اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 13 June 2020
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرد:
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۴۰ فقره پرونده از سوی این سازمان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد که حدود دو برابر آمار سال ۹۸ است، در سال ۹۷ تعداد ۹۹۴ پرونده قیمتی در سازمان حمایت بررسی شده بود که در سال ۹۸ با رشد ۹۸ درصدی به یکهزار و ۹۶۴ پرونده رسید.

ارسال۲۴۰ پرونده تخلف به تعزیرات در دو ماهه گذشتهبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس تابش امروز (شنبه) در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت از بازرسی پنج قلم کالای لوازم خانگی، برنج، شکر، نهاده‌های دامی و لاستیک و خودرو به عنوان اولویت‌های بازرسی این هفته و هفته آینده این سازمان خبر داد و گفت: اینها علاوه بر ۱۰۰قلم کالایی است که همه روزه از سوی بازرسان این سازمان مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

از ابتدای امسال ۲۴۰ پرونده تخلف به تعزیرات ارسال شده است

وی با تمایز قائل شدن بین پدیده‌های گرانی کالا و گرانفروشی، گفت: در حوزه برخوردی از ابتدای امسال تاکنون ۲۴۰ فقره پرونده از سوی این سازمان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد که حدود دو برابر آمار سال ۹۸ است،  در سال ۹۷ تعداد ۹۹۴ پرونده قیمتی در سازمان حمایت بررسی شده بود که در سال ۹۸ با رشد ۹۸ درصدی به یکهزار و ۹۶۴ پرونده رسید.

به گفته این مقام مسوول، در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۶ درصدی ارسال پرونده ها به سازمان تعزیرات حکومتی را داشتیم، در تعداد تخلفات کشف شده نیز رشد ۱۸ درصدی پرونده‌های ارسالی به تعزیرات حکومتی را شاهد بودیم.

حداکثر افزایش قیمت برای لوازم خانگی 25 درصد است

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: براساس بررسی های انجام شده در ستاد تنظیم بازار حداکثر افزایش قیمت مجاز برای تلویزیون ۲۰ درصد و برای سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد تعیین شده است.

رونمایی از سامانه گارانتی کالاهای سرمایه ای

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به سامانه گارانتی، گفت: این سامانه دو هفته آینده رونمایی خواهد شد که نقش قابل توجهی در کنترل بازار کالاهای مصرفی و با دوام خواهد داشت.

تابش با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: بر اساس این مصوبه ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ الزامی است و هر ذینفعی فارغ از اینکه کالای لوازم خانگی آن تولید داخل و غیره و فارغ از نوع بزند مکلف است قیمت عرضه را در سامانه ۱۲۴ ثبت کند.

فاصله 10 درصد قیمت کارخانه و بازار خودرو نهایی نشده است

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، گفت: پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو این بود که 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب خودرو به عنوان منشاء تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیته‌های مربوطه ارسال شده و در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های متفاوتی در این باره وجود دارد، گفت: برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد بنابراین قیمت‌های بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.

استفاده ۲۵ قلم کالای اساسی از ارز ۴۲۰۰ تومانی

محمدرضا کلامی دبیر کارگروه تنظیم بازار در ادامه گفت: اکنون موجودی ذخایر استراتژیک کالایی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و به ویژه با وجود شبکه‌های توزیع، مردم بدون کوچکترین دغدغه‌ای در شرایط پس از اصلاح نرخ بنزین و شیوع کرونا به تأمین کالاهای مورد نیاز پرداختند.

وی در ادامه به استفاده از ارز صادراتی برای تامین کالاها اشاره کرد و گفت: اولویت امسال وزارت صنعت این است که صادرکنندگانی که تولید کننده کالا هستند بتوانند از ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان استفاده کنند.

وی گفت: به این منظور بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای مختلف، ارتباطی در سامانه نیما برقرار شده تا از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش‌های مختلف استفاده شود.

کلامی ادامه داد: تا سال گذشته ۲۵ قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرفه مربوط به کالاها و تجهیزات پزشکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کردند و برای امسال این کالاها دسته‌بندی شده و  سهمیه‌های ارزی‌شان در وزارتخانه‌های مختلف مشخص شده است.

اولویت بازرسی و کنترل بر جلوگیری از گرانفروشی است

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: امسال تلاش حداکثری ما بر این است که در یک فرایند تسهیل‌گرانه، تولید، توزیع و نظارت بر آنها به گونه ای انجام شود که نتیجه آن فراوانی کالا باشد.

کلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون ساخت داخل در بخاری بیش از ۹۰ درصد، در کولر آبی ۱۰۰ درصد، در یخچال فریزر ۶۰ درصد، در آبگرمکن بیش از ۷۵ درصد، در ماشین‌لباسشویی که زمانی وارد کننده صرف آن بودیم بیش از ۶۰ درصد و در لوازم خانگی کوچک بیش از ۷۰ درصد است.

وی بیان داشت: همچنین در تولید تلویزیون به دلیل اینکه پنل مورد استفاده در آن توسط شرکت‌های معدودی در سطح جهان تولید می شود درصد وابستگی بالا است.

دبیر کار گروه تنظیم بازار گفت: در کنار برنامه ریزی برای تامین ارز به دنبال افزایش عمق ساخت داخل هستیم.

وی بیان داشت: ۵۰۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور وجود دارد اما امروز ورق به عنوان مهمترین ماده اولیه در تولید آنها مطرح است که نرخ آن در بورس تعیین و به نوعی قیمت آن با ارز نیمایی گره خورده است.

کلامی تاکید کرد: اگر نرخ پایینی برای لوازم خانگی مقرر کنیم به جهش تولید و تولید کننده کمکی نخواهد شد. 

 


خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: