اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 29 April 2020
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون وزیر بهداشت بااشاره به کاهش مرگ و میر بیماری کرونا در سطح کشور و افزایش اعمال جراحی، گفت: بیمارستان های عاری از کرونا توسط دانشگاه های علوم پزشکی استانها مشخص شده و روزانه اطلاع رسانی صورت می گیرد تا مردم می توانند به راحتی به سمت درمان بروند.

ارائه خدمات در بیمارستان های عاری از کرونابه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه آمار مراجعات سرپایی و بستری به یک پنجم زمان پیک رسیده است، گفت: در حال حاضر 60 درصد ظرفیت تخت های  کشور خالی است، اما تخت های آی سو یو به خاطر مراقبت بیماران تنها 30 درصد خالی شده است.

وی ادامه داد:هیچ حای از دنیا واکسن کرونا در حال ساخت نیست بلکه در حال تحقیق می باشد  ساختار آنتی ژنی ان تغییر نکرده است در ایران نیز جلسات متعدد کمیته علمی در حال برگزاری است اما به ساخت دارو ضد ویروس منجر نگردیده و برخی داروهای که در مقابله بااین بیماری استفاده می شده هنوز به عنوان درمان استاندار شناخته نشده اند.

جان بابایی افزود: مرگ و میر کرونا هم کاهش پیدا کرده است اما این روند در استانهای مختلف متفاوت است در استانهایی که شروع بیماری زودتر بود مثل قیم، کاشان، گیلان روند کاهشی بیشتر است و در استانهایی مثل خوزستان و اصفهان روند کاهشی کمتر است اما در کل کشور فعلا روند اپیدمی و مرگ کرونا رو به کاهش است. البته در برخی شهرها پیک های کوچک داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: ساختار ویروس کرونا نسبت به اوایل اپیدمی خیلی فرق نکرده است. در همان اوایل در چین هم سه نوع ویروس کرونا تشخیص داده شد. اکنون هم طور است، اما به نظر نمی رسد زودتر از یک تا ۱.۵ سال به واکسن کرونا دست پیدا کنیم.

تاثیر پلاسما درمانی بر بیماری کرونا

جان بابایی در ادامه با اشاره به پلاسما درمانی، گفت: در حال حاضر ایران در بحث پلاسما درمانی با بیشترین مطالعه در دنیا پیش قدم است و با مطالعه بر روی 60 بیمار در فاز اول به نتیجه خوبی رسیده است، این در حالی است که پلاسما درمانی در چین روی 10 بیمار و در کره دو روی دو بیمار انجام شده است.

وی افزود: در ادامه بحث پلاسما درمانی بر روی 150 بیمار دیگر در حال تحقیق است که در آینده نتیجه آن مشخص می شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر تاثیر مراقبت بر درمان بیماری کرونا، گفت: آن چیزی که مشخص است مراقبت چه دربیمارستان و چه در منزل توانسته تاثیری مثبت بر درمان بیماری داشته باشد.

جان بابایی درادامه با بیان اینکه مردم در حال حاضر نگران هستند و موارد عدم مراجعه از سمت مردم است، گفت: درمانگاه ها و مطب ها باز بوده و در حال ارائه خدمات هستند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برای برگشت به کار مهم ترین عامل تصمیم گیری فاصله زمان ابتلا است و افراد بدون علامت دو هفته بعداز تشخیص می توانند به محل کار برگردند، البته با رعایت بهداشت فردی و با استفاده از ماسک و دستکش باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: افرادی بستری در بیمارستان از زمان تشخیص بیماری 4 هفته باید بگذر تا بازگشت به کار داشته باشند همچنین در صورت در درسترس بودن تست مجددا انجام شود.

ابتلا مردان به کرونا بیش از زنان است

 معاون درمان وزیر بهداشت، در ادامه با اعلام اینکه مردان بیش از زنان به کرونا مبتلا شدند،گفت: آمارها نشان می دهد که مردان به خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بیشتر فعال بوده اند،بیش از زنان به کرونا مبتلا شده اند و آمار فوتی های مردان نیز بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش درباره علت دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده مبتلایان به کرونا در بیمارستانها گفت: گیر کار در دو یا سه هفته اول شروع اپیدمی کرونا در اوایل اسفند است که تعداد آزمایشگاهها در کشور کم بود. در روزهای اول فقط آزمایشگاه انستیتو پاستور را داشتیم و بعد آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان مسیح دانشوری هم اضافه شد و نمونه های تست افراد مشکوک به تهران می آمد و به همین علت مقداری تاخیر داشتیم.

130 آزمایشگاه ها تشخیصی کرونا در سطح کشور

وی گفت: بعد از آنکه آزمایشگاههای تشخیصی در شهرهای دیگر راه افتاد این مشکل بر طرف شد و اکنون بیش از 130 آزمایشگاه تشخیصی در کشور برای کرونا فعال است و نتایج آزمایشها به صورت روزانه اعلام و در پرونده بیمار ثبت می شود.

جان بابایی افزود: اکنون بیمارستانهای دانشگاه ها در ثبت سریع اطلاعات بیماران مشکل ندارند چون همه آزمایشگاه دارند و بلافاصله اطلاعات بیماران بعد از اینکه نتیجه تست مثبت یا منفی می شود یا ترخیض می شود در پرونده کاغذی ثبت می شود.

وی ادامه داد: دستور وزیر بهداشت برای ثبت موارد برای آینده است تا برای تحقیقات استفاده شود وگرنه هیچ بیماری چه تست مثبت داشته اند و چه محتمل و چه اطلاعات در پرونده رفته باشد یا نرفته باشد یک جور درمان شدند و هیچ کس از درمان محروم نشده است.

شروع روند کاهشی کرونا از ۲۵ اسفند 

جان بابایی گفت: تصمیم که دولت در چهارم اسفند گرفت و مدارس و دانشگاهها را تعطیل کرد موثر بود و بعد از آن کاهش ترددها و فاصله گذاری اجتماعی دو هفته بعد آثارش مشخص شد و از حدود ۲۵ اسفند روند کاهشی کرونا در کشور شروع شد و هنوز هم روند کاهشی ادامه دارد.





خبرنگار: پروین مرادی
دبیر: وجیهه مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: