اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 09 May 2020
معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد:
معاون وزیر بهداشت با اشاره به موج دوم بیماری در کشور، گفت: در تهران روند تعداد بیماران بستری و مراجعین و آی سی یو و مرگ و میر، طی چند هفته اخیر نزولی بوده است. اما، هنوز آمار در تهران همچنان نگران کننده است.

آمار ابتلاء درتهران همچنان نگران کننده استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: سونامی اطلاعات غلط در سطح جامعه و حتی مقالات علمی است که با توجه به تجربیات چند ماه اخیر هر گونه پژوهشی که درابتدا درست به نظر می رسید بعد از مدتی رد شده، بنابریان توصیه ما به مردم این است که با دیده تردید به مقالات نگاه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر نوع بازگشایی مشاغل و اصناف می‌بایست با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی باشد، افزود: هر گونه افزایش حضور در جامعه و بازگشایی مشاغلی که اثرات اقتصادی قابل توجهی ندارد، می تواند مضر و خطرناک باشد.

حریرچی در مورد روند ابتلا در استان خوزستان، گفت: ما نگران وضعیت بیماری در این استان هستیم و از مردم درخواست می کنیم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، جدی باشند.

وی ادامه داد: گرم شدن هوا هیچ ارتباطی به کاهش روند ابتلا ندارد که نشانه بارز آن را می توان در مناطق گرمسیر کشور مشاهده کرد. بنابراین، باید آماده بازگشت مجدد شیوع بیماری کرونا باشیم.

حریرچی به حاشیه نشینی در شهر اهواز به عنوان یکی از علل افزایش کرونا در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: وضعیت تهران به دلیل جمعیت زیادی که دارد، درصد بالایی از موارد ابتلا را داشته است. از همین رو، اگر مشاهده کنیم برخی از مشاغل موجب گسترش بیماری شود، در این خصوص بازبینی صورت خواهد گرفت.

با حفظ روند نزولی بیماری، بازگشایی دانشگاه ها بعداز ماه رمضان امکان پذیراست

وی در مورد بازگشایی دانشگاه ها، گفت: اگر روند نزولی حفظ شود، ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان تصمیماتی داشته باشیم و اگر بازگشایی نیز حاصل شود، حضور در کلاس ها اختیاری خواهد بود.

حریرچی در مورد وضعیت فعالیت رستوران ها نیز اظهار داشت: واقعیت این است که بیرون بر الزاماً به معنای بردن با پیک نیست، اما اگر سرو در محل رستوران انجام شود، مضر است و باید جلوگیری شود. از مردم درخواست می کنم، این موارد را حتماً اطلاع رسانی کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مباحثی که پیرامون موج دوم بیماری مطرح است، گفت: در تهران روند تعداد بیماران بستری و مراجعین و آی سی یو و مرگ و میر، طی چند هفته اخیر نزولی بوده است. اما، هنوز آمار در تهران می تواند قابل توجه باشد و ما نگران هستیم.

روند نزولی بیماری در کشور تا دو سه ماه آینده ادامه خواهد داشت

وی افزود: پیش بینی ما این است که روند نزولی در یکی دو ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد، ولی روند افزایشی در برخی استان ها را شاهد خواهیم بود که البته نمی تواند آمار کشوری را تحت الشعاع قرار داد.

۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها آماده ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی

وی در مورد وضعیت بیمارستان های کشور، گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت اکثر بیمارستان های کشور عادی شده و موارد کرونایی کاهش یافته است. ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستانی خصوصاً در شهرهای بزرگ کشور آماده ارائه خدمات غیر کرونایی به بیماران هستند

مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی

حریرچی درباره تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه بهداشت و درمان،گفت: از مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص دارد و حدود پنج میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دیگر، تقسیم بندی‌های مناسبی در این زمینه انجام شده و اقدامات پیشگیرانه و تقویت سیستم بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا اندیشیده شده است. حدود چهار هزار و چند صد میلیارد تومان هم به زودی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

مجوزی به تورهای مسافرتی داده نشده است

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی تورهای مسافرتی در شرایط شیوع کرونا،گفت: هنوز مجوزی به بازگشایی هتل‌ها و برگزاری تورهای مسافرتی داده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بی علامت است، گفت: سنجش تب در کسی که علامت ندارد هم هیچ ارزشی ندارد. صنعت گردشگری از نظر اشتغال بسیار مهم است، اما تصمیم گیری در مورد آن باید در ستاد مقابله با کرونا انجام شود و هرگونه اقدامی در حال حاضر غیرقانونی است.

افرایش وسواس مردم از کرونا

معاون وزیر بهداشت درباره وسواس و ترس از کرونا،گفت: ترس و آگاهی از کرونا تا حدودی مفید است، اما این‌که باعث وسواس شود مناسب نیست. مواردی از گزارش اختلاف خانوادگی در این زمینه داشتیم.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مدت قابل توجهی همراه ما خواهد بود و باید یاد بگیریم که چطور با آن برخورد کنیم. در حال حاضر به همه ما ثابت شده که نباید روبوسی یا دست دادن را انجام بدهیم و همچنین سرفه و عطسه هم با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.

روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و فوت در کشور

حریرچی با اشاره به اینکه شهرستان‌هایی که از نظر شیوع کرونا سفید هستند در دوره‌های پنج روزه بررسی می‌شوند، گفت: اگر جایی اعلام شود که سفید است، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد تا دو هفته اعتبار دارد و بعد ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: نسبت به چند هفته گذشته، روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و فوت داشتیم. اگر در این روند نزولی، جایی دو درصد هم بالا برود، روند آن صعودی است البته این صعودها بر اساس تجربه، دامنه آنها کم است.

ضعیف شدن ویروس کرونا

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: مقاله‌ها و تحقیق‌هایی از آمریکا و برخی کشورهای دیگر منتشر شده که نشان می دهد رفتار ویروس کرونا به میزان قابل ارزیابی، ضعیف شده است. معمولا این انتظار وجود دارد. ویروس‌ها در شرایط عادی می‌توانند جهش یافته و تغییراتی کنند. در برخی مواقع این تغییرات بسیار قابل توجه است.

تعرفه تست کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه تست‌های کرونا در بخش دولتی و خصوصی بیان کرد: تست کرونا در بخش دولتی رایگان است و انجام تست‌ها در بخش خصوصی بر اساس تعرفه‌های بخش خصوصی است. اگر رقم غیرمتعارف در بخش خصوصی دیده شود، سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی است.

ادامه غربالگری کرونا

حریرچی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیون نفر در مرحله دوم غربالگری قرار دارند، گفت: در غربالگری قبلی افراد زیر ۱۵ سال هم ارزیابی شده بودند. دستاورد بسیار مهمی که حاصل شده این است که الان حدود ۷۰ درصد موارد جدیدی که کشف می‌شود کسانی هستند که یا بی علامت و کم علامت بوده یا در تماس نزدیک با مبتلایان قرار دارند. در نتیجه این افراد در شرایط عادی شناسایی نمی‌شدند.

وی افزود: دیروز بیش از هزار و ۱۰۰ نفر شامل افرادی بودند که با غربالگری کشف شدند. غربالگری کرونا ادامه پیدا می‌کند و گسترش خواهد یافت. یکی از اهداف ما این است که حداقل ۱۰ نفر از اطرافیان هر بیمار را تست کنیم.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: