اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۹ - 23 June 2020
دیدار معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با سفیر ازبکستان در دیدار معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با سفیر ازبکستان در ایران، راهکارهای افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل بررسی شد.
تاکید بر ضرورت کاهش عوارض ترانزیت بین ایران و ازبکستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه حمل و نقل گفت: ایران و ازبکستان ارتباط حمل و نقلی موثری با یکدیگر دارند و هنوز هم امکان افزایش جابه‌جایی کالا بین دو کشور وجود دارد و خوشبختانه شیوع کرونا هم نتوانست تاثیری بر روابط دو طرف بگذارد.

آدم‌نژاد در این جلسه، پیشنهاد امضای تفاهمنامه پروتکل‌های بهداشتی را مطرح کرد و گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا با برخی کشورهای همسایه تفاهمنامه اجرای پروتکل‌های بهداشتی را امضا کرده‌ایم و آمادگی خود را برای امضای این تفاهمنامه با ازبکستان اعلام می کنیم. این پیشنهاد با استقبال «بهادر عبدالله اف» سفیر ازبکستان رو‌به‌‌رو شد.

در ادامه جلسه موضوع انعقاد تفاهمنامه جدید در حوزه حمل و نقل جاده ای مطرح و نتیجه این شد که روسای سازمان‌های حمل و نقل جاده‌ای دو کشور ظرف ۲ هفته آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری یک ویدئوکنفرانس انجام دهند و در خصوص کاهش عوارض متقابل، بحث و تبادل نظر کنند تا ترانزیت در دو کشور با حداقل هزینه انجام شود.

در این خصوص همچنین ضرورت کاهش عوارض دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. آدم‌‌نژاد در این باره توضیح داد: عوارض دریافتی از رانندگان، ترانزیت مشکلی است که مدتهاست بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم تا این مانع نیز هر چه زودتر برطرف شود. ضمن اینکه مبلغ عوارض در دو طرف باید کاملا یکسان و به یک اندازه باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به موافقتنامه سه‌جانبه ایران-ازبکستان-افغانستان که حدود چهار سال است تاریخ آن به اتمام رسیده است، گفت: برای این که بتوانیم مسیرهای جایگزین دسترسی دو کشور را فعال کنیم، لازم است تا این توافقنامه مجددا تمدید شود؛ البته محتوای این توافقنامه قبلا فقط جاده‌ای بود اما اکنون نیاز به اصلاحات دارد و می‌توان بخش ریلی را نیز در آن گنجاند. سفیر ازبکستانی نیز این پیشنهاد را پذیرفت و قرار شد آن را با مسوولان کشورش در میان بگذارد و نتیجه در یک ویدئوکنفرانس سه‌جانبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بهادر عبدالله‌اف، سفیر ازبکستان نیز خواستار توسعه حمل و نقل این کشور تا بندر چابهار شد؛ این موضوع نیز مورد استقبال معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و آدم‌نژاد در این باره گفت: تمایل داریم ازبکستان محوطه اختصاصی خودش را برای تخلیه بار در بندر چابهار داشته باشد و حاضریم امکانات مورد نیاز را برایشان فراهم کنیم. در نهایت قرار شد طبق توافق قبلی در اسرع وقت که امکان سفر مهیا شود، طرف ازبکستانی ضمن بازدید از بندر چابهار در خصوص محوطه‌ای که قرار است در اختیارشان قرار گیرد با سازمان بنادر و دریانوردی بحث و تبادل‌‌نظر کنند.




 
نام:
ایمیل:
* نظر: