اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 28 May 2020
وزیر دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: شناورهای تندروی هجومی رزمی با همت متخصصین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده است و دارای قابلیت های پیشرفته هوشمندی، رادار گریزی، تحرک بالا، مانور پذیری و سرعت بالا می‌باشد.

کمربند امنیت خلیج فارس و بویژه تنگه حیاتی هرمز محکم تر خواهد شد

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم تحویل‌دهی شناورهای تندروی هجومی رزمی از نوع  عاشورا، ذوالفقار، حیدر .. به نیروی دریایی سپاه پاسداران که با حضور سردار سرلشکر پاسدار حین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، دریادار پاسدار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در بندر عباس برگزار شد، اظهار داشت: به طور حتم در سال جهش تولید و با تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه  قدرت و توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی باید در «شأن و تراز نظام اسلامی و تاریخ این کشور» باشد، عمق حضور در آبهای آزاد را با طراحی، ساخت و تولید انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی افزایش خواهیم داد و به طور کل شاهد افزایش میزان تولید در حوزه های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی، الکترونیک و هوافضا خواهیم بود

وزیر دفاع شناورهای تحویل شده  به نیروی سپاه پاسداران را در کلاس عاشورا، ذوالفقار، حیدر و .... برشمرد و در این باره گفت: این شناورها با همت متخصصین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  طراحی و تولید شده است و از قابلیت های پیشرفته ی بسیار خوبی در حوزه رزم دریایی برخوردار می باشد که از جمله می‌توان به هوشمندی، رادار گریزی، تحرک بالا، مانور پذیری و سرعت بالای آنها اشاره کرد.

امیر حاتمی افزود: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات شامل مخابرات، رادارها و سیستم کنترل و مانیتورینگ بکار رفته در شناورهایی که امروز تحویل نیروی دریایی سپاه شد، ساخت داخل بوده و تمامی سامانه‌ها و سیستم های هدایت سلاح‌ها و پردازش بومی سازی شده وزارت دفاع است.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره وجود آبراهای مهم در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با ۵ هزار کیلومتر مرز آبی، سواحل و ذخایر متعدد دریایی در کنار ذخایر قابل‌توجه و عظیم نفت و گاز در عمق دریاها همواره کانون توجه قدرت ها بوده و خواهد بود.

 وزیر دفاع در بیان اهمیت خلیج فارس به عنوان یک مکان اقتدار آفرین برای ایران اسلامی اظهار داشت: این خلیج محل اتصال کشورهای جنوب غربی آسیا به شمار می رود که به آن موقعیت ژئوپلتیکی خاصی بخشیده است. خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره با وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق مهم راهبردی دنیا قلمداد شود.

امیر حاتمی با اشاره به حسّاسیت این منطقه و نقش بازیگران بین المللی برای دسترسی به خلیج فارس گفت: سابقه حضور فیزیکی و نظامی کـشـورهـای قـدرتـمـنـد بـه گـذشـتـه هـای دور مـانـنـد حـضـور نـظـامـی کـشـورهـایـی چـون پـرتـغـال ، هـلنـد، فـرانـسـه ، انگلستان و آمریکا برمی گردد و اکنون نیز ابرقدرتها تمام تلاش خود را جهت حضور مستقیم در منطقه ، شدّت می بخشند.

وزیر دفاع وجـود تـنـگـه هـرمـز در مـنـطـقـه خلیج فارس را شاهراهی حیاتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: بیشتر سوخت مصرفی جهان صنعتی از این تنگه استراتژیک به سایر کشورهای دنیا انتقال می یابد و حفظ امنیت این منطقه  در کانون تمرکز و توجه جمهوری اسلامی قرار دارد و حتی تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود.

وزیر دفاع با اشاره به رزمایش مهم سه جانبه ی ایران، روسیه و چین در شمال اقيانوس هند- محل تلاقي مسير 3 تنگه بسيار كليدي جهان(تنگه مالاكا، تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب ) گفت:   بيشی از نيمي از كل تجارت جهان از این سه تنگه انجام مي‌شود و با عنوان مثلث طلايي از آن ياد مي‌شود. مساله حفظ امنيت اين سه تنگه در شرايط كنوني جهان يكي از  مسائل مهم بين‌المللي است؛ چرا که قدرت‌هاي جهاني براي تسلط بر امنيت اين تنگه‌ها تلاش مي‌كنند و این موضوع زمينه رويارويي‌هاي بزرگي ميان قدرت‌هاي منطقه‌اي و جهاني را به وجود آورده است.

امیر حاتمی با اشاره به اهمیت تنگه هرمز به عنوان  مورد مناقشه‌ترين تنگه در سراسر جهان گفت: هر چند حفظ امنيت اين تنگه بر عهده ايران است اما تلاش براي ناامن‌سازي آن، از سوي گروهي از دولت‌هاي فرامنطقه‌اي، دهه‌هاست كه ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور نيروهاي امريكا در خليج فارس از دهه 1980 ميلادي گفت:  مساله ناامن‌سازي خليج فارس و تنگه هرمز براي بهانه‌سازي براي تسلط بيشتر امريكا به صورت پيوسته دنبال مي‌شود و  امريكا در اقدام اخیر خود  سعی کرد  تا از طريق ايجاد يك ائتلاف نظامي ضد ايراني با حضور تعدادي از متحدان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي‌اش، امنيت اين آبراه بين‌المللي را به مخاطره بيندازد و تلاش كند تا با تسلط ايران بر اين آبراه جهاني مقابله كند.


نام:
ایمیل:
* نظر: