اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 28 April 2020
مدیر هماهنگی دستگاه های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد:
مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا در خصوص وضعیت پادگان های کشور، گفت:با توجه به اجرای طرح امام رضا(ع) قبل از بیماری کرونا همه پادگان های کشور از نظر وضعیت بهداشت فردی و روانی رصد شده و تمام دستورالعمل های بهداشتی در آنها رعایت می شود و خوشبختانه تاکنون هیچ اپیدمی را شاهد نبوده ایم.

اپیدمی بیماری کرونا در پادگان های کشور مشاهد نشده استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، سردار نصرالله فتحیان مدیر هماهنگی دستگاه های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: از روز اول همه دستگاههای که لازم بود برای مقابله با کرونا حمایت و پشتیبانی کنند به میدان آمدند، نیروهای مسلح قرارگاه امام رضا (ع) را تشکیل دادند و نقش بزرگی را ایفا کردند. سازمانهای مردم نهاد و نیروهای جهادی هر کدام نقش کم نظیری در مقابله با این بیماری ایفا کردند. این بیماری بسیار خطرناک است که هنوز ابعاد پنهان آن بیش از ابعاد آشکار آن است.

وی افزود: بیش از ۲۰هزار کادر پزشکی و بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کار بزرگی در این بارزه کردند. جامعه پزشکی یک بار دیگر رو سفید شد و با تمام توان در خدمت مردم بودند. بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم این مسیر کردند و برای نجات و سربلندی ایران و در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی این کار بزرگ را در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی این خدمات را مدیریت کردند.

سردار فتحیان گفت: هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. مراکز تحقیقاتی زیادی در دنیا برای تولید واکسن و داروی بیماری کووید-۱۹ مشغول کار هستند. در کشور ما هم این تلاش ها در حال انجام است. در این ۶۹ روزی که در کشور ما در حال مبارزه با این ویروس هستیم، همه کادر بهداشتی- درمانی و محققان در این بسیج و مبارزه در تلاش بودند و به وظیفه خود عمل کردند.

وی افزود: این بیماری ارکان جهان را از نظر سیاسی، امنیتی، روانشناختی و اقتصادی نشانه رفته است و مردم ایران در این مدت خوب عمل کردند و باید به همه مردم در کشور باید ادای احترام کنیم. البته عده ای از مردم هم بودند که نافرمانی کردند که تعدادشان کم بود، نقطه قوت ما نظام سلامت قدرتمندی است که طی ۴۰ سال گذشته پایه ریزی شده و به همین علت توانستم برنامه غربالگری گسترده ای را برای بیش از ۷۰ میلیون نفر اجرا کردیم و فشار بیمارستان ها را کم کنیم.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا در ادامه با اشاره به اینکه بسیج به عنوان نسخه شفابخش توانست کمک شایانی به مقابله با این بیماری انجام دهند، گفت: بسیح در این مبارزه تمام قد حاضر بوده و مردم  نیز همزمان با کرونا با تحریم ها و تحدیدها مقابله می کنند و بسیج هم در این میدان مبارزه در خط مقدم است.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در تامین ماسک و تجهیزات لازم و مشاره به مردم به میدان آمد و علاوه بر ان نیز هلال احمر و خیرین هم خوش درخشیدند،

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مردم خیر برای کمک به بیمارستانها برای خرید تجهیزات پزشکی و محافظتی و تجهیزات آی سی یو هزینه کردند، شهرداری، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و همه سازمانهای دولتی و مردمی در این بحران به میدان آمدند.

ایجاد بیش از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در سطح کشور

سردار فتحیان گفت: بیش از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از ۳۰۰ مکان با امکانات و نیروی پرستار و نیروی داوطلب آماده است، بیش از سه هزار پرستار و دو هزار مددکار اجتماعی دواطلبانه در این مراکز آماده باش هستند.

اپیدمی بیماری کرونا در پادگان های کشور مشاهد نشده است

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه پادگان ها و زندان های کشور در حال حاضر در بحث بیماری کرونا در چه وضعیتی قرار دارند، گفت:با توجه به اجرای طرح امام رضا(ع) قبل از بیماری کرونا همه پادگان های کشور از نظر وضعیت بهداشت فردی و روانی رصد شده و تمام دستورالعمل های بهداشتی رعایت می شود و خوشبختانه تاکنون هیچ اپیدمی را شاهد نبوده ایم.

وی در ادامه با اشاره به خلوت سازی زندان ها، گفت: طرح خلوت سازی زندان ها اقدامی مناسب در جهت مقابله با بیماری کرونا بود و برای زندانی های که امکان مرخصی برای آنها وجود نداشت کلیه اقدامات بهداشتی رعایت شده و هیچ گونه ابتلاء وسیعی تا کنون وجود نداشته است

ادامه بررسی حمله بیولوژیک بودن کرونا

وی درباره حمله بیولوژیک بودن کرونا، گفت: این مساله به عنوان احتمال پیش بینی می شود. اولین بار این پیش بینی را مقام معظم رهبری اعلام کردند.

سردار فتحیان با بیان اینکه اولین متهم آمریکایی ها بودند و اخیرا آمریکایی ها هم چینی ها را متهم کردند، گفت: این نشان می دهد که مساله ای وجود دارد. دانشمدان ما هم در حال بررسی هستند ولی هنوز به نشانه و شاخص اصلی نرسیده ایم که اعلام کنیم.

مشاور وزیر بهداشت درباره علت اجرا نشدن خلوت سازی معابر گفت: یکی از راههای مقابله با کرونا خلوت سازی بود، هماهنگی لازم در ستاد ملی کرونا در این زمینه انجام شد اما از آنجایی که خود مردم رعایت کردند و بیش از تصور همراهی کردند و تمکین کردند ستاد ملی کرونا به این نتیجه رسید که خلوت سازی مد نظر قرار نگیرد.

تولید کیت توسط شرکت های دانش بنیان

وی ادامه داد: درباره کیت ها نیز اکنون در داخل کشور مجموعه شرکت های دانش بنیان و جهاد در حال تولید هستند و حتی به توان صادرات رسیده ایم. البته قرار بود از کره برای آزمایش گسترده کیت وارد شود چون هم متخصصان مدام تاکید می کنند که تست زیاد انجام شود چون تست زیاد در مدیریت این بیماری تعیین کننده است و لازم است که تعداد زیادی کیت در اختیار نظام سلامت کشور قرار گیرد.

مدیر هماهنگی بین بخشی ستاد ملی کرونا، گفت: کشور کره آمادگی داشت که کیت ها در اختیار نظام سلامت ایران قرار دهد. اما قدری شیطنت شد. از نظر قیمت حداکثر تلاش شده بود که این کیت ها با پایین ترین قیمت تهیه شوند اما تا این لحظه به علت شیطنتی که انجام گرفت این خرید انجام نشد اما همچنان مورد نیاز است و در مرحله دوم غربالگری به این کیت ها نیاز داریم.

فتحیان در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر مسئولان ستاد ملی کرونا با برخی شهرها از جمله تهران گفت: من از اختلاف نظر خبر ندارم و همه به وظیفه خود به درستی عمل می کنند.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: مهمترین اقدام در جامعه حفاظت فردی است. اکنون کادر درمانی تجهیزات کافی دارند ماسک N۹۵ به اندازه کافی  در مراکز درمانی هست. لباس حفاظتی مناسب نیز تدارک دیده شده است همه کادر درمانی در بخش های اورژانس، عفونی و ایزوله از این لباس ها استفاده می کنند. چون در مورد این بیماری اطلاعات زیادی نداریم بهترین کار حفاظت بهداشتی است که در حال انجام است.

ایجاد فضا برای نگهداری معتادان کرونایی

وی افزود: درباره معتادان متجاهر نیز جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار و تصمیماتی گرفته شده است. مسئولان این ستاد در ستاد ملی کرونا درخواست داشتند که برای معتادان مشکوک که تست مثبت داشتند فضای نقاهتگاهی ایجاد شود. سازمان امور زندانها هم خدماتی برای این زندانیان انجام و قرار است فضاهایی برای درمان و نگهداری این افراد ایجاد شود.

ایران امن ترین کشور دنیا

سردار فتحیان با اشاره به اینکه امروز امن ترین کشور را در دنیا ایران است ، گفت: در حادثه کرونا یکبار دیگر مردم وسعت نظر و نجابت خودشان را نشان دادند. ما شرایط نگران کننده ای را که در برخی کشورها در بیمارستانها یا فروشگاه های آنها مشاهده شد، در کشور مشاهده نکردیم.

تایید کیت های وزارت دفاع

مشاور وزیر بهداشت، گفت: در مورد کیت هم در اولین روزهای مواجهه با این بیماری وزیر دفاع اعلام کرد که کارهای وسیعی برای تولید انجام شده که به تایید انستیتو پاستور هم رسیده و قابلیت تولید انبوه کیت فراهم شده است.

وی افزود: در ضد عفونی معابر نیروهای مسلح از توانمندی خود به خوبی و گسترده برای ضدعفونی معابر استفاده کنند.در مورد غربالگری هم حضور بیش از ۶۲ هزار تیم بسیجی که حدود ۲۰۰ هزار نفر بودند کمک بزرگی بود که در کنار نیروهای بهداشتی قرار گرفتند و اگر نبودند سرعت عمل در مبارزه با کرونا محقق نمی شد.

۷۰ درصد بیمارستان های نیروهای مسلح در اختیار بیماران کرونا

سردار فتحیان گفت: در مورد مراکز ۱۶ساعته سرپایی نیز نیروهای بسیج ۵۰۰ مرکز را ایجاد کردند. بیش از هزار پزشک، پرستار و نیروی بهداشتی در این مراکز به کار گرفته شدند. از ۷ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح، ۷۰ درصد در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت و بیمارستان بقیه الله تهران بزرگترین مرکز درمان بیماران کرونا در تهران بود که مطابق ضوابط وزارت بهداشت فعالیت می کند.

وی افزود: این بیماری هنوز در دنیا ناشناخته است در ایران هم این مساله وجود دارد بنابراین باید فضاهای کافی فراهم کنیم و باید تخت های بیمارستانی را افزایش دهیم. حدود ۲۷ هزار تخت نقافتگاهی در همین راستا به بیمارستانها متصل شدند و قرار شد اگر پیک دوم را شاهد بودیم با استفاده از توان نیروهای مسلح و سازمانهای مردم نهاد بتوانیم ۱۰۰ هزار تخت نقاهتگاهی را در کنار بیمارستانها داشته باشیم.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا درادامه به اشاره به ۶۰ بیمارستان نیروی مسلح در کشور، گفت: هر کدام از این بیمارستانها می تواند ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخت را در اختیار ستاد کرونا قرار دهد.

سردار فتحیان ادامه داد: تولید کیت های تشخیصی نیز پیشرفتهای خوبی داشته ایم و برخی کیت های ایرانی قابلیت صادرات پیدا کرده اند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ماسک در کشور به حدی رسیده که می توانیم صادر کنیم، گفت: در تولید لباس ایزوله پزشکی و پرستاری هم به خودکفایی رسیده ایم و حتی می توانیم صادر کنیم. در مورد مواد ضدعفونی هم به تولید خوبی رسیده ایم و برای موج دوم آماده ایم.

ادامه تعطیلی مساجد و اماکن مذهبی

سردار فتحیان درباره بازگشایی اماکن عمومی گفت: تاکنون دو مکان عمومی بازگشایی نشده است. مساجد واماکن مذهبی و حرم ها که همچنان تعطیل است. باید از تولیت حرم های چهارگانه شامل حرم امام رضا(ع)، حضرت معصوبه، شاه عبدالعظیم و شاه چراغ که همچنان تعطیل هستند تشکر کنیم.

وی افزود: در جلسه یکشنبه ستاد ملی کرونا بر اساس تدبیر رئیس جمهوری قرار شد شهرها به سه گروه سفید، زرد و قرمز تقسیم شود و در شهرهای سفید مساجد با رعایت پروتکل ها باز شوند که البته تا این لحظه هیچ شهری سفید اعلام نشد ه است و قرار شده تا نیمه ماه مبارک رمضان هیچ یک از این اماکن باز نشود.

مشاور وزیر بهداشت، گفت: مشکل بیماری کرونا و تحریم ها را همچنان داریم و این ظلم مضاعفی برای کشورماست که تنگناهای اقتصادی را هم داریم. به خصوص افرادی که از کار و درآمد روزانه دارند، بیشتر مشکل دارند ما در بین موضوعات مختلفی گرفتار هستیم فقط مسائل سلامت نیست مسائل اقتصادی، روانشناسی و امنیت هم تحت تاثیر گرفته است که امیدواریم همچنان خیرین برای کمک به مردم نیازمنداقدام کنند.




خبرنگار: پروین مرادی 

دبیر: وجیهه مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: