اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه امروز دوست ودشمن بر توانایی کشور ما اذهان دارند و نسبت به کشورهای توسعه یافته وضعیت مطلوب‌تری داریم، گفت: کشور ایران در مقایسه با تحریم های کشورهای که درآمد سرانه آنها بالا تر بوده و اقتصاد پررونق تری داشته اند در مواجعه با کرونا موفق تر عمل کرده است.

عملکرد موفق ایران در مقابله با ویروس کرونا در جهانبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در خصوص اینکه عملکرد وزارت بهداشت ایران نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته چگونه بوده؟گفت:در مقایسه با تحریم های کشورهایی که درآمد سرانه آنها بالا تر بوده و اقتصاد پررونق تری داشته اند در مواجعه با کرونا موفق تر عمل کرده و با تلاش مردم و استفاده حداکثری از توان داخلی کشور امروز دوست ودشمن بر توانایی کشور ما اذهان دارند و نسبت به کشورهای توسعه یافته وضعیت مطلوب‌تری داریم.

وی با اشاره به اینکه تلاش ها برای انکار این موضوع نیز با شکست مواجه شد، گفت: آمار های کشور را در بیمارستانها و  کوچه پس کوچه ها  می توان مشاهده کرد و مردم ما هیچ صحنه نا خوشایندی ندیدند و امیدوارم هم نبینند.

جهانپور بسیح مقابله با کرونا را از اقدامات مفید ایران دانست و گفت: بخش اعظم این تلاش ها با همراهی مردم و بخش دیگر توان ودانش مدافعان سلامت بوده که در همه عرضه ها جان برکف اقدام کردند.وحدت و همدلی در همه بخش های دولت و ملت توانست این موفقیت را رقم زد.ملت و دولت ما در بسیج مقابله با کرونا تا این لحظه موفق تراز تمام کشورهای توسعه یافته عمل کرده اند.

بازگشایی مساجد با رعایت فاصله گذاری هوشمند در مناطق سفید

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: بازگشایی مساحد و بقاع متبرکه تابع فاصله گذاری هوشمند خواهد بود و اماکنی که سفید هستند تا زمانی که سفید بمانند ادامه خواهد داشت البته سفید اعلام کردن به معنای شرایط عادی نیست برخی مراسم ها با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار می شود.

غربالگری 25 میلیون نفر در فاز دوم بسیج مقابله با کرونا

وی در ادامه بااشاره به غربالگری مجدد 25 میلیون نفر در فاز دوم بسیج غربالگری کرونا، گفت:در مرحله اول 70 میلیون غربالگری صورت گرفت که 2 سوم شناسایی ها از همین طریق بیماریابی فعال داشته ایم که به همین خاطر تعداد موارد مراجعه به بیمارستانها به شدت کاهش یافته است.

بحران کرونا 

جهانپور اظهار کرد: یکی از دلایل بحرانی شدن ویروس کرونا، سریع الانتشار بودن آن است. مراودات و ترددها در جهان بسیار بالاست و یک ویروس در این شرایط به سرعت می‌تواند پاندمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: این بیماری بحرانی شده و معمولا بحران در کشورهایی که اقتصاد پررونق‌تری داشتند آسیب بیشتری دارد. مباحثی مانند توطئه آسیایی در کارویژه و ماموریت وزارت بهداشت نیست و نمی‌توانیم در این زمینه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در بازار تره بار ووهان چنین مشاهده شد، خیلی به مباحث اقلیمی مربوط نمی‌شود. فروش برخی حیوانات وحشی و غیرمجاز که ناقل ویروس بودند، یک فرضیه است. موضوع مورچه خوارهای پولک دار که به صورت قاچاق به چین وارد می‌شود و می‌گویند ناقل این ویروس است و به انسان منتقل شده هم مطرح است. هیچ کدام از این موارد را نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‌کنیم. این مباحث مبتنی بر مستندات علمی نیست و نوعی جوسازی سیاسی محسوب می‌شود. هنوز نمی‌دانیم این ویروس دست کاری شده هست یا از آزمایشگاه‌ها نشت کرده است.

تاثیر دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر برکرونا

جهانپور درباره آخرین وضعیت دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر، گفت: دو دارو در هفته‌های اخیر در مورد کرونا در کشور بسیار بحث برانگیز شد. یکی داروی فاویپیراویر که تولید ژاپن بود که مطالعه‌هایی در مورد این انجام شده و دیگر داروی رمدسیویر در ایالات متحده است که گفته می شود در کاهش مرگ و میر در موارد بحرانی و اورژانسی موثر است. ما به یافته‌های داخلی اطمینان بیشتری داریم و هر دو دارو در کشور ما تحت مطالعه بالینی قرار گرفت و تا امروز هیچ گزارش خاص و امیدبخشی در مورد این دو دارو و ورود آنها به پروتکل‌ها نداشتیم.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که هر دو دارو در داخل کشور تولید شود در نتیجه برای تامین و تولید و توزیع این دو دارو در صورت تایید، مشکلی نداریم.

صادرات اقلام بهداشتی به سایر کشورها

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: با توجه به افزایش تولید اقلام بهداشتی و تولید کیت‌های تشخیصی اقلام مورد نیاز در کشور تامین شده بنابراین برنامه ریزی لازم برای دپوی استراتژیک انجام شده است.

جهانپور ادامه داد: مازاد بر این اقلام  را می‌توان در بازار از طریق شرکت‌های تولیدکننده یا سازمان‌های بین المللی به صورت فروش، صادرات و اهدا قرار بگیرد و منعی برای این اقلام وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده ماسک در جنوب غرب آسیا هستیم، گفت: شاید تنها تولیدکننده کیت‌های تشخیصی PCR در منطقه هستیم. در نتیجه مازاد بر نیاز را هم می‌توان اهدا کرد و هم می‌تواند صادر شود. در این راستا ممکن است محموله‌هایی به سایر کشورها رفته باشد.

بازگشت ایرانیان مقیم خارج به کشور

جهانپور درباره شرایط بازگشت ایرانیان به کشور در شرایط شیوع کرونا تاکیدکرد: بسیاری از ایرانیان که در سایر کشورها زندگی می‌کنند با توجه به وضعیت اروپای غربی و جنوبی و حتی شمال آمریکا تمایل دارند که به کشور برگردند، این نشان دهنده تفاوت وضعیت ایران با این کشورهاست.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه‌هایی که ما برای سلامت همه ایرانیان داریم، این بازگشت نباید تاثیری بر وضعیت مدیریت شده بیماری در کشور بگذارد. اگر افراد محدودیت‌ها و شرایط را پذیرفته و تعهد بدهند، بقیه هماهنگی‌ها از طرف وزارت امور خارجه انجام شده و این افراد به کشور بر می‌گردند. البته باید تا زمان مشخص شدن جواب تست در قرنطینه باشند و در صورت منفی شدن تست می‌توانند نزد خانواده خود بروند.

تصویر مشخصی از پیک دوم ویروس کرونا وجود ندارد

جهانپور، گفت: هیچ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی و هیچ دولت و وزارت بهداشتی در جهان تصویر روشنی از آینده بیماری کووید ۱۹ ندارد. مواردی که مطرح می‌شود به نوعی گمانه زنی و بر اساس یافته‌های قبلی است بنابراین نمی‌توانیم دنبال پیش بینی قطعی یا با احتمال بالا باشیم.

وی با اشاره به اینکه احتمال شیوع در فصل گرم و تابستان هم وجود دارد، گفت:امیدواریم این اتفاق با رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی پیش نیاید البته دانسته‌های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ خیلی کمتر از نادانسته‌هاست. همه محافل آکادمیک در پیشرفته‌ترین کشورها در همین وضعیت هستند

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: بیشتر اپیدمیولوژیست‌ها گمان می‌کنند در آبان ماه و با سرد شدن دوباره هوا، احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.

زمان برگزاری کنکورهای سراسری

جهانپور درباره زمان برگزاری کنکورهای سراسری اظهار کرد: تعویق زمان کنکورها قطعی است، اما زمان آن اعلام نشده است. فعلا تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض دانش آموختگان تغذیه، گفت: سندی به صورت پیش نویس برای آینده نگاری تغذیه و تغذیه بالینی تدوین شده بود که اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد. مراکزی که این سندها را نهایی می‌کنند باید اعتراض‌ها را استماع کنند.

استان سفید از نظر شیوع کرونا نداریم

وی گفت: استانی به نام سفید از نظر شیوع کرونا نداریم، بلکه برخی شهرستان‌ها در استان‌ها به عنوان سفید اعلام شده است. اعلام اسامی این شهرها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. همچنان آمار جداگانه استان به استان اعلام نمی‌شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: اگر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند، می‌گوییم کشور یک سال تعطیل شود، اما آیا بخش‌های دیگر مثل اقتصاد می‌توانند این موضوع را تحمل کنند. برخی می‌گویند کشور به طور کامل به سمت تعطیلی برود که این اتفاق نمی‌افتد. اقتصاددان‌ها و جامعه شناس‌ها و روان شناس‌ها و مدیران باید وارد میدان شوند و راهکار بدهند. همه کشورها به سمت بازگشایی مجدد رفتند، اما این بازگشایی باید هوشمند و هدفمند باشد. هنوز نمی‌دانیم با موج دومی در روزهای آتی مواجه هستیم یا خیر. اتفاق نیفتادن موج دوم هم از این مسیر است که بهداشت فردی و عمومی رعایت شود.

جهانپور گفت: اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست. حتی مشاغلی که بازگشایی می‌شوند هم پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف‌ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است و این‌که همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم. اگر رعایت نشود، احتمال وقوع موج دیگری از بیماری وجود دارد.

تاخیر در پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: انتظار و توقع در زمینه برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی ایجاد شد. این‌که چقدر از این پول و چه زمانی به دست وزارت بهداشت می‌رسد همچنان مطرح است. از طرفی همکاران ما می‌گویند یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت داده‌اند، چرا مطالبات ما پرداخت نمی‌ شود.

وی افزود: هنوز پولی از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت نرسیده است. این پول در جیب وزارت بهداشت نمی‌ماند و برای پرداخت بدهی‌ها هزینه می‌شود.

دیواری بین اتباع خارجی و داخلی وجود ندارد 

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا در ایران گفت: آمار جداگانه‌ای از ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا نداریم و همین نشان می‌دهد که دیواری بین ایرانیان و اتباع خارجی کشیده نشده است. اتباع خارجی غیرمجاز هم در حال استفاده از خدمات مراکز درمانی هستند. اینجا خارجی فارغ از ملیت و رنگ و نژاد، هیچ تفاوتی در دریافت خدمات سلامت با ایرانیان ندارد.

وزارت بهداشت مسابقه ای برای بازگشایی ها نخواهد داشت

سخنگوی وزارت بهداشت درپاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه با توجه به بازگشایی ها براساس پروتکل بهداشتی اما همچنان می بینیم که در مناطق قرمز با نصب بارکد جعلی اقدام به بازگشایی می کنند این وزارتخانه چه برخوردقانونی با این افرادخواهد کرد؟ با تاکید براینکه وزارت بهداشت مسابقه ای برای بازگشایی ها نخواهد داشت، گفت:  در حال حاضر به غیراز موارد ضروری هیچ شتابی برای بازگشایی ها وجودندارد و در صورت شناسایی هرگونه تخلفی در این زمینه نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی برخورد قانونی کرده و نسبت به پلمپ اماکن اقدام خواهد شد. 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: