اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 22 June 2020
وزیر نیرو خبر داد:
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان در حوزه وزارت نیرو و دیگر حوزه‌ها، از امضای سند جامع همکاری‌های بلندمدت تهران _ کابل طی سال جاری خبر داد.
سند جامع همکاری‌های بلندمدت تهران _ کابل امضا می‌شودبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردکانیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با سرپرست وزارت خارجه افغانستان اظهار داشت: گفت وگوهای بسیار سازنده‌ای را در ارتباط با استفاده حداکثری در جهت توسعه روابط اقتصادی در فرصت باقی‌مانده از دولت دوازدهم انجام دادیم.

وی با اشاره به سفر خود در ۱۱ ماه پیش به کابل و دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری این کشور در آن سفر گفت: محورهای مهمی برای همکاری‌های اقتصادی چه در ارتباط با وزارت نیرو و چه دیگر وزارتخانه‌های اقتصادی و دولتی ایران مطرح شد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز این فرصت فراهم بود که پس از استقرار دولت جدید در کابل، ما این محورها را مرور کنیم، به نتایج خوبی رسیدیم و بسیار امیدوار هستیم و با تاکیدات سرپرست وزارت خارجه افغانستان ما در آینده نزدیک شاهد اثرات خوب سفر ایشان به تهران در عرصه توسعه روابط اقتصادی خواهیم بود.

وی به پیشنهاد برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران یکی در کابل و دیگری در هرات در سال جاری اشاره کرد و گفت: همچنین اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل برگزار می‌شود که تا آن زمان سند جامع همکاری‌های درازمدت دو کشور هم نهایی و امضا خواهد شد‌.

اردکانیان گفت: در چارچوب کلی این سند و فعالیت‌های کمیسیون مشترک، پروژه‌های متعددی را هم در زمینه انرژی اعم از انرژی‌های با منشاء فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر تعریف کردیم که ان‌شاءالله ۲۰ پروژه برقی هم هرچه زودتر به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی گفت: در مسائل آب و محیط زیست هم با توجه به اینکه با خواهران و برادران افغانستانی خودمان در دو حوضه آبریز مشترک، زندگی در سرزمین مشترک داریم، زمینه‌های مناسبی در قالب همکاری‌‌های بین دستگاه‌های مسئول وجود دارد که در این رابطه هم صحبت‌های خوبی شد.

وی از جمله موارد گفت‌و‌گوها به توافق‌های مربوط به معاهده هیرمند و بحث‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه مشترک هریرود اشاره کرد.

افتتاح قطعه سوم راه آهن خواف_هرات
وزیر نیرو همچنین از افتتاح قطعه سوم راه آهن خواف _هرات در اواخر پاییز امسال خبر داد و افزود: این هم جلوه دیگری از شتاب‌بخشی به پروژه‌های اقتصادی مشترک دو کشور است.

 ظرفیت صادراتی برق به افغانستان با راه‌اندازی خط جدید افزایش می‌یابد

وزیر نیرو از افزایش ظرفیت صادراتی برق به افغانستان با راه‌اندازی یک خط جدید ۲۲۰ کیلوولت خبر داد و گفت: صادرات برق هم به افغانستان انجام می‌شود؛ اکنون مقدار کمی صادرات داریم و یکی از پروژه‌ها هم سرمایه‌گذاری برای احداث یک خط 220 کیلوولت جدید است که طبیعتا ظرفیت صادراتی برق را به افغانستان افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: موضوع صادرات برق به افغانستان و دیگر کشورهای همسایه یکی از اجزای طرح جامع همکاری‌های اقتصادی است. آنچه بنا داریم این است که سهم خودمان را در توسعه صنعت برق کشور همسایه ایفا کنیم.

اردکانیان با اشاره به پروژه‌های تعریف شده برای همکاری‌ها در حوزه برق میان دو کشور گفت: این پروژه‌های 20 گانه بعد از سفر من به کابل طراحی شد و شامل ایجاد ظرفیت تعمیر برای توربین‌ها و هزاران ترانس آسیب دیده افغانستان در طول سال‌های جنگ، کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق این کشور و ایجاد ظرفیت‌های تخصصی و آموزش نیروی انسانی است و طبیعتا تا زمانی که آنها نیاز داشته و برای ما هم امکان‌پذیر باشد صادرات برق هم انجام می‌شود.

 آمادگی افغانستان برای رفع مشکل تامین مالی پروژه‌‌ها
اردکانیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مالی سال گذشته برای پروژه‌ها در خصوص همکاری‌های دو جانبه گفت: توافق‌های پارسال از ناحیه ما پیشنهاد شد ولی طرف افعانستانی در آن زمان، این توافق‌ها را امضا نکردند و این کار به استقرار دولت جدید در این کشور موکول و برای آن هم زمان قابل ملاحظه‌ای صرف شد.

وی افزود: سرپرست وزارت خارجه افغانستان که توسط هیاتی از وزارت مالیه و آب هم همراهی می‌شد از جانب رییس جمهوری این کشور تاکید کرد که در کوتاهترین زمان ممکن حاضر  هستند این‌ها را عملیاتی کنند.

وی افزود: انتظار ما این است که در سال جاری شمسی برخی از این پروژه‌ها را به امضا رسانده و کار اجرایی آنها شروع شود.

اردکانیان گفت: یکی از این‌ها تاسیس شعبه‌ای از یک بانک افغانستانی در چابهار است برای این که دولت افغانستان شامل برخی تخفیف‌ها و یا انعطاف‌هایی از تحریم‌های اقتصادی از ناحیه آمریکا واقع شده است.

وی درباره تامین حقابه‌های ایران از حوضه مشترک آبی دو کشور گفت: در مورد حقابه  آنچه بین دو کشور هست، به معاهده 1351 برمی‌گردد که توسط دولت افغانستان، محترم است و همکاری‌های خوبی هم انجام می‌شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: یک هیات کمیساریا هم در این معاهده وجود دارد که سالی چند بار باید با هم دیدار و درباره کارهای ضروری این معاهده توافق کنند که در زمان حاضر این کمیساریا فعال است.

وی گفت: در ارتباط با کارهای ضروری معاهده در مورد بحث حق آبه هیرمند مشکلی نداریم و مذاکراتی هم در ارتباط با هریرود در شمال شرق شروع شده و توافق های خوبی هم انجام گرفته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: این امر روند کارها را تسهیل می‌کند. طبیعتا وقتی معاهدات طرف مقابل، قطعی و اجرایی شود، در مورد همکاری‌های داخلی آن هم در بخشی که به منابع آبی برمی‌گردد، با اطمینان بیشتر می‌توان گفت که تدارک دیده می‌شود اما در منطقه سیستان مشکلات آبی ما اعم از بحث هیرمند است.

وی افزود: امید است بهبودی که در شرایط اقلیمی در یکی دو سال اخیر از حیث بارش‌ها شاهد آن بودیم، استمرار داشته باشد و در تحولاتی که وزارت جهاد کشاورزی و کارهایی که تشکل‌های زراعی در منطقه برای استفاده بهتر از آب شروع می‌کنند، برای ما تثبیت جمعیت و تدارک معیشت آنها مطرح است.

وی گفت: امید است هر روز این شرایط مناسب‌تر شود، حق‌آبه‌های زیست محیطی هم برقرار باشد، شرایط محیط زیست در هامون‌ها بهتر شود که منشا خوبی برای اشتغال و معیشت مردم است.

نام:
ایمیل:
* نظر: