اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 11 May 2020
نمایندگان با اصلاح قانون نحوه صدور مجوز الکترونیکی برای فعالیت های اقتصادی موافقت کردند.
قانون نحوه صدور مجوز الکترونیکی برای فعالیت‌های اقتصادی اصلاح شد
به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 22 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، با اصلاحات آن موافقت کردند.

در راستای اجرای سیاست های کلی نظام در رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار، افزایش اختیارات هیات مقررات زدایی و بهبود کسب و کار موضوع ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی نظام، اصلاح شده در ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیری و سهولت صدور مجوزها و زدودن مقررات اضافی ضرورت دارد.

همچنین وجود درگاه ملی مجوز در کشور و درگاه های تخصصی مجوز با ایجاد کسب وکار در راستای سهولت صدور مجوزها و پرهیز از موازی کاری (اجرای پنجره واحد در صدور مجوزها در عین حفظ شرایط تخصصی دستگاه های صادرکننده مجوز) و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها از دیگر نیازهای امروز اقتصاد کشور است.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره مشکلات و چالش های صنعت خودرو

در نشست علنی امروز (یکشنبه، 21 اردیبهشت 1399) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد بررسی اجمالی مشکلات، آسیب ها و چالش های مرتبط با صنعت خودرو (اعم از تولید و واردات) و طرز کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروساز داخلی را به منظور اجرای ماده 101 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل قرائت کرد.

وی متن گزارش را بدین گونه قرائت کرد:

با احترام در اجرای نحوه کمیسیون اصل 90 مصوب 3 آذرماه 1366 مجلس و ماده 110 آیین نامه به پیوست گزارش بررسی مشکلات، آُسیب ها، چالش های مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات توسط وزارت صمت و شرکت های خودروساز داخلی که در جلسه عمومی مورخ اول بهمن ماه 1398 کمیسیون اصل 90 برای قرائت از تریبون مجلس تصویب شد، تقدیم می گردد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی

در کشور ما صنعت خودروسازی به ویژه پس از انقلاب اسلامی همیشه در زمره صنایع مادر و استراتژیک بوده و صنعت خودروسازی به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی پس از صنعت نفت و گاز همواره مورد توجه و حمایت سیاستگذاران قرار گرفته است، اما نگاه های غیرکارشناسی، کوتاه مدت باعث شده در حال حاضر این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی روبرو شود و خودروهای تولیدی از جهات مختلف مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و نتوانسته رضایت مشتریان داخلی خود را کسب کند.

رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی طی سالیان گذشته به ویژه در روزهای اخیر و برخی سیاستگذاری های اشتباه در این حوزه و همچنین شکایت های متعدد واصله به کمیسیون اصل 90 ، این کمیسیون را بر آن داشت تا این موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده  و با برگزاری جلساتی با مسئولان مرتبط و دریافت گزارش از دستگاه های مربوطه این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

در این گزارش تلاش شده تا مشکلات و چالش های صنعت خودروسازی کشور به ویژه علل نامتعارف افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل تبیین و پیشنهاداتی ارائه شود.

الف) آسیب ها و مشکلات صنعت خودروسازی، تولید داخل

1- کیفیت، ایمنی و آلایندگی خودروهای تولید داخل و خسارات ناشی از آن

مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت ایرانخودرو در سال 1389 بخش اصلی توصیه های حکیمانه خود را به بحث کیفیت خودرو اختصاص داد که متاسفانه این رهنمود در عمل اجرایی نشد.

مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت در مورخ 26 اردیبهشت ماه 1389 قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی را تصویب و مطابق این قانون وزارت صمت مکلف شد ظرف مدت 3 ماه از این تاریخ، برنامه و سیاست های خود را برای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت و اجرای سیاست های 51 گانه ون قطعات مورد نیاز قطعه سازان و استانداردهای ایمنی و آلایندگی را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مراجع ذی ربط ابلاغ کند.

پایین بودن کیفیت خودر و قطعات ، آلایندگی بالا از مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و گزارش های واصله گویای این واقعت است که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: