اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 27 April 2020
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر و در نتیجه رهاسازی آب از سد استقلال میناب، متوسط سطح آب زیرزمینی دشت میناب نسبت به فصل زراعی سال گذشته بیش از یک متر افزایش داشته است.

افزایش یک متری سطح آب زیرزمینی دشت میناب هرمزگانبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون،هوشنگ ملایی در نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان هرمزگان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: این رقم در برخی از نقاط دشت میناب به دو متر نیز می‌رسد در حالی‌که در سال گذشته 38 سانتی‌متر در این دشت کاهش سطح داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال بیشترین پیک سیلاب رودخانه‌های کشور در استان هرمزگان بود، اظهار کرد: در بارندگی سال گذشته پیک سیلاب در شهرستان جاسک بالای هشت هزار متر مکعب بر ثانیه بود و در بارندگی‌های امسال نیز این رقم به بیش از پنج هزار متر مکعب رسید.

ملایی، ساماندهی رودخانه‌ها در مراکز جمعیتی را بسیار مهم برشمرد و عنوان کرد: متوسط بارندگی بلندمدت استان در 52 سال 167 میلی‌متر، در هفت ماه 363 میلی‌متر و در سال آبی گذشته 240 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت سال گذشته 119 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه تا سی‌ام فروردین ماه 508 میلی‌متر متوسط بارش در استان ثبت شده است، اظهار داشت: در حوضه آبریز سدهای شمیل و نیان که حدود دو هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، متوسط بارندگی دو هزار و 600 میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه‌های سرخون و سرکم بندرعباس به ترتیب 580.5 و 561 میلی‌متر بوده و کمترین میزان بارش مربوط به ایستگاه‌های دژگان و بندرلنگه در شهرستان بندرلنگه به ترتیب 251 و 272 میلی‌متر بوده است.

ملایی خاطرنشان کرد: سد استقلال میناب با 240 میلیون متر مکعب ظرفیت، دارای 226 میلیون متر مکعب حجم است. در اثر بارندگی‌های اخیر، مقداری از آب سیلاب از این سد سرریز و مقداری نیز به وسیله تخلیه‌گرهای سد رها شد که اثر بسیار خوبی در پایین دست سد از جمله دشت میناب گذاشت.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشریح کرد: در اثر بارندگی‌های اخیر و بازگشایی دریچه‌های سد استقلال میناب متوسط سطح آب زیرزمینی دشت میناب نسبت به فصل زراعی سال گذشته بیش از یک متر افزایش داشته است. این رقم در برخی از نقاط دشت میناب به دو متر نیز می‌رسد در حالی‌که در سال گذشته 38 سانتی‌متر در این دشت کاهش سطح داشتیم.

ملایی افزود: در حال تدوین برنامه‌‌ای هستیم تا در سال‌هایی که وضعیت بارندگی خوب است یک جریان پایه در رودخانه میناب ایجاد شود، چراکه هم به شهر طراوت می‌دهد و هم سفره‌های زیرزمینی را تغدیه می‌کند.

وی عنوان کرد: سدهای شمیل و نیان 98.5 میلیون متر مکعب ظرفیت دارند که در حال حاضر 97.26 میلیون متر مکعب آن‌ها پر آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: سد جگین 210 میلیون متر مکعب حجم دارد که کاملا پر است. 358 میلیون نیز حجم سیلاب وارد شده به این سد است که بخشی از آن از بهمن ماه از طریق سرریز و دریچه‌های تحتانی رها شده است.

ملایی با ذکراین نکته که سد سرنی ۶۰ میلیون ظرفیت دارد، تصریح کرد: سد سرنی در حال حاضر 48 میلیون متر مکعب آب دارد. سرنی از سدهایی است که احتمال بارندگی تابستانی در حوضه آبگیر آن زیاد است و امکان مهار سیلاب در تابستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بارندگی‌های فروردین ماه سیلی با دوره بازگشت 100 ساله رخ داد، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور بارش فروردین ماه 40 تا 60 میلی‌متر برآورد شده بود که بر این اساس باید حداکثر 15 میلیون مترمکعب آب وارد سد استقلال میناب می‌شد در حالی‌که 140 میلیون متر مکعب آورد به این سد داشتیم.

ملایی ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد و 164 میلیون متر مکعب آب‌ وارد رودخانه‌های دارای سد استان هرمزگان شده است که 450 هزار متر مکعب مهار و 714 میلیون متر مکعب از این مقدار رها شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت میلیارد متر مکعب مجموع روان‌آب‌های سطح استان بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر مجموع ذخایر استان هرمزگان 576 میلیون متر مکعب است
نام:
ایمیل:
* نظر: