اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 30 June 2020
وزیر بهداشت اعلام کرد:
وزیر بهداشت ضمن اعلام اقدامات موثر ایران در ساخت واکسن کووید ۱۹گفت: اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی این واکسن پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) در انسان وارد عمل خواهیم شد.

گام‌های موثر ایران در ساخت واکسن کرونا

به گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس، دکتر سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰ با اشاره به درس‌های کووید ۱۹ به دنیا، گفت: خبر خوش ما برای مردم این است که خوشبختانه گامهای بسیار موثری در تولید واکسن کووید ۱۹ در کشور برداشته شده است. در چهار ماه گذشته به طور نزدیک فعالیت دانشمندان ایرانی را در تولید این واکسن دنبال کرده ام. نتایج بسیار امیدوار کننده است. تست حیوانی این واکسن با موفقیت طی شده و بزودی فاز کلینیکال ترایال تست انسانی این واکسن آغاز می شود.

درس کرونا به دنیا

وی افزود: دومین درس کووید۱۹ به دنیا آن بود که عده‌ای علیرغم اعلام قابلیت‌ها و بضاعت‌ها  آنگونه که می‌گویند قدرتمند و دارای بضاعت نیستند و نشان داد کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم و اوج بستن دست‌ها، می‌توانند  در این اقیانوس شنا کنند؛ به طوری که در طی کمتر از ۶۰ روز و به همت تولید کنندگان داخلی، از وارد کننده به تولید کننده و بعد هم به صادر کننده مایحتاج مدیریت کووید۱۹ بدل شدیم و این از افتخارات ملی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: نکته دیگری که کووید۱۹ به دنیا آموخت آن است که برای غلبه بر این بیماری همه باید کنار هم باشند و نمی‌شود جزیره‌ای قدرتمند داشت و بر بیماری فائق آمد. امروز همه دنیا باید کنار هم قرار گیرند تا بتوانند با ساخت دارو و وحدت جهانی و در کنار هم قرار گرفتن در تولید واکسن بر این بیماری فائق آیند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: خبر خوش برای مردم آن است که خوشبختانه ما در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌های موثری برداشتیم و امروز تعداد قابل توجهی از دانشمندان ما با تکیه بر دانش بومی و استفاده از تجربیات جهانی در کنار یکدیگر در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌های تندی را برمی‌دارند. خود نیز در چهار ماه گذشته لحظه به لحظه کنارشان بودم و موارد را دنبال کردم و البته اقدامات را خیلی هم با فریاد اعلام نکردیم. اعلام می‌کنم که در ساخت واکسن علیه کووید-۱۹ گام‌های موثری برداشته‌ایم و اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) این واکسن در انسان وارد عمل خواهیم شد.

با افتخار سال 98 را پشت سر گذاشته ایم

وزیر بهداشت در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته علیرغم فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه، توانست با حدود 600 میلیون یورو یعنی حدود 20 درصد از مصرف ارز در سال 97، سال 98 را با افتخار به پایان برساند.

وی ادامه داد: در سال 98 با توجه به اینکه مشکلاتی از قبیل سیلاب های بهاره، ویروس آنفلوآنزای H1N1، مدیریت سه و نیم میلیون نفر زائر اربعین حسینی و ورود اپیدمی کرونا را داشتیم، پیش بینی همکارانمان این بود که باید حداقل 40 تا 50 درصد ارزبری در زمینه دارویی کشور بیشتر شود. اما با همت تولیدکنندگان داخلی و حمایت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، توانستیم با حداقل ۲۰ درصد کاهش ارزبری و افزایش ۳۰ درصد تولید داخل، سال را به گونه‌ ای سپری کردیم که حتی یک بیمار برای تهیه داروی اساسی خود سرگردان داروخانه‌ های کشور نشد.

 نمکی در ادامه با اشاره به اینکه از دیرباز یکی از حلقه ‌های مفقوده صنعت داروسازی، بحث مواد اولیه دارویی بوده است ، گفت: تولید مواداولیه دارویی هزینه نیست، بلکه سرمایه است و باید توجه کرد که چین، هند و تمام تولیدکنندگان منطقه ‌ای مواد اولیه دارو این دوره‌ ها را پشت سر گذاشتند و یک شبه به همه چیز نرسیده‌ اند. 

وی افزود: باید کمک کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در داخل کشور مواد اولیه‌ای را تولید کنند البته حمایت از تولیدکننده داخل گرچه در ابتدا هزینه بر است، اما در نهایت، سرمایه گذاری بزرگ ملی محسوب می شود.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه با سرمایه گذاری و همراهی تولید کنندگان داخلی دارو امروز شاهد این تحول بنیادی در تولید مواد اولیه دارویی کشور هستیم، گفت: امروز کشور ما ایران به عنوان یکی از بزرگان تولیدکننده  مواد اولیه داروی در منطقه است.

نمکی افزود: چرا باید پتروشیمی داشته باشیم، بنزن را به عنوان عنصر در مواد اولیه دارویی داشته باشیم، اما این مواد را با ارزان ‌ترین قیمت به کشورهای دیگر صادر کنیم و اینترمدیت را با ۱۰، ۲۰ و بعضا ۱۰۰ برابر قیمت وارد کنیم و فقط پردازش کنیم. گرچه این ارزش افزوده در گام اول کار درستی بود، اما نهایت کار این بود که به سمت حلقه‌های قبلی برویم که کار بزرگی است که عزیزان ما بعد از سال‌ها دارند در صنعت مواد اولیه کشور انجام می‌دهند.

به زودی ایران به یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد اولیه دارویی تبدیل خواهد شد

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه خوشحالیم در سال جهش تولید در یکی از مهمترین عرصه‌ های تولید مواد اولیه گام نهادیم، گفت:  تردیدی ندارم که ایران بزرگ و سرافراز با صنعتگران و دانشمندان و شرکت ‌های دانش ‌بنیان در آینده بسیار نزدیک به یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد اولیه دارویی به همه دنیا با ارازان ‌ترین قیمت و بهترین کیفیت مورد وثوق تولیدکنندگان جهانی تبدیل می‌شود.

به گزارش عصرپرس، دومین نمایشگاه بین المللی فارمکس خاوورمیانه ۲۰۲۰ با رشد ۶۰۰ درصدی شرکت کنندگان و صنایع داخلی داشته و در فضای بیش از ۷۰۰۰ متر مربعی به مدت سه روز با شعار "صنایع دارویی در مسیر خودکفایی" در مرکز نمایشگاهی هتل المپیک تهران آغاز کرد.





خبرگار: پروین مرادی
دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: