اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 18 May 2020
رئیس مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت:
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری وزارت بهداشت بابیان اینکه امکان انجام تمام پیوندها در ایران وجود دارد، گفت: در حال بررسی اهدا از مرگ قلبی هستیم و در دنیا این تجربه وجود دارد اما ما به دنبال بومی سازی این نوع پیوند هستیم.

اهدای عضو از افراد دچار مرگ قلبی در حال پیگیری استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، مهدی شادنوش رئیس  مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،گفت: اگر چه در ابتدا کرونا به صورت یک تهدید برای همه کشور ها بود اما برای کشور ما این تهدید به یک فرصت مهم تبدیل شده و امروز به اندازه‌ی کافی ذخایر اقلام بهداشتی در داخل وجود دارد و بسیاری از دستگاه های بهداشتی در داخل تولید شده و نیاز کشور را برطرف کرده است.

انجام 36 پیوند عضو دربحران کرونا

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیوند اعضا در دوران کرونایی با کاهش مواجه بود، گفت: در کشور ما هم 36 مورد پیوند عضو در شرایط سخت کرونا انجام شد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به هفته پیوند اعضا از 25 تا 31 اردیبهشت، گفت: با فرهنگسازی که سال گذشته صورت گرفت رشد pmp کشور از 11.3 به 14.4 رسیدکه امیدوارم این میزان در سال جاری افزایش یابد.

7 هزار عضو قابل پیوند سال گذشته به خاک سپرده شده است

وی ادامه داد: سال گذشته علیرغم زیر ساخت های انجام شده و تجهیز 34 مرکز پیوند اعضا متاسفانه 7 هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد این درحالی است که  می توانستیم با اهدا این اعضا از لیست 25 هزار افراد پیوند عضو کم کنیم.

هزینه پیوند درایران کاملا رایگان است

وی ادامه داد: در کشور ما با حمایت دولت هزینه پیوند رایگان است و امکان هر گونه پیوندی وجود دارد، همچنین20 مورد انتقال هوایی در سال گذشته داشته‌ایم که توسط جت های مخصوص انجام می شود.

اهدای عضو از افراد دچار مرگ قلبی در حال پیگیری است

شادنوش در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت پیوند عضو از افراد دچار مرگ قلبی به کجا رسیده آیا آماری در این خصوص وجود داردیا خیر،؟ بابیان اینکه تمام پیوند ها در ایران انجام می شود.گفت: در حال  بررسی اهدا از مرگ قلبی هستیم و در دنیا این تجربه وجود دارد اما ما به دنبال بومی سازی این نوع پیوند هستیم.

ایران جز کشور های برتر در پیوند عضو است

 وی با بیان اینکه ایران جز کشور های اول دنیا در بحث پیوند عضو است، ادامه داد: در ایران حتی دارو های پیوند که مدام العمر است یا کاملا رایگان است یا یارانه به آنها تعلق می گیرد ،در دنیا هزینه پیوند تا 700 هزار دلار هم انجام می شود در حالی که در کشور ما با حمایت دولت به صورت رایگان است که در سال گدشته 150 میلیارد تومان دراین خصوص توسط دولت هزینه شده است.

راه اندازی سامانه حواله الکترونیکی

شادنوس درادامه با اشاره به  ثبت بیماران پیوند عضو در سامانه حواله الکترونیکی، گفت: توانسته ایم با همکاری سامانه ثبت احوال و نظام پزشکی اطلاعات بیماران پیوند عضو را به روز کرده  و از 18 ماه پیش دو بیماری ام اس و پیوندی پایلوت قرار گرفته که اکنون در حال اجراست و بیماران می توانند در خصوص تجهیزات اهدایی و دارو های بیماری خاص با ثبت در این سامانه تحت پوشش قرار گیرند.

 دلالی کلیه ممنوع

شادنوش درباره پیوند کلیه از فرد زنده، گفت: اهدای عضو از فرد زنده فقط در مورد کلیه (و قسمتی از کبد) امکانپذیر است. اهدای کلیه از فرد زنده ممنوع نشده اما برای جلوگیری از وضعیت شیادی و کلاهبرداری که به وجود آمده بود. سیستم اجرایی و مدیریت آن از ۶ ماه پیش دستخوش تغییراتی شده و اکنون به صورت متمرکز از دفتر مدیریت پیوند وزارت بهداشت مورد به مورد مجوز صادر می کنیم. خارج از شبکه دولتی راهی برای پیوند عضو وجود ندارد.

وی افزود: سامانه ثبت پیوند اجرایی شده بنابراین افرادی که نیازمند پیوند هستند اولویت بندی می شوند به محض اینکه اهدا کننده پیدا می شود به بالاترین اولویت عضو تخصص پیدا می کند و از رفتارهای سلیقه ای و بازار خرید و فروش جلوگیری می شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت افزود: با وجود کاهش اهدای پیوند کلیه از زنده در مورد پیوند کلیه متوقف نشده ایم و با فرهنگ سازی، اهدا از فرد مرگ مغزی را افزایش داده ایم. وی ادامه داد: دو سال پیش نسبت اهدای عضو مرگ مغزی و زنده ۶۰ به ۴۰ بود الان ۷۰به ۳۰ رسیده است یعنی اکنون ۷۰ درصد پیوند کلیه از افراد مرگ  مغزی انجام می شود که قابل دفاع است.

وی گفت: با طراحی مدیریتی جدید اجازه سوء استفاده، کلاهبرداری، شیادی و رفتارهای احساسی و هیجانی داده نمی شود و روش دقیق تری انجام می شود.

کمبود داروی بیماران خاص نداریم

شادنوش درباه تأثیر تحریم ها در تامین داروی بیماران خاص، گفت: در مورد داروها و تحهیزات مورد نیاز این بیماران باید گفت که اغلب این اقلام در داخل تولید می شود البته برخی داروها نیازمند تکنولوژی بالایی هستند و به علت تعداد محدود بیمار تولید آنها در یک کشور مقرون به صرفه نیست. برخی از این داروها را در دنیا یک یا دو شرکت تولید می کنند.

وی افزود: انتظار اینکه همه داروها و وسایل پزشکی مورد نیاز بیماران در کشور تولید شود را نداریم ولی پیشرفت های خوبی داشتیم. به عنوان مثال بسیاری از داروهای نوترکیب که تکنولوژی بالایی دارند و برخی فاکتورهای خونی را داخل کشور تولید می کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، گفت: تحریم ها توانسته موثر باشد و ما را به زحمت انداخته است و در سیستم مدیریت کشور افراد ذیربط را دچار زحمت کرده ولی با لطفا خدا، عنایت امام عصر (عج) و عزیزان گمنام نگذاشته ایم تحریم ها مشکلی در تامین داروی بیماران خاص ایجاد کند.

ثبت نشان اهدای عضو بر روی گواهینامه

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح درج نشان اهدای عضو بر گواهینامه رانندگی، گفت: این کار می تواند در افزایش پیوند عضو موثر باشد. این پیشنهاد به کمیسیون اجتماعی دولت رفته است و مراحل کارشناسی را طی می کند. از دبیر محترم هیات دولت و کمیسیون اجتماعی دولت می خواهیم در این زمینه مساعدت کنند زیرا در فرهنگ سازی اهدای عضو بسیار موثر است.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: