اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 30 April 2020
وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: سرمایه گذاری انجام شده از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، در حوزه ساخت سدها و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی ۳۸ میلیارد تومان بوده است.
سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار میلیارد تومانی در بخش سدها و شبکه‌های آبیاری
به گزارش عصرپرس از پایگاه وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز پنجشنبه در دومین هفته از پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران در آیین بهره برداری از سه پروژه صنعت آب استان ایلام که با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، افزود: ۲۱ هزار میلیارد تومان از این حجم سرمایه گذاری از صندوق توسعه ملی است که با مجوز مقام معظم رهبری عملی شده است.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی ۱۹ سد مخزنی داشتیم که هم اکنون تعداد این سدها به ۱۴۴ سد رسیده است و با احتساب سال‌هایی مانند دوران جنگ تحمیلی که فعالیت سدسازی نداشتیم، به طور متوسط، هر سال حدود ۴ سد در کشور ساخته شده است و امروز چهلمین سد ساخته شده در دولت تدبیر و امید افتتاح می‌شود.

اردکانیان گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد سدهای ساخته شده در این دولت به ۵۲ خواهد رسید.
وی افزود: در هشت سال دولت تدبیر و امید هر سال حدود ۶.۵ سد و هر دو ماه یک سد به مدار آمده که ا مید است، این روند با اتکا بر اصول مهندسی و رعایت مسائل زیست محیطی ادامه یابد.


وزیر نیرو اظهار داشت: بحث کمبود آب و اهمیت آن، امروز در دنیا بحث ناشناخته‌‌ای نیست. ۷۰ سال گذشته ۱۲ کشور دنیا با جمعیت ۲۰ میلیون نفر کمبود آب داشتند، ۳۰ سال پیش ۲۶ کشور دنیا با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفر با این کمبود مواجه بودند و طبق پیش بینی‌ها ۶۵ کشور دنیا تا ۳۰ سال آینده با جمعیت ۷ میلیارد نفر تنش آبی و کمبود آب را به شکلی تجربه خواهند کرد.

اردکانیان افزود: طبق پیش بینی‌های ۱۰ سال گذشته مجامع جهانی، در سال ۲۰۳۰ تقاضا برای آب در دنیا ۴۰ درصد، برای غذا ۳۵ و انرژی ۵۰ درصد بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حجم آب شیرین قابل دسترس به مقدار تقریبا" ثابتی است، افزود: کمتر از یک درصد کل آب‌های کره زمین آب شیرین قابل دسترس است و برای جمعیت کره زمین که بر اساس پیش بینی‌ها تا 10.5 میلیارد نفر اضافه خواهد شد، لازم است با روش‌های متکی بر فناوری‌ها و اخلاق مداری، آب موجود درست مصرف شود.

اردکانیان با بیان این که کره زمین در حال گرم شدن بوده که این ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌‌ای است و این افزایش هم منبعث از عملکرد بشر است، گفت: اگر این فعل و انفعالات در نهایت منجر به خشکسالی می‌شود ریشه در چگونگی برخورد با این ماده حیاتی و کمیاب دارد و متقابلا «اگر روش‌ها صحیح باشد طبیعتا» نعمت هم فراوان خواهد بود.

وی افزود: ما در دو سال اخیر در کشور از این حیث بهره مند هستیم و این به نوعی نتیجه شکرگزاری مردم و صبوری آنها در خشکسالی و تحریک نشدن توسط دشمنان این کشور است که روزی با پارچ آب و لیوان به شبکه‌های مجازی آمدند و سعی کردند از طریق صحبت با تک تک روستاها و روستاییان ما در خشک‌ترین سال ۵۰ سال اخیر اثرگذاری کنند که التهاب را بالا برده و تاب آوری مردم را پایین بیاورند.

اردکانیان گفت: سال آبی 97-96 خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر و متعاقبا" سال آبی 98-97 یکی از ترترین سال‌های این ۵ دهه اخیر بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امروز امنیت غذایی مسئله فوق العاده مهمی است و سالها بود که دنیا روی موضوع آب مجازی فکر می‌کرد که علاوه بر آب حقیقی می‌توانیم از این آب هم استفاده کنیم؛ به این معنا که محصولات پرآب‌بر را به جای تولید وارد کنیم و این کار به معنای واردات آب است.

اردکانیان ادامه داد: دوران کرونا نشان داد که خیلی روی آب مجازی هم نمی‌شود حساب کرد. حتی کشورهای کوچک با جمعیت کم هم وقتی با فضای کرونا مواجه شدند سیاست‌های خود را برای صادرات محصولات تغییر دادند و این روزها می‌شنویم که محدودیت‌هایی برای صادرات ایجاد می‌کنند.

وی افزود: این بدان معناست که جمهوری اسلامی ایران سیاست درستی را در ۴ دهه اخیر برای تکیه بر موضوع کشاورزی صحیح و استفاده درست از آب و تامین مواد غذایی اصلی کشور پیش رو گرفته است.

اردکانیان گفت: تاریخچه تاکید بر کشت آبی در دنیا نشان می‌دهد در حالی که ۱۲۰ سال پیش وقتی فقط ۳۸ میلیون هکتار اراضی آبی در دنیا بود ۷۰ سال پیش این میزان به ۹۴ میلیون هکتار و ۳۰ سال پیش به ۲۴۰ میلیون هکتار رسید که امروز این رقم ۳۰۰ میلیون هکتار را شامل می‌شود.

وی یادآوری کرد: در فاصله ۷۰ سال پیش که بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم بود و ۴۰ سال بعد آن، ۱۵۰ درصد افزایش اراضی آبی را داشتیم که از جمله به معنای استفاده از مخازن و سدها برای تنظیم آب و دور شدن از کشت دیم است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: عمده سدهای بزرگ دنیا در نیمه دوم قرن ۲۰ و بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شد.

وی گفت: شاید تصادف و یا غیر این باشد که بویژه در کشورهای بزرگ که سدهای بزرگ ساخته‌‌اند بلافاصله بعد از این که سدهای آنها تمام شد نهضت‌های مقابله با سدسازی هم شکل گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: