اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 07 July 2020
رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛
رئیس سازمان غذا و دارو، بر سیاست های حمایتی وزارت بهداشت در عرصه تولید داروهای طبیعی و مکمل تاکید کرد.
سیر نزولی تخصیص ارز به واردات مکملبه گزارش  سرویس اجتماعی عصرپرس،  محمدرضا شانه ساز، روز سه شنبه در هشتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی که در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، افزود: اگر در بحران‌ها، سربلند حرکت می‌کنیم به واسطه شما تولید کنندگان است.

وی با اشاره به اهمیت داروهای طبیعی و سنتی، گفت: متأسفانه هنوز نتوانسته ایم حتی از یک درصد ظرفیت‌های موجود در کشور برای تولید این قبیل فرآورده‌های طبیعی استفاده کنیم.

شانه ساز در ادامه به روند حمایتی سازمان غذا و دارو از تولید داخل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر صدور پروانه برای داروهای طبیعی و مکمل، ۳۵ روز کاری است که تلاش می‌کنیم این زمان کمتر شود.

وی تاکید کرد: در حوزه داروهای طبیعی، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو، به صدور مجوز تولید برای بسته‌های محصولات مختلف اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ تعداد بسته‌هایی که مجوز گرفتند ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار عدد بود که در سال ۹۷ به ۵۵ میلیون بسته رسید و در سال ۹۸، ۱۰۵ میلیون بسته بود و در سه ماهه اول سال ۹۹ هم ۴۵ میلیون بسته بوده است.

شانه ساز به روند کاهشی صدور مجوز واردات اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶، ۴۲ میلیون بسته بود که در سال ۹۷ به ۲۷ میلیون و در سال ۹۸ به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بسته رسید و در سه ماهه اول سال جاری نیز ۲.۵ میلیون بسته مجوز صادر شده است.

وی ادامه داد: میزان ارز تخصیص یافته برای واردات مکمل در سال ۹۶، ۱۷۴ میلیون دلار بود که در سال ۹۷ به ۱۰۵ میلیون دلار و در سال ۹۸ به ۷۲ میلیون دلار و در سه ماهه اول سال جاری نیز حدود ۸ میلیون دلار بوده است.

شانه ساز با عنوان این مطلب که قرار نیست واردات صفر شود، گفت: منطقی نیست که واردت دارو و مکمل صفر شود، اما تلاش می‌کنیم توازن ایجاد شود.

وی افزود: سیاست ما حمایت از تولید داروی ساخته شده و مواد اولیه تولید دارو است که ارزبری ما را به شدت کاهش می‌دهد.




نام:
ایمیل:
* نظر: