اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 19 May 2020
وزیرکشور:
وزیر کشور در یازدهمین نشست شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور گفت: در نشست امروز مسائل ۱۰ استان عضو در این شورا به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و محور اصلی آن، عمدتا مباحث سرمایه گذاری های اقتصادی و تولیدی و توجه به زیرساختها بود.
تسریع سرمایه‌گذاری در استانهای مرزی با هدف تحقق جهش تولید
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: مباحث سرمایه گذاری و تولیدی در این استانها باید به گونه ای هدفگذاری شود که شرایط امنیتی و اجتماعی خاص این مناطق لحاظ شده و وضعیت اقتصادی آنها را که از نظر تاریخی با عقب افتادگی مواجه هستند، جبران شود.

در این جلسه معاون اول قوه قضائیه، رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، مسئولان دیگر نهادها و سازمانها و استانداران استان های مرزی حضور فعال داشتند، محور نشست نحوه سرمایه گذاری در این استانها بود.

با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، موضوع پرداخت ۵۰ درصد مابه التفاوت سود تسهیلاتی که دولت برای سرمایه گذاری در این استانها تقبل کرده است، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دولت امسال این منابع را تامین کند.

منابعی که در تبصره های مختلف قانون بودجه وجود دارد و می تواند به این موضوع کمک کند مثل ماده ۲۹ شرکتهایی که سرمایه گذاری باید انجام دهند، منابعی که برای مناطق محروم پیش بینی شده است و نیز بودجه هایی که دستگاههای مختلف از منابع داخلی خود تامین می کنند، همگی به سمتی معطوف شود که امسال که سال جهش تولید است؛ اقدامات موثرتری را در این ۱۰ استان انجام دهیم.

طی دو سال گذشته حجم بزرگی از صادرات کشور از طریق مرزهای این  ۱۰ استان  صورت گرفته است و امسال هم رقم بالاتری را برای صادرات پیش بینی کرده ایم.

در جلسه امروز همچنین مقرر شد موانع و مشکلات صادرات در این استان ها هم از طریق کشورهای همجوار و هم داخل بطور دقیق بررسی شود تا در جلسه ای کارشناسی که با حضور دستگاههای ذیربط تشکیل خواهد شد، چالش های پیش روی حوزه صادرات را مرتفع شود.

در موضوع واردات، مقرر شد در حیطه کالاهایی نظیر کالاهای واسطه ای، کالاهای سرمایه ای و تجهیزات و کالاهای اساسی یا مواد اولیه که مجوز واردات دارند، تسهیلات و شرایط سهل تری هم از طریق صادرات کالا در مقابل واردات و هم تامین واردات این نوع کالاها از خارج از کشور با اعلام رسمی منشا ارز با تایید بانک مرکزی و دستورالعمل های لازم از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی انجام گیرد.

در این جلسه تاکید شد همه این تصمیمات با هدف تحقق شعار سال که جهش تولید نام دارد صورت می گیرد و تمام تلاش ها بر فعال سازی صادرات غیرنفتی است و مقرر شد جلسه فوق العاده شورا بعد از ماه مبارک رمضان برای رسیدگی به سایر موضوعات مهم برگزار شود.

هم اکنون استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان در منطقه شرق و استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام در منطقه غرب به اضافه استان هرمزگان عضو این شورا هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: