اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - 04 June 2020
سد اشنویه(چپرآباد) در آیینی به صورت ویدئو کنفرانسی و در ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

سد

به‌گزارش عصرپرس از وزارت نیرو ، این سد با ظرفیت 46 ميليون متر مكعب از نوع خاكي با هسته رسي است كه با 244 ميليارد تومان اعتبار دولتي با اشتغالزايي براي 800 نفر به طور مستقيم و دو هزار نفر ديگر به طور غيرمستقيم احداث شده است.

سد اشنویه براي مصارف شرب، كشاورزي و زيست محيطي با هدف تامين آب کشاورزان پایاب رودخانه «كاني‌رش» به ميزان 1053 هكتار اجرا شده است.

این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک هزار و یکصد هکتار را نیز تامین می‌کند.

با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه "گدار" کاهش یافته و امکان تامین 237 میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

 سد اشنویه در 10 کیلومتری شهرستان اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب 488 و 10 متر است.

 در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و 890 هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، 23 هزار متر مکعب بتن ریزی و 115 کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: