اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - 08 June 2020
سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در شورای برنامه ریزی خراسان جنوبی با حضور استاندار و مدیران استانی و در تهران با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به صورت ویدئو کنفرانسی به تصویب رسید.

تصویب سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در خراسان جنوبی

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده؛ معاون رئیس جمهور در  این جلسه با اشاره به اینکه سند استان خراسان جنوبی از بهترین اسناد استانی ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در کشور است، گفت: این سند گام مهمی در راستای برنامه ریزی برای زنان و خانواده ها بوده و بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است.

معصومه ابتکار افزود: سندهای ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در واقع سیاست های اجرایی و عملیاتی خاص هر استان است تا بنابر اقتضائات و شرایط بومی و فرهنگی خودشان برای تحقق شاخص های عدالت در موضوع زنان و در موضوع بسیار مهم خانواده تلاش و اقدام کنند.

وی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره گام دوم که ما باید آینده نگر و پیشرو باشیم و پایه های یک تمدن اسلامی را بگذاریم تا بتواند برای آینده کارکرد داشته باشد، گفت: این آینده ای است که در آن عدالت و قسط در همه ابعادش از جمله در بعد جنسیتی باید برقرار باشد و این برنامه های اجرایی انشاءالله آن هدف عالی را محقق می کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی با همکاری معاونت و جهاد دانشگاهی در سطح استان در حال اجراست، گفت: هدف این طرح افزایش مهارت ها برای کسب و کار و در نهایت ایجاد یک زنجیره ارزش است و در حال حاضر ۷۴ نفر از زنان سرپرست خانوار خراسان جنوبی در حال گذراندن این دوره ها هستند.

ابتکار همچنین به طرح مشترک معاونت امور زنان و خانواده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حمایت از تعاونی های زنان روستایی و جلب همکاری بانک ها برای ارایه تسهیلات اشاره کرد.

وی از همکاری با  دانشگاه فرهنگیان و برگزاری کارگاه آموزشی با حضور ۲۷۰ معلم دانشجو و همکاری با وزارت آموزش و پرورش به منظور آموزش مهارت های گفتگو به دانش آموزان  در قالب کارگاه های آموزشی در سطح استان خبر داد و با اشاره به طرح ملی گفتگوی خانواده گفت: در اولین جلسه اجرای این طرح در استان حضور داشتم و پس از آن انجمن جامعه شناسی ایران کار را ادامه داده است که کارگاههای مسئله یابی مشارکتی، تربیت تسهیلگران سطح یک و دو  و بازآفرینی مهارت های گفتگو از جمله اقدامات انجام شده در قالب این طرح بوده است.

معاون رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح ارتقاء تاب آوری اجتماعی از سال ۹۶  در استان آغاز شده، تصریح کرد: اجرای این طرح باید در نقاط پرآسیب استان استمرار یابد چرا که می تواند به جوامع محلی کمک کند تا در مقابل آسیب ها به شناخت و انطباق و در نهایت تغییر شرایط دست یابند.

معصومه ابتکار در پایان اظهار امیدواری کرد که به زودی و با برطرف شدن خطر کرونا، بتوانیم شاهد توسعه بوم گردی در سطح استان نیز باشیم.

مدیریت مهاجرت معکوس به روستا" از برنامه‌های کلان استان خراسان جنوبی است 

محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه افزایش مشارکت اقتصادی بانوان، تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی، سه رویکرد و هدف اساسی سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده استان خراسان جنوبی است، افزود: در تدوین این سند که از سال گذشته آغاز شد، تلاش کردیم تا براساس اولویت و ظرفیت‌ها، برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای واقعی کار را دنبال کنیم و با اجرای طرح های اشتغال زا با مشارکت خوب بانوان استان شاهد کاهش بیکاری بوده ایم.

معتمدیان تصریح کرد: خراسان جنوبی در سال گذشته، رتبه اول کاهش نرخ بیکاری در سطح کشور را به خود اختصاص داد و در فصل پاییز نرخ بیکاری به کمتر از ۶ درصد رسید که یک رکورد قابل توجه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی بانوان موفقی در حوزه کارآفرینی داریم که در سطح ملی و بین المللی به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده اند، همت بلندِ بانوان در روستای جهانی خراشاد را ستود و خاطرنشان کرد: صنعت حوله بافی سنتی در روستای خراشاد، ثبت جهانی شده و زنان بلند همت روستا این صنعت را احیاء کرده اند تا جاییکه امروز شاهد ایجاد ده‌ها کارگاه حوله بافی در منطقه هستیم که زمینه ایجاد اشتغال بانوان را فراهم آورده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: با توجه به تکلیف دولت مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد پست های مدیریتی به بانوان، در حال حاضر در این استان بیش از ۱۵۰۰ پست به بانوان اختصاص پیدا کرده و تاکنون ۲۸ درصد این امر محقق شده است.

وی ظرفیت اشتغال زنان در حوزه صنایع دستی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در بخش صنایع دستی، متناسب با ظرفیت های منطقه ای محصولات متنوعی عمدتاً توسط بانوان تولید می‌شود و امیدواریم امسال بتوانیم سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی استان ایجاد کنیم و در عین حال  انتظار داریم با حمایت در بخش بیمه، وام های بلاعوض و خرید تضمینی محصولات، تحرک خوبی در بخش صنایع دستی استان صورت گیرد.

معتمدیان تدوین برنامه "مدیریت مهاجرت معکوس به روستا" را از برنامه‌های کلان استان برشمرد و اضافه کرد: پرداخت یارانه سوخت به مرزنشینان، تدوین سند سازگاری با شرایط کم آبی، احیای قنوات و طرح های اشتغال زا برای ماندگاری مردم در روستا و اشتغال جمعیت قابل توجه زنان روستایی بوده و احداث ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی با تزریق ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز تحرک بزرگی را در حوزه اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس رقم زده است.

تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان، نقشه راه دستگاه های اجرایی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی است.

 نفیسه نخعی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه اظهار داشت: در تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان استان خراسان جنوبی، جایگاه زنان و خانواده در اسناد فرادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم انداز کشور و قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است و این سند، نقشه راه دستگاه های اجرایی در جهت تحکیم بنیان خانواده، مشارکت اقتصادی زنان و کاهش آسیب های اجتماعی است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: