اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۹ - 23 June 2020
روحانی درجلسه تحقق شعار «جهش تولید»؛
رئیس جمهور با اشاره به احداث خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری از منطقه گوره به جاسک در دریای عمان تاکید کرد: صادرات نفت ما دیگر متصل به بند ناف تنگه هرمز نیست و این برای اولین بار است که در تاریخ ایران چنین پروژه‌ای انجام می‌شود.
صادرات نفت ما به بند ناف تنگه هرمز متصل نیستبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر روز سه شنبه در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار «جهش تولید» با حضور استانداران سراسر کشور گقت: هدف اصلی این است که در سال پایانی دولت دوازدهم بتوانیم امید و نشاط را در جامعه به حد اعلا برسانیم و شرایط را برای جهش تولید در سالی که در آن قرار داریم، آماده کنیم.  

وی ادامه داد: امید در سایه بیان حقایق برای مردم به وجود می‌آید و همچنین مواردی که خود مردم در زندگی روزمره آن را برای خودشان ملموس خواهند کرد. برخی کارهای دولت خیلی نیاز به بیان چه در سطح ملی و چه در سطح استانی ندارد. مردم خودشان آن را حس می‌کنند.

روحانی گفت: موضوع تحول سلامت، بیمه همگانی در کشور، این که مردم به راحتی دسترسی به پزشک و تخت، ‌تخت ویژه، دارو و  درمان دارند مردم خودشان آن را حس و لمس می کنند. اوایل سال ۹۲ کسی بیمارستان می رفت خودش باید می رفت دمپایی، ملحفه و دارو بخرد و تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکانپذیر نبود، اگر کسی فوت می کرد جنازه آن به گروگان در بیمارستان می‌ماند.

وی افزود: در این دولت مقدار تختی که می تواند در اختیار مردم قرار بگیرد یا تخت جدید یا تختی است که بازسازی کامل شده است و این تعداد تخت نسبت به کل تاریخ ایران در این دولت دو برابر شده است. شرایطی که امروز در کرونا می بینیم که ملت و دولت ما در برابر دنیا سرافرازی دارد به خاطر این است که زیربنای درمان آماده شده است. به دلیل این که تخت  و آی سی یو وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: هشت هزار تخت آی سی یو مجهز در اختیار است و ۱۰۰۰ تخت در همین چندماه دوران کرونا اضافه شده است که این کار بزرگ کاری است که مردم می بینند ما چه بگوییم و چه نگوییم برای مردم ملموس است.

روحانی ادامه داد: امروز قدرت ارتباطات کشور و زیربنا در مسایل ارتباطی و ارتباطات و فضای مجازی و سایبری ملموس است. بگوییم و یا نگوییم هرکسی یک موبایل هوشمند در اختیارش است و به راحتی می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کند و این سامانه بود که در همین دوره کرونا توانستیم ۷۷ میلیون را غربالگری کنیم. همین سامانه بود که توانستیم به راحتی حدود ۲۲ میلیون نفر را وام در اختیار آنها بگذاریم. همین سامانه است که به راحتی است کمکی می خواهیم صدهزار میلیارد تومان به عنوان وام ارزان قیمت در اختیار آنها بگذاریم و کسی لازم نیست به جایی مراجعه کند که این را مردم لمس می کنند و چیزی نیست که ما بگوییم.

ریس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: آثار شرکت‌های دانش بنیان به تدریج برای مردم ملموس می شود. خدمات بسیاری از این شرکت های دانش بنیان در داخل فضای مجازی است که مردم می توانند آن را لمس کنند. این فضای مجازی بود که باعث شد در چند ماه پایان سال تحصیلی مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم.

فعالیت ‌آموزشی سال آینده حضوری و مجازی خواهد بود

وی با بیان اینکه برای سال آینده هم طراحی ما این است، افزود: برای ما که ۱۵ شهریور می‌خواهیم فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی و مدارس را آغاز کنیم بخشی حضوری و بخشی مجازی است. اگر فضا و زیرساخت و سرعت اینترنت نبود چگونه می توانستیم این خدمات را بدهیم بنابراین این خدمات امروز برای مردم روشن است.

روحانی اظهارداشت: در ابتدای دولت ۵۰ شرکت‌ دانش بنیان داشتیم در حالی که امروز ۵ هزار شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است. من به استانداران توصیه کردم کارخانه نوآوری در تهران افتتاح شد و برخی استان‌ها هم دارند تلاش می کنند هر استانی بتواند یک ساختمان مناسب را در اختیار بگذارد و بتوانیم کارخانه نوآوری را تاسیس کنیم. اینها خدماتی است که مردم می بینند.

نیازمند مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی هستیم

رییس جمهوری افزود: اگر ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان و ایلام به کانال‌کشی و زهکشی تجهیز کردیم، و قیمت این زمین‌ها و محصولات را چندین برابر کردیم، باید استاندارهای مربوطه برای مردم توضیح بدهند. البته مردم استان و آنهایی که خودشان زمین کشاوررزی‌شان آباد شده این مساله را می‌بینند اما سراسر کشور آن را لمس نمی‌کنند.

روحانی بیان داشت: اگر ما ۴۶ هزار هکتار زمین را در استان سیستان و بلوچستان که بخش بزرگ آن افتتاح شده، بخش دیگر آن در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد، به عنوان یک تحول بزرگ کشاورزی در سیستان ایجاد شده، مردم سیستان این را می بینند اما ممکن است بقیه مناطق این را نبینند.

وی ادامه داد: ما در مناطق غرب ایران و مناطق معروف گرمسیری ۱۰‌ها هزار هکتار عمدتا تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسانیم. این‌که ما تاکنون بیش از ۴۰ سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت، ۵۳ و ۵۴ سد افتتاح خواهد شد. این کار عظیم و بزرگی است که اگر خود استاندارها در استان خودشان سدی افتتاح می‌شود مردم مشاهده می‌کنند اما برای سراسر کشور باید بیان و تبیین بشود

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همانطور که ما به مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی نیاز داریم و فقط هم دولت یازدهم و دوازدهم نیست، ما در آستانه قرن جدید هستیم. سال آینده سال ۱۴۰۰ است. سال بعد شروع قرن پانزدهم است و ۱۴۰۱ قرن پانزدهم شروع می‌شود. سال ۱۴۰۰ ما باید ایران را قدرتمندانه برای ورود به قرن جدید آماده کنیم.  

روحانی گفت: ما باید دستاوردها را نشان بدهیم که این قرنی که تمام می‌شود یک بخشی یعنی ۵۶ یا ۵۷ سال مربوط به رژیم گذشته است و یک بخشی هم حدود ۴۰ و چند سال مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. باید همه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای مردم و دنیا تبیین کنیم؛ ‌خدماتی که دولت و مردم همه کارگران و کشاورزان دست به دست هم دادند بررسی کنیم که با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.  

رییس جمهوری افزود: باید افزایش تعداد سدها و تولید برق و فولاد و مدرسه سازی و بهداشت و درمان و میزان راه و راه آهن را با دوران قبل از انقلاب اسلامی مقایسه و برای مردم اعلام کنیم.

وی گفت: هر استان باید یک کتاب مستند برای جمهوری اسلامی ایران تدوین کند و اعلام کند که در ابتدای قرن در کجا قرار داشته است و اکنون در پایان قرن ۱۴ در کجا قرار دارد که یک بخش بزرگی از این قرن خدمات جمهوری اسلامی ایران و قسمت پایانی آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود که باید برای مردم تبیین و توضیح داده شود تا مردم روحیه پیدا کنند.

روحانی تصریح کرد: برخی از مردم نمی‌دانند روستاهای کشور تا چه اندازه آباد شده است و برخی هم نمی دانند کل روستاهایی که از ابتدای تاریخ تا آغاز دولت یازدهم، فقط ۱۴هزار روستا گازرسانی شده است اما اکنون بیش از ۳۰ هزار روستا گاز دارد که باید برای مردم تبیین شود.

آب رسانی به روستاها ۱۰ برابر کل تاریخ شده است

رییس جمهوری گفت: تمام تاریخ ایران آب پایدار سالم برای روستایی ۹۰۰هزار روستایی برخوردار بودند، اما آرام آرام به ۱۰ میلیون نفر روستایی خواهیم رسید که ۱۰ برابر کل تاریخ شده است که کار بزرگی است که باید بیان شود.

روحانی اظهار داشت: تقریبا همه روستاهای کشور در حال اتصال به اینترنت پرسرعت هستند، شرایط راه سازی و بهداشت و آموزش کشور تحول بزرگ پیدا کرده است و باید برای مردم گفته شود. این خدمات دولت نیست که فقط هیات وزیران و استانداران و کارمندان را بیان کنیم بلکه میلیون ها کارگر و کشاورز و مهندس در کشور کار و تلاش کردند و کار بزرگی در کشور رخ داده است.

 برای ورود به قرن آینده امیدآفرینی شود

رییس جمهوری تاکید کرد: در بیان دستاوردها قصد نداریم اغراق و مبالغه هم کنیم یک مورد را هم زیاد بگوییم هر آن چه که واقعیت است را باید بیان کنیم و تا مردم واقعیت را لمس کنند و باید روحیه امید برای ورود به قرن جدید روحیه او امید ایجاد شود.

روحانی افزود: دشمنان در سال ۹۷ قصد داشتند این ملت را بشکنند و فکر می‌کردند در آن سال تحریم همه جانبه شدید و بی‌نظیر بر ضد ایران وضع می کنند؛ سه چهار ماه صبر می کنیم و بعد می‌شکنیم و بعد از آن ناچار به التماس می شویم، اما این ملت با عظمت ایستادگی و مقاومت کرده حیثیت و توان خود را به رخ کشید.

رییس دولت تدبیر و امید تاب آوری ملت ایران را کم نظیر توصیف کرد و افزود: در ماجرای کرونا برخی از سران کشورهایی که در تماس هستیم می‌گفتند ما دچار حیرت هستیم که ایران ‌در شرایط تحریم کامل چگونه بهتر از اکثر کشورهای دنیا با کرونا مقابله کرده و آن را مدیریت کردید.

وی افزود: در مقابله با کرونا همه وزیران و استانداران به خصوص مدافعان سلامت و نیروهای مسلح و مردم همه به میدان آمدند و روندی که از «فاصله گذاری» و «فاصله گذاری هوشمند» تا «بازگشایی هوشمند» قدم به قدم انجام شد و همه دنیا عملکرد ایران را نگاه می کرد.

رییس‌جمهوری به مدیریت خوب بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: تمام دنیا نحوه عمل جمهوری اسلامی در دوران کرونا را نگاه می‌کند.

روحانی، ناتوانی دیگر کشورها در مدیریت این بیماری و تلفات بالای آن در کشورهای توسعه‌یافته را یادآور شد و افزود: این چیزی است که قابل مقایسه است؛ وقتی حادثه‌ای است که فقط اینجا رخ داده، خیلی قابل مقایسه نیست اما حادثه کرونا چون تقریبا همه دنیا را درنورید و همه کشورها به صورتی گرفتار آن شده‌اند، قابل مقایسه است.

وی با بیان اینکه این ملت بزرگ به این خوبی توانست در برابر شیوع کرونا بایستد و کارهای بزرگی در این حوزه انجام شده است، تصریح کرد: ما باید واقعیت را برای مردم بیان کنیم.

رییس‌جمهوری به توسعه خطوط ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: ما باید بگوییم که در ریل چه کار بزرگی انجام گرفته است و مردم استان‌های همدان و کرمانشاه و شهر ارومیه چون به ریل وصل شدند، بزرگی این کار را احساس می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه به زودی خطوط راه آهن از طریق میانه و بستان‌آباد به تبریز وصل می‌شوند، گفت: مردم آذربایجان و گیلان هم بعد از رسیدن خطوط راه‌آهن، بزرگی این کار را لمس خواهند کرد. علاوه بر این بخش اعظم راه آهن چابهار- زاهدان تا پایان دولت افتتاح می‌شود و مردم استان سیستان‌وبلوچستان آن‌ را احساس خواهند کرد.

وی به وصل شدن زاهدان در استان سیستان‌وبلوچستان به شبکه گاز اشاره کرد و افزود: این پیشرفت‌ها را باید با عدد و رقم برای همه کشور و دنیا و اینهایی که فکر می‌کنند جمهوری اسلامی ایران فقط شعار داده و برای مردم کاری نکرده و اگر کاری در رژیم قبلی انجام گرفته، آن را بزرگ می‌کنند، تبیین کنیم.

رییس جمهوری خواستار مقایسه وضعیت حاضر از نظر تعداد دانشجو، استاد، مدارس، بهداشت و درمان و همه بخش‌ها با دوران پیش از انقلاب شد و گفت: مردم منطقه غرب کشور احیای دریاچه ارومیه را با همه وجود حس‌ می‌کنند. اگر دریاچه ارومیه احیا نشده بود، تبریز تخلیه شده بود و کسی در این شهر سرمایه گزاری نمی‌کرد.

روحانی با بیان اینکه مردم به خاطر نگرانی ناشی از گردوغبار دریاچه ارومیه از تبریز خارج می‌شدند، گفت: گردوغبار زندگی ۱۴، ۱۵ میلیون نفر را متلاشی می‌کرد اما کار بزرگ احیای دریاچه انجام شد.  این کار، یک کار استانی نیست و تقریبا ملی و مربوط به شش، هفت استان در غرب کشور است.

وی به تحولات حوزه آب کشور اشاره کرد و گفت: در مساله آب تحول بزرگی رخ داده و اینکه آب خلیج‌فارس یا دریای عمان به فلات‌قاره می آید یا آب دریای خزر به فلات‌قاره می آید، تحول عظیمی در کشور است.

رییس‌جمهوری، مشکل آب در ایران را یک مشکل دیرینه و هزاران ساله عنوان کرد و گفت: کارهای بزرگی در حال انجام است که باید برای مردم تبیین شوند.

روحانی با بیان اینکه ما در منطقه چابهار از طریق راه آهن و جاده به دنیا متصل می‌شویم، گفت: ما در حال اتصال به تمام آسیای مرکزی و قفقاز هستیم و راه آهن رشت - انزلی تا پایان همین امسال افتتاح و بخش اعظم راه‌آهن رشت - آستارا هم در این دولت انجام می‌شود. افتتاح این خطوط ریعنی دریای خزر را ما از انزلی به خلیج‌فارس متصل کردیم و به زودی به دریای عمان وصل می‌کنیم.

صادرات نفت ما به بند ناف تنگه هرمز متصل نیست

وی احداث خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری از منطقه گوره به جاسک در دریای عمان را یادآور شد و تصریح کرد: صادرات نفت ما دیگر متصل به بند ناف تنگه هرمز نیست و این برای اولین بار است که در تاریخ ایران چنین پروژه‌ای انجام می‌شود.

روحانی به یکی از دیدارهای خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: یک بار که در محضر مقام معظم رهبری بودم به من گفت استراتژیک‌ترین کار دولت شما همین پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک در دریای عمان است.

رییس دولت تدبیر و امید خواستار تبیین دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف برای مردم شد و گفت: تبیین دستاوردها هم برای انقلاب، هم برای تاریخ کشور و هم برای آمادگی برای قرن بعد مفید است.

رییس‌جمهوری به نامگذاری امسال به نام سال «جهش تولید» اشاره کرد و گفت: می دانم امسال، سال سختی است و در تحریم شدید هستیم و شیوع بیماری کرونا هم به مشکلات اضافه شده اما در عین حال اراده، وحدت و ایستادگی ما بالاتر از همه این حرف هاست و باید یک تحول بزرگ در تولید به وجود آوریم.

روحانی، بیانات استانداران کشور در این نشست درباره کارهای انجام شده و در دست اقدام را یادآور شد و افزود: هکتارها زمین آماده برای تبدیل شدن به مسکن به اسم وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی بدون استفاده مانده است و وظیفه همه ما این است که این سرمایه‌های منجمد را به سرمایه مولد تبدیل کنیم.

 پروژه‌های نیمه تمام باید به مردم واگذار شود

رییس دولت تدبیرو امید گفت: پروژه ای ۳۰، ۴۰ تا ۵۰ درصد کار شده و به این زودی هم درست نمی‌شود باید این‌ها را واگذار کنیم این موضوع را در سران سه قوه تصویب کردیم که باید مجانی واگذار کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اتمام همه طرح‌های نیمه تمام گفت: وقتی یک طرح نیمه تمام را مجانی به یک سرمایه گذار به شرطی که در این زمان محدود آن را بتواند نهایی بکند، واگذار کنیم، این باعث می شود که فعالیت شروع شود کارگر بیاید اشتغال درست شود خود آن طرح نهایی بشود که اینها در اشتغال اقتصاد تاثیرگذار است.

روحانی خطاب به استانداران تاکید کرد: شما خودتان در هر استانی می توانید سرمایه‌های منجمد پیدا کنید و آن را به سرمایه‌های مولد تبدیل کنید این کار و وظیفه بزرگی است که بر دوش همه استانداران است که باید این را انجام بدهند.

طرح دولت برای حمایت از مستاجران

رییس دولت تدبیرو امید با اشاره به مشکلات مردم در حوزه مسکن گفت: در مساله مسکن به مردم بخصوص به مستاجرها فشار وارد شد بخشی از مردم ما منزل ندارند و با مستاجری زندگی می کنند.

وی افزود: همه جا زندگی مستاجری سخت است وقتی کسی مستاجر است مگر در آمد امسال آن نسبت به سال گذشته چقدر زیاد شده است کارمند دولت و یا کارگر چقدر حقوقش زیاد شده است. خیلی از این مستاجرها کارگر یا کارمند یا شغل آزاد دارند مگر چقدر درآمد دارند.

رییس جمهوری گفت: اگر مبلغ اجاره به همان اندازه رشد اقتصادی و رشدی که در حقوق مردم ایجاد شده، بیشتر شود، از کجا بیاورد. یک وقت اجاره را ۱۰ درصد را اضافه می‌کند قابل تحمل است و در جایی ۲۰ درصد بالاتر رفت چطور زندگی خود را اداره کند.

روحانی افزود: چند جلسه است که در این زمینه کار میکنیم که چه کار کنیم. همین امروز بخشی از جلسه اقتصادی ما همین موضوع بود. طرحی را آماده می کنیم که انشاالله همین هفته یا هفته ‌آینده آماده می‌شود و این طرح را به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌آوریم چون برخی از آن مواردی است که نیاز به تغییر قانونی دارد.

وی اظهار داشت: چند بسته را در کنار هم می آوریم و در آن جا تصویب می کنیم ولی کار اصلی در مسکن این است که زمین‌های دولتی را به قیمت ارزان و گاهی مجانی به مولد مسکن به سرمایه گذار بدهیم یا کسی که می‌خواهد برای خودش منزل بسازد با قیمت ارزان در اختیارش قرار بدهیم.

رییس جمهوری با اشاره به بازآفرینی بافت‌های شهری اظهارداشت: بازآفرینی در جاهای فرسوده می تواند تحول بزرگی در مسکن ایجاد بکند هیچ جا بهتر از مکان های فرسوده نیست چون در این جا همه امکانات است.

نباید اجازه بدهیم حاشیه درست شود

رییس دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: امسال نباید اجازه بدهیم برای دولت حاشیه درست بشود نباید اجازه بدهیم دعوایی درست بشود با همه سازش کنیم و بسازیم و به همدیگر کمک کنیم. بیاییم با وحدت و اتحاد از این فرصت برای یک تحول بزرگ استفاده کنیم. این کار امکان پذیر است من دلیل دارم و شعار نمی‌دهم ما در صنعت به طور مثال در بسیاری از صنایع در دو ماهه فروردین و اردیبهشت سال جاری با دو ماه سال گذشته یک رشد خوبی ایجاد شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی برخی از صنایع کشور گفت: برخی از صنایع ۱۵ درصد برخی از صنایع ۱۲ درصد رشد داشته اند. در کشاورزی هم همین طور است. رشد کشاورزی سال گذشته ۸.۸ بوده است و این یک افتخار است.

رییس جمهوری ادامه داد: ما سال گذشته که بسیاری از اقتصاددان پیش بینی می کردند رشد اقتصادی ما منفی باشد رشد اقتصادی بدون نفت ما ۱.۱ مثبت شد البته مقوله نفت جداست. نفت به خاطر تحریم است و گرنه وزارت نفت و شرکت ملی نفت قادر است روزانه سه میلیون بشکه نفت صادر کند. به طور تقریبی می توانیم دو میلیون ۸۰۰ بشکه نفت صادر کنیم.

وی ادامه داد: همه استانداران و مسوولین  باید شرایط سخت کشور در کرونا و تحریم رابرای مردم توضیح دهند. البته مردم شرایط کشور در کرونا را حساس میکنند اما در بخش تحریم برای مردم توضیح دهیم که چه فشاری بر دولت است.

روحانی یادآور شد: بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند که شما در سخنرانی فلان در سال ۹۵ گفتید در دولت آینده من این کار را انجام می‌دهم و این کار را نکردید. من کنار آن نامه نوشتم دولت آینده در چه شرایطی بود؟ آن شرایطی که من درسال ۹۵ نوشتم شرایطی بود که صادرات نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید. سرمایه داران همه برای این که پروژه بگیرند، ردیف شدند.

رییس جمهوری گفت: رییس یک کشور به ما پیشنهاد داد و به من گفت ۵۰ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شما قرار می‌دهم. رییس یک کشور دیگر به من گفت ۱۵ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شما میگذارم یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار به ما پیشنهاد شد که مشاهده کردید چه تحول بزرگی ایجاد شد.

وی افزود: سال ۹۵ رشد اقتصادی ما دو رقمی و  ۱۲.۵ شد که در دنیا اول بود.  تورم ۷ تا ۸ درصد بود. در اشتغال بالای ۷۰۰ هزار اشتغال درست شد. اشتغال، تورم و رشد اقتصادی و صادرات غیرنفتی داشتیم. صادرات غیرنفتی بیش از واردات بود و بعد از ۶۰ سال تراز تجاری ما مثبت شد بنابراین باید برای مردم بگوییم که چگونه دشمن ظالمانه علیه ما فشار می‌آورد.

روحانی ادامه داد: سه گروه بودند که نمی‌توانستند برجام را تحمل کنند و داشتند دق می‌کردند؛ یکی تندروهای آمریکا، یکی صهیونیسم و یکی هم کشورهای مرتجع منطقه بودند. این سه گروه نمی‌توانستند برجام را تحمل کنند.

رییس جمهوری گفت: یکی از رهبران کشورها به من گفت وقتی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری صف بستند، کشورهای مرتجع منطقه از ناراحتی داشتند دق می کردند و توطئه کردند. از آن طرف هم یک آدم کم تجربه در آمریکا روی کار آمد که الان کارکرد و رفتار او را مشاهده می کنید. خود مردم آمریکا می توانند قضاوت کنند. یک آدمی این گونه سرکار آمد و آنها هم او را تحریک کردند و پشت سر او آمدند و به ما فشار آوردند که البته این فشار هم برای این بود که ایران را وادار به تسلیم کند.

وی افزود: او گفت به ایران فشار می‌آوریم و آنها تا سه ماه دیگر تسلیم می‌شوند و بعد خودشان سر میز مذاکره می‌آیند که البته فهمید که اشتباه کرده و محاسبه غلط داشته است. هم صهیونیست‌ها، هم کشورهای مرتجع و هم تندروها در آمریکا اشتباه کردند. ملت ما ایستادگی و مقاومت کرد و امروز برای همه دنیا روشن است که ما با تحریم و فشار تسلیم نمی‌شویم. باید منطقی شوند.

روحانی ادامه داد: می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم، حرف عجیب و غریبی می‌زنند، ما حاضریم مذاکره کنیم یعنی چه؟ چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ چه کسی میز مذاکره را شکست؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟   آنها بودند، ما که در چارچوب معقول، منطق، اخلاق، سیاست و تعهد بین‌المللی بودیم، آنها همه را زیرپا گذاشتند بنابراین هر روز دروغ می گویند که این واقعیت را باید برای مردم توضیح دهیم.

وی گفت: مردم ما کار بزرگی انجام می دهند، ‌مردم در برابر ابرقدرتی که ظالمانه عمل می کند، ایستادگی و مقاومت می کنند که این را باید برای مردم توضیح دهیم و باز کنیم.




نام:
ایمیل:
* نظر: