اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 10 May 2020
مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد:
مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید براینکه اگر ما مانع نشویم مردم آماده اهدا خون هستند، گفت: به دلیل بحران های کشور به خصوص کرونا در حال حاضر شاخص اهدا خون به ازای هر هزار نفر جمعیت به 24 رسید که امیدواریم با پشت سر گذاشتن بحران کرونا به هدف 26 در هزار برسیم.

کاهش شاخص اهدای خون در کشور در بحران کرونابه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: سازمان انتقال خون در راستای وظیفه‌های خود در خدمت جامعه تالاسمی ایران بوده و هست. با فعالیت‌های پیشگیرانه تولد بیماران تالاسمی به زیر 150 نفر در سال رسیده، اما هنوز 20 درصد خون اهدایی در کشور توسط این بیماران استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:در دوران کرونا نیز این تلاش ادامه داشت تا خون سالم و کافی در اختیار جامعه تالاسمی کشور قرار بگیرد، زیرا کیفیت خونی که به بیماران تالاسمی داده می‌شود، بسیار سالم است.

عشقی ادامه داد: تالاسمی یکی از مشکلات اصلی کشورهایی است که روی کمربند تالاسمی قرار دارند. با رشد بیماران تالاسمی، نیاز به خون کاهش پیدا نمی‌کند. این خون از اهداکنندگان مستمر دریافت می‌شود. از لحاظ امنیت هم تمام تلاش‌ها برای پذیرش اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری اتفاق می‌افتد و خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌گیرد، بهترین خون است.

17 مرکز ایران آماده دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

پیمان عشقی گفت: همه 17 مرکز در کل کشور در خدمت بهبود یافتگان کووید 19 است تا پلاسمای این افراد را دریافت کنند. افراد یک ماه پس از بهبودی دیگر به هیچ عنوان ناقل نیستند و می‌توانند برای اهدای خون یا پلاسما مراجعه کنند. اهدای پلاسما از اهدای خون راحت‌تر است، زیرا گلبول‌های قرمز به بدن بر می‌گردد و فقط زردابه خون دریافت می‌شود.

وی بیان کرد: اهدای پلاسما در ایران زودتر شروع شد، اما با سرعت بیشتری در سایر کشورها ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: وقتی ویروس کرونا جدید آمد، ابتدا چین از این روش استفاده کرد و سپس ایران. مطالعه در کشور ما در این زمینه تمام شده و به زودی منتشر می‌شود. هرچه پلاسما زودتر به بیماران رسیده، نتیجه بهتری کسب شده و از مرگ و میر و ورود بیمار به آی سی یو جلوگیری می‌شود. در جهان نیز هنوز کارآزمایی بالینی منتشر شده مشاهده نمی‌شود. البته گزارش‌های موردی در این زمینه منتشر شده که امیدوارکننده بوده است. به دلیل همین نتایج خوب بوده که کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و کانادا وارد کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی شده‌اند.

 کاهش شاخص اهدا خون در کشور 

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه شاخص اهدا خون در کشور به ازای هر هزار نفر چه تعداد است؟ گفت: تا سال 95 شاخص اهدا خون در کشور با رشد بالای 27 در هزار رسیده بود اما به دلیل سیاست جمع آوری پلاسما برای تولید دارو که در همه جای دنیا توسط سازمان های خصوصی صورت می گرفت باعث شد سازمان انتقال خون درگیر شده و این میزان به 25 و نیم رسید.

وی ادامه داد: در این امر نه سازمان در تولید پلاسما موفق شد و نه به هدف تولید 200 هزار لیتر پلاسما سالانه دست یافتیم و تنها 17 هزار لیتر تولید پلاسما آن هم درآخر سال رسیدیم.

عشقی با بیان اینکه وقتی افراد برای اهدا خون می رفتند و در پایگاه های انتقال خون پلاسما را می خواستند مراجعه کننده اهدا خون را متوقف می کردند، گفت: به  دلیل بحران های کشور به خصوص کرونا در حال حاضر شاخص اهدا به 24 در هزار رسید که  امیدوارم با پشت سر گذاشتن بحران کرونا به هدف 26 در هزار برسیم ما اگر مانع نشویم مردم آماده انتقال خون هستند.

کاهش 35 درصدی اهدا خون در بحران کرونا

وی تاکید کرد: اهدا خون به دلیل بحران کرونا در جهان افت شدیدی داشته در کشور چین 65 درصد، نیویورک 75درصد و در ایران در اوج بحران به 35 درصد کاهش اهدا خون رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه اهدای خون فرآیند شناخته شده‌ای برای مردم است، گفت: سالانه 500 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود که 300 هزار لیتر را بخش خصوصی تولید می‌کند. سازمان انتقال خون از خون اهدا شده توسط مردم، 200 هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند. حالا این‌که سازمان انتقال خون به مردم بگوید که در شرایط شیوع ویروس کرونا، پلاسما اهدا کنند، کمی برای مردم تازگی دارد.

وی ادامه داد: حدود دو ماه و نیم است که از بحران کرونا می‌گذرد. ما از بهبود یافتگانی دعوت کردیم که یک ماه از بیماری آنها می‌گذرد. در نتیجه مراجعه بهبود یافتگان احتمالا بعد از این خواهد بود. از طرفی نگرانی‌هایی در جامعه وجود دارد که فکر می‌کنند اگر برای اهدای خون مراجعه کنند، بدن آنها ضعیف می‌شود. در نیویورک در چند روز اول هزار اهدای پلاسما انجام شده و در ایران در عرض دو هفته حدود 250 واحد اهدا اتفاق افتاد. البته حدس می‌زدیم بیش از 600 واحد اهدا شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: اگر به فصل پاییز رسیدیم، امیدواریم حدود ۳ تا ۵ هزار لیتر پلاسمای بهبود یافتگان را در اختیار داشته باشیم تا در موج بعدی در اختیار بیماران قرار بدهیم. همه این موارد منوط به این است که کارآزمایی‌های بالینی موثر باشد.

امکان انتقال ویروس کرونا با اهدای خون وجود ندارد

عشقی با تاکید براینکه هیچ منبع رسمی تاکنون اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می‌شود. استانداردهای اهدای خون جهانی و سخت گیرانه است. افراد با ۲۸ روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی، می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند.

35 تا 45 سال میانگین سنی اهداکنندگان پلاسما

عشقی بیان کرد: میانگین سنی این افراد نیز از 35 تا 45 سال بوده است. از طرفی مراجعه بانوان برای اهدای پلاسما بیشتر از مراجعه برای اهدای خون بوده است. پلاسمای اهدا شده توسط خانم‌هایی که سابقه بارداری دارند نگهداری می‌شود و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا استفاده می‌شود.

کاهش 10 درصدی اهدا خون در هفته اول ماه مبارک رمضان

عشقی با بیان اینکه در شب‌های قدر تمام مراکز اهدای خون باز هستند،گفت: بهتر است مردم اهدای خون را فقط محدود به شب‌های قدر نکنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ذخایر خونی در حد قابل قبول است. از طرفی همه تلاش‌ها انجام شد که پایگاه‌های اهدای خون امنیت کافی از لحاظ بهداشتی را داشته باشد. البته اهدای خون در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی درباره کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی انتقال خون، گفت: کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی اصلی در انتقال خون شامل کیسه‌های فیلتردار، کیت‌های آزمایش غربالگری بیماری‌های عفونی و دستگاه‌های مربوطه عمدتا خارجی هستند.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته چند شرکت برای تولید کیسه خون وارد شدند، اما کیفیت تولید بالا نبود. یک شرکت هم در زمان برجام، تعاملی برای تولید کیسه خون با یک شرکت اروپایی انجام داده بود که آن هم با شیطنت آمریکایی‌ها و همراهی کشورهای اروپایی، معوق ماند.

 

 


 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: