اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 14 June 2020
صالحی در صحن علنی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشمندسازی را از جمله رویکردهای این دوره وزارتخانه در جهت تقلیل ۱۳۰ مجوز به کمترین میزان ممکن عنوان کرد و از ارائه ۳۶ خدمت وزارت فرهنگ به مراجعین بدون حضور افراد از ابتدای مهرماه سال جاری خبر داد.

۳۶ خدمت وزارت فرهنگ از پنجره واحد ارائه می‌شود

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، سید عباس صالحی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش خود از وضعیت فرهنگی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه های متنوعی فعالیت می کند؛ نخست حوزه فرهنگ بوده که کتابخانه های عمومی یکی از اصلی ترین محور این حوزه است. حدود 365 کتابخانه از جمله 5 کتابخانه مرکزی طی چند سال اخیر ساخته شده، همچنین صدها نشست و مسابقات کتابخوانی از جمله مسابقه کتابخانه رضوی با بیش از یک میلیون شرکت کننده برگزار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهاد کتابخانه ها 35 پروژه ناتمام در دست اقدام دارد که 33 پروژه از آن بیش از 65 درصد پیشرفت داشته که در صورت همراهی مجلس می توان به تکمیل این پروژه ها امید داشت.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها با بیش از 7400 پرسنل در سال 99 باید بیش از 400 میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، اظهار کرد: بودجه کمکی دولت حدود 200 میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری ها نیز کمتر از 200 میلیارد است، بنابراین مجموع این اعتبارات تکافوی پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه ها را نمی دهد.

صالحی با بیان اینکه در صورت کمک مجلس می توان دغدغه پرسنل نهاد کتابخانه ها را برای تامین هزینه های معیشتی رفع کرد، ادامه داد: تعامل مجلس و وزارت فرهنگ برای افزایش حقوق این قشر بسیار موثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر را یکی دیگر از دستاوردهای وزارتخانه متبوعش دانست و ادامه داد: حدود 30 هزار باشگاه کتابخوانی در کشور با 300 هزار عضو در کشور در حال فعالیت است که پرداخت یارانه های فصلی به کتابفروشان یکی از راهکارها برای گسترش کتابخوانی در کشور است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و حج و زیارت، معاون قرآن و عترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: 55 جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و 600 جشنواره استانی و 2400 موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می کنند که در صورت حمایت بیشتر می توان این فعالیت ها را گسترش داد.

صالحی بیان کرد: 25 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از 2 میلیون و 300 هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون فرهنگی و هنری مساجد شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.

وی با اشاره به تعامل سازمان اوقاف با شرکت های دانش بنیان گفت: این ارتباط منجر به احیای موقوفات شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه اربعین بیش از 2 میلیون ثبت نام در سامانه سماح انجام شد، همچنین در حوزه عتبات عالیات نیز فعالیت های بسیار خوبی در این وزارتخانه صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه هنر نیز وزارتخانه اقدامات قابل قبولی به لحاظ کیفیت و کمیت در حوزه معاونت هنری و معاونت سینمایی داشته است که خلق شبکه های خلاق در استان ها یکی از اقدامات مهم در این حوزه است که به واسطه آن هر شهری می تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه سینما تصریح کرد: خوشبختانه در این حوزه هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم، بهبود وضعیت اقتصاد سینمایی، زیرساخت ها و حضور در همایش های بین المللی از جمله این دستاوردها است که منجر به کسب 205 جایزه بین المللی برای اهالی سینما شده است همچنین به زیرساخت های سینما در مناطق محروم توجه ویژه ای شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های وزارتخانه متبوع خود در حوزه رسانه و مطبوعات، تصریح کرد: با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال های اخیر شاهد فعالیت های مطلوب این حوزه به عنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. 4 کارگروه در معاونت مطبوعات به شکل منظم تشکیل جلسه می دادند. فعالیت های اصحاب رسانه در زمان شیوع کرونا به همکاری با کادر درمانی از جمله اقدامات مثبت رسانه ها در سال اخیر بود.

وزیر دولت یازدهم با اشاره به افزایش بیمه خبرنگاران و کاهش زمان تمدید مجوزها، تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه های مختلف رسانه ای تلاش های قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فضای مجازی، اظهار کرد: این وزارتخانه جزو اولین وزارتخانه هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. از طرفی این وزارتخانه 72 اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت. همچنین حمایت از استارت آپ های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.

صالحی افزود: در حوزه بین المللی نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 70 الی 80 رایزنی، ثبت قرارداد داشت، همچنین 37 برنامه معادله فرهنگی با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به منظور بهبود روابط بین کشورها تدوین شد. از طرفی در سال گذشته بیش از 80 گفتگوی دینی با مجموعه های مختلف برگزار کردیم. همچنین در حوزه پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 3 رویکرد این وزارتخانه، افزود: رویکرد توجه به استان ها از اولویت های این وزارتخانه بود چرا که ایران تنها تهران نیست برهمین اساس 20 درصد بودجه را به استان ها اختصاص دادند. برهمین اساس در سال 98، 240 هزار فعالیت در شهرستان ها شاهد بودیم. همچنین در توافقی با 18 استاندار 1200 میلیارد تومان تفاهم نامه برای بهبود وضعیت زیرساخت ها و فعالیت های مختلف در حوزه فرهنگ و ارشاد تا پایان دولت تنظیم شد.

وی با اشاره به رویکرد شفافیت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد، اظهار کرد: بودجه ریزی عملیاتی در سال های اخیر به صورت جدی اجرا شد، همچنین شفافیت در حمایت های مالی، قراردادها، هزینه های رویدادها و همایش ها از رویکرد اصلی این وزارتخانه بود.

صالحی عنوان کرد: هوشمندسازی رویکرد دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد بود که منجر شد 130 مجوز و شبه مجوز در این وزارتخانه به 36 مجوز تقلیل پیدا کرده و به سامانه تبدیل شد. در پایان شهریورماه از سوی 36 خدمت این وزارتخانه در حوزه هوشمندسازی رونمایی خواهیم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: