اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 08 May 2020
استاندار تهران:
استاندار تهران اعلام کرد: زلزله بامداد امروز تهران هیچ گونه خسارتی نظیر تخریب واحد‌های مسکونی و دیگر سازه‌ها را در پی نداشته است.

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با تبیین جزئیات وقوع زلزله اخیر در استان تهران، گفت: در دقایق پایانی شامگاه دیشب، زلزله‌ای به شدت ۲/۹ ریشتر در دماوند روی داد که شعاع تاثیر اولیه اش اطراف رودهن و بومهن بود و بلافاصله پس از آن در ساعت ۴۸ دقیقه بامداد امروز، زلزله دیگری به قدرت ۵/۱ ریشتر در همان کانون، اما با شعاع بیشتر رخ داد.

وی افزود: این زلزله به حدی شدید بود که علاوه بر پایتخت در جنوب مازندران، استان البرز و برخی استان‌های دیگر احساس شد و شرق شهر تهران را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد.

 محسنی بندپی گفت:​ کانون وقوع این زلزله را ابتدا روستای زیارت اعلام کردند، در حالی که مرکز وقوع این زلزله در روستایی به نام زیار در اطراف گسل مُشا است، گسلی که در شهر دماوند و در مرز میان استان‌های تهران و مازندران در نزدیکی امامزاده هاشم قرار دارد.

استاندار تهران افزود: خوشبختانه طبق گزارش‌های دریافت شده، این زلزله هیچ گونه خسارتی اعم از تخریب ساختمان‌ها و آوار در پی نداشته است.

وی گفت: بنابر اعلام مرکز زلزله نگاری بیش از ۲۰ پس لرزه دیگر رخ داد که بزرگترین آن ۳/۹ ریشتر قدرت داشت، البته در پی وقوع زلزله ۲/۹ ریشتری زلزله ۵/۱ ریشتری رخ داد و این نگرانی وجود داشت که زلزله بعدی با شدت بیشتری روی دهد، اما این پس لرزه‌ها نشان داد که به سمت خفیف‌تر شدن زلزله‌ها و غیر فعال شدن آن پیش برویم.

 محسنی بندپی افزود: بلافاصله پس از این حادثه، تمام گروه‌هایی که در ستاد مدیریت بحران باید به حالت آماده باش در می‌آمدند در شرایط آماده باش کامل در آمدند؛ هلال احمر گروه‌های ویژه‌ای را به روستا‌های منطقه زلزله زده اعزام کرد و شهرداری‌های ۴۴ گانه استان و نیز شهرداری تهران نیز نیرو‌های شان در حالت آماده باش قرار دادند.

استاندار تهران اضافه کرد: اورژانس تهران نیز از همان ابتدا به کل بیمارستان‌های استان آماده باش کامل داد.

وی گفت: خوشبختانه زلزله بامداد خسارت جانی نداشت و فقط یکی از عزیزان سالمند و آن هم در حین فرار از منزل به زمین افتاد که متاسفانه بر اثر اصابت سرش به پله‌ها ضربه مغزی شد و جانش را از دست داد.

 محسنی بندپی همچنین از مصدومیت حدود ۱۲ نفر از اهالی منطقه زلزله زده خبر داد و افزود: همه این افراد سرپایی مداوا شدند و فقط یک نفر از آنان که در حین فرار از محل وقوع زلزله دچار در رفتگی کتف شده همچنان تحت درمان است.

استاندار تهران، تاکید کرد: تمهیدات لازم از نظر امدادی، خدماتی و درمانی فراهم شده است و هنوز هم آماده باش کامل وجود دارد.

وی گفت: گروه‌هایی از بنیاد مسکن، بهیاری و بخشداری محل وقوع زلزله به تمام روستا‌های منطقه سرکشی می‌کنند تا برای رفع خسارت‌های احتمالی و اعزام تیم‌های امداد و نجات اقدام شود.

 محسنی بندپی، افزود: در شهر تهران نیز برای حفظ آرامش مردم در همه مراکز ورزشی روباز را گشوده ایم تا مردم در خیابان‌ها و کنار ساختمان‌های بلندمرتبه قرار نگیرند و در این اماکن مستقر شوند.

استاندار تهران گفت: البته بنا بر اعلام کارشناسان بهترین مکان استقرار افراد، قرار گرفتن در مکان مطمئن درخانه هاست، چون مصدومان این حادثه در حین فرار از خانه دچار مصدومیت شده اند.

وی افزود: در عین حال کسانی که به هر علت از منزل بیرون رفته اند یا از احتمال زلزله بعدی نگران بودند می‌توانستند در مراکز امن ورزشی استفاده کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: