اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 24 August 2015
مدیر فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گنبدلی به عنوان مهم‌ترین میدان مشترک گازی ایران با ترکمنستان، تصریح کرد: هم اکنون حداکثر برداشت از این میدان گازی در حال انجام است.

مدیر فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گنبدلی به عنوان مهم‌ترین میدان مشترک گازی ایران با ترکمنستان، با تاکید بر این که یکی از اولویت های صنعت نفت حفظ و افزایش تولید از میدان مشترک گنبدلی است، تصریح کرد: هم اکنون حداکثر برداشت از این میدان گازی در حال انجام است.

محمد مام بیگی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گنبدلی به عنوان مهمترین میدان مشترک گازی ایران با ترکمنستان، گفت: در دو سال اخیر برای نخستین بار برنامه تولیدی در میدان مشترک گازی گنبدلی به طور ١٠٠ درصد تحقق یافته است.

مدیر فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با تاکید بر این که یکی از اولویت های صنعت نفت حفظ و افزایش تولید از میدان مشترک گنبدلی است، تصریح کرد: هم اکنون حداکثر برداشت از این میدان گازی در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام مسئول با یادآوری این که در سال ١٣٧٨ شرایط به گونه ای شد که تولید از میدان مشترک گنبدلی به دلیل افت فشار درحال توقف بود، اظهار داشت: با برنامه ریزی و اقدامات فنی انجام گرفته و همکاری پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تولید از این میدان مشترک گازی ادامه دارد.

بیگی از برنامه ریزی برای حفاری چاه‌های جدید در میدان مشترک گنبدلی در سال آینده خبر داد و افزود: همچنین قرار است با ایجاد تاسیسات فرآورشی در محل این میدان گاز تولید شده به مصرف مردم آن منطقه برسد، با تحقق این برنامه تولید از میدان فراتر از برنامه ریزی انجام خواهد گرفت.

مخزن مشترک گنبدلی از ظرفیت تولید روزانه ٧٠٠ هزار متر مکعب گاز شیرین برخوردار است، با بهره برداری از این طرح مشترک، گاز تولیدی پس از انتقال به پالایشگاه هاشمی نژاد و نم زدایی در شبکه گاز سوخت این واحد پالایشگاهی و به ویژه در کوره ها و بویلرها مورد استفاده قرار می گیرد.

میدان گازی گنبدلی با ترکمنستان مشترک است که در فاصله ٢٥ کیلومتری جنوب غربی سرخس و در نزدیکی مرز ترکمنستــان قرار گرفته است.

نخستین چاه اکتشافی این مخزن مشترک گازی در سـال ١٣٤٨ شمسی حفر شد که منجر به کشف ذخایر گاز طبیعی نشد و در نهایت با انجام حفاری مجدد در سال ١٣٦٠ شمسی کشف ذخایر گازی در این مخزن مشترک نهایی شد. در نهایت بهره برداری از این مخزن مشترک گاز ایران ترکمنستان در سال ١٣٦٥ شمسی آغاز شد.

در حال حاضر از مجموع ٩ چاه حفاری شـده در این مخزن گازی از سه حلقه چاه در بهترین شرایط روزانه امکان تولید ١,١ میلیون متر مکعب گاز طبیعی وجود دارد.

از سوی دیگر به دلیل آنکه ذخیره گاز قابل استحصـــال مخزن گنبدلی ٧,٨ میلیـارد متـر مکعـب برآورد می شود تا پایان سال ١٣٨٤ نزدیک به ٩١ درصــد آن تولیــد شـده و در نتیجه مخـــزن دچـــار افت فشــــاری در حد ٢٣٠ اتمسفر نسبت به فشار اولیــه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: