اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت:
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بهداشت دهان و دندان در کنار سلامت عمومی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: سازمان جهانی بهداشت یک شعار کلی دارد و مسئولان باید به این مرحله برسند که سلامت در همه سیاست گذاری‌ها در نظر گرفته شود. در وزارت بهداشت باید پیوست سلامت دهان و دندان را در سیاست‌های سلامت ببینیم.

سلامت دهان ودندان باید در کنار سلامت عمومی دیده شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، بهزاد هوشمند استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه دندانپزشکی جزو حرف پرخطر در اپیدمی کرونا است، گفت: مدافعان سلامت توانستند این بیماری را مدیریت کنند اما این مدیریت کرونا به معنای این نیست که کرونا تمام شده تلقی شود و مردم باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند تا ریشه کنی کامل این ویروس در جامعه صورت گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاشگران عرصه دندانپزشکی در کنار مدافعین سلامت از شروع اپیدمی خدمات اورژانس و ضروری را در مراکز منتخب در 110 مرکز دولتی و 283 مرکز خصوصی ارائه دادند و  15 اردیبهشت با ابلاغیه معاونت درمان کشور ارائه خدمات اورژانسی دندانپزشکی با رعایت پروتکل بهداشتی قابل اجرا است و مردم می توانند به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند.

هوشمند در ادامه با اشاره به اینکه در مناطق سفید خدمات دندانپزشکی ارائه می شود، گفت: با توجه به ابلاغیه معاون رئیس جمهور در خصوص آسیب پذیر بودن جامعه دندانپزشکی در بحران کرونا درخواست ما این است که تسهیلات و تجهزیزات لازم در اختیار دندانپزشکان قرار گیرد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه ما به همه مردم این است که بهداشت دهان و دندان را دراین برهه از زمان رعایت کنند و با استفاده از دهان شویه ها از انتقال این بیماری جلوگیری کنند.

وی ادامه  داد: در بحث آموزش نیز اقداماتی را انجام داده ایم که تا 2 روز دیگر اعلام می شود تا آموزش های لازم در بحث دهان و دندان را به مردم بدهد.

سلامت بهداشت دهان ودندان باید در کنار سلامت عمومی دیده شود

هوشمند درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه با توجه به شرایط شیوع کرونا طرح دندانپزشکی خانواده به چه صورت اجرا میشود؟ گفت: در دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با توجه به دقت وزیر بهداشت در زمینه جامعه محور کردن خدمات سلامت، به دنبال این هستیم که در دوره‌های آموزشی دندان پزشکی را در این موضوع لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» هم بخش سلامت دهان و دندان را به صورت ویژه در نظر می‌گیریم در همین راستا طرح دندانپزشکی خانواده نیز اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه بهداشت دهان و دندان در کنار سلامت عمومی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت:  سازمان جهانی بهداشت یک شعار کلی دارد و مسئولان باید به این مرحله برسند که سلامت در همه سیاست گذاری‌ها در نظر گرفته شود. در وزارت بهداشت باید پیوست سلامت دهان و دندان را در سیاست‌های سلامت ببینیم.

افزایش 18 درصدی تعرفه‌های دندان پزشکی

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی بر افزایش تعرفه های دندانپزشکی ، گفت: با اعلام هیات دولت تعرفه‌ها حدود 18 درصد اضافه شده و نیازمند بررسی است. مردم از نظر اقتصادی باید پرداخت از جیب منطقی داشته باشند که این موضوع هم نیازمند تصمیم گیری منطقی است و قرار نیست این هزینه را دندانپزشک پرداخت کند. در واقع باید سیاست‌های حمایتی از طریق بیمه‌ها تقویت شود چرا که درمان حق مردم است و تعطیلی ندارد.

تدوین پروتکل‌های دندان پزشکی

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در 20 فروردین 99 معاونت درمان وزارت بهداشت 10 نفر از منتخبان دندان پزشکی را در قالب کمیته مشورتی در نظر گرفتند که پروتکل‌های مربوط به دندان پزشکی تدوین شود که در 23 فروردین این دستورالعمل ابلاغ شد.

خدمات اورژانس دندان پزشکی

وی اظهار کرد: بخشی از غربالگری به صورت تلفنی انجام می‌شود و پرسش‌نامه‌های مربوطه در این زمینه وجود دارد. بر اساس نتیجه غربالگری، افرادی که به نوعی مثبت باشند، درمان‌های خود را با پروتکل خاصی دریافت می‌کنند. خدمات اورژانس شامل مواردی می‌شود که عفونت، درد شدید یا خون ریزی اتفاق افتاده باشد.

بازگشایی دانشکده‌های دندان پزشکی

هوشمند گفت: خدمات دندان پزشکی ملاحظات خاص خود را می‌طلبد. بر اساس پروتکلی که تنظیم کردیم، بعد از ماه مبارک رمضان و در خرداد ماه، بازه زمانی در نظر گرفته شده که دانشگاه‌ها شرایط را آماده کنند تا بخش عملی و مهارتی دانشجویان با رعایت اصول حفاظت فردی برگزار شود. البته بخش اعظم آموزش‌های نظری تاکنون به صورت مجازی ارائه شده است.

وی ادامه داد: در دانشکده‌های دندان پزشکی، تعرفه‌های حداقلی دریافت می‌شود. دانشجو در قالب ارائه خدمات درمانی زیر نظر استاد مربوطه، درمان‌ها را انجام می‌دهد. آموزش در همه دنیا هزینه‌بردار است. دانشکده‌های دندان پزشکی برای تامین هزینه‌ها نیازمند سازوکار خاصی هستند. به هر حال آنچه از طرف مراجعه کنندگان در حال حاضر پرداخت می‌شود کم است.

انتقال کرونا از طریق هوا قابل اثبات نیست

هوشمند گفت: انتقال کرونا از طریق هوا قابل اثبات نیست، اما انتقال ویروس از طریق عطسه و سرفه در مقاله‌ها آمده است. در دندان پزشکی هم باید موارد بهداشتی رعایت شود. خدمات دندان پزشکی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. مراجعه کنندگان باید خیالشان راحت باشد مراکز اعلام شده که دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند حداقل خطر را دارند. دغدغه داشتن مطب استاندارد دندان پزشکی در این شرایط خاص از طرف دندان پزشکان هم وجود دارد.

حمایت از دندان پزشکان

وی اظهار کرد: حدود دو ماه و نیم است که دندان پزشکان در مطب‌های خود کار نکرده‌اند. اگر 25 هزار دندان پزشک داشته باشیم، این افراد منشی هم دارند که آنها هم در این بازه زمانی صدمه دیده‌اند. از طرفی برای استاندارد شدن مطب‌ها در شرایط فعلی، همکاران ما باید بسته‌هایی را فراهم کنند که تهیه این موارد هم هزینه‌بردار است.

توجه به پیشگیری در حوزه دهان و دندان

هوشمند درباره توجه به حوزه پیشگیری در زمینه دهان و دندان گفت: باید به عقب برگشته و روی موضوع پیشگیری تمرکز داشته باشیم. فرهنگ سلامت دهان و دندان باید بالاتر رفته و سبک زندگی درست آموزش داده شود.

وی افزود: در این زمینه باید چند برنامه به صورت همزمان پیش برود تا پیشگیری تبدیل به یک گفتمان واحد شود. بحث سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت نمی‌شود و سایر سازمان‌ها هم باید نقش خود را ایفا کنند و به کمک وزارت بهداشت بیایند. وزیر بهداشت ایده‌ای را مبنی بر «هر خانه، یک پایگاه سلامت» مطرح کرد. سالانه هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ نفر ورودی دانشکده‌های دندان پزشکی هستند و این افراد باید دندان پزشک جامعه محور تربیت شوند.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: رکن اصلی ماندگار یک تغییر و تحول در ایجاد پیشگیری مطلوب، آموزش است. آموزش سلامت دهان و دندان را باید برای پزشکان و پرستاران و مراقبان سلامت بازتعریف کنیم و آموزش‌های لازم و ضروری را برای سلامت دهان و دندان ارائه کنیم. از طرفی آموزش و پرورش هم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و باید روی سواد سلامت دهان و دندان دانش آموزان کار کنیم. یکی از آموزه‌هایی که دانش آموز باید در طول دوره تحصیل دریافت کند، سبک زندگی درست است. در نتیجه باید روی سیاست گذاری‌ها تمرکز کرده و به موضوع پیشگیری توجه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نیاز داریم که بخش سلامت دهان و دندان به نوعی مدیریت منسجم داشته باشد.

ابتلای دندان پزشکان به کرونا

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما خوشبختانه آمار ابتلای دندان پزشکان به کرونا بالا نیست. صرف نظر از اپیدمی کرونا، رعایت کنترل عفونت در دندان پزشکی به خاطر ماهیت این شغل، معمولا بالاست و رعایت می‌شود. در شرایط فعلی هم حساسیت‌ها بالاست و دندان پزشکان این موارد را رعایت می‌کنند.

هوشمند درباره تامین اقلام حفاظتی برای حضور دانشجویان جهت مباحث آموزشی عملی در دانشکده‌های دندان پزشکی، گفت: نزدیک به 20 فصل از قسمت‌های مختلف مرتبط با دانشکده‌های دندان پزشکی مبنی بر حضور دانشجو در دانشکده را بر اساس استانداردهای بین المللی بازتعریف و بومی سازی کردیم. البته این موارد به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که امیدواریم تامین شود.

وی ادامه داد: پروتکل‌ها برای حضور دانشجویان منطقی است و جای نگرانی ندارد. دوره‌ای به صورت مرحله‌ای با تضمین شرایط بهینه آغاز می‌شود. اقلام حفاظتی هم با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تامین شده و در اختیار روسای دانشکده‌های دندان پزشکی قرار می‌گیرد.

تخلف دندان پزشکی

وی درباره تخلف‌ها در حوزه دندان پزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: گزارش‌هایی از تخلف در حوزه دندان پزشکی در این ایام داشتیم که محدود بود. برخوردهایی در این زمینه بر اساس قانون انجام شده و تعدادی از مراکز پلمب شده‌اند. به خاطر حساسیتی که دندان پزشکان در این زمینه دارند تخلف‌ها بسیار کم بوده است.




خبرنگار: پروین مرادی
دبیر: وجیهه مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: