شد ولی نگرانی‌های خانواده‌ها شنیده می شود و حتما تمهیداتی اندیشیده می‌شود نگرانی‌های آنها کاهش می یابد. اگر دکتر نمکی و دوستانشان تصمیم دیگری داشته باشند، آن را اعلام خواهیم کرد.

افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی غیرقانونی است

ربیعی درباره دلایل افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی گفت: این موضوع یکشنبه در دولت مطرح شد؛ افزایش تعرفه اینترنت توسط دو اپراتور تایید وزارت ارتباطات را ندارد و طبق گزارش وزیر ارتباطات، تایید سازمان تنظیم مقررات رادیویی را ندارد و غیرقانونی محسوب می شود.

سخنگوی دولت افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات قطعا باید با این افزایش قیمت برخورد کنند؛ قیمت باید به رقم سابق خود برگردد و مبالغ مازاد دریافت شده نیز باید به حساب مردم (مشتریان) بازگردانده شود.

وی با بایان اینکه «هیچ شرکتی حق ندارد در شرایط کنونی بدون اخذ مجوز، قیمت‌ها افزایش دهد» گفت: این افزایش ۱۰۰درصدی خیلی تعجب برانگیز بود. وزارت ارتباطات مکلف شد تا با تخلف قانونی و مقرراتی این دو اپراتور برخورد کند و در صورت لزوم مطابق ضوابط طول دوره پروانه فعالیت آنها را کاهش دهد اگر تبعیت نکنند.

ربیعی افزود: وقتی دولت تصمیم داشت که تعرفه‌های برق ۷ درصد افزایش پیدا کند این موضوع در سه جلسه دولت بررسی شد؛ ابعاد این افزایش بر صنعت و همچنین زندگی اقشار مختلف مردم در سطوح مختلف کم‌مصرف و پرمصرف کاملا بررسی شد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

سخنگوی دولت گفت: این گونه تصمیمات به اجماع‌نگری نیاز دارد و در این شرایط افزایش‌های صد دردصدی و این هزینه‌ها قابل قبول نیست و برخورد قاطع می‌شود.




منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: