اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 12 May 2020
رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد:
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به 120 آزمایشگاه تست کووید 19 در کشور، گفت: در حال حاضر توان انجام تشخیص آزمایش های کووید 19 در تمام استان های کشور امکان پذیر است و 15 هزار آزمایش به صورت روزانه انحام می شود.

انجام روزانه 15 هزار تست تشخیصی در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به 120 آزمایشگاه تست کووید 19  در کشور، گفت: در حال حاضر توان انجام  تشخیص آزمایش های کرونا در تمام استان های کشور امکان پذیر است و روزانه 15 هزار آزمایش به صورت روزانه انحام می شود.

وی در ادامه با اشاره به کاهش مرگ و میر بیمارستانی ،گفت: این امکان به وجود آمد تا تست را در اختیار بیماران بی علامت و کم علامت قرار دهیم علاوه براین در استانهای پایلوت با برنامه منسجم این افراد را شناسایی و تست لازم برای  اطرافیان این افراد انجام شد تا زنجیره انتقال را کند کنیم در اکثر استان‌ها، نتیجه کار نشان می‌داد که تعداد بستری‌ها به سرعت کم می‌شد.

افزایش شناسایی مبتلایان به کرونا

بیگلری درباره علت افزایش موارد مثبت شناسایی شده گفت: یکی از مواردی که مشاهده می‌شود این است که تعداد و آمار موارد مبتلا بالا می‌رود، بستری و مرگ و میر کاهش می‌یابد. زیرا تا چند هفته قبل از بیماران بستری در بیمارستان‌ها تست گرفته می‌شد. اگر ۱۰ نفر به بیمارستان مراجعه می‌کرد و حتی یک نفر مثبت بود، بقیه را آلوده می‌کرد. وقتی مطمئن شدیم که می‌توانیم بیمارستان‌ها را پوشش بدهیم، ظرفیت اضافه را به سمت بیماران سرپایی بردیم. این بیماران دچار تب، سرفه، تنگی نفس هستند و علائمی دارند، اما هنوز سرپا هستند. بعد از تست این افراد، سراغ خانواده آنها می‌رویم و خود به خود تعداد موارد مثبت که حال بدی ندارند بالا می‌رود.

پلاسما درمانی در درمان کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران درباره پلاسما درمانی اظهار کرد: وقتی از ماهیت بیماری زایی یک ویروس اطلاع زیادی نداریم، باید ببینیم در خون بهبود یافتگان چه عواملی وجود دارد که باعث بهبودی شده است. یک تئوری می‌گوید که اگر پلاسمای خون افراد بهبود یافته دریافت شود، در پلاسمای خون آنها عواملی وجود دارد که می‌تواند به بهبودی دیگران کمک کند. این کار در سازمان انتقال خون کشور آغاز شده است و با توجه به مشورت‌های انجام شده، برنامه خوبی در این زمینه شروع شد. نتایج آن باید بگذرد و تعداد افراد درمان یافته مشخص شود.

قطعی‌ترین راه تشخیص کووید19، تست‌های مولکولی است

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه با بیان اینکه  از مردم می‌خواهیم اطمینان کافی به شبکه بهداشت و درمان کشور داشته باشند، گفت:  قطعی‌ترین راه تشخیص، تست‌های مولکولی است و تست‌های آنتی بادی به هیچ عنوان ارزش تشخیصی ندارند. با توجه به غربالگری‌های انجام شده، خط سیر انتقال به راحتی به ما نشان داده شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در دو تا سه ماه آینده به راحتی بتوانیم تصویر انتقال ویروس در کشور را مشخص کنیم. با توجه به عملکرد کشورها، غربالگری‌ها با روش‌های مختلف انجام شده، اما کارنامه ایران در این زمینه درخشان است.

رییس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: یکی از شرکت‌ها توانست در زمینه تولید تست‌های سرولوژی به مرحله خوبی برسد. این تست‌ها در استان‌های گیلان و قم تحت مطالعه قرار گرفتند. نتیجه مطالعه‌های انجام شده در هفته‌های آینده منتشر می‌شود. وزارت بهداشت تصمیم گرفت که در قالب سیستم ارجاع وقتی افراد جدید تست می‌شوند، از آنها تست سرولوژی نیز انجام شود. تست سرولوژی به تنهایی ارزشی ندارد و در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می‌کند.

واکسن کرونا

بیگلری با اشاره به اینکه هر کشوری باید به فکر ساختن واکسن برای خود باشد، گفت: دانش فنی ما در تشخیص از هیچ کشوری پایین‌تر نیست و در اوج تحریم‌ها توانستیم بهترین روش تشخیصی را در کشور پیاده کنیم. در زمینه واکسن نیز دانشمندان و دانش فنی ما از سایر کشورها ضعیف‌تر نیست. اگر کشور دیگری به تولید واکسن دست پیدا کند هم برای مهندسی معکوس باید دانش پایه را داشته باشیم. منطق می‌گوید که باید به سمت تولید واکسن برویم که این کار در ایران آغاز شده و در انستیتو پاستور هم روی چندین محور در این زمینه کار می‌کنیم.

صادرات کیت‌های سرولوژی به آلمان

بیگلری  درباره کیفیت کیت‌های سرولوژی تولید داخل و صادرات این کیت‌ها به آلمان گفت: انستیتو پاستور در روزهای ابتدایی شیوع کرونا چند کار بزرگ را شروع و از دی ماه کار طراحی را آغاز کرد. ابتدا ظرفیت را به شدت بالا بردیم و همزمان آموزش‌ها را ارائه دادیم.

رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه گفت: تایید کیت‌های سرولوژی فقط برای مطالعه همه گیر شناسی است و برای تشخیص نیست. این کیت‌های سرولوژی کاربرد شخصی ندارد که افراد برای انجام آن به آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند.

وی در خصوص صادرات ۴۰ هزار کیت‌های سرولوژی به آلمان، گفت: در آلمان کیت‌های سرولوژی در سه جا استفاده می‌شود. اول برای کسانی که به انتقال خون برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و دوم برای مناطق خاصی از کشور و سوم برای مطالعه زمان بندی شده است. وقتی آلمان از ما کیت می‌گیرد به این دلیل است که خودش نمی‌خواهد تولید کند و فقط برای مطالعات نیاز دارد. این کیت‌های سرولوژی فاقد ارزش تشخیصی برای افراد هستند.

آزمایشگاه‌های خصوصی همکار وزارت بهداشت برای تست کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران در مورد انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا با همه توان تلاش کردیم سیستم‌های دولتی را راه بیندازیم. و درکنار وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم به آزمایشگاه‌های خصوصی هم مجوز داده شود تا از آزمایشگاه‌ها خرید خدمت کنیم. خوشبختانه تاکنون سیستم دولتی توانست از پس آزمایش بیماران برآید. اگر بخواهیم می‌توانیم انجام ۱۵ هزار تست روزانه را به دو تا سه برابر افزایش بدهیم.

وی افزود: مجوز برای بخش خصوصی به صورت کوتاه مدت و برای سه ماه صادر شده است. منطق وزارت بهداشت این بود که نباید فرصت را از دست می‌دادیم و این مجوز کوتاه مدت به آزمایشگاه‌های خصوصی داده شد.

بیگلری در ادامه به رایگان بودن تست‌های انجام شده در انستیتو پاستور اشاره کردو گفت: آزمایشگاه‌های خصوصی کیت را از شرکت‌های خارجی مورد تایید ما تهیه کرده‌اند. بازنگری برای این‌که مجوز ادامه این کار به آزمایشگاه‌های خصوصی داده شود در دست بررسی است.

کند کردن زنجیره انتقال ویروس

بیگلری گفت: تصمیم ما این نیست که از همه افراد در خیابان تست بگیریم و برنامه ما این است که افراد علامت داری که به سامانه‌های بهداشتی مراجعه کردند و اطرافیان آنها را بررسی کنیم. این کار می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را ضعیف کند.

وی ادامه داد: همه کشورها یک هدف را دنبال می‌کنند و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که زنجیره انتقال را کاملا کند می‌کند. حتی آلمان هم می‌گوید که زنجیره انتقال را می‌خواهند کند کنند تا سیستم درمانی توان تاب آوری داشته باشد. سیستم ارجاع ما هرچقدر بیماریابی کند، سقف ۴۵ هزار تست روزانه ما کافی است.

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: قطعی‌ترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست‌های مولکولی (PCR) است و تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی ارزش تشخیصی ندارند و فقط مواجهه افراد با این ویروس را در گذشته نشان می‌دهد.

امکان همزمانی کووید 19 و آنفولانزا وجود دارد

وی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در پاییز شیوع آنفولانزا را  خواهیم داشت آیا آزمایشی در خصوص همزمانی بیماری آنفولانزا و کرونا صورت گرفته یا خیر؟گفت: امکان این که فرد همزمان کووید 19 و آنفولانزا داشته باشد وجود دارد بنابراین با انجام تست های مولکولی در جهت تشخیص  مفید بیماری اقدام می شود.

بیگلری در خصوص واکسن آنفولانزا ،گفت: هر سال واکسن های ساخته شده آنفولانزا بر اساس حدس و گمان است ولی زمستان مشخص می شود که چه تاثیری دارد، نه امسال و نه هیچ وقت دیگر نمی توان فهمید کدام واکسن موثرتر است، امسال هم انفولانزا بیاید کار سختی داریم .

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: