اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020
مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غدا و دارو اعلام کرد:
مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غدا و دارو با اشاره به صادرات 25 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال گذشته، گفت: با توجه افزایش تنوع تولیدات تجهیزات پزشکی در سال جاری این صادرات افزایش خواهد داشت .

25 میلیون دلار صادرات تچهیزات پزشکی در سال 98به گزارش خبرنگار سرویس اچتماعی عصرپرس، سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غدا و دارو در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت:  از ابتدای شیوع کرونا در تامین بسیاری از محصولات مورد نیاز مراقبت از پزشکان، پرستاران و بیماران با مشکل مواجه بودیم اما با تلاش شرکت های دانش بنیان توانستیم در تامین این اقلام موفق عمل کنیم، همچنین توانستیم در بحث تولید کیت های مولکولی و سرولوژی توان داخلی را در حد صادرات بالا ببریم .

وی درادامه با بیان اینکه در گذشته تولید ماسک 600 هزار عدد در روز بوده که امروز به 2 و نیم میلیون در روز رسیده است و علاوه بر آن نیز با ظرفیت گروه های جهادی 2 میلیون عدد ماسک دیگر نیز در روز تولید و عرضه می شود.

صفوی ادامه داد: 15 هزار ماسک  n95 در روز داشته ایم که امروز به 150 هزار عدد در روز افزایش یافته که نیاز داخل را تامین کرده است .

تولید روزانه 40 دستگاه ونتیلاتور در کشور

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید روزانه 10 عدد ونتیلاتور قبل از شیوع کرونا ، گفت: امروز تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان  متعهد شده اند تا روزانه 40 عدد دستگاه را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند این در حالی است که ما در شرایط تحریم ها حتی برای واردات قطعات مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: توان کشور به حدی رسیده است که کشور های توسعه یافته نیز متقاضی تولیدات ایرانی هستند.

افزایش دپوی تجهیزات پزشکی در پیک کرونا

صفوی در ادامه با اشاره به دپوی اقلام بهداشتی ، گفت: ما به ظرفیتی از اقلام بهداشتی رسیده ایم که در پیک های آینده توانایی تامین نیاز کشور را داشته باشیم.

25 میلیون صادرات تجهیزات پزشکی در سال 98

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غدا و دارو در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه چه میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال گذشته داشته ایم، گفت:  در سال گذشته 25 میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشته ایم و با توجه به افزایش تنوع تولیدات این تجهیزات در سال جاری افزایش صادرات را خواهد داشت .

ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل

صفوی در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی بر اینکه طرح قیمت گذاری تجهیزات براساس کیفیت به کجا رسید و این طرح چه رقابتی را بین تولید کنندگان ایجاد کرده است؟ تاکید کرد: در راستای ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی تولیدات داخل و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان موضوع رتبه بندی محصولات و کیفییت مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه محصولات پزشکی بسیار متنوع است از ظرفیت اتجادیه ها استفاده کرده و براساس چهار چوب ابلاغی کالا را بر اساس 4 رتبه مورد بررسی قرار داده ایم که در زمینه تولید باند و گاز تولیدکنندگان شرایط تولید را بهتر کرده و باعث افزایش کیفیت محصولات شده  است.

 تولید 1.5 میلیون کیت تشخیصی در ایران

صفوی گفت: در مورد کیت تشخیص قبل از کرونا هیچ تولید کننده ای نداشتیم اکنون سه شرکت دانش بنیان دارای تاییدیه هستند. تولیدات آنها در حدی است که ظرف یک ماه و نیم آینده مقرر شده نیاز وزارت بهداشت و مراکز تشخیصی به یک میلیون و 500 هزار کیت را فراهم کنند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. در مورد اقلام کنار تشخیصی و کیت های استخراج هم به تولید داخلی رسیده ایم. در مورد کیت های سرولوژیک اکنون یک تولید کننده داریم که می تواند علاوه بر نیاز داخل مقدار زیادی هم صادرات داشته باشد.

صادرات کیت به ترکیه و آلمان

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با اشاره به صادرات دو محموله کیت سرولوژیک (آنتی بادی) به ترکیه و آلمان افزود: در دو هفته گذشته در مورد صادرات کیت های سرولوژیک بعد از اینکه تاییدیه های لازم را گرفتند دو محموله از کشور خارج و برای آلمان و ترکیه ارسال شد. خروج آنها از گمرک صورت گرفت. در مورد کیت (پی سی آر) فعلا صادرات نداریم چون هنوز در کشور نیاز داریم.

صفوی در ادامه با اشاره به کیفیت کیت های وارداتی چینی ،  گفت: در مورد اینکه کیفیت واردات کیت های چینی یا وارداتی مشکل داشته باشد، گزارش نداشته ایم. اگر گزارشی باشد بررسی می کنیم اما ممکن است این کیت ها در حمل و نقل یا در انبار دمای استاندارد را از دست بدهند و قابلیت استفاده نداشته باشند اگر مجوز واردات داده باشند. تردیدی نیست که کیفیت لازم را دارند و کیت های دارای مجوز چه در مورد واردات و چه تولید داخل دقت لازم صورت می گیرد.

وی درباره حجم صادرات کیت ایرانی افزود: اینکه حجم صادرات چه میزان بوده اکنون حضور ذهن ندارم اما دو محموله بوده است. تولید کننده داخلی کیت های سرولوژیک از وزارت بهداشت خواسته است که اجازه صادرات روزانه 9 هزار کیت سرولوژیک را داشته باشد که موافقت کرده ایم. البته باید بازاریابی کنند اگر کالای آنها مشتری داشته باشد اجازه خروج از کشور و صادرات را دارند.

تامین پانسمان بیماران (ای بی)

صفوی گفت: در مورد پانسمان های ای بی به خاطر تحریم ها و عدم همکاری شرکت تامین کننده اصلی سوئدی در مقاطعی با مشکلات مواجه شدیم. البته از طریق  چند شرکت فوریتی این کالا را تامین کردیم. بخشی هم در چند هفته اخیر توسط یونیسف وارد کشور و ترخیص شد. موجودی برای پانسمان (ای بی) اکنون در کشور مطلوب است و نگرانی نداریم. تلاش می کنیم نیاز آتی را برای ماههای بعد تامین کنیم.

هیچ کدام از اقلام حفاظتی ایمنی 100 درصدی ندارند

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گفت: هیچ کدام از اقلام حفاظتی ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارند بنابراین مراقبت خاص و فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود. در غیر این صورت ماسک ها و سایر اقلام حفاظتی ایمن نیستند و در مقابل انتقال ویروس نمی توان به آنها اطمینان کرد.

عدم تاییدیه ضدعفونی کننده های هوا

صفوی گفت: برخی اقلام یا کالاهایی هستند که بعد از کرونا در دنیا تولید و عرضه شدند یکی از این کالاها، دستگاه (یو وی) برای استریل هوا و مه پاش برای ضدعفونی سطوح و هوا بود که توسط هیچ رگولاتوری تایید نشده است. اثربخشی آنها با توجه به گردش هوا ممکن است متغیر باشد و اثر ثابتی ندارند و تاییدیه خاص و اثربخشی 100 درصدی ندارند. هر جایی از این وسایل استفاده می کنند با مسئولیت خودشان استفاده می کنند و تاییدیه برای آنها صادر نشده است.

 

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: