اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 01 June 2020
با منفی شدن موازنه ورودی و خروجی؛
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان،گفت: با تکمیل ۱۹ میلیارد و ۴۸۵ میلیون مترمکعب از حجم آب مخازن سدهای استان خوزستان و فزونی گرفتن مصرف و خروجی های آب نسبت به میزان ورودی ها، دوره آبگیری این سدها در سال آبی جاری به اتمام رسیده و مصرف آب برای کشت های تابستانه آغاز شده است.
دوره آبگیری سدهای خوزستان به اتمام رسیدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، داریوش بهارلویی، افزود: از ابتدای مهر ماه ۹۸ تا ۱۰ خرداد ماه سال ۹۹ حجم آبی معادل ۲۲ میلیارد و ۶۶۷ میلیون مترمکعب آب وارد استان خوزستان شد که به ازای آن حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز تنظیم و برای تامین مصارف مختلف رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه شرایط منابع آبی در حوضه های مختلف یکسان نیست، ادامه داد: در حالی که سد کرخه با رشد ۱۹ درصدی ورودی نسبت به مقادیر متوسط بلندمدت، شرایط مناسبی دارد در حوضه های زهره، مارون و جره کاهش بیش از ۳۰ درصدی ورودی ها موجب شده تا کم آبی و خشکسالی نمود پیدا کند.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه به لحاظ مدیریت منابع آبی، تمامی اهداف از پیش تعیین شده امسال محقق شده است، گفت: می توان کارنامه امسال را موفق خواند؛ چرا که طی این مدت ضمن مهار سیلاب ها و آبگیری مناسب مخازن، حفظ شرایط مطلوب تالاب ها و کیفیت قابل قبول آب، رشد سطح کشت و رونق کشاورزی نیز رخ داده است.

بهارلویی افزود: در حوزه تولید انرژی برق آبی نیز ۲۸ درصد رشد مثبت حاصل شده که این مهم نیز تاکیدی بر آمادگی و برنامه ریزی مناسب سال آبی جاری است.

وی گفت: برای رسیدن به این نقطه مطلوب، هماهنگی های زیادی در کنار تلاش و کار مداوم در تمامی بخش های ستادی و اجرایی سازمان آب و برق صورت گرفته و موفقیت موجود نتیجه یک کار جمعی هدفمند است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: پیش بینی می شود در کشت تابستانه امسال استان بیش از ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی، زیر کشت قرار گیرند که با این احتساب جمع اراضی کشت شده سال جاری به بیش از یک میلیون هکتار خواهد رسید.

وی اظهار کرد: ۱۴ درصد رشد مساحت زیر کشت استان ناشی از تامین آب مناسب بوده که خوزستان در سالی که رشد و جهش اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری است، سهم ودین خود را ادا کرده است.

بهارلویی با اشاره به مصوبه جدید در خصوص کشت برنج گفت: این تصمیم که با پیگیری های مستمر سازمان آب و برق خوزستان، استانداری و حمایت بی دریغ وزارت نیرو به دست آمده موجب بالندگی و بهبود معیشت کشاورزان می شود.

وی گفت: در سالی که به سبب شیوع بیماری کرونا به نظر می رسد در حوزه مصرف انرژی و آب رشد چشمگیری رقم بخورد، برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده که حداکثر بهره وری و تولید انرژی برق آبی حاصل شود.

وی گفت: طی چند ماه گذشته نیز حدود ۲ هزار گیگاوات ساعت بیشتر نسبت به متوسط یک دهه اخیر، انرژی برق آبی تولید شده که بیانگر آمادگی نیروگاه های برق آبی استان خوزستان برای همراهی و مشارکت در تولید انرژی ماه های گرم پیش رو در کشور است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: باید همگی در صرفه جویی و کنترل مصرف آب و برق مشارکت داشته تا با کمترین تنش و یا قطعی برق سال آبی جاری را به پایان برسانیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: