اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 26 April 2020
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:
رئیس جمهور اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مناطق مختلف کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا و همچنین مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به سه منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم خواهد شد و محدودیت ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا، در این چارچوب در آن مناطق سه گانه اعمال می شود.
کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا تقسیم بندی می‌شود
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جهوری،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه  با کرونا، گفت: تا زمانی که منطقه ای سفید باقی بماند که بالای 100 شهرستان است و اسامی آنها اعلام می شود، شرایط جدیدی بر آن حاکم خواهد بود که از جمله آنها که در این جلسه راجع به آن بحث شد، بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت است.

رئیس جمهور همچنین ضرورت داشتن ماسک و دستکش هنگام ورود به متروها را از دیگر مصوبات این جلسه ستاد کرونا عنوان کرد و اظهارداشت که وزارت کشور زمان اجرای این مصوبه را اعلام می کند.

وی بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه پربرکت و ماه انس و کمک به دیگران است، تأکید کرد: در این ماه با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب پذیر است و با توجه به اینکه خوشبختانه پویش‌هایی از طرف مردم، خیرین، هیأت‌ها و نیروهای مسلح، آغاز شده است؛ همه باید کمک کنیم سفره مردم بی‌افطار نماند. این نکته مهمی است که در این شرایطی که مردم نگرانی برای سلامت و زندگی خودشان دارند، همه تلاش کنیم لااقل در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نباشد و یک سفره افطار در اختیار مردم عزیز قرار بگیرد.

روحانی ادامه داد: کار بسیار خوبی در این زمینه در سراسر کشور شروع شده و صدا و سیما هم تبلیغات بسیار خوبی انجام داده است؛ در فضای مجازی هم باید این تبلیغ را انجام دهیم خود قرآن مجید می‌گوید«الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ».

رییس جمهور گفت: مسأله انفاق یک اصل بسیار مهمی است که خداوند گویی تقوا را هم بر انفاق متصل، متکی و مشروط می‌کند و در این آیه بهشت خودش را هم بر انفاق مشروط می‌کند، انفاقی که همیشه در خوشی یا ناخوشی هستیم، در روز شاد یا در روز حزن هستیم؛ انفاق همیشه ادامه پیدا کند یعنی همیشه به یاری اقشار مستضعف بپردازیم؛ اقشاری که فشار روی زندگی‌شان زیاد است و در شرایط فعلی این فشار بیشتر است. 
وی اضافه کرد:  باید تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شود و آن پویش کمک به اقشار آسیب‌پذیر یک جلوه دیگری را در این ماه رمضان در سراسر کشور داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه همیشه مردم ما در سیل، زلزله و مشکلی که بوده به صحنه آمدند،گفت: الان در ماه رمضان جزو مواردی است که باید در برابر سختی‌ها و مشکلات به صحنه بیایند و کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه همچنان برمحدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری تأکید داریم،گفت: خدایی ناکرده بازگشایی‌های کسب و کار باعث نشود که یک برداشت دیگری داشته باشیم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده، این بیماری از بین می‌رود و ما هم باید دنبال زندگی روزمره خودمان برویم.

 روحانی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود، اگر می‌شد خیلی خوب بود یعنی اگر مسئولین بهداشتی و درمانی کشورمان می‌توانستند به ما بگویند کرونا تا یکی- دو ماه دیگر قطعاً تمام می‌شود ما هم برای برنامه‌ریزی خودمان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سایر مسایل، خیلی راحت‌تر بودیم اما متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا  بر روی دوش خود مردم برمی‌گردد.

رییس جمهور افزود: اگر دچار مشکل بهداشتی و یک بیماری خطرناکی به نام کرونا یا کووید 19 شدیم که ما را گرفتار کرده، تنها راهش مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مراقب از خودمان است و اساس، مسأله مراقبت شخصی و حفظ پروتکل هایی است که بخش بهداشتی اعلام می کند که باید همه آنها را مراعات کنیم تا از این مسأله عبور کنیم.

وی افزود: باید اینگونه در نظر بگیریم که کرونا برای مدتی وجود خواهد داشت و متأسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. حالا چگونه باید از این کرونا پرهیز کنیم؟ راهش تقوا است. همانطوری که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان ، تقوا و پرهیز و فاصله گرفتن از گناه و تخلفات الهی است اینجا هم راهش این است که از همه چیزهایی که می‌تواند ما را مبتلا کند، فاصله بگیریم. پس اساس مساله، خودداری و خودنگهداری، خودحفظی و خود مراقبتی است. 

 روحانی گفت: تاکنون اکثریت قاطع‌ مردم به همه اصول توجه و آنها را مراعات کردند، دلیل مراعات آنها هم آماری است که هر شب می‌بینیم و در آن دقت می‌کنیم و مردم به خوبی مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند راه‌حل مساله به دست خودشان است که خودشان بیشتر باید مراقبت کنند.

 رییس جمهور افزود: البته پزشکان و بخش مدافعین سلامت مردم هم آماده‌اند و هم هوشیاری و تجربه‌شان بیشتر شده است و روز به روز هم تجربه‌شان بیشتر می‌شود و الحمدالله در این جلسه گزارش داده شد که بسیاری از تخت‌های مراقبتی، بسیاری از وسایل کمک تنفسی و ونتیلاتورها در همین‌ ایام در بیمارستان‌های اضافه شده است و 1100 تخت اضافه شده و در تخت‌های مراقبتی هم  425 تخت اضافه شده است و در وسایل کمک تنفسی 900 مورد اضافه شده است. یعنی هم در حال  تجهیز هستیم و خودمان را آماده می‌کنیم و از طرف دیگر ، مردم عزیز هم مراقبت می‌کنند که گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

روحانی ادامه داد: برای ما خیلی مهم است که تعداد مبتلایان در روز چقدر باشد که این تعداد مبتلا، گاهی مثبت و گاهی منفی است و گاهی خوشحال‌کننده و گاهی ناراحت‌کننده است. امروز به ما می‌گویند، تعداد مبتلایان به این ویروس هزار نفر بیشتر شد و این هزار نفر باید ما را خوشحال کند یا غمگین کند.بستگی به این است که به چه صورت اضافه شد. اگر این هزار نفر اضافه شده بخاطر پیشتازی بخش بهداشت باشد که یعنی افراد را تست کرده و از طریق تست تشخیص داده است و  این تست باعث شده که در لیست مبتلا بیاید، باعث ناراحتی ما نیست و شاید از یک نظر خوب باشد که توانستیم مبتلا را کشف کنیم و در دایره درمان قرار دهیم.
 وی افزود: اما اگر اضافه شدن آمار مبتلایان بر مبنای عدم مراعات اصول بهداشتی باشد، یعنی این جامعه ما صد نفر مبتلا داشته و مراعات نکردیم، هزار نفر با این صد نفر تماس گرفتند و آنها هم مبتلا شدند و این صد نفر،  هزار و صد نفر شد. اینجا جایی است که باید نگران باشیم و چیزی است که باید با آن مقابله کنیم یعنی تعداد مبتلایان و ما کاری کنیم که اگر افزایش پیدا می‌کند، بر مبنای تست‌های جدید ما باشد و نه بر مبنای عدم مراعات مردم و این برای ما در این زمینه خیلی اهمیت دارد.

روحانی با اشاره به تصمیمات جدید در جلسه امروز ستاد گفت: هر روزی که جلو می‌رویم،  وزارت بهداشت، درمان و کمیته‌های ما با بررسی‌ها و دقت‌هایی که می‌کنند، راه‌حل جدیدی ارایه می‌دهند و اینجا هم بررسی می‌شود، به تصویب می‌رسد و عمل خواهد شد.

روحانی گفت: در جلسه امروز پیشنهاد شد تقسیمات جدیدی در کشور صورت می گیرد که نه بر مبنای استان و نه بر مبنای شمال و جنوب و شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلای به این کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان معیار قرار می‌دهد. مثلاً اگر در یک شهرستانی دیدیم ورودی به این بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده است.

وی با بیان اینکه معیار و مقررات را وزرات بهداشت تدوین و ابلاغ می‌کند گفت: بر اساس این معیارها و به طور مثال اگر در یک شهرستانی ورودی به بیمارستان یک هفته صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبود یافتگان نیز افزایش پیدا کرد و این روند در هفته دوم تکرار شد وزارت بهداشت این منطقه را «منطقه سفید» اعلام می‌کند.

روحانی ادامه داد: بر اساس این معیار مناطق کشور به مناطق «سفید، زرد و قرمز» تقسیم می شود؛ و در نقشه ای وزارت  بهداشت و درمان مناطق را مشخص و در رسانه ملی به مردم اعلام  می کند و چنانچه مردم مراعات کنند همچنان سفید خواهد ماند.

رییس جمهور گفت: اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است وضعیت آن منطقه زرد یا حتی قرمز شود؛ تا زمانی که منطقه سفید باقی بماند شرایط جدید حاکم می‌شود که در جلسه امروز بر مبنای شرایط جدید و (تقسیم بندی منطقه ای کرونا) درباره اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد.

روحانی افزود: در جلسات آینده نیز بر اساس منطقه‌بندی کرونا، بررسی می‌کنیم که  آیا می‌توانیم گشایشی برای مشاغل پریسک ایجاد کنیم که کمیته‌های تخصصی این موضوع را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در کشور گفت: می‌خواستیم درباره بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه ای گسترده‌تر داشته باشیم، هر چه که می گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دلتنگی می‌کند و مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند.

رییس جمهور گفت: صرفا فقط بازگشایی صحن بقاع متبرکه مطرح نیست، وقتی بازگشایی را اعلام می کنیم سفر مردم آغاز می‌شود و مراعات مسایل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و ... نیز مطرح می‌شود که مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود.


رییس جمهوری با اشاره به تقسیم بندی مناطق کشور بر مبنای شیوع کرونا گفت: هر نقطه ای از کشور که منطقه سفید اعلام شد فرقی هم نمی کند اماکن مقدس داشته باشد یا نداشته باشد و وزارت بهداشت تایید کرد اماکن مقدس در آنجا بازگشایی می‌شود.

روحانی گفت: بر اساس معیار مصوب منطقه ای و تقسیم بندی کشور،  در ۱۲۷ منطقه سفیدی که وزارت بهداشت اعلام کرده، وقتی این وزارتخانه رسما اعلام کرد که می‌توانند نیمه ماه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان باشد که بعدا مشخص و از چند روز قبل از آن اطلاع رسانی خواهد شد، مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه با رعایت پروتکل های مشخص بازگشایی می‌شود.

وی افزود: نظام تقسیم بندی منطقه ای آغاز گشایشی است برای اماکن مذهبی و معنوی کشور که مورد علاقه شدید مردم است و امیدواریم با مراعات مردم این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری در کنترل بیماری کرونا پیدا کنیم.

رییس جمهور گفت: در جلسه امروز درباره مترو و اتوبوس هم بحث شد . معمولا فاصله‌هایی که مبنی بر رعایت بیش از یک متر گفته می‌شود، در مواقع شلوغی مراعات و توجه نمی شود لذا برروی استفاده از ماسک و دستکش تاکید کردیم که وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است. مردم هم مراعات کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تلاش کند که تولید ماسک را اضافه کرده و در اختیار مردم بگذارد.

وی ادامه داد: ۱۸ میلیون ماسک خارجی هم است که گفته‌ایم به بازار بیاید و در دسترس مردم قرار گیرد. ممکن است ماسک‌های خارجی با قیمتی که خریداری شده، قدری گرانتر باشد به هر صورت به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد تا هر کسی تمایل دارد خریداری کند. ماسک‌های داخلی هم هست که باید اینها را هم همزمان عرضه کنند که مردم بتوانند خریداری کنند تا ما بتوانیم از این مساله عبور کنیم..

روحانی گفت:در مصوبه قبل گفته شد که پاساژها ساعت 18 بسته شوند اما در مناطق گرمسیر شرایط به گونه‌ای است که این پاساژها عمدتا از ساعت 4 بعدازظهر باز می کنند برای اینکه آنها در مضیقه قرار نگیرند بنا شد که استاندارها مجاز باشند در جاهایی که این چنین است ساعت 18 را تا ساعت 20 هم بتوانند افزایش دهند و تصمیم در این موضوع در اختیار آنهاست .

رییس جمهور افزود: در این جلسه چند مورد اقتصادی هم مورد تاکید بود که مربوط به اعطای مهلت به شرکتها و مجامع شرکتها بود. شرکت ها معمولا تا پایان تیر ماه مجامع خود را برگزار می‌کنند تا بتوانند یکی- دو ماهی برای مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مهلتی داشته باشند لذا در این جلسه آنهایی که انقضای تاریخ 2.1 است از 2.1 به 4.31 تمدید شد.

وی ادامه داد: موارد دیگری هم درباره فعالیت های الکترونیکی بود که شبهاتی در جلسه مطرح شد لذا بنا گردید اینها را بررسی کنند تا در جلسه بعد در دستور کار قرار بگیرد.

روحانی با قدردانی از همه کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، بخش‌های بومی غیردولتی، نیروهای مسلح که به رغم مشکلات کار بزرگی در مواجهه با کرونا کردند،  افزود: این جزو کلماتی است که شب تلویزیون‌های ماهواره‌ای عصبانیتشان را نشان خواهند داد. هر وقت می‌گوییم وضع‌مان خوب است، همین که ما یک نقطه مثبت پیدا می‌کنیم؛ جیغ و فریاد آنها بلند می‌شود که همه دنیا به‌هم ریخته و همه بدبخت شده‌اند ایران می‌گوید وضع ما خوب است. خب حالا ما چکار کنیم که وضع‌مان خوب است؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما آخر هفته افتتاح‌های مهم پیش‌رو داریم و می‌خواهیم افتتاح کنیم. یک افتتاح ما در پنجشنبه‌ گذشته ارزش سرمایه‌گذاری‌اش یک میلیارد دلار بود. حالا شما عصبانی و ناراحت می‌شوید ما باید چکار کنیم؟  

رییس جمهوری ادامه داد: اینکه کارآفرینان و مردم ما تلاش می کنند، آمار تورم ما نشان داد به رغم مشکلاتی که در اسفند و فروردین داشتیم تورم ما کاهشی بود و پایین آمد، هم نقطه به نقطه و هم سالانه، که دوباره آنها عصبانی می‌شوند و می‌گویند چرا در دنیا همه بدبخت شده‌اند شما چرا وضع‌تان خوب شد. خب وضع ما خوب شد چکار کنیم.

روحانی تصریح کرد: شما اگر ناراحت هستید راه‌حلش این است در گوشتان پنبه بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید. بورس ما خوب شده عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس برهم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌هایی که شرکت‌های بزرگ هستند.

وی افزود: شستا اعلام کرد امیدواریم به زودی شستان هم اعلام کند در بورس، بانکها هم سهام خود را به زودی در بورس عرضه خواهند کرد و بورس ما رونق پیدا می‌کند و شورای عالی بورس باید مراقبت خود را بکند تا ما جلو برویم.

رییس جمهور در ادامه گفت: من این روزها با بعضی از روسای جمهور صحبت می‌کنم می گویم قدرت صادرات مازاد لوازم ضدعفونی را دارا هستیم و آنها تعجب می کنند. می گویند شما واقعا قدرت صادرات دارید؟ حتی در آینده ممکن است به نقطه‌ای برسیم که در برخی وسایل بهداشتی و کیت بتوانیم صادرات داشته باشیم.


روحانی با اشاره به عصبانیت دشمن، افزود: خیلی ناراحت می شوند که ایران بعد از دوسال تحریم شدیدی که فکر می کردند کشور را نابود کردند و  استخوان‌های ما خرد شده بطوریکه نمی‌توانیم تکان بخوریم؛ این گونه مردم ما این گونه بهتر از آنها بتوانند مقابل کرونا بایستند و بتوانیم در زمینه مواد ضد عفونی و ماسک حتی صادرات هم داشته باشیم.  

وی ادامه داد: ماه رمضان ماه کمک به روحیه ماست؛ همه چیزِ آن روح و روان است؛ در کرونا هم آن چیزی که آدم را زود خوب می‌کند، روحیه است؛ اگر کسی روحیه خوب داشته باشد از این کرونا زود عبور می کند و اگر کمی خود را ببازد، کرونا پررو می شود؛ ابرقدرت‌ها هم همین طور هستند؛ اگر در برابر ابرقدرت‌ها خودتان را ببازید پررو می‌شوند و ول نمی ‌کنند؛ اما اگر با نشاط بایستید در می روند و این کرونا هم اخلاق و رفتارش مشابه آنهاست.

روحانی افزود: ما باید با نشاط و قدرت در برابر این کرونا بایستیم؛ نباید اضطراب و نگرانی داشته باشیم؛ البته باید با احتیاط پروتکل‌ها را دقیق مراعات کنیم؛ خدا هم در این ماه رحمت و برکت و فیض و در این ماهی که

رییس جمهور اضاف کرد: در این داستان کرونا و مشکلات که روز به روز فاصله اجتماعی را بیشتر می‌کنیم، ولی شکاف‌های اجتماعی کمتر می شود و به هم نزدیک‌تر می‌شویم؛ جسم‌هایمان کمی فاصله پیدا می‌کند، اما روح ها و دلهای ما به هم نزدیک‌تر می‌شود و این علیرغم آنست که کرونا در بعضی از کشورها شکاف بزرگ درست کرده است.

وی افزود: در آمریکا نگاه کنید؛ بحث بیمارستان و گرفتاری و مردم را نمی گوییم؛ ببینید چه شکاف عظیمی ایجاد کرده؛ هر چه این می گوید آن یکی مسخره می کند، آن می گوید این مسخره می کند؛ این می گوید و آن می‌گوید دروغ است.

روحانی درادامه افزود: درست نقطه مقابل چنین بساطی که امروز در آ‌مریکا وجود دارد را ما داریم؛ در این کشور همه متحدتر از گذشته، در کنار هم و یاور همدیگر، دست به دست هم دادیم و خداوند این وحدت و معنویت را برای ما بیشتر کند و این ماه پرخیر و برکت را برای همه مردم و برای همه مسلمانها مبارک بگرداند.

نام:
ایمیل:
* نظر: