اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
نمایندگان مردم در مجلس با کلیات لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی موافقت کردند.

تصمیم مجلس برای واردات خودروهای هیبریدی

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری- صنعتی گیلان (انزلی) موافقت کردند.

براساس لایحه مذکور منطقه آزاد تجاری- صنعتی گیلان (انزلی) براساس نقشه مصوب هیات وزیران توسعه پیدا می کند.

سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی در توضیح لایحه مذکور، گفت: منطقه انزلی حساس و از مناطق مهم آزاد تجاری- صنعتی است زیرا از یک سو با منطقه آزاد اوراسیا ارتباط تنگانگ اقتصادی دارد و با دارا بودن فرودگاه بین المللی سردارجنگل کریدور شمال جنوب نیز به این منطقه می رسد.

وی افزود: براساس لایحه مذکور قصد داریم تا شرایط و وضعیت را در منطقه آزاد انزلی تثبیت کنیم.

اصلاح طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی

نمایندگان مجلس تبصره ۴ ماده واحده طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی تبصره 4 ماده واحده طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

متن تبصره 4 ماده واحده اصلاح شده به شرح زیر است:  وزارت جهاد کشاورزی مکلف است آیین‌نامه اجرایی مشتمل بر نحوه به کارگیری و سهمیه هر یک از دستگاه‌های مشمول این قانون را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون  تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

با توجه به اینکه کارگزاران بیمه کشاورزی آزمون‌های ضمن خدمت و مصاحبه را گذرانده‌اند، دستگاه مکلف است آموزش و آزمون بدو خدمت جهت کسب حد نصاب نمره را برگزار نماید.

تصمیم مجلس برای واردات خودروهای هیبریدی

 نمایندگان مردم در مجلس موادی از طرح ساماندهی بازار خودرو در ارتباط با واردات خودروهای هیبریدی را اصلاح کردند، لذا مصادیق این خودروها توسط وزارت صمت تعیین می شود. 

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399) مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 4 و حذف ماده 7  طرح ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.

بر این اساس ماده 4 به شرح زیر اصلاح شد:

واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام ترکیبی (تمام هیبریدی) مذکور در ماده 3 در راستای کاهش آلودگی های محیط زیستی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی تا زمان تولید آنها در داخل از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو معاف هستند.

دولت موظف است زمینه تولید آنها را در داخل با آماده سازی زیرساخت های لازم ظرف مدت 5 سال فراهم نماید. هزینه های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تامین می گردد. مصادیق خودروهای تمام ترکیبی (تمام هیبریدی) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

گفتنی است ماده 7 طرح مذکور در ارتباط با میزان خسارت خودرو در صورت وقوع تصادف حذف شد.

موافقت مجلس با اصلاح لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

نمایندگان مردم در مجلس با اصلاح لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399) مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی موافقت کردند.

اصلاحات انجام شده در لایحه مذکور بدین شرح است:

* در ماده 1 عبارت "در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از خطرات مذکور در آنها وجود داشته باشد" بعد از عبارت "انشعاب قانونی برق" اضافه شد.

* تبصره ای به شرح زیر به عنوان تبصره 1 به ماده 1 اضافه و تبصره این ماده به تبصره 2 اصلاح شد:

تبصره 1- مناطق مشمول هر یک از خطرات احتمالی موضوع ماده 1 براساس میزان خطرپذیری هر منطقه و شدت و تواتر وقوع حوادث مذکور به موجب آیین نامه ای که توسط سازمان مدیریت بحران کشور و بیمه مرکزی ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد، تعیین و درجه بندی خواهد شد.

* به منظور رفع ایراد شورای نگهبان درخصوص ماده 1، ماده 2 به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف شد:

ماده 2- حداکثر حق بیمه هر واحد مسکونی هر ساله با پیشنهاد صندوق، توسط دولت در لوایح بودجه سنواتی درج و به تصویب مجلس می رسد. حداکثر تعهد صندوق به ازای هر واحد مسکونی و حق بیمه پایه مربوط با رعایت حداکثر حق بیمه مذکور متناسب با میزان خطرخیزی مناطق کشور و شهری یا روستایی بودن آن به موجب آیین نامه ای است که به پیشنهاد صندوق به تصویب هیات وزیران می رسد.

* شماره تبصره ماده 5 به تبصره 1 اصلاح و متن زیر به عنوان تبصره 2 اضافه شد:

تبصره 2- سهم مالکان واحدهای مسکونی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی می باشند، از محل اعتبار ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 بهمن 1380 و اصلاحات بعدی آن پرداخت می شود.

* در ماده 7 عبارت "خزانه داری کل کشور موظف است کلیه وجوه حاصله را به حساب صندوق واریز کند" حذف و عبارت "و معادل صددرصد آن با پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی به منظور انجام تعهدات صندوق در قانون در اختیار صندوق قرار می گیرد" جایگزین شد.

* در مصوبه مجلس درخصوص بند الف ماده الحاقی 2، قید "به عنوان ناظر" بعد از عبارت "یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی به انتخاب مجلس شورای اسلامی" وجود دارد و در تنظیم مصوبه جهت ارسال به شورای نگهبان قید مذکور از قلم افتاده است. بنابراین ایراد ردیف 4 شورای نگهبان مرتقع می گردد.

ویرایش لایحه الحاق دولت ایران به موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مواد غذایی

نمایندگان مجلس با اصلاحات ویرایشی و ادبی لایحه الحاق دولت ایران به موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مواد غذایی فسادپذیر و تجهیزات خاص کاربردی برای اینگونه جابه‌جایی‌ها موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاحات ویرایشی و ادبی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مواد غذایی فسادپذیر و تجهیزات خاص کاربردی برای اینگونه جابه‌جایی‌ها موافقت کردند.

به منظور رفع ایراد شورای نگهبان در متن موافقتنامه پیوست و ضمیمه‌ها و پیوست‌های آن اصلاحات ذیل به عمل آمد:

1- واژه "کنترل" به عبارت "واپایش(کنترل)" اصلاح و واژه "سریال" به عبارت "اختصاصی (سریال)" اصلاح و واژه "مدل" حسب مورد به عبارت "نوع (مدل)" یا عبارت "نمونه (مدل)" اصلاح و واژه "سوکت" به عبارت "پریز (سوکت)" اصلاح و واژه "ترموستات" به عبارت "دماپا (ترموستات)" اصلاح و واژه "کولر" به عبارت "خنک‌کن (کولر)" اصلاح و واژه "فرم" به عبارت "برگه (فرم)" اصلاح شد.

2- معادل فارسی مصوب فرهنگستان برای واژگان "پمپ" ، "سیلندر"، "فن"، "کروشه"، "پلاک" و "واگن" یافت نشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: