اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 13 June 2020
روحانی:
روحانی گفت: گزارش دوم نگران کننده در این جلسه این بود که رعایت مردم در اردیبهشت‌ماه نسبت به این اپیدمی تا ۸۰ درصد مطلوب بوده است و اما در اواسط خرداد این مراعات‌ها به ۲۰ درصد رسیده است که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد و مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.
تولیدات کشور نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشته استه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا اظهارداشت: مردم عزیز ما می‌دانند موضوع مواجه شدن با این ویروس عالم گیر(کرونا) یک موضوع بی‌سابقه لااقل در ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما بوده است، از سال ۱۲۴۷  که دوران طاعون و مرگ و میر شدید در ایران و عراق بوده، چنین حادثه ای به این شکل بی‌سابقه بوده است.

 رییس جمهوری افزود: در دنیا هم از ۱۹۲۰ میلادی که موضوع آنفلوانزا اسپانیایی مطرح بود و تا ۵۰ میلیون نفر در آن آنفولانزا از بین رفتند، چنین حادثه ای نداشتیم که ویروس خطرناکی از آسیا شروع شود و به اروپا، سپس به آمریکا و آفریقا برسد و تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر کند.

 روحانی یادآور شد: روند به این صورت بوده که در هر کشوری این ویروس وارد شده به پیک رسیده از پیک عبور کرده و از دروازه ای وارد کشور دوم سپس سوم و سپس ادامه یافته است. برای مثال وقتی این ویروس وارد کشور ما شد استان‌هایی چون قم و گیلان به سرعت به پیک رفتند و بعد هم به تدریج استان‌های دیگر وارد پیک شدند، بسیاری از استان‌هایی که به پیک رسیدند از پیک عبور کردند شرایطشان فوق العاده نیست. البته باز هم بیماری وجود دارد ولی به آن شدت نیست.

 وی ادامه داد: امروز چند استان همین حالت را دارند که اینها مربوط به پیک اول است. ما داخل پیک اول هستیم. پیک اول در برخی استان‌ها آمده و عبور کرده است. در بعضی استان‌های دیگر  وارد پیک شده که از آن عبور خواهیم کرد مانند خوزستان که در این جلسه بحث شد و کم کم در حال عبور از پیک است. پیش بینی این است که استان‌های دیگر در نوبت هستند یعنی بتدریج آنها وارد  پیک می‌شوند و باید عبور کنند. این همه مربوط به پیک اول این بیماری است بنابراین این استان با استان دیگر متفاوت است.

 رییس جمهوری گفت: این که قبلا گفته شد استان‌هایی سفید، زرد یا قرمز است، این قرمزی و سفیدی ثابت نیست. استانی ممکن است امروز سفید باشد هفته بعد زرد شود و هفته بعد از آن به سمت قرمز شدن برود که شرایط ویژه خود را خواهد داشت بنابراین کلیت مساله به این صورت است.

 وی یادآور شد: بارها تکرار کردیم چون این بیماری واکسن و داروی قطعی ندارد، بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم البته در بعضی کشورهای دنیا گفتند که داروهایی موثر است که دارند امتحان می‌کنند.

 روحانی اظهارداشت: معمولا در کشور هم جدا از چند شهرستان به نقطه ای نرسیدیم که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه و از آن عبور کرده باشند یعنی نه الان واکسن پیش روی ما و نه آن ایمنی جمعی و رمه ای به وجود آمده است بنابراین نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم.

 رییس جمهوری با طرح این پرسش که دلیل این پیک‌ها که شروع شده چیست، گفت: در استان هرمزگان که به‌شکل ویدئوکنفرانس در تماس بودیم گفته بودند که شرایط ما شرایط عادی و سفید است ولی در ایام عید سعید فطر و تعطیلات که رفتار و آمدها زیاد شد و متاسفانه استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز هم در مرحله پیک وجود دارد بنابراین سفرها و رفت و آمدها و مراعات نکردن دستورالعمل‌ها ما را دچار مشکل می‌کند.

 وی تاکید کرد: مردم باز هم توجه کنند که نه کشور ما بلکه در همه دنیا حتی کشور پیشرفته باشد تخت، آی سی یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است، همه جا محدودیتی وجود دارد بنابراین آن محدودیت را باید مدنظر قرار دهیم برای اینکه هر استانی که وارد پیک می‌شود از آن به‌شکل آرام و پشته‌ای از آن عبور کند نه یک پیک بلند که همه را دچار اضطراب و مشکل کند. همه ما در این زمینه باید نسبت به دستورالعمل‌ها مراقبت و کمک کنیم.

  میزان رعایت جامعه در اردیبهشت ۸۰ درصد بود ولی امروز به ۲۰ درصد رسید

 روحانی گفت: گزارش دوم نگران کننده در این جلسه این بود که رعایت مردم در اردیبهشت‌ماه نسبت به این اپیدمی تا ۸۰ درصد مطلوب بوده است و اما در اواسط خرداد این مراعات‌ها به ۲۰ درصد رسیده است  که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد و مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.

 رییس جمهوری با تاکید بر افزایش تخت‌ها، تجهیزات پزشکی، امکانات و تجهیزات حفاظتی برای پزشکان و بیمارستان‌ها گفت: دولت همه توان خود را به کار می‌برد و امروز با وجود این گونه نیازمندی‌ها، شرایط خوب است و حتی خود را برای شرایط سخت‌تر آماده کردیم. اما در عین حال در کنار تلاش‌های انجام شده مردم باید همچنان همکاری خود را ادامه دهند.

 وزارت صمت ماسک پارچه‌ای قابل شستشو در اختیار مردم قرار دهد

 روحانی با بیان اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستم تا به اندازه کافی ماسک رایگان در اختیار مردم بگذارد و مردم بتوانند از ماسک پارچه ای قابل شست و شو استفاده کنند، اظهارکرد: باید ماسک پارچه‌ای قابل شست و شو در اختیار مردم باشد تا بتوانیم از کنار همه این موارد به خوبی عبور  کنیم.

 رییس دولت تدبیر و امید با توصیه به مردم و دولت اظهارداشت: یکی از توصیه‌ها این است؛ هم دولت و هم مردم با اقداماتی که انجام می‌دهند موارد را مراعات کنند . مردم حتی الامکان بدون سفر باشند و دولت هم خدمات الکترونیک ارائه دهد.

 روحانی خاطرنشان کرد: دولت همه توان را برای ارائه دولت الکترونیک به کار گرفت و هر هفته یک خدمت مهم به صورت الکترونیک اعلام و ارائه می‌شود از دریافت مجوز گرفته تا مساله بیمه شخص ثالث. هر هفته یک خدمت بزرگ به خدمت الکترونیکی تبدیل می‌شود.

 روحانی از ادارات خواست تا میز خدمت‌شان محل اجتماعات نباشد و گفت: هم میز خدمت باید به گونه ای خدمت ارائه دهد که اجتماعات نباشد اگر اجتماع است و تا ظهر نمی‌تواند رسیدگی کند، به آنان نوبت دهد. امور اداری استخدامی باید در این زمینه کاملا تلاش کند مردم در صف‌های طولانی و بدون فاصله گذاری لازم، گرفتار این مساله نشوند.

 افزاش رشد ۱۲ درصدی تولیدات در ۲ماهه نخست امسال

 روحانی گفت: در ماههای فروردین و اردیبهشت امسال که البته خرداد هم همین شرایط را دارد، ‌تولیدات ما افزایش یافت. در بعضی امور مانند گردشگردی و بحث صنعت هوانوردی شرایط کمی فرق می‌کند اما به غیر از این چند موضوع که هنوز به شرایط نرمال نرسیدند، امروز در شرایط مناسبی قرار داریم و تولیدات ما در این ماهها نسبت به ۲ ماه اول پارسال،در بخش صنعت،‌ کشاورزی و خدمات ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشته است.

 وی اضافه کرد: بسیار خوشحال کننده است که هم تولید ما در مسیر حرکت است و هم امروز صادرات ما در نقطه خوب دارد قرار می گیرد. در بحث صادرات غیرنفتی با مشکل عظیم روبرو بودیم و دروازه‌های ما بسته بود. اما در ۲ هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های ما با همسایگان غربی، شرقی، جنوبی و شمالی گشایش یافت و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است.

 رییس جمهوری گفت: از این دو موضوع خوشحال‌کننده‌تر حکمرانی در کشور ما در شرایط امروز است. امروز بحمدالله یک وحدت، انسجام و دست همدیگر را گرفتن به جای مچ‌گرفتن ایجاد شده است. امروز شاهدیم همه قوا و نیروها، نیروهای مسلح، نیروهای مردم خدوم و خدمتگزار در کنار هم هستند.

 در ماجرای کرونا توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم

 روحانی افزود: همانطور که در سخنرانی مجلس شورای اسلامی هم بیان کردم اگر بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار دهیم، یعنی همه با هم بیش از گذشته پیوند برقرار کنیم، و متحد شویم، این ویروس با همه مشکلاتش برای ما و دنیا ایجاد کرده، دستاورد و نکاتی هم داشته و آن اینکه که توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

 شاهد تشکیل ائتلاف ملی برای زندگی در کشور هستیم

 روحانی بیان داشت: یکی از نکات مهم، نزدیک شدن قوا، جناح‌ها و احزاب و ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت در کنار یکدیگر هستیم و به عبارت دیگر ما امروز یک ائتلاف ملی برای زندگی را شاهدیم که این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید آنرا را از دست بدهیم و باید همه در کنار هم باشیم. تجربه چند ماهه به ما می‌آموزد که اگر همه دست به دست هم دهیم هم برابر کرونا و هم مقابل تحریم موفق و پیروز می‌شویم.

رییس جمهوری تصریح کرد: البته همه اینها با مشکلاتی روبرو است. ولی پیروزی نهایی با ما و در کنار مقاومت، استقامت و اتحاد است. پس من حکمرانی این ماه‌های اخیر را به یک ائتلاف ملی برای زندگی هم برای سلامت هم برای معیشت و هم برای پیشرفت تعبیر می‌کنم و این را باید حفظ کنیم و ادامه دهیم.

 روحانی یادآور شد: نمی‌توانیم بگوییم ویروس کرونا فقط برای افراد مسن و آنهایی است که بیماری زمینه‌ای دارند و برای دیگران اصلا نیست. حدود ۱۲ و ۱۲.۶ درصد افرادی که در تخت آی‌سی یو هستند و یا حتی فوت کردند، کسانی هستند که نه مسن بودند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند بنابراین صفر نیست. اما از آن طرف جمعیت بزرگ ما که مبتلا می‌شوند و متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند، یا مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند.

 رییس جمهوری تاکید کرد: این موضوع خیلی مهم است که ما نسبت به این دو گروه افراد حساس باشیم و پیش‌بینی کنیم و در همه جا مخصوصاً در استان‌هایی که داخل پیک می‌رویم نخستین هشدار برای افراد مسن و افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند. بقیه افراد هم باید مراقبت کنند منتها خطر برای آنها کمتر است و این مساله مهمی است که ما باید مدنظر قرار دهیم.

 مجبورشویم محدودیت‌ها را برمی‌گردانیم

 روحانی اضافه کرد: این مساله جای خوشحالی دارد و از همه آنها تشکر می‌کنیم زیرا دستورالعمل‌های لازم را برای حفظ سلامت مردم رعایت کردند اما در برخی‌ جاها، شرایط مناسبی نبود.

 رییس جمهوری با بیان اینکه در حرم مطهر رضوی (ع) که نسبت به جاهای دیگر متفاوت است، گزارش‌ها درباره فاصله‌ها و تشکیل نماز جماعات امیدوارکننده نبود، اظهار داشت: از مسئولان حرم مطهر، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهم تلاش کنند استان خراسان رضوی وارد پیک نشویم.

 روحانی با تاکید بر اینکه همه گشایش‌ها و موارد جدید بازگشایی که امروز هم داریم، مشروط به آن است که باهم همکاری کنیم، تصریح کرد: اگر همکاری نباشد، مجبوریم همه محدودیت‌ها را بازگردانیم. اگر سلامت مردم در شهر یا استانی به خطر بیفتد، مجبوریم محدودیت‌ها را مجددا اعمال کنیم پس برای اینکه بازگشایی‌ها ادامه یابد و کسب و کار باز شود، باید این همکاری‌ها ادامه یابد.

 وی در مورد مصوبات جلسه امروز خاطرنشان کرد: در جلسه امروز بحث شد تا بیمه بیکاری کسانی که در دوران سه ماهه کرونا بیکار شدند، عملیاتی می‌شود. بعضی کسب و کارها که بیمه نبودند و پرونده بیمه هم ندارند، امروز مشمول کمک شدند. همچنین مقرر شد نمایشگاه‌های تخصصی امروز مجاز باشند به شرطی که ورود افراد ویژه و خاص در چارچوب مصوبات امروز در آن شرکت کنند.

 بازگشایی تالارهای پذیرایی با ۵۰ درصد ظرفیت

 روحانی ادامه داد: تالار پذیرایی در جاهایی که قرمز نیست، می‌تواند باز شود، آن‌هم در چارچوبی که امروز تصویب شود یعنی ۵۰ درصد از ظرفیت آن به کار گرفته شود. قهوه‌خانه‌ها می‌توانند بازگشایی کنند اما اقداماتی نظیر اردوهای تابستانی و برخی امور فعلا ممنوع است.

 رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز این بحث شد استان‌هایی که در این روزها در وضعیت قرمز هستند، اختیاراتی به استانداری آنها داده شود تا برخی از محدودیت‌ها در کل استان یا شهرستانی اعمال شود، ابراز داشت: برخی استانداران چنین درخواستی را داشتند. قرار شد این اختیارات به آن استانداران داده شود ولی مدت زمان این اختیارات و چارچوب آنها محدود به قرمز بودن شرایط باشد. چارچوب‌ها هم در جلسه پنج‌شنبه بحث می‌شود و در جلسه شنبه آینده درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

درباره مرخصی زندانیان هفته بعد تصمیم گیری می‌شود

 روحانی افزود: در مورد زندان مصوب کرده بودیم زندانی‌هایی که امنیت جامعه را به خطر نمی‌اندازند تا آخر خرداد آزاد باشند. درباره تداوم مرخصی آن در تیرماه جلسه هفته بعد تصمیم‌گیری می‌شود. من امیدوارم همه ارکان کشور ما مسیر پیوند و پیروزی را انتخاب کنند و همچنان تا پایان بحران، آن ائتلاف ملی برای زندگی بهتر را حفظ کنیم.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: