اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 03 May 2020
رئیس جمهور
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی نشانگر همکاری مردم است.

۸۳ درصد مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کردند

به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: در این ماه مبارک و مقدس ماه صیام و قیام ماه دعا و قرآن برای مردم ایران و همه مسلمانان آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم با دعای خیر مردم از این مشکل و مصیبت ویروس هم رهایی پیدا کنند.

وی افزود: نام خداوند شفای اصلی است و همه چیز به دست او است. امیدواریم دعای مردم و توسل مردم توجه مردم مفید واقع شود و مورد قبول حق قرار بگیرد.  زحمات مردم و پرستاران به نهایت برسد و به نقطه مطلوبی برسیم که زندگی برای مردم آسانتر شود

رییس جمهور ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مردم در مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد پروتکل‌هایی به مردم اعلام شده است که مورد مراعات قرار بدهند.  در مجموع ۸۳ درصد به طور متوسط در کشور مراعات شده است. در بعضی شهرها ۹۲ درصد مراعات شده است.

روحانی افزود: تهران شهر بزرگی است که یک مقدار کمتر بوده است. ولی متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم دال بر همکاری مردم با مسوولین بهداشتی کشور است که نشان دهنده توجه مردم به سلامت جامعه است که برای ما خیلی مهم است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: از همه آنهایی که به احسان و نیکوکاری در حسینیه‌ها و مساجد  مشغول هستند و در سراسر کشور علما، روحانیان، طلاب، خیرین، نیروهای بسیج و مسلح، مردم خیر همه پای کارآمدند و بسته‌های حمایتی درست می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: صرف نظر از این که این بسته حمایتی چند درصد مشکل آن خانواده را حل می‌کند فضای معنوی آن مهمتر از کمک مادی است. فضای معنوی آن این است که مردم به فکر یکدیگرند و  همدیگر را فراموش نمی‌کنند و در روزهای سختی انفاق و نیکوکاری خود را انجام می دهند و این برای ما بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینکه از اول اسفند کادر درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند و انجام می‌دهند، اظهارداشت: طبق آماری که در جلسه اعلام شد، مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده که به بیمارستان مراجعه کردند و این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

در مرحله دوم 30 میلیون ایرانی تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند

روحانی ادامه داد: کارهایی برای مبارزه با کرونادر کشور شد، در کشورهای دیگر هم به شکلی انجام گرفت، اما آن اقدامی که در ایران انجام گرفت و بسیار بارزتر بود، بحث غربالگری بود. اینکه در همین جلسه‌ امروز اعلام شد که در طرح غربالگری در نوبت اول، 78 میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی افزود: در این کشور با این پهناوری و با این عظمت این مسأله مهمی است. ؛ البته این هم بخاطر مراکز بهداشتی است که در سراسر کشور وجود دارد. پرونده الکترونیکی است که از قبل تشکیل داده شده، اینها همه کمک کرده که این غربالگری خوب انجام گیرد. در مرحله دوم 30 میلیون نفر تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که این غربالگری یک مقدار هدفمندتر و دقیق‌تر از غربالگری دوره اول بود و این کار بسیار بزرگی است.

روحانی بابیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدگران کشور برای کمک به بخش درمان، به صحنه آمدند، گفت: در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ونتیلاتور اضافه شده است که این به معنی‌ این است که تخت‌های مراقبت ویژه اضافه شده است به طوری که الان بیش از 400 تخت مراقبت ویژه اضافه شده است واین نشان می دهد،که خود کادر درمانی و تولیدکننده‌ها در بیرون، کار بزرگی انجام دادند. نیازها را الان دارند تأمین می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان این که زمان پایان کرونا روشن نیست، گفت: هنوز روشن نیست آن دارویی که این بیماری را درمان می‌کند، دقیقاً کدام است و همه برای تولید واکسن تلاش می‌کنند، بیش از 80 مرکز بزرگ و معروف جهانی برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند. ماهم دوست داریم بشر هر چه زودتر به این واکسن برسد،اما اینکه چه زمانی است، برای کسی روشن نیست.

وی ادامه داد: 130 مرکز بزرگ در تلاش برای تولید داروهایی هستند که این بیماری را درمان کند. تعداد زیادی از مراکز هستند که تلاش می‌کنند این دارو را کشف کنند. این دارو ممکن است کشف شود، منتها باز زمانش چون برای کسی روشن نیست، باید خودمان را برای شرایط بد هم آماده کنیم.

روحانی با تاکید براینکه باید خود را برای شرایط بد آماده‌ کنیم و با بدبینی به این مسئله نگاه کنیم،گفت: این شرایط ممکن است تا تابستان طول بکشد و امکان دارد دوباره شیوع آن کم و یا در مقطعی دیگری اوج بگیرد. بایددر 2 بخش حواسمان جمع باشد، یکی بخش تجهیزات و نیروی انسانی درمانگر است. یعنی نیروی انسانی باید به اندازه کافی باشد. این نیروی انسانی به مرخصی رفته باشد، روحیه کافی داشته باشد. تجهیزات هم به اندازه کافی تولید شده باشد، کیت‌های آزمایشگاهی به اندازه کافی تولید شده باشد. اگر سی‌تی‌اسکن نیاز داریم باید به اندازه کافی تولید شده باشد.

وی ادامه داد: باید امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری از ماسک و گان تا کیت‌های مخصوص تا تخت بیمارستانی و نیروی انسانی را باید با بدبینی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم و ضرر نمی‌کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در آغاز کار تصمیم گرفتیم که نیروهای مسلح، بیمارستان‌های سیارشان را مجهز کنند و در بسیاری از مراکز نقاهتگاه تشکیل بدهند. از روی بدبینی این کار را کردیم، ممکن بود موج و اوج این بیماری به گونه‌ای بشود که آن وقت باید پیش‌بینی شب عید را می‌کردیم و در همان جلسه خودمان را آماده کردیم و این آمادگی ایجاد شد که شما آن همه تخت‌های بیمارستانی که نیروهای مسلح آماده کردند را دیدید.

وی بابیان اینکه ایجاد 4 هزار تخت بیمارستانی برای آمادگی، روحیه و پشتوانه بودگفت: این آمادگی، آرامش است و وقتی مردم می‌بینند این بیمارستان تخت خالی دارد، در کنارش یک بیمارستان سیار است و آن‌طرف‌تر  نقاهتگاه است، دلشان قرص می‌شود.

روحانی اضافه کرد: بعضی از کشورها گرفتار شدند در حالی که ما بخاطر این پیش‌بینی گرفتار نشدیم ولو اینکه نقاهتگاه‌ها استفاده نشد ولی در عین حال کار بزرگی بود که انجام گرفت. خود این تجهیز و آمادگی و پای کار بودن که مردم ما می‌فهمند اگر روزی مشکلی پیش بیاید، نیروی آماده ما از هلال احمر، اورژانس و نیروهای مسلح گرفته که همه در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌آیند کار بسیار بزرگی بود که انجام گرفت.

 باید خود را برای روز سخت احتمالی آماده کنیم 

رئیس جمهور با تاکید براینکه باید خودمان را برای روز سخت احتمالی آماده کنیم گفت:ضمن اینکه ما الان بازگشایی‌ها را آرام‌ آرام و پلکانی توسعه می‌دهیم و امروز تصمیم گرفتیم برای 132 شهرستانی که شرایط‌شان کم‌خطر است و یا وضع سفید دارند، از فردا مساجد‌ و روز جمعه، نماز جمعه‌ آن ها شروع می‌شود و پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند.

روحانی افزود: مساجدی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند دو زیبایی دارند که هم زیبایی معنوی و هم زیبایی نظم و اجرای مقررات را اجرا می‌کنند که نشان می‌دهد در مساجد یک عمل مستحب و یک عمل واجب انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و مراکز مذهبی، گفت: وقتی نمازگزار فاصله را مراعات به عمل واجب عمل می‌کند و اینکه در مسجد نماز را به جماعت می‌خواند به عمل مستحب عمل می‌کند؛ در این شرایط جایگاه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از لحاظ طبقه‌بندی از نماز جماعت با آن ثواب‌های مستحبی که بیان و تاکید شده است، بالاتر است.

رئیس جمهوری بیان کرد: وقتی این مستحب و واجب را در کنار هم می‌بینیم زیبایی آن برای مردم بسیار بیشتر می شود؛ در برخی از کشورها در همین ماه رمضان نماز را با فاصله‌های بسیار زیاد و در صفوف منظم و مرتب می‌خوانند و خیلی از آنها ماسک دارند و به نماز ایستاده‌اند که مراعات توصیه پزشکان است و در کنار آن رفتن به مسجد و نماز خواندن که زیبایی بسیاری را بوجود می‌آورد.

وی افزود: در بخش‌های قرمز هم برخی صنوف مثل آرایشگاه‌ها و برخی مراکز ورزشی اعلام می‌شود در حدی که تجمع نباشد بازگشایی‌شود که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند، ما در بازگشایی خیلی با آرامش و پلکانی به پیش می‌رویم اما در عین حال از یاد هم نمی‌بریم که یک کرونا هنوز هست وممکن است در یک روزی با یک اوجی روبرو شویم.

روحانی درادامه گفت: در یک مقاطعی نگران دو قطبی بودن جامعه بودیم که صورت نگرفت؛ زمانی نگران دو قطبی علم و دین بودیم که کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید و کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع بکنید؛ قاعدتاً یک همچون چیزی با آن دینی که ما می‌شناسیم که عقل و دین، وحی و عقل در کنار هم‌اند آن یکی رسول باطن است و آن یکی رسول ظاهر است .

رئیس جمهور اظهار داشت: علما، مراجع و بزرگان و حوزه‌های ما فوری به صحنه آمدند، نگذاشتند این دو قطبی ایجاد شود؛ دو قطبی بین دین و علم بین دین و تخصص، بین معنویت و اصول علمی و مادی؛ این دو قطبی خیلی کار بدی بود که صورت نگرفت.

روحانی افزود: یک زمانی هم که بازگشایی‌ها را شروع کردیم، باز نزدیک بود یک دوقطبی دیگر شکل بگیرد؛ دو قطبی بین جان و نان، که یکی بگوید جان مقدم است، دیگری بگوید نان لازم است؛ این دوقطبی هم صورت نگرفت؛ یعنی همه فهمیدند باید هم جان را حفظ کنیم و هم نان را آماده کنیم؛ نمی شود که مردم گرسنه باشند.

رئیس جمهور یادآورشد: یکی از رهبران کشورها که چند روز پیش با من راجع به کرونا صحبت می‌کرد؛ می گفت من اصلا نگران کرونا نیستم؛ یک عده ای فوت کردند و یک عده‌ای هم بعدا فوت می‌کنند؛ من نگران فقر و بدبختی مردم هستم، بیش از  کرونا روزی چند برابر مردم از گرسنگی در کشور من می‌میرند؛ برای آن نگران هستم.

وی گفت: این کار در کشور به خوبی انجام گرفت؛ هم وزارت بهداشت و درمان و هم وزارت کشور، همه ارگان‌ها، نیروهای مسلح، تمام مردم و تمام جناح های سیاسی؛ هیچ‌کس نگذاشت این دوقطبی صورت بگیرد؛ این یکی از موفقیت‌های بزرگ کشور ماست.

روحانی افزود: در آمریکا می‌بینید چه دوقطبی صورت گرفته است؛ دوقطبی های عجیب و غریب، حزبی و جناحی و همین مسائلی که بازگشایی باید بشود، نشود، زودتر، دیرتر، چه دوقطبی بزرگی صورت گرفت.

سیاست پسا کرونا مثل پیش از کرونا نیست و حتما تغییر می‌کند

رئیس جمهور درادامه گفت: در کشور ما دوقطبی‌ها صورت نگرفت و کارها به خوبی و حساب شده انجام گرفت؛ در عین حال این کرونا در بعضی از کشورها، تنها مساله بهداشت، جان و سلامت انسان نیست، کرونا ماجرایی است که کل عالم را تغییر داده و این هم واقعا از عجایب این خلقت است که یک موجود ریز پنهان می‌تواند همه چیز را دگرگون کند؛ سیاست پسا کرونا مثل پیش از کرونا نیست و حتما تغییر می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه صادرات، واردات دنیا در پساکرونا مثل پیش از کرونا نیست؛گفت: سرمایه گذاری پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست؛ همه اینها تغییر می‌کند؛ الان در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است به سمت ملی‌گرایی رفتند و هر کشوری می‌گوید من

وی افزود: حتی دو کشوری که به ظاهر با هم دوست هستند ماسک را در هوا از هم می‌قاپند، هیچ کشوری وقتی به ماسک و تخت و ونتیلاتور نیاز داشت به کشور دیگر نداد؛ حتی دیدیم که اتحادیه اروپا کنار هم بودند و هر کدام به فکر خویش بود. ملی گرایی از نو تقویت شد، اتحادیه‌ها تضعیف شدند؛ سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال قرار گرفت.

وی گفت:اگر روزی بودکه تحریم آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زبان قاطع در سراسر دنیا تحریم آمریکا را محکوم می‌کنند که یک کار غیرانسانی غلطی است که در این شرایط انجام می‌دهد؛ پس همه چیز تغییر کرده، اقتصاد هم تغییر کرده است.

روحانی افزود:اینکه من از دولت و وزارت کشور خواستم که روی سرمایه‌گذاری‌های زودبازده که در این مقطع الان به درد ما می‌خورد، کارشود، قبل از کرونا کالاهیی بود که صادرات آن مشتری خیلی داشت الان یک چیزهای دیگر مشتری دارد؛ رنگ و بوی صادرات و تولید عوض شده و شرایط نیازهای جامعه تغییر کرده است؛ باید خودمان را برای این شرایط امروز آماده کنیم.

 

رئیس جمهور گفت: در کشور حرکت بسیار خوبی آغاز شده، واقعا باید تشکر کنم از تمام بنگاه‌های تولیدی کشور، از تمام کارگران عزیز، از تمام صنعتگران، از تمام کارآفرینان، الان در فضای مجازی چه کار عظیم و بزرگی دارد انجام می گیرد. این کرونا هزار تا گرفتاری برای کشور درست کرد، اما بعضی جاها هم برای این دولت الکترونیک یک لکوموتیو شده و به سرعت آن را جلو می‌برد که دولت را سریعا الکترونیک کنیم.

وی ادامه داد: آموزش‌ها دارد در دنیا تغییر می‌کند، فضای مجازی جایگاهش دارد عوض می‌شود، ارتباطات مردم شکل و بوی دیگری به خودش می‌گیرد، همه اینها دارد تغییر می‌کند. پس باید برای شرایط پساکرونا خود را آماده کنیم که آن جهان کاملا با جهان امروز فرق می کند.

روحانی گفت:یک نکته‌ای در جلسه گفته شد حیفم می‌آید روی این نکته تاکید نکنم. مردم عزیز خوب است به خوبی این را بدانند و آن عدالت در درمان مردم در کرونا و انسانیت و احسان در این درمان است.

رئیس جمهور ادامه داد: با واسطه مطلبی را خواندم که پزشکی در نیویورک رفته برای این که تست بگیرد نوشته بود که من از صبح در یک صف۴ تا ۵ ساعت طول کشید تا نوبتم شود تست دهم. ۶ روز طول کشید که جواب تست من را بدهند که مثبت است یا منفی و حتی برای این تست دادن هم پول دادم.

رئیس جمهور افزود: امروز در کشورمان می بینیم که نسبت به درمان یک بیمار به ایرانی یا غیرایرانی بودن  به مذهب و به قبیله و شهر اونگاه نمی کنیم بلکه همه را یکسان می‌بینیم و حتی اتباع خارجی را مجانی معالجه می‌کنیم درحالی که در آمریکا بین سیاه و سفید، بین آنهایی که بومی هستند و آنهایی که از کشورهایی دیگر در این مدت آمده‌اند به آمریکا ملحق شدند، فرق می‌گذارند و متفاوت با آنها رفتار می‌شود.

وی گفت: این عدالت و شرایطی که در کشور داریم، نشانگر اخلاق و آن جایگاه ایمان و انسانیت است،این احسان است که در این ماه‌ رمضان انجام می‌گیرد، به فکر همه هستند. این به خاطر آن ایمان و معنویت ماه رمضان است. چطور توانسته این تحولات را به خوبی صورت دهد. می‌رسیم به همان نقطه‌ای که از اول انقلاب گفتند نه شرقی، نه غربی.

روحانی درادامه گفت: امروز می‌بینیم که روز گرفتاری نه شرق به داد ملت ایران می‌رسد، نه غرب؛ به ما گفتند اقتصاد مقاومتی، می‌بینیم امروز اقتصاد مقاومتی به درد کشور می‌خورد. گفتند طوری روی پای خود بایستید که تکانه‌ها شما را مضطرب نکند و امروز می‌بینیم که این شوک‌ها و تکانه‌ها کشور را مضطرب نکرده است.

وی ادامه داد: کرونا از یک دیدگاه نشان می‌دهد راه صحیح و درستی را از اول انتخاب کردیم، به خودمان اعتماد کردیم، روی کشور خودمان ایستادیم، روی تولید داخلی خودمان تکیه کردیم و امروز آثار آن را به خوبی می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: یکی از مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد گشایش در امر آموزش در مدارس بود که در مناطقی که کم خطر یا به اصطلاح سفید است برای مدتی دیگر مثلا پیشنهاد شد 20 اردیبهشت، در آن مناطق با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و بعد امتحانات شود،بنده کمی نگران بودم که آیا می‌توانیم به خوبی اجرا کنیم. اولا زمان آن را تاخیر انداختیم یعنی گفتیم به جای بیستم، زمان را تاخیر بیندازند و در این زمان باز مطالعه می‌کنیم.

وی افزود:وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و آموزش و پرورش با هم در این زمینه مطالعه و دقت کنند و صدا و سیما کمک کند تا دلهره ‌ای برای مردم نباشد، به مردم اعتماد داده شود و پروتکل‌ها کامل مراعات شود البته آموزش ما در یک زمان مناسب شروع به کار کند، کار خوبی است  اما در عین حال باید حتما پروتکل‌های بهداشتی به دقت مورد مراعات دقیق قرار گیرد و با مراعات آنها ما باید در این زمینه اگر حرکتی می‌خواهیم، اقدام کنیم.

روحانی بابیان اینکه مصوبات دیگری هم امروز داشتیم، گفت: راجع به مساله شماره گذاری،مردم به خاطر آن وکالت‌‌هایی که داده شده بود و زمان آن تمام بود، معطل شده بودند و راجع به مستاجرین بود به خاطر اینکه بنگاه‌های معاملاتی فعال نبودند و بسته بودند، زمان آنها تمام شده بود و مشکل داشتند و امروز برای همه اینها تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و این تصمیمات هم به صورت مصوبه شد و ابلاغ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم،گفت: آن سه عبارتند از صبر، آموزش و امید.،

رئیس جمهو اظهار داشت:شرایط ما آسان نیست البته ما همه تلاش‌ خود را  برای رسته‌های شغلی و کارگرانی که تحت فشار شدید قرار گرفتند، می‌کنیم و برای آنها فکری کنیم تا مشکلات آنها کمتر شود و اقداماتی هم چه به صورت وام و چه به صورت بسته‌های معیشتی انجام دادیم که باز هم این اقدامات را انجام و ادامه می‌دهیم.

روحانی افزود:امروز عده‌ای در معیشت و عده‌ای در تولید گرفتار هستند. تولیدگر هست اما مسیر تولید باز نیست. کشورهایی که اقتصاد آنها تک بعدی بود، می‌بینیم که امروز چقدر گرفتار هستند. آنهایی که فقط به نفت یا به گردشگری متکی بودند چقدر گرفتار شدند یا حتی اقتصادشان تعطیل شده ‌است.

وی افزود:خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیستیم و ابعاد مختلف داریم. حال یک بعد دچار مشکل شود، آن بعد دیگر را افزایش می‌‌دهیم و گشایش بیشتری حاصل می‌شود که از آن عبور می‌کنیم. هم تحمل و تاب آوری و هم صبر ما در این شرایط سخت باید بالا برود و اساسا ماه رمضان یعنی صبر، واستعینوا بالصبر والصلاه و اساسا روزه برای تمرین صبر و برای ایجاد و قدرت صبر در انسان است.

 رئیس جمهور گفت: اول ما صبر نیاز داریم و نباید بی حوصله شویم. در خانه ماندن، تفریح و سفر نرفتن سخت است، الان مراکز ورزشی و سینمایی نیست، در بازار با پروتکل باید برویم و بیاییم، در اتوبوس و همه اینها سخت است حالا از این سختی‌ها بیشتر آن است که شغل خود و کسب و کار و مزد خود را از دست داده است پس ما باید اینجا صبر داشته باشیم و در عین حال همه باید به وظایف خود عمل کنند.

رییس جمهور آموزش را دومین موضوع مهم در شرایط کرونا عنوان کرد و گفت: همه مردم باید در این شرایط آموزش ببینند که آموزش چیست؟ کرونا چیست؟ چقدر خطر دارد؟ چه جوری خطر دارد؟ کجا هست که خطرناک است؟

وی افزود: ما گاهی می بینم بعضی از متخصصین با یک زبان نرم آرام و ساده‌ای با مردم صحبت می‌کنند ، آدم‌هایی که نرم، آسان و ساده به مردم آموزش می‌دهند که می‌گویند اصل این است که دست خود را با آب و صابون مرتب بشویید، حالا دستکش هم نبود یا بود، مهم نیست ولی آب و صابون یادت نرود،مهم این است که دست به صورت خود نزنید؛ تمرین کنید، تقوا همین است؛ یکی از مصادیق تقوا این است که این دست بالا نرود؛ به هر حال آلودگی وقتی که انتشار پیدا می‌کند، مشکل پیش می‌آید حالا دست آلوده باشد، بعد می‌رود، می‌شوید و تمام می‌شود.

روحانی درادامه افزود: این دست آلوده را باید به غذا، دهان، به یک میوه نزد که مشکل درست می‌شود. اگر بتوانیم به مردم آموزش دهیم که مبارزه با یک اپیدمی و بیماری اینچنینی یعنی و چه باید چه کنیم؛ وقتی از بیرون ‌می‌آییم باید چه کنیم؟ می‌خواهیم بیرون برویم چه اقدامی بکنیم؟ پس آموزش و مهارت در این شرایط بسیار مهم است.

رئیس جمهور درپایان امید را سومین نکته مهم دانست وگفت: اینکه حس کنیم الان مشکل بزرگی پیش آمده و در این مشکل بزرگ زندگی‌ها بهم خورده؛ کاملاً باید به آینده امیدوار باشیم؛ بله مشکل داریم و این مشکل را باید تحمل کنیم؛ اما به آینده‌مان امیدوار باشیم و همه همدیگر را یاری و کمک کنیم و آنچه در این ایام به خوبی دیدیم اینکه مردم توانستند یاری کنند و همه استعانت و کمک به یکدیگر بوده که به حول و قوه الهی آن را ادامه خواهیم داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: