اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 27 April 2020
معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به پلمپ بیش از 300 واحد صنفی متخلف در سطح کشور، گفت: تاکنون 800 واحد متخلف تذکر گرفته اند البته بحث نظارت تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و تعزیرات، اتحادیه ها و روسای اصناف دراین خصوص نظارت خواهند داشت، همچنین مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه بازگشایی غیر قانونی با 190 تماس بگیرند

پلمپ 300 واحد صنفی متخلف در سطح کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه بزرگترین دغدغه و نگرانی من در مورد عوارض بیماری نیست بلکه عادی سازی بیماری است،گفت:  اگر مردم احساس کنند که بیماری عادی شده بزرگترین معظل برای مدیریت بیماری پیش  خواهد آمد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بربیماری غلبه کردیم و اگر این تصور ایجاد شود بزرگترین خطر در اپیدمی شدن بیماری است.

 عادی سازی بیماری کرونا بزرگترین دغدغه وزارت بهداشت است

معاون وزیر بهداشت در ادامه با تاکید براینکه اگر مردم ببینن که پروتکل ها رعایت نمی شود به عنوان ناظر اقدام کنند و تذکر دهند، گفت: بسیح ملی غربالگری کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران است که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از این اقدام در ایران تشکر کرده چرا که در مرحله اول 71 میلیون نفر تحت غربالگری بیماری کرونا قرار گرفتن و بار مراجعه به بیمارستانها کاهش داشته و افراد مبتلا شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

وی مهم ترین استراتژی در راستای مبارزه با بیماری کووید 19 را بحث فعال سازی آزمایشگاه سرپایی در مراکز بهداشت و درمان دانست وگفت: مهم ترین اقدامی که در روزهای آتی انجام خواهد شد آزمایش سرپایی از افراد دارای علائم و تحت مراقبت گرفتن فرد و خانواده آن می باشد.

رئیسی ادامه داد: تا به امروز بیش از 35 هزار آزمایش سرپایی انجام شده که مورد تایید سازمان بهداشت حهانی قرار گرفته است. وی با اشاره به  369 مرکز نمونه برداری در کشور،گفت: در این مرحله تا یک ماه آینده باید یک و نیم میلیون تست سرپایی انجام دهیم که روزانه 10 هزار تست می باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفت: مرحله دوم غربالگری شروع شده است. در مرحله اول 4.5 میلیون بیمار مزمن و حدود یک میلیون مادر باردار و 6 میلیون سالمند غربالگری شدند در مرحله دوم 12 میلیون نفر که شامل این افراد است مجدد غربالگری شده اند.

رئیسی افزود: از حدود 71 میلون غربالگری یک میلیون نفر علامت داشتند. 700 هزار ویزیت در مراکز سرپایی بهداشتی انجام  شد، حدود 110 هزار نفر واجد تست بودند. از مسیر غربالگری افرادی که نیاز به تست باشد برای آنها انجام می شود. اگر افرادی مثبت شدند، اعضای خانواده و همکاران آنها هم تست می شوند و اگر مثبت شدند 14 روز قرنطینه می شوند.

پلمپ 300 واحد متخلف صنفی در سطح کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص بازگشایی های غیر قانونی باشگاه های وزرشی، آرایشگاه هاو برخی اماکن، وزارت بهداشت چه نظارتی دراین خصوص داشته و اینکه چه برخورد قانونی با این افراد صورت گرفته، گفت: در حال حاضر صنف های پرریسک مانند رستوران ها، آریشگاه ها و باشگاه های ورزشی بازگشایی نخواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به پلمپ بیش از 300 واحد متخلف صنفی  در سطح کشور، گفت:  800 واحد متخلف تذکر گرفته اند و در سطح کشور اماکن به صورت غیر قانونی بازگشایی شده مردم می توانند با 190 تماس بگیرند البته بحث نظارت تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و تعزیرات، اتحادیه ها و روسای اصناف دراین خصوص نظارت خواهند داشت.

60 شهرستان بیشترین میزان بروز بیماری را دارند

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه 60 شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند، گفت: در 31 استان مراکز استان شامل این رده بندی می شود و در اکثر استانها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است و حدود ۶۰ شهرستان می شود.

وی با اعلام اینکه حدود 116 شهرستان هم منطقه سفید هستند، ادامه داد: 127 شهرستان در روزهای گذشته فوتی نداشته اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند.و حدود 400 شهرستان در منطقه زرد قرار دارند که می تواند با بروز کوچک تبدیل به قرمز شوند.

رئیسی،گفت: نمی توانیم برای کل کشور یا حتی یک استان یک نسخه واحد داشته باشیم. وقتی به آمار نگاه می کنیم. می بینیم که در یک شهرستان آمارپایین است. آمار تجمعی بیماری در یک استان یک میلیون نفری 500 نفر و دیگری 300 نفر است. گاهی در استانی که آمار کمتری دارد، پراکندگی بیماری بیشتر است و در یک استان هر شهرستان هر کدام ۵۰ بیمار دارد و پراکندگی تقریبا یکسان است.

وی افزود: از 5 بیمار به ازای صد هزار نفر تا 35 بیمار به ازای صد هزار نفر هست و طیف وسیعی هستند. و بر اساس رصد روزانه هر سه روز یکبار جدول شیوع شهرها را به روز می کنیم. چون دوره کمون ویروس حدود 5.4 روز است، دو برابر آن را برای بررسی وضعیت مناطق در نظر می گیریم به همین علت 14 روز را برای ارزیابی هر منطقه در نظر می گیریم.

بازگشایی مساجد تنها با رعایت پروتکل بهداشتی

معاون وزیر بهداشت گفت: در ماه مبارک رمضان بحث مساجد مطرح است ممکن است تعدادی بخواهند نماز جماعت بخوانند، بر اساس پروتکل ها اعلام کرده ایم که فاصله ها رعایت شود، بهتر است از خانه وضو گرفته، مهر و جانماز را نیز با خود ببرند. در این اماکن نباید سخنرانی و روضه خوانی فعلا انجام شود

وی ادامه داد: فعلا این تصمیم برای مساجد و اماکن مذهبی گرفته شده است اما شرایط عادی تا پایان ماه رمضان برای این اماکن وجود ندارد و با روند فعلی بعید است که شرایط عادی شود.

تاثیر گرم شدن هوا بر بیماری کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس داریم مثل سارس و مرس متاسفانه این ویروس خیلی شواهدی مبنی بر اینکه با هوای گرم از بین برود هنوز وجود ندارد. اکنون در خوزستان، هرمزگان  و بوشهر تشدید بیماری دیده می شود. شهرهای که سفید اعلام شده هم فقط مربوط به مناطق جنوب نیست و مربوط به ۲۴ استان کشور است.

رئیسی درادمه بابیان اینکه مراکز درمانی خصوصی می توانند باز باشند،گفت: قرار است تسهیلاتی هم به این مراکز داده شود چون خدمات غیر اورژانسی این مراکز کم شده است. خیلی از این مراکز 60 درصد از مراجعات و درآمدشان کم شده است بنابراین در کمیته اقتصادی کرونا در این مورد تصمیم گیری شده که احتمالا به زودی برای آنها تسهیلاتی قائل می شوند.

عرضه ماسک ارزان قیمت در مترو و اتوبوس

وی درباره فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس و استفاده از ماسک در آنها گفت: در مورد اتوبوس و متروها، پروتکل وزارت بهداشت برای فاصله گذاری ابلاغ شد و اگر توان انجام آن بود، کار خوبی بود. استفاده از ماسک و دستکش خوب است البته ماسک اولویت اول است و به شدت در این اماکن توصیه می شود. بنا بود شهرداری با همکاری وزارت صنعت در ورودی مترو و اتوبوس ماسک با تعرفه مشخص و ارزات به مردم بدهند.

علایم پوستی و سکته در بیماران کرونا

رئیسی با اشاره به اینکه 44 درصد بیماران کرونا در شروع علایم، تب ندارند اما در طول بیماری بیش از ۹۰ درصد تب می کنند، گفت: با تب سنجی نمی توانیم بیماران کرونا را پیدا کنیم.

وی گفت: اوایل در مورد علایم آنفلوانزا تب، سرفه، عطسه و بدن درد مطرح بود، علایم گوارشی، سردرد، تغییر در چشایی  و از دست دادن قدرت تشخیص مزه غذاها هم در این بیماران دیده شده است. حتی در شنوایی هم می تواند اختلال ایجاد کند. در برخی افراد  فقط سردرد بدون هیج علامت دیگری پیدا می کنند.

معاون وزیر بهداشت، گفت: یکسری علایم را بیمار می گوید و یکسری را پزشک تشخیص می دهد. گاهی مشخص می شود میزان اکسیژن خون کم شده است. بسته شدن عروق ریز در مغز و قلب دیده شده است و حتی سکته در این بیماران دیده شده است حتی روی کلیه هم اثرگذار است و علایم کلیه، ریه  قلب و عروق را هم می تواند دچار عارضه شوند. گزارش های مختلفی در مورد این ویروس وجود داشت بنابراین تشخیص این بیماری اکنون کار خیلی سختی نیست.

وی گفت: تغییر رنگ پوست؛ عفونتهای پوستی، و پوسته پوسته شدن هم در بیماران کرونا دیده شده که به خاطر درگیری مویرگ ها و رسوب و لخته شدن خون در مویرگهاست. مواردی هم بوده که تغییر رنگ زیادی صورت گرفته که در حال بررسی است البته میزان آن خیلی کم است.

تجمع در پارکها ممنوع

رئیسی در مورد بازگشایی پارکها گفت: سلامت فقط نداشتن بیماری نیست. سلامت یعنی سلامت جسم، روان و سلامت معنوی. در مورد پارکها سفره پهن کردن و غذاخوردن ممنوع است. هیچ غذاخوری و آبخوری در پارکها نباید باز باشد. اگر هم فروش آب هست نباید محلی برای تجمع باشد فقط برای قدم زدن و اینکه مثلا آب بخرند و بروند بنابراین دور هم نشستن در پارکها ممنوع است.

450 هزار مشاوره  سلامت روانی

وی افزود: در سامانه 4030  عدد 8 خدمات مشاوره سلامت روان را انجام می دهند. تا حالا 450 هزارتماس و مشورت سلامت روان داده شده است که بسیار ارزشمند است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق کولر گازی افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که ویروس سنگین است و از طریق هوا منتقل نمی شود البته از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود. کولر گازی نمی تواند ویروس را منتقل کنید. سیستم تهویه برای جلوگیری از انتشار بیماری موثر است. این کولرها هم فیلتر هم دارند که مفید است. بیشترین خطر انتقال از طریق هوا در مراکز درمانی است.

پاییز موج بعدی کرونا

رئیسی افزود: این بیماری از بین نمی رود و با ما خواهد بود البته به صورت کنترل شده در پاییز باید منتطر موج بعدی باشیم. پاییز بیماری آنفلوانزا هم داریم  علایم شبیه هم است. برای گروههای آسیب پذیر باید توصیه کنیم قبل از پاییز در شهریور واکسن آنفلوانزا بزنند تا از این بیماری خیالمان راحت شود. به شرکت های دانش بنیان داخلی درخواست دادیم تست هایی به ما بدهند همزمان انفلوانزا و هم کرونا را بسنجد این بسیار کمک کننده است

معاون وزیر بهداشت، افزود: مشکل ماسک تا حدی بر طرف شده اما از حالا باید به فکر پاییز باشیم که ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد تا پاییز ایمن تری را بگذرانیم.

افزایش خدمات الکترونیک در کشور

وی با اشاره به اینکه از کرونا باید درس بگیریم، گفت: باید بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک را خیلی تقویت کرده و همین طور خریدهای الکترونیک هم باید توسعه پیدا کند. اگر دستمان برای این کارها باز باشد خیلی از انتشار بیماری جلوگیری می شود. مردم خیلی خوب رعایت کردند واقعا سیزده بدر کسی بیرون نیامد ولی گاهی مجبورند از خانه بیرون بیاند. وقتی می گویید برای وام یک میلیون سیم کارت بخرید مجبورند بیرون بیایند. 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: