اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 10 May 2020
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
رئیس جمهوردر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در اقدامات خود برای کنترل و مقابله با این بیماری سرافراز و آبرومند است.

ایران در مقابله با کرونا سرافراز و آبرومند است

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، وزرای بهداشت و کشور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا به رهبر معظم انقلاب ارائه کردند.

رئیس جمهور در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات و برنامه های انجام گرفته تاکنون در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان، از تلاش‌های کادر درمانی و پزشکی کشور و سایر بخشهایی که در این ایام فداکارانه فعالیت کردند تقدیر کرد و اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در اقدامات خود برای کنترل و مقابله با این بیماری سرافراز و آبرومند است.

روحانی با اشاره به اقدامات گسترده ای که از ابتدای فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا در قالب کمیته های 8 گانه انجام گرفت و برگزاری 80 جلسه طی 80 روز گذشته، گفت: در روند مبارزه با این بیماری، یکی از زیبایی‌هایی که در کمتر کشوری مشاهده شد، حضور و تلاش همگان از جمله صدا و سیما، نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین تمام مردم، سمن‌ها و خیرین بود.

رئیس جمهور  با بیان اینکه از 25 فروردین و گذشت دوره پیک بیماری، آمار فوت شدگان کشور عملا همانند قبل از 25 اسفند یعنی شروع پیک این بیماری، از 3 رقمی به دو رقمی رسید، گفت: در دوره مبارزه با کرونا نگذاشتیم در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اولویت نان یا جان به راه بیفتد و خیلی حساب‌شده هم حفظ سلامت مردم و هم توجه ویژه به نان و اقتصاد مردم در اولویت قرار گرفتند.

روحانی در ادامه به رفع برخی محدودیت ها از 23 فروردین در استان‌ها  اشاره کرد و گفت: از سی‌ام فروردین نیز  در تهران مغازه‌هایی که خطر فعالیتشان بسیار کم و متوسط بود باز شدند و هفته‌ آینده ممکن است موارد دیگری را خیلی حساب شده و براساس آمار و ارقام روزانه وزارت بهداشت بازگشایی کنیم.

رئیس جمهور اظهارداشت : با وجود فشار تحریم ها، کار بزرگی انجام گرفت و همه آمار و ارقام از جمله آمار مبتلایان، بهبودیافتگان و متوفی‌ها ، قابل قبول است و اکنون در بسیار از تجهیزات و ملزومات بهداشتی و درمانی می توانیم صادر کننده باشیم.

روحانی به تقسیم کشور به سه منطقه قرمز، زرد و سفید و یا کم خطر اشاره کرد و با بیان اینکه امروز 158 شهرستان کشور جزو منطقه سفید و یا کم خطر هستند، گفت:در این مناطق فعالیت ها از جمله در مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می گیرد و امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گشوده  شود و البته الزامی نیست و برای دانشگاه ها هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور با برشمردن مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و اقدامات دولت برای کاستن از این مشکلات، اظهارداشت: تامین مخارج بیکاری و بهداشت و درمان بسیار مهم بود و چون منبعی برای آن نداشتیم، با موافقت جنابعالی یک میلیارد یورو برای این امر اختصاص پیدا کرد که 30 درصد آنها پرداخت شده و بقیه‌اش هم پرداخت می‌شود و این کار، کار بسیار ضروری و مهم و یک نیاز قطعی ما بود.

روحانی به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: کار بسیار بزرگی به دست مبارک جنابعالی انجام شد و آن موافقت با آزادسازی سهام عدالت بود که درکنار اقدامات دیگر، به نظر من بزرگترین کمکی است که در این مقطع خاص برای اقشار ضعیف جامعه از طریق این سهام انجام شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تقریباً می‌توانم محضر جنابعالی عرض کنم از ابتدای دیماه یعنی قبل از این حوادث تا امروز، تقریباً هیچ‌کس در مسئولین رده بالا که من می‌شناسم یک روز تعطیلی نداشتند و حتی می‌توانم بگویم ساعتی آرامش نداشتند.

روحانی همچنین با قدردانی از اقدامات بانک مرکزی گفت: تمام اقدامات اقتصادی انجام شده از جمله تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی و وام های قرض الحسنه، کار اصلی‌اش بر دوش بانک مرکزی بوده است.

 رئیس جمهور تصریح کرد: حضرتعالی همیشه ما را راهنمایی کردید گاهی هم که لازم بوده با دست خط مبارک‌تان باز هم بنده را راهنمایی کردید. ما نیازمند راهنمایی، هدایت و کمک و همچنین دعای خیر شما در این ماه پربرکت رمضان هستیم و ان‌شاء الله در سایه پربرکت شما کشور از این مشکل به خوبی عبور خواهد کرد.

 متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

ماجرای ویروس کرونا از 27 دیماه برای اولین بار در دولت مطرح شد. یکشنبه 27 دیماه بحث شد که بیماری کرونایی با این ویژگی‌ها در برخی از شهرها و کشورها آمده است و مردم مبتلا هستند منتها همه بحث‌ها این بود که بحمدالله هنوز در ایران با این مشکل مواجه نیستیم و در آن جلسه وزیر بهداشت و درمان  بسیار اصرار داشت که پروازهای ما به چین فوری قطع شود و کسی از آنجا وارد کشور ما نشود. چند روزی بیشتر نگذشت در 30 بهمن روز چهارشنبه در دولت به ما اطلاع رسید. وزیر بهداشت اعلام کرد، متأسفانه 2 نفر از فوت‌شدگان در اثر کرونا بوده و آزمایش آنها هم مثبت بوده است.

بنابراین، ما لحظه‌ای که با این بیماری در کشور مواجه شدیم، 30 بهمن بوده و در همان جلسه دولت به وزیر بهداشت گفتم که بدون هیچ ملاحظه ای فوراً آنچه واقعیت است به اطلاع مردم برسانید.

با اینکه در شب انتخابات بودیم و شرایط ما سخت بود در عین حال بخاطر اهمیت مسأله به اطلاع مردم رساندیم.

در سوم اسفند ماه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در آن جلسه تصویب شد که ستاد ملی کرونا، مسأله مقابله با کرونا را دنبال کند و آن مصوب خدمت جنابعالی ارسال شد و حضرتعالی آن مصوبه را تأیید فرمودید البته مصوبه دیگر و دومی هم خدمتتان فرستاده شد که آن را هم تأیید فرمودید در واقع تأیید مصوبات شورای عالی امنیت ملی به دست مبارک جنابعالی، آغاز این حرکت بود.

به اعتقاد من این حرکت اگر یک روز به تأخیر می‌افتاد یعنی به جای سوم اسفند که شورا بحث و تصویب کرد و جنابعالی تأیید فرمودید اگر چند روز تأخیر می‌افتاد ممکن بود ما با شرایط بسیار سختی مواجه بشویم.

بلافاصله جلسات تشکیل شد و در روزهای اولیه جلسات عمدتاً به ریاست آقای دکتر نمکی تشکیل می‌شد و بعد جلساتی با مدیریت بنده تشکیل شد. از اول حادثه از پایان بهمن ماه تا حالا در مجموع 80 روز است.

در این 80 روز ، 20 جلسه رسمی که جلسه امروز ما از آن جلسات است به این شکل و بیش از 20 جلسه فرعی آن هم با حضور من و وزرا، حداقل 80 جلسه در این مدت 80 روز تشکیل شده است و ما حدود 8 کمیته تشکیل دادیم.

کمیته بهداشت و درمان که آقای دکتر نمکی، کمیته امنیتی و اجتماعی آقای دکتر رحمانی فضلی، کمیته اطلاع‌رسانی آقای دکتر صالحی مسئول بودند، که صدا و سیما هم در اینجا خیلی پشتیبانی کردند و اساساً در این امر مقابله، صدا و سیما یک نقش بسیار ارزشمندی داشت.

کمیته پشتیبانی که وزارت صمت به عهده داشت و کمیته حمل و نقل که وزیر راه آن را به عهده داشت.

اگر یک روز حرکت قطار ما یا کامیون‌های ما از بنادر به مرکز کشور متوقف می‌شد، در عرض چند روز ممکن بود در برخی از کالاها دچار مشکل بشویم، البته ذخایر ما به اندازه کافی بود اما به محض اینکه شنیده بشود که باری به یک ذخیره‌ای نمی‌رسد، جامعه دچار اضطراب می‌شود و بحمدالله هر روز این کار انجام گرفت هر روز از هر کجای دنیا که خواستیم هواپیما را بفرستیم و بروند تجهیزات لازم را برای ما بیاورند بدون هیچ دغدغه خاطر، گروه پروازی آماده بودند و رفتند بدون هیچ وحشت و اضطرابی و کار بزرگی را انجام دادند.

وزارت امور خارجه هم که کمیته دیگری را به عهده دارد، مسئولیت بسیار سنگینی را مخصوصاً در زمینه همسایگان و در زمینه جذب کمک‌هایی که نیاز داریم و در زمینه ارتباطات اقتصادی به عهده دارند.

در کمیته آموزش نیز برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، تصمیمات خوبی از روز اول اتخاذ شد، امروز این تصمیمات ادامه دارد و بالاخره برای اصناف و اماکن مذهبی. 8 کمیته از روز اول تشکیل دادیم. مسئولین کمیته‌ها مشخص است و همه هم فعال بودند هر یک از این کمیته‌ها هم در طول این مدت بعضی‌هایشان شاید بیش از 100 جلسه تشکیل دادند و مصوبات آنها هست و همه در این راه کمک کردند و اقدامات مهمی انجام دادند.

مهم این بود که از روز اول، از ساعات اولیه با آمادگی که بود، اقدامات مؤثر فوراً شروع شد، یعنی مدارس  و دانشگاه‌ها فوری تعطیل شد و رفت و آمد شهرها مقید شد به چارچوب‌هایی که موقع خروج آنها را غربالگری و چک می‌کردند.

وزارت بهداشت و درمان بلافاصله غربالگری را شروع کرد، بیمارستان‌های که در ساعات اولیه تا حدودی در غافلگیری بودند، تجهیز شدند و در این تجهیزات همه حضور پیدا کردند. همه مردم، نیروهای مسلح، حتی مساجد و برای هر چه که مورد نیاز بود همه به صحنه آمدند و این یکی از زیبایی‌هایی بود که در کمتر کشوری مشاهده شد که همه در کنار هم از صدا و سیما، نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین از تمام مردم، همه سمن‌ها و همه خیرین، همه تلاش کردند.

دیروز در جلسه‌ای با خیرین بودیم دیدیم از همان لحظه اول در مورد کارتون‌خواب‌ها یک اقدام بسیار جالب و زیبایی انجام گرفته تا کسی مبتلا نشود، اقداماتی که انجام دادند. خیلی جالب توجه بود. یا در خصوص معتادین یک کار بزرگی بوده که در سراسر کشور بحمدالله انجام گرفت.

در کشورمان شیوه خاص خودمان را اتخاذ کردیم. برخی از کشورها شیوه‌شان این بود که ما آزاد بگذاریم این ویروس منتشر می‌شود و یک عده‌ای از بین می‌روند و یک عده‌ای هم بدنشان قوی می‌شود و آنتی ویروس را پیدا می‌کنند و بعد از مدتی تمام می‌شود. همین الان هم بعضی از کشورها همین کار را انجام می‌دهند.

بعضی از کشورها معتقد بودند که بسیار سفت و سخت باید وارد عمل شویم. تانک آوردند، توپخانه و نیروهای مسلح و ارتش آوردند و مغازه‌ها و خیابان‌ها را بستند و نمی‌گذاشتند هیچ‌کس از خانه خارج شود. آن هم یک شیوه‌ای برای خودش بود.

ما یک شیوه خاصی را انتخاب کردیم .در آغاز جلسه وزارت بهداشت و درمان توضیحات بسیار خوبی داد. 5 گروه و 5 شیوه بود و بین 4 و 5 را انتخاب کردیم. یعنی سختگیری‌ها را در کشور انجام دادیم، محدودیت‌ها را انجام دادیم، مدرسه‌ها را بستیم و مغازه‌ ها را برای مدتی بستیم و سفر را برای مدتی ممنوع کردیم اما در عین حال به آن سختگیری بعضی از کشورها نبود، مسأله را هم رها نکردیم و لذا همه آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که تا به امروز قابل قبول است.

پیک بیماری ما تقریباً یک ماه بوده است، از 25 اسفند تا 25 فروردین پیک این بیماری بوده است. البته بخواهیم دقیق‌تر بگوییم از 26 اسفند بوده تا 17 فروردین این یک ماهی که می‌گویم، یک ماهی است که تعداد متوفیان ما 3 رقمی بود قبل از آن 2 رقمی بوده و بعدش هم 2 رقمی شده است. یعنی ما از 25 فروردین 2 رقمی شدیم قبل از 25 اسفند هم 2 رقمی بودیم ولی در این مدت یک ماه 3 رقمی بودیم 111 الی 150 بوده است .

بنابراین پیک ما در این یک ماه بوده و اقدامات بسیار خوبی هم شده و مردم عزیز همکاری بسیار خوبی کردند. یعنی هر آنچه که وزارت بهداشت و درمان و ستاد گفته مخصوصاً وقتی جنابعالی امر فرمودید که نکاتی که ستاد با قاطعیت برای مردم بیان می‌کند، لازم‌الاجرا است و همه باید اجرا کنند، کاملا اجرا شده است.

تقریباً 83 درصد مردم به طور متوسط آنچه که مسئولین به آنها گفتند، گوش کردند و این در مقایسه با کشورهای دیگر قابل قبول است و بسیار جالب توجه است.

نگذاشتیم در کشور ما نان و جان به راه بیفتد. در کشورهای دیگر به راه افتاد، در اروپا هم راه افتاد و در آمریکا که نان و جان شدید راه افتاد که جان مقدم است یا نان مقدم است و معیشت مقدم است یا سلامت مقدم است و این کار بحمدالله در ایران انجام نگرفت و خیلی حساب‌شده هم سلامت مردم اولویت بود و هم توجه ویژه به نان و اقتصاد مردم که کار بسیار خوبی انجام گرفت البته برای مدتی همه مغازه‌ها تعطیل شد.

از 23 فروردین مغازه‌ها در استان‌ها بازگشایی شد و نه همه بلکه آنهایی که خطرشان کم بود و از سی‌ام فروردین آن مغازه‌هایی در تهران که خطرشان بسیار کم بود، باز شد و به تدریج آنهایی که متوسط بود، گسترش دادیم و اخیرا و هفته‌ آینده ممکن است موارد دیگری گشایش دهیم که خیلی حساب شده با مراقبت با همه آمار و ارقام و کاری که روزانه وزارت بهداشت و درمان ما انجام می‌دهد و ما آمار آن را هر روز می‌بینیم که شرایط ما چگونه و به چه صورت است.

امروز می‌توانیم بگوییم شرایط ما به صورت نسبی خوب است و در مقایسه با کشورهای دیگر می‌توانیم بگوییم سرافرازیم. ملت ما که حتماً سرافراز است و دولت و بقیه مسئولین هم در حد خودشان سرافراز هستند و کار بزرگی در این مدت انجام گرفت چون این یک رقابتی بود که بین ما و همه کشورهای دنیا بود که صنعتی، کشورهای بزرگ و ابرقدرت همه در کنار هم قرار گرفتیم.

ما در تحریم بودیم اما آنها در تحریم نبودند، ما مشکلات خاص خودمان را داشتیم و آنها نداشتند، ما رهبری مدبری داشتیم، آنها نداشتند و ما مردم بسیار خوبی داشتیم که در صحنه بودند و مردم آنها نسبت به مردم ما قدم‌هایشان در این راه کوتاه‌تر بوده است.

همه آمار و ارقام از مبتلایان، بهبودیافتگان و متوفی‌ها در همه زمینه‌ها بسیار مهم است و آمار و ارقام ما قابل قبول است. نیروهای مسلح از روز اول گفتیم آماده بشوند و در همان شورای عالی امنیت ملی هم گفتیم بر مبنای بدبینی چون احساس می‌کردیم موج اول ما بسیار شدیدتر و سنگین‌تر خواهد بود به این دلیل نیروهای مسلح ما 4 هزار تخت و هزاران تخت نقاهتگاه آماده کردند البته بیمارستان‌ها همه آماده شدند الحمدالله بیمارستان‌های ما هیچگاه تخت‌هایش پر نشد، حتی آی‌سی‌یوها و بخش مراقبت‌های ویژه‌اش همیشه جا خالی داشتیم.

شاید اتفاق افتاده که یک شبی در یک شهرستانی آی‌سی‌یو پر شده و فردا خالی شده اما مشکلی نداشتیم که کشورهای دیگر داشتند و بلافاصله شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادهای عمومی غیردولتی و صنعت کشور، وارد صحنه شدند و بلافاصله نیازمندی‌ها را تامین کردند.

در ماسک N95 بیش از حد نیاز الان تولید می کنیم و وزارت بهداشت برای صادرات آنها مجوز داده است. در ونتیلاتور صحبتی که با آقای دکتر نمکی کردیم ایشان می‌گفت 20 ونتیلاتور به ما بدهند بقیه را صادر کنند اشکالی نمی‌بینیم، تقریباً 2 برابر این میزان تولید می‌شود بنابراین می‌توانیم صادر کنیم و مواد ضدعفونی و امثال اینها را به وفور می‌توانیم صادر کنیم. شرایط ما بحمدالله شرایط آبرومندانه‌ای است که می‌توانیم سرمان را بلند کنیم روبروی دنیا در این ماه رمضان و این مردم بسیار خوب و عزیز ما در این شرایطی که امروز داریم.

اخیراً آمدیم کشور را بر سه قسمت تقسیم کردیم آنجاهایی که خطرات‌اش خیلی کم است یا به اصطلاح سفید است آن جایی که خطراتش متوسط و آنجاهایی که خطراتش زیاد است.

آنجایی که خطراتش پایین است امروز 158 شهرستان است. 158 شهرستان کم‌خطر یا سفید است که آنجا مساجد را باز کردیم. نمازجمعه‌ها باز شد تا در چارچوب پروتکل‌ها کارهایشان را انجام دهند و این اقداماتی است که آغاز شده و ان‌شاء الله امیدواریم روز به روز هم بیشتر بشود و با رعایت پروتکل دچار مشکل هم نشویم.

نسبت به آموزش تصمیمات بسیار خوبی در ایران اتخاذ شد، صدا و سیما و فضای مجازی بسیار کمک کرد. در مجموع اکثر بچه‌های ما توانستند از طریق فضای مجازی و تلویزیون درس بخوانند و از درس عقب نمانند.

امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس گشوده ‌شود صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند و الزامی نیست اما آنهایی که عقب افتاده اند یا می‌خواهند چیزی را بپرسند در چارچوب پروتکل‌ها آزاد شده  است.برای دانشگاه هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم.

از نظر مالی دچار فشار بسیار شدیدی شدیم. جمعیت بسیار زیادی از مردم بیکار شدند. یک عددی حدود 800 هزار نفر در بیمه بیکاری ثبت نام کردند و گفتند شغل‌شان را از دست داده اند و ما موظفیم که حقوق آنها را پرداخت کنیم البته عددهای دیگر هم ممکن است باشد برخی از آنها برگشتند به سرکار، برخی به این عدد اضافه شده و یک عدد ثابت نیست.

برای مردمی که شرایط‌شان بسیار سخت بود. حتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نبودند که اینها را شناسایی کردیم. این 3 میلیون خانواده را تحت پوشش قرار دادیم و بین 200 تا 600 هزار تومان در ماه به اینها اختصاص دادیم که چند نوبت پرداخت شد.

بعد از ماه رمضان هم نوبت بعدی را خواهیم داد. برای 4 میلیون نفر که شرایط‌شان سخت بود وام یک تا 2 میلیون تومانی در نظر گرفتیم.

برای 23 میلیون خانوار، یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم که به آنها پرداخت شده 75 هزار میلیارد تومان آماده کردیم برای مشاغلی که دچار مشکل شدند که پرداخت آنها به زودی آغاز می‌شود.

برای ما تامین مخارج بیکاری و هم  بهداشت و درمان بسیار مهم بود و چون منبعی نداشتیم از جنابعالی تقاضا کردیم و با موافقت جنابعالی یک میلیارد یورو برای این امر اختصاص پیدا کرد که 30 درصد آنها پرداخت شده و بقیه‌اش هم پرداخت می‌شود، این کار، کار بسیار ضروری و مهم و یک نیاز قطعی ما بود.

کار بسیار بزرگی به دست مبارک جنابعالی انجام شد و آن موافقت با ازادسازی سهام عدالت بود که در این روزها جمعیت نزدیک به 50 میلیونی، 49 میلیون نفر که دارای سهام عدالت هستند به آنها اعلام شد که اگر مایلند می‌توانند سهام خودشان را نگه دارند و سود سالانه بگیرند اگر مایلند بفروشند شرایط برایشان باز است و ان‌شاء الله بعد از ماه رمضان این کار به خوبی انجام می‌گیرد و مقدمات این کار انجام گرفته است.

به نظر من این بزرگترین کمکی است که در این مقطع خاص برای اقشار ضعیف جامعه از طریق سهام عدالت انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است. در کارهای دیگر هم مثل آب، برق و گاز هم گفتیم که 3 ماه تعویق بیفتد و پول اینها را پرداخت نکنند. در مالیات نیز همین‌طور و در بدهی‌ به بانک‌ها همین‌کار را کردیم. در اجاره منازل هم به همین صورت اقدام شد. اقدامات خوبی شده تا مشکلات مردم تا حد زیادی کاسته شود.


از طرف دیگر در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان کارهای خوبی شروع شده است چه در زمینه نیازمندی‌هایی که در آن تولید می‌شود و چه در تحقیقاتی که انجام می‌دهند برای دارویی که احتمالاً بتوانند به دست بیاورند و کشف شود و یا برای واکسنی که بتوانند آماده کنند و این کارها هم اقدامات بزرگی است که شروع شده است.

تقریباً می‌توانم محضر جنابعالی عرض کنم از ابتدای دی ماه یعنی قبل از این حوادث تا امروز در این مدت تقریباً هیچ‌کس در مسئولین رده بالا که من می‌شناسم یک روز تعطیلی نداشتند حتی می‌توانم بگویم ساعتی آرامش نداشتند.

الحمدالله شبانه‌روز فعال بودند و تلاش کردند و امیدواریم خداوند قبول کند و کمک کند که بتوانیم این راه را به خوبی ادامه دهیم.

در اینجا لازم می‌دانم بویژه از بانک مرکزی تشکر کنم. چون روزهای بسیار سختی داشتیم. در هر چیزی نیاز فوری داشتیم به بانک مرکزی گفتیم پولش را به هر وسیله‌ای که بوده با هر مشکلاتی که بوده تامین کرده است.

در همین یک میلیارد یورویی که جنابعالی فرمودید باز این کار، کار بانک مرکزی است که بانک مرکزی تأمین کرده است، 75 هزار میلیارد تومانی به عنوان تسهیلات می‌دهیم و 23 هزار میلیارد هم وام قرض‌الحسنه است تمام اینها کارهایی است که کار اصلی‌اش بر عهده بانک بوده است. بار سهام عدالت هم بر عهده شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد است. ان‌شاء الله امیدوارم توانسته باشیم در این مدت آنچه وظیفه ما بوده لااقل حداقلی که توانستیم و توان داشتیم انجام دهیم.

حضرتعالی همیشه ما را راهنمایی کردید گاهی هم که لازم بوده با دست خط مبارک‌تان باز هم بنده را راهنمایی کردید ما نیازمند به راهنمایی و هدایت و کمک شما هستیم و به دعای خیر شما در این ماه پربرکت رمضان محتاج هستیم و ان‌شاء الله در سایه پربرکت شما کشور از این مشکل به خوبی عبور خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: